schuurbanden?

Houtsnijwerken, gebruikte houtsoorten, materialen om mee te bewerken.
Gebruikersavatar
maartieboy
Berichten: 1181
Lid geworden op: 26 nov 2012, 17:00
Locatie: Rijswijk, Zuid-Holland
Contacteer:

schuurbanden?

Bericht door maartieboy »

Hallo iedereen,

Omdat ik tegenwoordig in steeds grotere kwantiteit messen moet slijpen voor iedereen ben ik opzoek naar fijnere grit schuurbanden. Deze wil ik gebruiken om de eerste stappen op waterstenen over te kunnen slaan en bv. een silk finish terug te geven aan een mes.

Ik ben hiervoor op zoek naar schuurbanden in de maat 25x762mm of 1x30inch. Ik zie ze in Amerika en op ebay uit verre landen nog wel eens voorbij komen in de grits 400-2000 maar kan ze in Europa nergens vinden (enkele op ebay die vanuit duitsland 20 euro verzendkosten rekenen).
Heeft iemand hier enig idee waar ik zoiets kan halen of heeft iemand zelf ook een HBM 150 of hetzelfde ding van een ander merk en een oplossing?

Ik heb uit Amerika wel een leren riem besteld die op de machine past. Dat wordt powerstroppen.


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: schuurbanden?

Bericht door herman744 »

Ik heb ook zo'n HBM 150 en zit met hetzelfde probleem. Ik heb op Yb iemand gezien die m.b.v. bepaald plakband zelf zijn bandjes maakte van gewone papieren vellen schuurpapier. Het plakband had iets met de post te maken en was vezelversterkt. Was wel in Amerika, dus of die plakband hier te verkrijgen is weet ik niet. Misschien het proberen waard.

https://www.youtube.com/watch?v=5OzjurvpX1E


Gebruikersavatar
maartieboy
Berichten: 1181
Lid geworden op: 26 nov 2012, 17:00
Locatie: Rijswijk, Zuid-Holland
Contacteer:

Re: schuurbanden?

Bericht door maartieboy »

herman744 schreef:Ik heb ook zo'n HBM 150 en zit met hetzelfde probleem. Ik heb op Yb iemand gezien die m.b.v. bepaald plakband zelf zijn bandjes maakte van gewone papieren vellen schuurpapier. Het plakband had iets met de post te maken en was vezelversterkt. Was wel in Amerika, dus of die plakband hier te verkrijgen is weet ik niet. Misschien het proberen waard.

https://www.youtube.com/watch?v=5OzjurvpX1E
Deze heb ik inderdaad ook gezien. Maar stay tuned Herman! ik ben in contact met metaaltechniek die de mogelijkheid ziet om deze hogere grits te bestellen. Kreeg net de onderstaande mail.

De Trizact serie kan ik zonder problemen leveren in deze groftes.
Levertijd 2-3 weken.
Afname verwacht per 12 stuks
Prijs ongeveer €3.50
Als dit interesant is ga ik het opvragen en krijg je de prijzen en de afname hoeveelheden.

Als de minimale afname te hoog is om bv. 2 of 3 verschillende grits te kopen (ik hoef niet per se 36 schuurbanden als ik 3 verschillende grits wil :P)
Kunnen we misschien 50/50 doen o.i.d. mocht je dat interessant lijken.
Ik neem ook aand dat 3,50 per schuurband is en niet per 12.


Gebruikersavatar
maartieboy
Berichten: 1181
Lid geworden op: 26 nov 2012, 17:00
Locatie: Rijswijk, Zuid-Holland
Contacteer:

Re: schuurbanden?

Bericht door maartieboy »

Update

Hallo maarten

Leverbaar in A45(400grit)A30(800grit)A16(1000grit)A6(2,000grit) ook de A60 en A100 zijn te leveren
De minimale besteleenheid is 12 stuks per grofte .
Banden leggen wij alleen op voorraad tegen een afname garantie
_______________________________________________________________

Ik ben persoonlijk wel geïnteresseerd in 800 grit en 2000 grit. Eventueel ook nog 400.
Dit zijn wel kwaliteitsbanden zo ver ik kan lezen. Niet de chinese bandjes van HBM


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: schuurbanden?

Bericht door herman744 »

Maartieboy,

Ikzelf ben alleen geinteresseerd in 400 en 800. 6 banden per korrel is genoeg voor mij.


Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: schuurbanden?

Bericht door jenniskens »

stuur eens een bericht naar VLH Welding in Hapert.

http://www.vlh.nl/


Gebruikersavatar
willieman
Berichten: 424
Lid geworden op: 10 nov 2012, 15:02
Locatie: Raamsdonksveer
Contacteer:

Re: schuurbanden?

Bericht door willieman »

Je kan ook Electrolas in Waalwijk bellen, als ze aan die banden kunnen komen , dan kan je ze via mij afnemen, dan scheelt het jullie BTW, die krijg ik dan wel weer terug


Gebruikersavatar
maartieboy
Berichten: 1181
Lid geworden op: 26 nov 2012, 17:00
Locatie: Rijswijk, Zuid-Holland
Contacteer:

Re: schuurbanden?

