Blackthorn

Houtsnijwerken, gebruikte houtsoorten, materialen om mee te bewerken.
Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Blackthorn

Bericht door Roely »

Gisteren wat sleedoorn hout geoogst voor oa wat wandelstokken. Hoewel het nog net een weekje of twee te vroeg was voor de bloei schijnbaar.
IMG_20170302_154724.jpg
IMG_20170302_154724.jpg (2.58 MiB) 8093 keer bekeken


Ik kreeg ook nog een doorn in mijn vinger , ondanks met diverse messen dat ding er proberen uit te snijden en thuis nog een half uur in de soda gezeten te hebben, is het er nog niet helemaal uit ;D .
Ik ga er een shillelagh mee maken, iemand enig idee van een traditioneel recept cq methode voor de zwart kleuring ?
Bijlagen
IMG_20170302_160432.jpg
IMG_20170302_160432.jpg (3.56 MiB) 8093 keer bekeken


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Blackthorn

Bericht door oud deelnemer 4 »

MOest eerst eens google raadplegen wat een shillelagh is... :o

leuk idee, ben benieuwd ^-^

inkleuren kan misschien met de hulzen van walnoot, geeft ontzettend zwarte handen bij het schillen.


Gebruikersavatar
Peterpnl
Berichten: 56
Lid geworden op: 07 jan 2017, 14:43
Locatie: Amersfoort

Re: Blackthorn

Bericht door Peterpnl »

Als je naar shillelagh zoekt op wikipedia staat de antwoord er al bij: insmeren met boter en in de schoorsteen hangen...


A knife is the tool you use to make other tools, not the one tool that does everything.
Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Blackthorn

Bericht door Roely »

Tnx mannen google is uw beste vriend.
Ik kende het zelf al jaren vanuit de vechtsport, mijn trainer behandeld altijd alle mogelijke vechtsporten met mij. Maar dat terzijde.

Het insmeren met boter of vet ,olie en het boven de kachel hangen verhaal kende ik inderdaad ( dit heeft voornamelijk te maken met de gecontroleerde indroging, om scheuren tegen te gaan en het hout extra te laten harden). Als je wat verder googled krijg je wat tegenstrijdige berichten. Als je youtube bekijkt zie je toch wat kleurings / conserverings technieken en afwerking met polyurethaan lak, om de bepaalde traditionele luxe finish te krijgen.

Het was de wandel / gevechtsstok voor de gewone man en dus smeerde de een het in met boter en de ander weer met geheime ingrediënten Ik.heb enkele jaren geleden op de antiek fair er een in handen gehad uit de 18e eeuw(geen eik btw) en die had toch een heel bijzondere finish, wat mij aan het twijfelen heeft gebracht. Die wilde ik namaken. Ik had ook verwacht dat het verse hout al veel donkerder zou zijn.
Nu een paar dagen na de oogst lijkt de bast wel wat donkerder te kleuren. In het bos lagen al afgebroken en gezaagde takken, die waren ook verre van zwart eigenlijk.
Dus ik twijfel of die verkleuring echt doorzet, of dat het dan tengevolge van het opschuren van de bast een soort oxiderende werking krijgt waardoor het echt zwart wordt.
Een soort gelijke werking als met de gele sap van de walnoten inderdaad.
Dat betekent dan wel, dat ik niet moet zeuren en er gewoon mee aan de gang moet gaan.
Het gebruik als shillelagh is een ding , maar hier in nederland wordt het hout ook al eeuwen lang gebruikt, je zou toch verwachten dat er wat meer/ makkelijker over te vinden zou zijn.
Of de toepassing is inderdaad gewoon onbehandeld net als bijvoorbeeld met acasia, en zit de luxe finish voornamelijk in het polijsten van de bast en bijvoorbeeld wat op poetsen met lijnolie.
Ik heb ook weleens gelezen over een houtbehandeling met o.a eigeel, zegt dat hier iemand iets? Net als eigeel en azijn of bijvoorbeeld eiken behandelen met ammonia en een ijzerzout of gewoon staalwol...die technieken !?


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Blackthorn

Bericht door Kevski-Style »

@ roely:

Ja, dat zegt mij iets.

