Onderhoud houten steel bijl

Houtsnijwerken, gebruikte houtsoorten, materialen om mee te bewerken.
Gebruikersavatar
Peterpnl
Berichten: 56
Lid geworden op: 07 jan 2017, 14:43
Locatie: Amersfoort

Re: Onderhoud houten steel bijl

Bericht door Peterpnl »

Iedere olie oxideert en word dan taai en plakkerig en droogt uiteindelijk op. Bij plantaardig en dierlijk vet en olie gebeurt dit sneller dan bij minerale olie. Gekookte lijnzaad olie gaat het aller snelst. Auto motorolie word dopes aan toegevoegd om dit te vertragen.

Dit oxidatie proces word soms als 'ranzig worden' gezien, en in die zin word alle olie ranzig. Maar als je echt een plakkerige laag hebt, heb je waarschijnlijk gewoon te veel opgesmeerd.

Afgewerkte motorolie zou ik niet gebruiken.
Ten eerste stinkt het. Ten tweede word er chemische goedje (dopes) aan toegevoegd om de olie te verbeteren, dat wil je niet aan je handen hebben. Datzelfde geld voor verbrandings bijproducten die in de olie terecht komen, en waarschijnlijk ook enige zware metalen. Ik ben monteur en weet er alles van.


A knife is the tool you use to make other tools, not the one tool that does everything.
Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Onderhoud houten steel bijl

Bericht door Kevski-Style »

Ik was in het verleden race engineer bij Toyota F1, en prepareer nog steeds blokken voor de auto en motorsport, dus weet er nog wel iets meer van. Het ruikt maar even en of het stinkt laat ik in het midden. Al met al: Als het droogt ruikt het niet meer, en is het ook niet licht ontvlambaar, voor het geval iemand daar mee aan komt.

Zware metalen zitten al lang niet meer in de olie en benzine. Lood is jaren geleden al verdwenen. Zink komt nog wel voor maar is niet schadelijk. Bovendien vergeet je 1 ding: Het wordt alleen door de huid opgenomen als het vloeibaar is. Dat zou je zelfs als gewonen monteur moeten weten.

Wat betreft dopes: Klopt, maar het hangt er dan ook heel erg vanaf wat voor olie je gebruikt. Ik zeg expres minerale olie, niet een volsyntheet. Minerale olie zoals een 20w50 of een 30w olie heeft amper dopes. 10w60 van bijvoorbeeld castrol of valvoline wordt een ander verhaal.

Al met al wordt het alles behalve ranzig,troebel, enz.er zullen alleen delen zijn die lichter of donkerder worden bij veelvuldig gebruik, maar dat is slijtage. De olie is dan verdwenen op die plekken en daarvoor in de plaats is vuil ingetrokken in de steel. Denk aan modder enz. Daarom herhaal je het proces ook eens in de zoveel tijd, net als de bijl slijpen.


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Onderhoud houten steel bijl

Bericht door Tim »

Hey,

Het wordt altijd vies als je het te dik opzet. Gewoon een vettig/olie doekje over de steel halen na elke hike of onderhoud. Ik gebruik plantaardige olie en maar net wat in de kast staat.

Tim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2586
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Onderhoud houten steel bijl

Bericht door Trailtraveller »

Even goed lezen heren...(fijn die automatische conclusies O0 ) Ranzig is voor mij wanneer een kookolie niet meer ruikt en/of smaakt zoals het hoort. Je krijgt een afwijkende smaak door inderdaad oxidatie. Nogmaals op je bijlsteel zul je dit niet zo snel merken en geeft het ook niet. De meeste mensen hebben toch geen smaak ;D ;D ;D ;D

Maar goed wat een poeha weer, als je ervaring anders is prima toch ?


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Onderhoud houten steel bijl

Bericht door Roel »

Ik zou niet weten waarom ik een steel in welke bagger dan ook zou steken terwijl ik het elke keer weer in handen moet hebben.
Bij regelmatig gebruik is er geen reden om de steel met wat dan ook te "prepareren".
Zo ja, dan gebruik je de bijl niet vaak genoeg en kun je er gevoegelijk afscheid van nemen....


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Onderhoud houten steel bijl

Bericht door Dabberty »

Tim schreef:Het wordt altijd vies als je het te dik opzet
Dat is idd waar het fout gaat, met elke olie. Als je klaar bent met het verzadigen, moet je de steel goed afvegen, dat vergeten mensen nog wel eens en die gaan dan sprookjes vertellen over dat die specifieke olie slecht is (kan elke olie zijn), terwijl ze het zelf fout deden.
Trailtraveller schreef:Even goed lezen heren...(fijn die automatische conclusies O0 )
Heb goed gelezen Rody :-) Maar dit topic ging over welke olie op de steel. En niet over het likken en eten er van of algemeen gedrag van de olie.
Dus mijn vraag staat nog steeds, heb je wel eens een houten voorwerp verzadigt met olijf olie dat ranzig geworden is?
Ikke niet, en ik heb niet alleen bijl stelen, maar ook een muurtje vol met andere houten gereedschappen hangen van beetje oud tot heel oud, en nog geen enkel voorwerp is gaan stinken, voelt vies aan, etc. Maar, ik heb er nog niet aan gelikt ^-^
Iedereen die tegen mij zei dat olijf ranzig wordt, heeft ook altijd toegegeven dat ze het zelf nog nooit meegemaakt hebben, maar ergens op internet gelezen hadden.
Roel schreef:Ik zou niet weten waarom ik een steel in welke bagger dan ook zou steken terwijl ik het elke keer weer in handen moet hebben.
Bij regelmatig gebruik is er geen reden om de steel met wat dan ook te "prepareren".
Zelf steek ik mijn bijl ook niet in de bagger, maar nog op bijna geen enkele trip bleven mijn handen droog en schoon, terwijl ik met de bijl aan het werken was. Ze worden vies van de schors, modder als je de stukken op pakt, enz, enz, maar dat ken je vast wel. En om met zulke handen dan telkens verder te gaan werken met een droge steel in je handen, dat doet de steel niet ten goede op langere termijn.
Vandaar dat voor mijn gebruikers bijl, de steel "geprepareerd" is met olijf olie, en daarop wat bijenwas met berkenbast olie (niet jouw bast), zodat de steel ook niet glad wordt als je werkt met natte/vieze handen.