Bericht door maartieboy »

herman744 schreef:Maartieboy,

Ikzelf ben alleen geinteresseerd in 400 en 800. 6 banden per korrel is genoeg voor mij.
hallo Herman,

Hier kan je goedkoop de 400 grit halen. Ook vandaag ontdekt. Op een of andere manier ook alleen te vinden via ebay.co.uk
http://www.ebay.co.uk/itm/10pcs-Abrasiv ... qPxV19lxKw

Ik mail nog even die andere bedrijfjes en anders stuur ik je nog wel een PM. Ik zat voor mezelf te denken aan 1000 en 2000 maar kan ook 800 en 2000 bestellen. Dan zou ik eventueel de andere 6 800 bandjes via een bubbeltjesenveloppe naar jou toe kunnen sturen (of brengen/ophalen) Ik woon in Rijswijk en ben daarnaast vaak op de Veluwe (garderen).


Gebruikersavatar
maartieboy
Berichten: 1181
Lid geworden op: 26 nov 2012, 17:00
Locatie: Rijswijk, Zuid-Holland
Contacteer:

Re: schuurbanden?

Bericht door maartieboy »

willieman schreef:Je kan ook Electrolas in Waalwijk bellen, als ze aan die banden kunnen komen , dan kan je ze via mij afnemen, dan scheelt het jullie BTW, die krijg ik dan wel weer terug
Top ! bedankt voor je aanbod. Ik ga ze contacteren.


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: schuurbanden?

Bericht door herman744 »

Maartieboy,

6 bandjes 800 is ook OK.


Gebruikersavatar
maartieboy
Berichten: 1181
Lid geworden op: 26 nov 2012, 17:00
Locatie: Rijswijk, Zuid-Holland
Contacteer:

Re: schuurbanden?

Bericht door maartieboy »

jenniskens schreef:stuur eens een bericht naar VLH Welding in Hapert.

http://www.vlh.nl/
Dank deze kan ze regelen!


Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: schuurbanden?

Bericht door jenniskens »

maartieboy schreef:
jenniskens schreef:stuur eens een bericht naar VLH Welding in Hapert.

http://www.vlh.nl/
Dank deze kan ze regelen!
Dat zeg ik toch ;)


Gebruikersavatar
Arjendej
Berichten: 131
Lid geworden op: 29 apr 2014, 19:11
Locatie: Groningen

Re: schuurbanden?

Bericht door Arjendej »

Even een kleine kaping in dit topic: Is de HBM 150 een beetje een fatsoenlijk apparaat? Heb er even naar zitten kijken, maar lijkt supergoedkoop!


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: schuurbanden?

Bericht door herman744 »

Is ook goedkoop. Zoals ie uit de doos komt niet echt goed bruikbaar. Steuntje achter de band heb ik wat verbogen, zodat hij echt 90 graden rechtop staat en tevens wat versmald, zodat hij even breed is al de banden. Het werkblad heb ik vergroot mbv een trespa plaatje. Maat 19x32,5 cm. Het werkblad wil tijdens het werken graag aan de voorkant naar beneden zakken. Om dit tegen te gaan heb ik eenvoudig een latje achter de bandgeleider en de bovenste rol geklemd.Werkblad kan nu nergens meer heen. Zijkap heb ik verwijderd om wisselen van bandjes te vergemakkelijken. De lijmtang op de foto houdt een strip aluminium vast, waarop ik een lampje kan klemmen, omdat ik in een tegenlichtsituatie werk. Een slijpmal is erg handig. Per mes was ik ongeveer 30 minuten bezig om aan beide zijden de bevel aan te brengen. Met wat oefening lukte dat prima. Mes vrij rap langs het bandje bewegen om overmatige hitte van het staal te voorkomen. Zeker bij de punt van het mes. Afgebeelde mes na het ontlaten in de oven.
Bijlagen
DSCN1496.JPG
DSCN1496.JPG (309.49 KiB) 4497 keer bekeken
DSCN5717.JPG
DSCN5717.JPG (187.93 KiB) 4497 keer bekeken
DSCN5716.JPG
DSCN5716.JPG (212.22 KiB) 4497 keer bekeken


Gebruikersavatar
Arjendej
Berichten: 131
Lid geworden op: 29 apr 2014, 19:11
Locatie: Groningen

Re: schuurbanden?

Bericht door Arjendej »

Bedankt voor de uitgebreide reactie! Klinkt als een leuk hobbyklusje met een fatsoenlijke bandslijper als resultaat.

Op den duur ben ik van plan om m'n powertools verzameling een beetje uit te breiden (en een poging te wagen om een mes te maken). Vandaar de interesse! Nu weet ik in ieder geval waar ik een bandslijper en banden kan halen. :-)


Plaats reactie