Houtsoorten voor bijlstelen

Houtsnijwerken, gebruikte houtsoorten, materialen om mee te bewerken.
Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Houtsoorten voor bijlstelen

Bericht door Kevski-Style »

Onder het mom van, kwaad kan dit nooit, even een topic gemaakt over bijlstelen en welke wel en niet werken. Ik ben met name heel benieuwd of 1 van jullie testen hebben gedaan met de houtsoorten waar ik benieuwd naar ben?

Werken:
Buxus
Hickory
Berken
Beuken
Eiken
Robinia (hier ook wel Acacia genoemd, maar dat is het eigenlijk niet)
Essen
Haagbeuken
Iepen
Appelhout
Perenhout
Taxus
Meranti
Walnoot
Okkernoot
Vogelkers
Esdoorn
Kersen
Osage

Werken niet:
Vuren (te zacht)
Grenen (te zacht)
Balsa (te zacht)
Ceder (te zacht)
Elzen (te zacht)
Lariks (te zacht)
Linden (te zacht)
Oregon Pine (Douglas)
Dennen (te zacht)
Populier (te zacht)
Conifeer (te zacht)
Azobe (tast metaal aan, dus moet gelakt worden, bijl erin persen trekt de lak eraf en dus na verloop van tijd loszittend huis doordat het huis groter wordt)
Kastanje
Wilg

ben ik benieuwd naar:
Buxus
Olijfhout
Platanen
Teak


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Houtsoorten voor bijlstelen

Bericht door Dabberty »

Mooie lijst.

Zelf gebruik ik veel Essen stelen uit de winkel, das standaard hier te krijgen.
Verder voor DIY stelen heb ik gebruikt:
- Eik voor zware bijlen
- Eik voor een zware bijl (1tje maar tot nu toe)
- Berk voorlichte bijl en tomahwak. Binnenkort weer voor de tomahwak, vorige was gekrompen omdat het vers was.
- Appel voor lichte bijlen en een korte splitter (35 steel, 1.2 kg kop)


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Houtsoorten voor bijlstelen

Bericht door Kevski-Style »

Hier gebruik ik ook meestal de essen stelen, maar soms ook hickory. Zoals de steel die bij de bijl zat bijvoorbeeld. Die steel is echt goud waard voor mij! Die nieuwe stelen van tegenwoordig zijn veel te dik namelijk. Dat wil je echt niet, maar het gebeurt vanwege de garantie-eisen in Amerika. Beide makkelijk in de buurt te krijgen, maar de modellen zijn wat beperkt.
Robinia is een recente ontdekking, maar bevalt echt goed. Het is jammer dat de fabrikanten daar niet op in springen. Ik kan het alleen maar recht krijgen, dus voor dubbele bijlen en tomahawks is het ideaal, zo langs ze maar een rond huis hebben.
Berken zelfen als wat jij gedaan hebt: Tomahawk ter plekke gedaan. Bijl heb ik al lang niet meer.
Beuken alleen wel eens mee gewerkt. Wordt in baskenland bijna exclusief op bijlen gebruikt. Aangezien de basken redelijk afgezonderd zijn geweest is er in die traditie bijna 1500 jaar niets veranderd. Dus dat werkt wel.
Eikenhout: Werkt gegarandeerd, aangezien ze het al 2000 jaar gebruiken in heel europa en nog steeds in japan op bijlen. Je ziet het echter nog amper. Wel vind ik nog altijd resten van eik in oude bijlen.
Haagbeuken en Iepen Alleen van horen zeggen en gezien op sloophamers. Dus als bijlsteel zal het ook wel werken.
Esdoorn Niet voor grote bijlen, maar een tomahawk of een 600 grams handbijltje moet nog wel gaan. Ik heb ooit de steel afgebroken terwijl de kop in de boom zat van een bijltje van +/- 1KG op een steel van 70 cm. Maar ik sla ook niet zachtjes, dus het kan ook aan mij hebben gelegen?

Ben ik benieuwd naar:
Dabberty schreef: - Appel voor lichte bijlen en een korte splitter (35 steel, 1.2 kg kop)
Appelhout ik had al zo'n vermoeden dat dat wel ging werken! Datzelfde geld voor de rest van het lijstje op Teak na. Die steel, is dat in inches of cm? 35" is namelijk 90cm?
Ik ben met name heel benieuwd naar taxus. Mensen kennen het misschien beter als Yew. Daar maken ze vaak bogen van. Het is jammer dat het zo duur is, want ik gok dat dat het beste materiaal is om bijlstelen van te maken wat er bestaat.

