vraag over hars en fatwood

Houtsnijwerken, gebruikte houtsoorten, materialen om mee te bewerken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

vraag over hars en fatwood

Bericht door janvanloon »

de mods mogen het altijd verplaatsen... omdat het eigenlijk twee vragen zijn wist ik niet juist waar te plaatsen.

ik zit vaak in een bos met heel veel eik, en zelden een kerst boom.
Nu vraag ik me twee dingen af.
1 waar vind je fatwood en onder welke omstandigheden ( levende boom, dode boom, in de takken of in de stam, enzo... )?
2 veel gebruiken hars voor het bevestigen van allerlei items. welke hars? Blijf dat gelijk welk hars of kun je diverse soorten hars samen gooien en gebruiken aan gebrek van het eventuele juist hars? ( ingewikkeld getypt misschien, maar tja )  8-)


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Re: vraag over hars en fatwood

Bericht door Meatloaf »

als ik het goed heb:

fatwood is een dode stronk, al het hars is naar de bodem van t hout gezakt en daar verzadigd.
je moet dus een boom hebben met veel hars, zoals naaldbomen.

ik geloof dat veel hars beetje word aangelengd met houtskool om het sterker(en brozer) te maken? maar pin me er niet op vast :p


Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: vraag over hars en fatwood

Bericht door jenniskens »

Fatwood, omgevallen / omgezaagde naald bomen en zoek dan in de wortels.
Als je een verrotte wortel vind die in de midden hard is snij er dan een stuk uit.
Stinkt het naar petrolium en glazig, bingo.

Hars van naald bomen megen met een beetje houtskool dan heb je lijm.


Afbeelding      
See you in the bush, Gebert
oud deelnemer 4

Re: vraag over hars en fatwood

Bericht door oud deelnemer 4 »

fatwood?? dat ligt bij de hubo in de schappen  #025#

maar in een loofbos ga je het echt nie vinden

pinus, en picea soorten moet je zoeken

en dan half rotten stammen, het rotte haal je weg en je houd keihard hout over wat als je het snijd of zaagd sterk naar hars ruikt
dan zit je goed

http://forum.bushcraftnederland.nl/index.php?topic=1543.60

bv dit zoeken
Afbeelding

na doorzagen zie je dit
Afbeelding


na het weg kappen van het rotte hout hou je dit over

Afbeelding

je kan ook bij mij een stuk bestellen voor je firesteel, genoeg voor ruim 100 vuurtjes aan te krijgen en slechts  3,50 8-)



Afbeelding


Gebruikersavatar
Esmoreit
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 mar 2011, 22:31
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: vraag over hars en fatwood

Bericht door Esmoreit »

Mooie, heldere foto's. Daar moet ik ook maar eens naar op zoek gaan! :D


<i>Aldus eest menechwerf gesciet: quade werken comen te quaden loene, maer reine herten spannen croene, die vol doeghden sijn ende vol trouwen.</i>
Gebruikersavatar
Terra
Berichten: 1810
Lid geworden op: 20 jul 2010, 19:45
Contacteer:

Re: vraag over hars en fatwood

Bericht door Terra »

Laatst liet iemand me vol trots zien dat hij iets bijzonders had gekocht had.
Maya sticks, helemaal uit Mexico, via internet. Ideaal voor vuur maken met fire steel.
Was een beginnende bushcrafter en zeker enthousiast over zijn nieuwe hobby.
Ik feliciteerde hem met zijn nieuwe aanwinst maar dat ik hem een geheimpje zal verklappen. Binnen enkele minuten stond hij te glunderen met een handvol Nederlandse fatwood.

Zoek naar dennebomen met dikke dode grijze takken, dicht bij de stam...


www.stichtingbushcraft.nl

It's in adventure, that i learn knowing myself and finding myself...
Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: vraag over hars en fatwood

Bericht door J@siu »

@ Terra

mooi is dat hè  ;-) als je zo iemand kan helpen ...  ;D


"Dont copy me, by yourself"
Gebruikersavatar
obiwanjacobi
Berichten: 1530
Lid geworden op: 03 dec 2009, 07:35
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: vraag over hars en fatwood

Bericht door obiwanjacobi »

Fatwood is wel zo'n beetje behandeld denk ik. Blijft punt 2 nog open...

