schuurbanden?

Houtsnijwerken, gebruikte houtsoorten, materialen om mee te bewerken.
Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: schuurbanden?

Bericht door madman73 »

Om te beginnen heb je geen powertools nodig. Human power is afdoende. Zo ben ik ook begonnen. En een hoop geduld. Met een ijzerzaag en een vijl kom je een heel eind.

@Herman, ik weet niet wat voor staal je gebruikt, maar ik heb het gevoel dat de temperatuur die je gebruikt voor het ontladen/temperen vrij hoog is. Gezien de kleur. Maar zoals ik al zei, dit hangt af van de staalsoort.


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: schuurbanden?

Bericht door herman744 »

Madman,

Ik vind er ook teveel paars in zitten. Gelukkig is de gebruiker erg tevreden met het mes. Mogelijk wordt mijn Aldi-oventje heter dan de temperatuur schaal aangeeft. Ik zal eens foto's van andere messen terugkijken om te vergelijken.
'


Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: schuurbanden?

Bericht door madman73 »

Had ik ooit ook met mn mesje. Maar dan met een dure oven. Direct even een separate temperatuur meter gekocht. €10,- lichter maar wel zekerheid.


Gebruikersavatar
Arjendej
Berichten: 131
Lid geworden op: 29 apr 2014, 19:11
Locatie: Groningen

Re: schuurbanden?

Bericht door Arjendej »

madman73 schreef:Om te beginnen heb je geen powertools nodig. Human power is afdoende. Zo ben ik ook begonnen. En een hoop geduld. Met een ijzerzaag en een vijl kom je een heel eind.
Heb 't overwogen, maar dat is niet helemaal mijn stijl denk ik. Ik heb erg veel respect voor mensen die het zo doen en ook blijven doen, maar het werken met powertools is de helft van de lol voor mij. Klinkt misschien beetje dom, maar ik ben waarschijnlijk een beetje vreemd :).


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: schuurbanden?

Bericht door MichelVH »

Arjendej schreef:
madman73 schreef:Om te beginnen heb je geen powertools nodig. Human power is afdoende. Zo ben ik ook begonnen. En een hoop geduld. Met een ijzerzaag en een vijl kom je een heel eind.
Heb 't overwogen, maar dat is niet helemaal mijn stijl denk ik. Ik heb erg veel respect voor mensen die het zo doen en ook blijven doen, maar het werken met powertools is de helft van de lol voor mij. Klinkt misschien beetje dom, maar ik ben waarschijnlijk een beetje vreemd :).
Ik ben nu bezig met wat mesjes maken (lees: kloten met wat gereedschapsstaal ;D ) en iets duns zoals 2mm staal is vrij snel te zagen en te vormen. Een slijptol maakt alles makkelijker maar een bandschuurmachine is lang niet nodig


Gebruikersavatar
Arjendej
Berichten: 131
Lid geworden op: 29 apr 2014, 19:11
Locatie: Groningen

Re: schuurbanden?

Bericht door Arjendej »

Scono! schreef:
Arjendej schreef:
madman73 schreef:Om te beginnen heb je geen powertools nodig. Human power is afdoende. Zo ben ik ook begonnen. En een hoop geduld. Met een ijzerzaag en een vijl kom je een heel eind.
Heb 't overwogen, maar dat is niet helemaal mijn stijl denk ik. Ik heb erg veel respect voor mensen die het zo doen en ook blijven doen, maar het werken met powertools is de helft van de lol voor mij. Klinkt misschien beetje dom, maar ik ben waarschijnlijk een beetje vreemd :).
Ik ben nu bezig met wat mesjes maken (lees: kloten met wat gereedschapsstaal ;D ) en iets duns zoals 2mm staal is vrij snel te zagen en te vormen. Een slijptol maakt alles makkelijker maar een bandschuurmachine is lang niet nodig
Is ook zeker waar, en waarschijnlijk zou een gewone werkbankslijper ook prima werken. Ik vind een bandslijper gewoon erg interessant. Heb al een kleine bandslijper waar ik menig mes een nieuwe vouw mee heb kunnen geven, werkt perfect en accuraat. Maar een kleine upgrade zou op zich wel leuk zijn.


Plaats reactie