Mocht iemand een in 2en gebruiken boog van yew hebben die anders de prullenbak ingaat dan houdt ik mij aanbevolen!

Azobe is wel prima te gebruiken voor meshelften, zeker in combi met RVS.Gebruik je geen RVS dan kun je 2 dingen doen bij messen: extra laag ertussen van ander hout, of de onderkant lakken die in aanraking komt met het metaal. Secondenlijm is daar ook heel geschikt voor en sluit alles netjes af.

Bovenstaand dus het lijstje met alles waar nog enigszins aan te komen is in Europa. Er is zeker nog meer hout te krijgen dat werkt, maar dat komt van te ver vandaan en daarom te duur.


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Houtsoorten voor bijlstelen

Bericht door Dabberty »

Heb mezelf even gequote en daarin jouw vraag beantwoord, plus een foutje verbeterd, de tweede lijn had beuk moeten zijn, niet weer eik.
Dabberty schreef:Mooie lijst.

Zelf gebruik ik veel Essen stelen uit de winkel, das standaard hier te krijgen.
Verder voor DIY stelen heb ik gebruikt:
- Eik voor zware bijlen
- Beuk voor een zware bijl (1tje maar tot nu toe)
- Berk voorlichte bijl en tomahwak. Binnenkort weer voor de tomahwak, vorige was gekrompen omdat het vers was.
- Appel voor lichte bijlen en een korte splitter (35cm steel, 1.2 kg kop)
Taxus, zal eens kijken of dat hier ergens groeit.


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Houtsoorten voor bijlstelen

Bericht door Kevski-Style »

U verzoekt wij draaien:
Taxus_baccata_range.svg.png
Taxus_baccata_range.svg.png (338.14 KiB) 7990 keer bekeken
Ja het groeit in Tsjechie aan de grens met Polen en de Ukraine. Meer info hier natuurlijk:
https://en.wikipedia.org/wiki/Taxus_baccata


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Houtsoorten voor bijlstelen

Bericht door MichelVH »

Mooi, wij gaan deze zomer op vakantie naar oa Tsjechië, en het huis dat we daar hebben gehuurd staat op 500m van de Poolse grens, precies daar waar jij beschrijft. Om precies te zijn: Cerveny Klastor, met heel wat gare accent graves en trema's erop ::) ;D . Ik zal wat Robinia inslaan, we zijn toch met de auto. En aangezien het een Logan is kan ik grofweg 3 volledige bomen meenemen >:D O0 .


Vollgas Voraus!
Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Houtsoorten voor bijlstelen

Bericht door Kevski-Style »

MichelVH schreef:Mooi, wij gaan deze zomer op vakantie naar oa Tsjechië, en het huis dat we daar hebben gehuurd staat op 500m van de Poolse grens, precies daar waar jij beschrijft. Om precies te zijn: Cerveny Klastor, met heel wat gare accent graves en trema's erop ::) ;D . Ik zal wat Robinia inslaan, we zijn toch met de auto. En aangezien het een Logan is kan ik grofweg 3 volledige bomen meenemen >:D O0 .
Bovenstaande kaart is niet voor robinia. Dat groeit hier namelijk ook. Taxus is the magic word....


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Houtsoorten voor bijlstelen

Bericht door Dabberty »

Michel, je gehuurde huis staat niet in Tsjechie hoor, maar in Slowakije, ongeveer 240 km van de Tsjechiese grens :-)


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Houtsoorten voor bijlstelen

Bericht door MichelVH »

Oh, haha zie het nu. Nou ja, is ook mooi spul. Ik zal wel wat meenemen, geen idee of het zeldzaam/waardevol is maar ik kick er op van vakantie mooi hout mee te nemen wat hier niet zo 123 te vinden is (in het bos) O0 . Heb hele mooie stammen appelhout van de brandhoutstapel "gered" in de Corrèze, essen burl uit de Eifel en nog veel ander spul.

Oh haha heb dan verkeerd gekeken, misschien het heet dorpje anders. Ik ga ff zoeken


Vollgas Voraus!
Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Houtsoorten voor bijlstelen

Bericht door Waidmann »

Dabberty schreef: Taxus, zal eens kijken of dat hier ergens groeit.
Ik heb het bij je in de buurt zien staan, vraag me alleen niet meer waar >:D Taxus wordt ook veel aangeplant in tuinen en heggen, probleem zit hem vaak in dikkere stukken verkrijgen zonder ruzie met de buren.