Laat ik voorop stellen dat je in principe het hout met alles kan behandelen wat hard wordt, of kan insmeren met iets vettigs. Eigeel valt daar ook onder, maar bijvoorbeeld ook verf, olie, was, azijn, enz. Het is net wat je wilt en mooi vind. Maar belangrijker is dat het voor de bescherming gebeurt en voor de grip. Over het algemeen kan je stellen hou beter de bescherming, hoe slechter de grip. Polyurethaan-lak is daarbij de uitzondering, omdat dat in feite een soort rubber is. Daardoor heeft het meer grip dan bijvoorbeeld een normale lak, maar wel dezelfde bescherming. Ik ga niks zeggen over hoe iets eruit ziet, want dat is persoonlijk. Maar ik blijf met alle soorten gereedschap verre van welke soort lak dan ook en gebruik alleen olie. Dit moet je door de jaren heen herhalen, maar grip is hetgene waar het daarbij om draait bij gereedschap. Wat je er ook op smeert: De daadwerkelijke kleur wordt er mede door bepaald. Branden boven vuur met olie omhuld wordt donker bruin/zwart. Heel veel lage olie krijgt ook die kleur. Eigeel ook, maar dan wens ik jaren van succes, en het gaat rotten/fermenteren/whatever. Het is maar wat je wilt natuurlijk.

Bekijk maar eens hoe ze bijlen behandelen, dan heb je een beter idee hoe het werkt.

Staalwol wordt gebruikt om te oxideren bijvoorbeeld, daar wordt het grijziger van. Boven een vlam kan je strepen maken. daar wordt het hout ook hard van, maar veel minder veerkrachtig. Bij alles wat je doet gaat het alleen om het oppervlakte. Niets penetreert het hout helemaal. Olie is vaak maar 2mm, verf minder.


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Blackthorn

Bericht door Roely »

@kevski
Dankjewel voor je bijdrage, ik gebruik zelf ook bijenwas voor de grip op bepaalde stokken. De shillelagh heeft al extra grip doordat je de stekelige vorm wat blijft behouden. Die gebruik je ook om meer controle te houden op het wapen van de opponent.
Ik heb er ook gezien met een lederen sok eromheen als handvat en extra grip.
Het mooie aan dit hout is het contrast tussen de kleuring van het kale hout en de bast. Dus dat hoeft alleen maar opgehaald te worden. En een pu lak ga ik natuurlijk ook niet gebruiken, omdat ik de schijn wil opwekken dat het een 18e eeuws ding is.

Kijk het moet haast wel vanzelf zwart worden, omdat ik eigenlijk nooit een echt andere kleur ervan heb gezien. Of dan waren het volledig geschilde versies.
Alleen op YouTube zag ik ineens een vent een kleuring toepassen wat me in verwarring heeft gebracht. En me deed vermoeden dat er sprake kon zijn van een traditionele behandelings methode.
2f0fc75f6d69d2ff373a2eb027b710cb.jpg
2f0fc75f6d69d2ff373a2eb027b710cb.jpg (7.83 KiB) 8043 keer bekeken
Misschien dat we het aan Trump moeten vragen >:D


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Blackthorn

Bericht door Kevski-Style »

Ik ken ze ook in andere kleuren, en veelal ook zonder de doorns, maar ook glad en bobbelig. Al moet ik daar wel bij zeggen dat het ook veelal eik is geweest. Ik vermoed dat de zwarte buitenkant wel eens het pruimensap en de zon kan zijn, maar dat is een gok. Houtskool en olie doen ook wonderen.
Leer om wapens: Ik ben er geen fan van: Alles wat los kan gaan gaat ooit los. En alles wat ergens niet op zit kan er ook niet vanaf gaan. Kijk anders maar naar een bo, baston of de westerse quarterstaff....


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Blackthorn

Bericht door Roely »

Ik had gelezen dat je de takken na de oogst 14 dagen moet laten liggen alvorens verder af te werken.
Dit is een fout advies. 14 dagen gedroogd is het al zeer hard en kwam ik er met dezelfde zaag al niet meer doorheen en met het mes krijg ik er bijna niets af. Ik maak er nu wel eentje af, handig is het niet. Ik ga iig nieuwe oogsten.

Aldus als iemand van jullie er ook mee aan de gang gaat.
Oogsten en dezelfde dag nog grof in de juiste vorm zetten, dan na twee weken kun je beginnen met de afwerking.


Pyro
Berichten: 229
Lid geworden op: 04 jan 2015, 14:50
Locatie: Cote d'Azur.

Re: Blackthorn

Bericht door Pyro »

Beste Roely en Kevski

Ik zit jullie posts net te lezen en wat een leuk onderwerp eigenlijk!
Ik zat net te denken aan een filmpje op YT over een man die zijn tarp van een beddenlaken kleurt met de kleurstof die vrijkomt van de rijpe schillen van de walnootvrucht.
Vorig jaar in de nazomer zaten mijn vrouw en ik bij ons in een weiland onder een walnotenboom te picknicken en achteraf zaten heel onze broeken onder de donkere bijna zwarte vlekken!
Misschien wel iets voor je shillelagh?
Ook geven de vruchten van de zwarte Moerbeiboom een hele donkere kleurstof af en beide kleurstoffen werden en worden nog steeds gebruikt om ecologisch producten te kleuren incl houten voorwerpen en textiel!

