Onderhoud houten steel bijl

Houtsnijwerken, gebruikte houtsoorten, materialen om mee te bewerken.
Gebruikersavatar
Tyze
Berichten: 86
Lid geworden op: 18 sep 2016, 18:07
Contacteer:

Onderhoud houten steel bijl

Bericht door Tyze »

Beste,

Ik wil men bijl eens degelijk gaan onderhouden.
Heb gelezen hier gekookte lijnolie nodig voor te hebben.
Waar haal ik deze?
Is dit een goed keuze?
https://www.bol.com/nl/p/koopmans-gekoo ... ypedsearch

Mvg,


>:D
Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Onderhoud houten steel bijl

Bericht door MichelVH »

Kan prima, ik gebruik gewoon olijfolie maar dit spul trekt in en hardt uit. Prima dus. Maar ik zou het in een winkel zoeken, scheelt je weer de verzendkosten :-) . IKEA, bouwmarkten en misschien zelfs de Hema hebben 't.


Vollgas Voraus!
Ovatione
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 okt 2016, 23:33

Re: Onderhoud houten steel bijl

Bericht door Ovatione »

Alle "gekookte" lijnolie uit de bouwmarkt en ook die van koopmans zijn niet echt gekookt. Het is verwarmt en geraffieneerd met chemicalien. Ik ken in nederland maar 2 producenten die nog echt koken tot 220 zonder chemicalien en je betaald niet eens zo veel meer. Dat is www.hout-olie.nl en zwarte kat amsterdam. Zwarte kat vond ik zelf te duur dus ik heb wat bij hout-olie besteld. Het werkt net wat prettiger dan die uit de winkel maar het zijn geen gigantische verschillen. Ook blijft je hout mooier van kleur, minder vergeling.


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Onderhoud houten steel bijl

Bericht door Martin Outdoors »

Misschien wat vreemd maar het openlucht museum kookt lijnzaad olie en verkoopt het ook.
Maak je er meteen een mooi cultureel dagje van als je daar een flesje ophaalt ;D


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Maurice

Re: Onderhoud houten steel bijl

Bericht door Maurice »

Hoi!

dictum mehr als werkzeug is europas no. 1 voor zuivere natuur lijnzaadolie, dennenteer, tung olie etc etc.
De oppervlakte behandel middelen zijn daar top en goede prijs.

Eko

https://www.dictum.com/en/surfaces/surf ... il-raw-1-l


https://www.dictum.com/en/surfaces/surf ... ng-oil-1-l

https://www.dictum.com/en/surfaces/surf ... .5_1_12_12


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Onderhoud houten steel bijl

Bericht door Kevski-Style »

Waarom koopt iedereen toch altijd gekookte lijnzaad olie?

Eerste vraag hoort te zijn: Zit er lak op de steel? Zo ja, haal die er dan eerst af met schuurpapier, mes, schaaf, enz.

Gekookte lijnzaad olie is maar in 1 ding heel goed: Het droogt snel. Daarentegen slijt het ook het hardste weg en beschermt het minste. Je kunt elke soort olie gebruiken die je maar wilt. Of dat nou bakolie, olijfolie, frituurvet of motorolie is, het maakt geen drol uit. Sterker nog: Niet gekookte olie beschermt veel beter. En het blijft langer zitten. Enige nadeel aan niet gekookte olie: Duurt een paar dagen en je moet het goed afnemen.

Hier in Nederland is gekookte lijnzaad olie over komen waaien uit de States. Daar wordt het veel verbouwd, hier veel minder. Dus je kunt hier beter iets anders gebruiken naar mijn mening.


Gebruikersavatar
Peterpnl
Berichten: 56
Lid geworden op: 07 jan 2017, 14:43
Locatie: Amersfoort

Re: Onderhoud houten steel bijl

Bericht door Peterpnl »

Helemaal mee eens. Ik gebruik universeel olie (naaimachine olie) en dat werkt prima. In principe kun je enigiets gebruiken dat vet is en vloeibaar bij kamer temeratuur.

Gekookte lijnzaad olie is ideaal om op verroest ijzer te smeren. Kleurt mooi donker en remt verdere roest.


A knife is the tool you use to make other tools, not the one tool that does everything.
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Onderhoud houten steel bijl

Bericht door Dabberty »

Zelf gebruik ik voor al mijn bijlen olijf olie, niet die goedkope zooi maar goede. Sommige mensen hebben ooit eens gelezen of gehoord dat het ranzig kan worden, maar ik heb behoorlijk wat bewijs dat het niet waar is.
Goed insmeren de steel, elke dag of 2 herhalen tot het er niet meer intrekt, en dan de steel goed afvegen. Soort van "london stock" achtige procedure.
Voor de bijl die ik meeneem op hiking trips, daar heb ik nadat hij bijna verzadigt was met olijf olie, nog een mix van bijenwas en berkenbast olie overheen gesmeert, zodat hij lekker stroef blijft zelfs als hij nat is. Sommigen vinden dat niks, ikke wel.
Sterkte met een besluit nemen :-)


Gebruikersavatar
Tyze
Berichten: 86
Lid geworden op: 18 sep 2016, 18:07
Contacteer:

Re: Onderhoud houten steel bijl

Bericht door Tyze »

Vraagje,

Ik heb nog een hele pot ballistol staan, waar ik men bijl hoofd me in olie.
Kan ik deze ook gebruiken voor de steel?
Zelfde manier als je olijf olie zou gebruiken ?
& off-topic kan ik ballistol ook gebruiken als onderhoud voor men lederen schedes?