Echter, de bijl die ik thuis gebruik om hout te kloven voor de openhaard, daar heeft de steel geen enkele behandeling gehad, omdat dat ding dus altijd in de schuur staat, en met schone handen gebruikt wordt. Die gaat niet weekenden / week mee op trips in weer en wind.


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Onderhoud houten steel bijl

Bericht door Roel »

Hoi Dieter, uiteraard heb je gelijk met je antwoord. Ik vergat dan ook te vertellen dat ik mijn bijlstelen na gebruik altijd afneem met een doek met wat water. Meer vind ik niet nodig en dat zo'n steel na langdurig gebruik langzaam maar zeker toch wat begint te verkleuren maakt me niet uit. Het ding is nu eenmaal om te gebruiken en dat geeft een beetje eh...cachet aan het geheel... ;-)


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Onderhoud houten steel bijl

Bericht door Kevski-Style »

@ Roel:

Vergeet 1 ding niet: Water zorgt er wel voor dat het hout eerst uitzet en dan weer krimpt. Vochtige doekje is nog tot daar aan toe, water is iets geheel anders. Wat er dan gebeurt is dat het hout zoveel krimpt dat er speling op de kop komt. Vroeger een trucje om loszittende bijlstelen weer even strak te krijgen. Werkt nog steeds, maar heel tijdelijk. Vandaar dus ook de olie. Die laat het hout uitzetten maar doordat het veel langzamer verdampt blijft het hout in betere conditie.

Overigens heb ik wel bewondering ervoor dat je het hout zo schoon houdt. Met mijn berekluiven is alles binnen 3 seconden vies. Enige manier om dat nog schoon te krijgen is om er een mm af te schuren.


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Onderhoud houten steel bijl

Bericht door Roel »

@Kevski-Style... uiteraard gooi ik de bijl niet in de plomp na gebruik... ;D
En een mm afschuren... Eh.... na 60 jaar op dees aardkloot weet ik inmiddels hoelang je dan moet schuren, ook met een korreltje grof.... ;-)


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Onderhoud houten steel bijl

Bericht door Kevski-Style »

En hoe weinig er nog over is van die steel na 60 jaar elke keer een mm ;D


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Onderhoud houten steel bijl

Bericht door Martin Outdoors »

Ik trek er een vochtig lapje over heen en leg hem weer weg.
Ik heb eigenlijk tot nu toe geen problemen met de steel op deze schoonmaak manier.

Kan ik die dan wel verwachten op deze manier ?


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Onderhoud houten steel bijl

Bericht door Dabberty »

Als die steel blank hout is, zonder vernis of olie of wat dan ook, dan kan je over langere tijd merken dat de steel niet meer glad is, iets krimpt, kopt los gaat ztten, blablabla. Of een kleine kans van niet.
En omdat te voorkomen, worden de complete bijlen in de winkel 9vd10x verkocht met een vernis / laklaagje.

Ik heb een "salon" tafel die mijn opa gebouwt heeft net voor ww2 uitbrak, en het houten gedeelte heeft hij met een speciale olie bewerkt, geen idee welke, maar die is nog steeds in perfecte staat.

Een steel behandelen zijn geen fabeltjes, het gebeurt van oudsher al.
Het is nu aan de gebruiker om te beslissen hoe hij/zij omgaat met zijn gereedschap.
Iemand die veel met de bijl werkt maar niet voorzichtig is, zal waarschijnlijk na een tijdje een nieuwe steel nodig hebben omdat die kaput geslagen is, dus om nu veel moeite te gaan doen er voor, kan overbodig gevonden worden.

Mijn bijl is met olijf olie verzadigt, das standaard bij mij, omdat het werkt, en goedkoop is, en snel te doen is.
De mix van bijenwax en berken olie is een extraatje, puur omdat ik nieuwsgierig was of ik het kon maken, en daarna dus puur omdat ik het had.
Ik ga dat spul niet maken voor elke bijl bijvoorbeeld, niet nodig in mijn ogen.

Wil je die bijl jaaaaaaren blijven gebruiken of wissel je een keertje hem in voor iets anders, korter, langer, zwaarder, mooier, blabla?
In het kort, persoonlijke voorkeur.


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Onderhoud houten steel bijl

Bericht door Martin Outdoors »

Ok.
Olijf olie. Check :-)


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Onderhoud houten steel bijl

Bericht door Tim »

Martin,

Jou bijltje is in de olie gezet voordat je hem kreeg. Dun laagje, daarna afgepoetst.

Tim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Onderhoud houten steel bijl

Bericht door Martin Outdoors »

Oh vandaar dat hij zo mooi blijft !! O0


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Plaats reactie