Bucksaw.

Houtsnijwerken, gebruikte houtsoorten, materialen om mee te bewerken.
Plaats reactie
Handmade knives
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 dec 2016, 16:49

Bucksaw.

Bericht door Handmade knives »

Hierbij mijn eerste bericht op dit forum.
Het leek mij een keer leuk om een bushcraft frame zaag te maken die perfect bij mijn Hultafors bijl past en die lekker degelijk is.
Ik heb de zaag zo gemaakt dat er geen zaagsnedes in zitten waar het zaagblad in kan worden geklapt. Door een paar simpele messing pennen kan je het zaagblad heel eenvoudig wisselen.
Voor de volgende zaag ga ik opzoek naar Hickory hout (net als de bijl steel), deze is van essen gemaakt.

Hier het resultaat;
DSC_2870.JPG
DSC_2870.JPG (3.16 MiB) 3441 keer bekeken


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Bucksaw.

Bericht door Dabberty »

Mooi gemaakt, heb je er al mee gezaagd, ligt hij lekker in de hand?


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Bucksaw.

Bericht door Kevski-Style »

Handmade knives schreef:Hierbij mijn eerste bericht op dit forum.
Het leek mij een keer leuk om een bushcraft frame zaag te maken die perfect bij mijn Hultafors bijl past en die lekker degelijk is.
Ik heb de zaag zo gemaakt dat er geen zaagsnedes in zitten waar het zaagblad in kan worden geklapt. Door een paar simpele messing pennen kan je het zaagblad heel eenvoudig wisselen.
Voor de volgende zaag ga ik opzoek naar Hickory hout (net als de bijl steel), deze is van essen gemaakt.

Hier het resultaat;
DSC_2870.JPG
Die is mooi geworden! 8-)

Maar ik heb wel een vraag?: Waarom van Hickory maken as je Essen hebt? Je kan het 2x doen, maar het heeft geen echte meerwaarde als je kijkt naar kracht of iets dergelijks?


Handmade knives
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 dec 2016, 16:49

Re: Bucksaw.

Bericht door Handmade knives »

Kevski-Style schreef:
Handmade knives schreef:Hierbij mijn eerste bericht op dit forum.
Het leek mij een keer leuk om een bushcraft frame zaag te maken die perfect bij mijn Hultafors bijl past en die lekker degelijk is.
Ik heb de zaag zo gemaakt dat er geen zaagsnedes in zitten waar het zaagblad in kan worden geklapt. Door een paar simpele messing pennen kan je het zaagblad heel eenvoudig wisselen.
Voor de volgende zaag ga ik opzoek naar Hickory hout (net als de bijl steel), deze is van essen gemaakt.

Hier het resultaat;
DSC_2870.JPG
Die is mooi geworden! 8-)

Maar ik heb wel een vraag?: Waarom van Hickory maken as je Essen hebt? Je kan het 2x doen, maar het heeft geen echte meerwaarde als je kijkt naar kracht of iets dergelijks?
Ik denk ook dat het niet veel uitmaakt maar dan is het wat betreft het uitelijk van het hout hetzelfde...ik zoek ook maar een rede om een nieuwe te maken, gaat deze gewoon in de verkoop. Volgende project wordt een "Ray Mears" style hoes voor bijl en zaag in canvas en leer.


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: Bucksaw.

Bericht door herman744 »

Mooi vorm gegeven.


Ovatione
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 okt 2016, 23:33

Re: Bucksaw.

Bericht door Ovatione »

Mooi gemaakt man!


Plaats reactie