MVG


>:D
Maurice

Re: Onderhoud houten steel bijl

Bericht door Maurice »

waarom zou je gladde smerende niet uithardende olie willen gebruiken op een bijlsteel?
beter Tung olie of Lijnzaadolie (evt met UV voorgeoxideerd, paar dagen droogtijd) met wat dennenteer gebruiken

Balistol is heeeel dun, maakt leer wat slap. Beter middel op bijenwas basis voor schedes gebruiken.

succes


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Onderhoud houten steel bijl

Bericht door Kevski-Style »

Ik zelf gebruik altijd afgewerkte motorolie. Heb ik tientallen liters van, omdat ik nogal kan toveren met auto's en motoren (eigenlijk alles wat een verbrandingsmotor heeft). Droogtijd paar dagen, maar na 24 uur te gebruiken. Meestal meerdere lagen voor een diep donkere kleur, of laag vergelijkbaar met lijnzaadolie. Ik gooi er eens in de zoveel tijd wat toevoegingen bij voor andere kleuren bruin.


Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2586
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Onderhoud houten steel bijl

Bericht door Trailtraveller »

Dabberty schreef:Zelf gebruik ik voor al mijn bijlen olijf olie, niet die goedkope zooi maar goede. Sommige mensen hebben ooit eens gelezen of gehoord dat het ranzig kan worden, maar ik heb behoorlijk wat bewijs dat het niet waar is.
Goed insmeren de steel, elke dag of 2 herhalen tot het er niet meer intrekt, en dan de steel goed afvegen. Soort van "london stock" achtige procedure.
Voor de bijl die ik meeneem op hiking trips, daar heb ik nadat hij bijna verzadigt was met olijf olie, nog een mix van bijenwas en berkenbast olie overheen gesmeert, zodat hij lekker stroef blijft zelfs als hij nat is. Sommigen vinden dat niks, ikke wel.
Sterkte met een besluit nemen :-)
De olie wordt ranzig inderdaad en verschilt per oliesoort, maar zit in de steel, dus je merkt er weinig van, hooguit lichte geur. Kookolie van over de datum is ideaal voor dit soort dingen. Althans vind ik.


Gebruikersavatar
Tyze
Berichten: 86
Lid geworden op: 18 sep 2016, 18:07
Contacteer:

Re: Onderhoud houten steel bijl

Bericht door Tyze »

Mag ik berkenolie ook gebruiken voor men lederen schedes terug te verzadigen?


>:D
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Onderhoud houten steel bijl

Bericht door Dabberty »

Trailtraveller schreef: De olie wordt ranzig inderdaad en verschilt per oliesoort, maar zit in de steel, dus je merkt er weinig van, hooguit lichte geur. Kookolie van over de datum is ideaal voor dit soort dingen. Althans vind ik.
Heb je dat zelf ervaren? Of ergens gelezen?
Ikzelf niet en heb het toch al een goede 5 jaar er op zitten.


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Onderhoud houten steel bijl

Bericht door Kevski-Style »

Dabberty, Dat moet lezen van zijn kant zijn. Het enige waar olie ranzig van kan worden is 1 ding: De zooi die aan jouw handen zit of waar je hem in legt. Welke soort olie maakt geen bal uit als de viscositeit maar goed is in de temps waar je hem in gebruikt. Wel geef ik stof tot nadenken:

Wat gebeurt er als je lijnzaad of olijfolie met water mengt? Bedenk dat het gebruikt worden in de voedselindustrie en snapt dat het zich vermengt. Oftewel, het is een slechte bariërre voor vocht. Daarbij moet ik gelijk zeggen, gekookte lijnzaad olie is daar het aller slechte in. Olijfolie is in alle gevallen een betere keuze. Vergine of extra Vergine maakt niets uit, behalve voor de kleur en afhankelijk of je het fijn vind om aan je bijlsteel te likken natuurlijk :o

De reden dat ik afgewerkte motorolie gebruik is vanwege 5 redenen:
- Het is afval (afgewerkte motorolie is motorolie die gebruikt is in een motorblok en dus helemaal zwart)
- Ik heb er liters van
- Op lak na is het beste waterbeschermende/vochtbeschermende laag die je je wensen kan. Lak vind ik zelf niet prettig (te glad)
- Bijlsteel blijft langer heel. Natuurlijke motorolie en teer liggen vrij dicht bij elkaar, sterker nog, elk vat afgewerkte motorolie heeft een klein laagje teer onderin zitten als het lang genoeg staat. Teer is net rubber, en rubber is veerkrachtig en beschermd tegen impact.
- Bijlkop blijft langer vastzitten. Doordat hout perfect stabiliseert zet het niet meer uit en krimpt het niet meer. Ideale passing.

Hoe ik dit weet: Ik heb helaas veel te veel onderzoeken moeten doen voor werk in het verleden naar olie, wrijving, viscositeit enz. Iets met 4 wielen, en stuur en heel hard gaan....


Plaats reactie