Gr, Martijn.


Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: Blackthorn

Bericht door CommonZense »

Dag Roel, kleuren kan inderdaad met alles wat afgeeft.
Onderstaande opinel is voorzien van een pu-lak. Tijdens de bewerking heb ik me op een moment gesneden, ook dat heb ik gebruikt als kleurstof.
1489471826245-1880172657.jpg
1489471826245-1880172657.jpg (2.32 MiB) 7961 keer bekeken
Verschillende luchtbukskolfen voorzie ik van laagjes gekookte lijnzaadolie (GLO). Dun opsmeren en en een minuut of tien overtollige olie verwijderen. Gekookte lijnzaadolie, in tegenstelling tor rauwe, occideert ook. Toevallig afgelopen weekend een nieuwe batch gedraaid.
14894725967011236273293.jpg
14894725967011236273293.jpg (1.95 MiB) 7961 keer bekeken
Momenteel bezig aan een oude Bavaria 30 voor m'n zoontje. Deze is ooit gestained, lang geleden. Waarmee weet ik niet. Deze krijgt vanavond zijn vierde laag met een mix van GLO, Pu-lak en terpentine, tussen de lagen door 'polijst' ik met 000 staalwol.
1489472661015992572277.jpg
1489472661015992572277.jpg (2.31 MiB) 7961 keer bekeken
Wanneer ik geen pu-lak gebruik, normaal dus, gebruik ik eerst enkele lagen verdunde lijnzaadolie zoals boven-midden, zonder pu-lak. De eerste lagen schuur ik nat, met de verdunde olie op de kolf. Dat vult de poriën.
Na behandeling gebruik ik een zelfgemaakte paste van wax, lijnzaadolie en terpentine. Die zorgt voor een heel mooie donkere satijnglans.

Gr. Bas


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Blackthorn

Bericht door Roely »

Hee Bas, dat ziet er prachtig uit , ik hier ook nog wel een gebleekte kolf liggen ;D

Voor wat betreft de blackthorn,kom.ik nu uit op kleuring met roet en of logen. De natuurlijke kleur komt niet verder dan heel donker bruin voor de bast.
Logen zou ook de warme oranje uitstraling van de knop kunnen verklaren.
De bast van het oudere hout kleurt wel aardig donker intussen.
IMG_20170318_095836.jpg
IMG_20170318_095836.jpg (4.83 MiB) 7917 keer bekeken


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Blackthorn

Bericht door Kevski-Style »

Vergeet logen maar. Een klant van mij heeft een logerij, dat wordt gewoon de originele kleur van het hout en is geen optie. Soms zelfs nog iets witter.
Houtskool door de olie heen mengen werkt wel. Het wordt dan erg donker, maar niet zwart. Als je een experiment wil uitvoeren kan je het volgende proberen:

Eerst olie, laten drogen, dan azijn, laten drogen. en zo verder. Hoe slechter de azijn hoe beter, dus gooi wat roestige spijkers of iets dergelijks in de bak. de olie zorgt voor de eerste laag, de azijn oxideert. Wanneer je die lagen over elkaar heen zet kun je het opbouwen. Maar ik ben er nooit zo ver mee gegaan als wat jij als kleur wilt.


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Blackthorn

Bericht door Roely »

Ja logen is niet mijn eigen idee.
Ik had het hier gelezen.... http://www.prestigewalkingsticks.com/bl ... ticks.html

O er staat dye ipv lye :-[
De eiken versie kun je wel logen dan.


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Blackthorn

Bericht door Kevski-Style »

Je kunt alles logen, maar loog onttrekt aan hout en voegt er niets aan toe. Je haalt er lijm, verf, pigment, enz. mee uit het hout. Dus tenzij je een volledig onbeschermd stuk hout wilt zou ik niet logen. Maar als ik dit zo zie zou ik eens naar de betere kantoor winkel gaan en daar eens zwarte oost indische inkt halen. Dat zou wel moeten gaan. Dat heeft de glans en de doorschijnendheid die jij zoekt. Ohja, en een paar goede hanschoenen is een must!


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Blackthorn

Bericht door Roely »

Bij eiken reageert het loog met het looizuur en of tannine in het hout waardoor het donker wordt , dat bedoelde ik.

Nogmaals voor de blackthorn probeerde ik te achterhalen hoe het 200 jaar geleden werd gedaan. Ik kan natuulijk beits of olie of was in de kleur "laten" maken of kopen zoveel als ik wil. Zaken als Pu lak en oostindische inkt staan hier wel heel ver vanaf lijkt me. Ik kleurde vroeger ook hout met schoenpoets , dat lijkt me ook niet gepast in deze.
Het gaat mij zelf echt alleen om de traditionele kleuring !
Om zo authentiek mogelijk te werken.


Plaats reactie