Oefenstok houtsnijworkshop voor kinderen

Houtsnijwerken, gebruikte houtsoorten, materialen om mee te bewerken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
marcus
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 jan 2010, 22:25
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Oefenstok houtsnijworkshop voor kinderen

Bericht door marcus »

Vandaag heb ik drie workshops houtsnijden gegeven aan zo'n 40 scouts van Scouting Petrus Donders in Sint-Michielsgestel. De scouts waren tussen de 11 en 15 jaar oud en de workshops duurden ieder 90 minuten. Ik dacht dat het leuk was een eenvoudige versie van Mors Kochanski's "Try Stick" te maken met de kinderen. Ik heb vervolgens een stok ontworpen met 10 houtsnedes van gemakkelijk naar wat moeilijker (zie afbeelding hieronder).

Na een introductie van mijzelf begon ik de workshop met wat informatie over het mes (ze hadden allemaal een nieuwe Hultafors gekregen van de kampleiding) en veilige snijtechnieken. Vervolgens liet ik de kinderen een aantal praktische houten tools zien waarin de verschillende snedes gebruikt worden (een verstelbare kookopstelling, een vuurboogsetje, een figuur-4-val en een Roycraft packframe). Daarna kreeg ieder kind een groene wilgentak die op armlengte moest worden afgesneden en waarvan de zijtakjes en de bast er af gehaald moest worden met het mes.

Vervolgens gingen we (na een paar laatste snijtips zoals de stopsnede en gebruik van een kleine baton), in de laatste 60 minuten, de oefenstok maken. Mijn ervaring van de dag was dat de kinderen het een leuke workshop vonden, maar dat de jongste/kleinste onder hen soms iets te weinig kracht hadden in de handen en armen. Hierdoor hadden zij wat moeite met sommige snedes. De wat oudere kinderen daarentegen maakte soms mooie stokken.

Uiteindelijk bleek 10 houtsnedes in 60 minuten een beetje veel van het goede te zijn en kwamen de meeste kinderen tot ca. 5 snedes. Verder gelukkig geen ongelukken gebeurd afgezien van 2 mini-sneetjes in een hand. Al met al een leuke dag ondanks een paar regenbuien. Gebruik gerust mijn afbeelding als je ook een dergelijke workshop wilt geven.

Afbeelding


Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Re: Oefenstok houtsnijworkshop voor kinderen

Bericht door Meatloaf »

ziet er leuk uit!

maakt het uit in welke volgorde je ze doet en de afstand tussen de snijwerken? het lijkt me zeker een goede oefening voor mesvaardigheden!


Gebruikersavatar
marcus
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 jan 2010, 22:25
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Oefenstok houtsnijworkshop voor kinderen

Bericht door marcus »

De houtsnedes worden (min of meer) steeds iets moeilijker naarmate je lager op de stok komt, dus de meest voor de hand liggende volgorde in mijn plaatje is van 0 tot 9. Aan de andere kant kun je iedere volgorde kiezen die je wilt natuurlijk.

Wat de afstand betreft tussen de snedes hield ik ca. twee vingerdiktes aan behalve voor de tweede snede en na achtste (daar deed ik 3 à 4 vingerdiktes).  Dit laatste deed ik omdat het prettig is de stok aan beide kanten van een snede goed te kunnen vastpakken (zodat je altijd van je af kunt snijden).


Teacher
Berichten: 2535
Lid geworden op: 19 jan 2011, 16:42
Locatie: België sint-niklaas
Contacteer:

Re: Oefenstok houtsnijworkshop voor kinderen

Bericht door Teacher »

Het doet me deugd dat er voldoende wordt gehamerd op mesveiligheid.
Het is belangrijk dat ze dit van in het begin goed doen. Het is gemakelijker een nieuwe handeling aan te leren, dan een slechte gewoonte af te leren.


Afbeelding
Plaats reactie