Qua uiterlijk ook erg mooi hout, zal hier ook eens zoeken naar een stukje!


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Houtsoorten voor bijlstelen

Bericht door MichelVH »

Oh jeetje, heb helemaal verkeerd gekeken. We gaan wel naar Tsjechië, maar alleen naar Praag. Haalde Slowakije en Tsjechië door elkaar ::) .
Heb wel zin in Cerveny Klastor als ik dit zie:
Afbeelding


Vollgas Voraus!
Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Houtsoorten voor bijlstelen

Bericht door Kevski-Style »

Dabberty schreef:Michel, je gehuurde huis staat niet in Tsjechie hoor, maar in Slowakije, ongeveer 240 km van de Tsjechiese grens :-)
Bwahaha, ik zou gaan lopen :P
Waidmann schreef:
Dabberty schreef: Taxus, zal eens kijken of dat hier ergens groeit.
Ik heb het bij je in de buurt zien staan, vraag me alleen niet meer waar >:D Taxus wordt ook veel aangeplant in tuinen en heggen, probleem zit hem vaak in dikkere stukken verkrijgen zonder ruzie met de buren.

Qua uiterlijk ook erg mooi hout, zal hier ook eens zoeken naar een stukje!
Jij bedoelt waarschijnlijk de andere taxus? dat is meer een struik? Ik bedoel de taxus als in voor zover ik weet oudste bomen in Europa van soms wel 2500 jaar oud. Het zijn naaldbomen, ze worden niet kaal, dus nu makkelijk te spotten en ze zijn giftig als de neten als je er wat van in je mond zou stoppen (wie wil dat testen :o ). Last but not least: Ze worden "iets" hoger dan een heg: Metertje of 10 tot 15, met uitschieters naar boven. Het probleem zit meer in de dikte en de groei zelf: max 50cm dik, meestal veel dunner. Totaal geen rechte groei en het feit dat de takken al op een paar meter hoogte kunnen beginnen maakt stamhout lastig. Takken moet wel lukken, maar ik verwacht dat dat wel eens knoestenparadijs kan zijn, en dus ongeschikt. Ik kan er naast zitten overigens, want ik heb geen ervaring met de boom zelf.


Gebruikersavatar
Peterpnl
Berichten: 56
Lid geworden op: 07 jan 2017, 14:43
Locatie: Amersfoort

Re: Houtsoorten voor bijlstelen

Bericht door Peterpnl »

Inderdaad veel kans op knoesten. Mooie stukken taxus waren in de tijd van de longbow ook goud waard. De kracht van de engelse longbow zat vooral in de eigenschappen van de spinthout en de kernhout zamen. Daarmee maakte men eigelijk een natuurlijk gelamineerde boog. De spinthout aan de rugkant (buitenkant) en de kernhout aan de buikkant (binnenkant). De spinthout kan heel goed tegen trekkracht en de kernhout kan juist weer goed tegen drukkracht. De kernhout is overigens vrij hard en stug. De oude longbow was daarmee vaak tussen de 120 en 150 pond treksterkte of nog meer.

Als bijlsteel weet ik niet. Gaat waarschijnlijk nooit meer stuk, maar weet niet hoeveel shock dat geeft. Volgens mij vergaat het ook amper, het kernhout is erg dicht en beestjes lusten het ook niet echt.


A knife is the tool you use to make other tools, not the one tool that does everything.
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Houtsoorten voor bijlstelen

Bericht door Roel »

Ik wil voor de liefhebber wel wat taxus meebrengen naar het volgende bushcraftweekend. En voor wie niet zolang wil wachten mag je ook komen halen... ;D


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Houtsoorten voor bijlstelen

Bericht door Kevski-Style »

Roel schreef:Ik wil voor de liefhebber wel wat taxus meebrengen naar het volgende bushcraftweekend. En voor wie niet zolang wil wachten mag je ook komen halen... ;D
Jij wil zeggen dat jij een steady supply taxus/yew hebt? En zo ja, ook nog knoestvrij? En relatief recht zodat je er een plank/balk uit kunt halen van zeg 50cmx4cmx10cm?


Plaats reactie