Mijn ervaringen zijn dat hars van een spar (kerstboom) en de douglas (met die blaasjes op de bast vol met hars) goed zijn voor wonden (ontsmetting) en vuur maken. Ze hebben -naar het lijkt- een wat lagere smelt temperatuur en zelfs gemengd met fijn gemalen houtskool zijn ze niet zo sterk in verbindingen (pijlen-primitieve messen etc). Ik weet dat de hars van de Douglas in de open lucht langzaam verdampt - dus direct verwerken of anders luchtdicht afsluiten (filmkokertje). Ik heb bij het verhitten van spar-hars op een steen het ook eens zien verdampen. De steen was veeel te heet en we beleven zitten met een hoopje koolstof-stof ;D

Hars van de (grove) den - is ook meestal hard en wittig- is mechanish wat sterker (lijkt het), maar natuurlijk ook geschikt voor vuur. Zag zelfs laats een filmpje van iemand die het (in Alaska) als kauwgom gebruikte ;D

[2c]


Grtx,
Marc | Blog

Save a tree, eat a beaver!
All the gear but no idea!
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: vraag over hars en fatwood

Bericht door janvanloon »

thx!
voor de reaktie's al een stuk slimmer geworden...

maar weet er iemand iets of er ook ander hars van andere bomen te gebruiken is en hoe die sterkte is?


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
Fred
Berichten: 315
Lid geworden op: 11 dec 2011, 10:46
Locatie: Emmer-Compascuum

Re: vraag over hars en fatwood

Bericht door Fred »

Even wat aanvullende info.
Hars wordt door de boom gebruikt om er voor te zorgen dat beschadigde delen van de boom sneller herstellen.
Harsproductie komt op gang dus wanneer een boom beschadigd, wordt afgezaagd of door een storm afknapt en begint in het wortelstelsel. Omdat de hars na afzagen/afknappen/afsterven van de boom niet verder naar boven wordt getransporteerd hoopt dat zich op in de wortels.
Een boom die doodgaat door een mankement aan het wortelstelsel heeft lage hars productie en dus weinig fatwood.
Zoals Tilia(Peter) het al noemde behoren de Pinus soorten tot de dennen soort met de hoogste harsproductie. Oa de Zwarte Den heeft een hoge hars productie.
Van rottende stronken van omgezaagde/afgeknapte/afgestorven bomen is het fatwood het makkelijkst te scheiden. Alles rot weg behalve de stukken met opgehoopte hars. Hars lost namelijk niet op in water en heeft inderdaad anti-bacteriele eigenschappen.
Maar ook in bospercelen waar het bos wordt uitgedund kun je na een dag of 2 na afzagen een stuk wordtel uitgraven. De hogere stukken bevatten het meeste hars. Het is echter moeilijker te scheiden omdat je nog vrij harde stukken moet wegsnijden.

Grt, Fred


In the event of a rescue: “If you are not part of the solution to the problem, do not make yourself part of the problem.”
Anjaco
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 mei 2017, 11:39

Re: vraag over hars en fatwood

Bericht door Anjaco »

Wist je dat vroeger de ouderwetse terpetijn uit hars werd gedestilleerd.
Dat is ook de kenmerkende geur.
Terpetijn is een etherischeolie met vele mooie eigenschappen, en hars dus ook.
http://www.anthemis.nl/aroma/terpentijn.htm


Gebruikersavatar
arjuna
Berichten: 538
Lid geworden op: 26 jan 2016, 20:46

Re: vraag over hars en fatwood

Bericht door arjuna »

voorstel voor de mods dit kan naar urban survival worden verplaatst, weet niet waar om ik denk dat zomaar ^-^

Koen

Hij( ik) die wel eens iets in twijfel trekt ,en vooral als een topic zo begint ::)


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: vraag over hars en fatwood

Bericht door janvanloon »

Aangezien het twee vragen zijn:
1 heeft te maken over fatwood - vuur
2 heeft te maken over hars en lijm... Valt eerder bij ambachten.
Vandaar de opmerking dat de mods dit gerust konden plaatsen bij het topic dat zij goed vonden passen.


Maar zo reageren Koen op een topic van 2012... Te veel verveling en te weinig buiten tijd misschien? ;D


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Plaats reactie