Blackthorn

Houtsnijwerken, gebruikte houtsoorten, materialen om mee te bewerken.
Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: Blackthorn

Bericht door CommonZense »

Kevski-Style schreef:Eerst olie, laten drogen, dan azijn, laten drogen. en zo verder. Hoe slechter de azijn hoe beter, dus gooi wat roestige spijkers of iets dergelijks in de bak...
Interessant. Ik begreep de azijn eerst niet, maar heb een zwart stuk eik liggen met een stuk ijzer erin. WOII restant vermoed ik. Ijzer met loog.

Een opinel met citroen van patina voorzien is natuurlijk hetzelfde... als bij staalwol in azijn. Na een tijdje lost de patina op in de azijn en creëer je je eigen dyi/ stain.
Hier nog een linkje dat me flink op weg heeft geholpen.

Fijne inspiratie mensen, thanks. Nog deze, anders volgende maand gaat een ander buks uit elkaar voor groot onderhoud...BSA Airsporter mk6, voor wie het iets zegt. Lijkt me leuk om met appels azijn te maken en al filterend met ijzerhoudende aarde een stain te produceren.
Roely schreef:Het gaat mij zelf echt alleen om de traditionele kleuring !Om zo authentiek mogelijk te werken.
Of het feitelijk tradioneel is weet ik niet, maar azijn met oer lijkt me in deze opbouw een voor de hand liggende methode Roel...


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Blackthorn

Bericht door Kevski-Style »

@ Roely:

Dat is de eerste paar minuten alleen, en bijna niet te controleren. Immers, bij een bad loog zou ik niet zonder masker op willen staan en zelfs dan er nog niet te lang boven. Je wilt niet weten wat dat voor een goedje is en wat het doet met je huid, longen en ogen. Na die paar minuten lost ook dat op.

Overigens zeg je dat oost indische inkt niet kan? hoezo niet. dat spul dateert van 2600 jaar geleden ongeveer?

@ Commonzense:

De azijn en het metaal is vanwege het koolstof: Hetzelfde wat gebruikt wordt in inkt. Dat is hetgene dat je ziet van inkt.

Ik vermoed dat hij de stain niet met azijn en metaal heeft gedaan in de 2de gif? Dat wordt veel donkerder namelijk. Dat zit veel meer richting grijs dan bruin, en qua kleur lichter antraciet. Ral kleur 7026 ongeveer. Niet opzoeken op een scherm, maar in een kleurenboek. Dan zie je de echte kleur ongeveer. Schermkleuren kloppen vrijwel nooit. Die kleur heeft mijn azijn nu.


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Blackthorn

Bericht door Roely »

Oost-Indische inkt leek me geen optie, omdat dit in die tijd nogal een luxe product was. Men was super zuinig op hun potjes van 20 -30 ml, lijkt me niet dat de gewone man hier dan zijn wandelstok mee ging kleuren.


Het principe klopt wel , ik zei al dat ik. Wat Gevonden had voor wat betreft de kleuring met roet. Laat dat het bestanddeel zijn van die inkt.
Maar we praten over de zelfde tijd als de opkomst van de kroontjes pen. Afijn het meerendeel van de bezitters van een shillagh kon niet eens schrijven, laat staan dat ze inkt in huis hadden .


Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Re: Blackthorn

Bericht door Meatloaf »

is het niet dat als je het, ingesmeerd met boter, boven de kachel hangt, dat het vet ook allemaal roet of creosoot opvangt en daar de kleur van krijgt. het "gecontroleerde drogen" is denk ik heel simpel op te lossen door hem zo hoog mogelijk in je schoorsteen op te hangen en niet heet te stoken.

ik denk dat ze in die tijd zowiezo veel natter hout stookte(wat dus minder warm is) en het niet eerst 2 jaar lieten drogen, aangezien ze het hele jaar stookte ivm koken + warmte, en wij met onze luxe gasaansluiting er vaak lekker warmjes bij zitten?


TtB
Berichten: 132
Lid geworden op: 07 jun 2016, 09:41
Locatie: zutphen

Re: Blackthorn

Bericht door TtB »

He Roely dat hout wat je geoogst hebt op de foto is dat geen meidoorn?

Gr Thijs


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Blackthorn

Bericht door Roely »

@thijs,
Ja het is wel verre familie, maar de meidoorn bloeit natuurlijk pas in mei. die foto met die pruimpjes is wel mislijdend moet ik zeggen.

Ik ben speciaal naar een plaats gereden waar de sleedoorn geregistreerd stond, voor de zekerheid !

Waarschijnlijk ga ik komend weekeinde even een paar nieuwe stokken scoren, dan zal ik een actuele foto plaatsen.


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Blackthorn

Bericht door oud deelnemer 4 »

TtB schreef:He Roely dat hout wat je geoogst hebt op de foto is dat geen meidoorn?

Gr Thijs

zeker weten ! dat is meidoorn !


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Blackthorn

Bericht door Roely »

Mannen RESPECT. en excuus natuurlijk.
Jullie hebben gelijk !!

Vandaag op hoge poten terug gereden , en ja hoor meidoorn. :-[

Weer een goede les dat ik volgende keer wat geduldiger moet zijn, en niet blind af moet gaan op natuurmonumenten.

Meteen 500 meter verder een paar nieuwe stokken gescoord voor de shillelagh.
Nu is vergissing bijna onmogelijk gelukkig, met de bloei.
IMG-20170330-WA0003.jpeg
IMG-20170330-WA0003.jpeg (2.49 MiB) 3818 keer bekeken
IMG-20170330-WA0005.jpeg
IMG-20170330-WA0005.jpeg (1.81 MiB) 3818 keer bekeken
IMG-20170330-WA0001.jpeg
IMG-20170330-WA0001.jpeg (2.32 MiB) 3818 keer bekeken


TtB
Berichten: 132
Lid geworden op: 07 jun 2016, 09:41
Locatie: zutphen

Re: Blackthorn

Bericht door TtB »

:P vergissen is menselijk, er zijn ook zo veel verschillende bomen O0

Gr thijs


Plaats reactie