Show je lepel topic

Houtsnijwerken, gebruikte houtsoorten, materialen om mee te bewerken.
Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Show je lepel topic

Bericht door MichelVH »

Mooi man! je lepels worden steeds mooier!


Gebruikersavatar
IdB
Berichten: 67
Lid geworden op: 11 apr 2016, 13:18
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Show je lepel topic

Bericht door IdB »

Zie hier behoorlijk wat skills!

Iemand een tip wat betreft tool om de lepel uit te hollen? Goed merk, type etc.


Only when the last tree has been cut down, people will realize we can't breathe money.
Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Show je lepel topic

Bericht door MichelVH »

IdB schreef:Zie hier behoorlijk wat skills!

Iemand een tip wat betreft tool om de lepel uit te hollen? Goed merk, type etc.
Je kunt 'm onder andere met een guts of een lepelmes uithollen. Ook kun je er een klein hoopje kooltjes op leggen en blazen, maar dit is wat lastiger (nooit gedaan overigens). Gutsen: Kijk op MP, Nooitgedagt en Pfeil zijn goede merken en er zijn er nog veel meer. Een lepelmesje is wat makkelijker en veiliger in gebruik, en dus ook populairder. Het lepelmesje van Morakniv is het populairst. Ikzelf heb een M-Knives lepelmesje (gemaakt door Madman van dit forum) en die bevalt super! Ook Jenniskens maakt ze op vrij grote oplages. Ik zou als ik jou was voor een Madman of Jenniskens-lepelmes gaan, kosten de helft van een Morakniv, zijn net zo goede kwaliteit en ook een beetje "custom" en speciaal.

Maar wil verder het topic niet kapen, misschien is het slim om hier een topic voor te openen?


Gebruikersavatar
IdB
Berichten: 67
Lid geworden op: 11 apr 2016, 13:18
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Show je lepel topic

Bericht door IdB »

Dank voor je uitgebreide reactie Michel :D

Ga meteen even zoeken 8-)


Only when the last tree has been cut down, people will realize we can't breathe money.
Gebruikersavatar
IdB
Berichten: 67
Lid geworden op: 11 apr 2016, 13:18
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Show je lepel topic

Bericht door IdB »

En wat is de beste afwerking na het snijden en afwerken? ik lees een aantal keer in de olijfolie doen?

Is dat het mooiste resultaat en zo ja, voor hoe lang laat je een lepel in de oliefolie liggen?


Only when the last tree has been cut down, people will realize we can't breathe money.
Gebruikersavatar
jasperkoopmans
Berichten: 267
Lid geworden op: 02 apr 2013, 10:50

Re: Show je lepel topic

Bericht door jasperkoopmans »

Ik doe er met keukenpapier een aantal lagen gekookte lijnzaadolie op. Een week lang elke dag een laagje.


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Show je lepel topic

Bericht door Dabberty »

Volgens mij is "gekookte" lijnzaad olie juist niet goed voor gebruik op materialen die in aanraking komen met eten, omdat het chemisch behandeld is.

Heb het ook even nagezocht, en hier een link met allerlei olie'en die goed zijn voor lepels en snijplanken:
http://www.cuttingboard.com/blog/what-t ... ing-board/

Met een quote van die website:
"Raw linseed oil is safe for human consumption. However, boiled linseed oil is heated and treated with chemicals that make it toxic for humans. "


Gebruikersavatar
jasperkoopmans
Berichten: 267
Lid geworden op: 02 apr 2013, 10:50

Re: Show je lepel topic

Bericht door jasperkoopmans »

Heb het zelf gekookt (deze), en geen troep toegevoegd. Dan is het niet giftig lijkt mij?


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Show je lepel topic

Bericht door Dabberty »

Als het echt gekookt is en niet zoals de commerciele versie met chemicalien gedaan is, dan lijkt het me prima in orde.

Zelf gebruik ik trouwens Tung Oil, dat laat een hard laagje achter. En olijf olie ook veel gebruikt.
Laatst gewijzigd door Dabberty op 31 mei 2016, 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Show je lepel topic

Bericht door MichelVH »

Gekookte lijnzaadolie is niet gewoon tot het kookpunt gebracht dacht ik, er is ook iets chemisch mee gedaan, weet niet precies wat.

Ik schraap altijd met mijn mes over mijn lepel in plaats van schuren, geeft een mooi gladde finish. Ik laat 'm meestal een nachtje ondergedompeld in zonnebloemolie.


Gebruikersavatar
IdB
Berichten: 67
Lid geworden op: 11 apr 2016, 13:18
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Show je lepel topic

Bericht door IdB »

Ik zie dat olijfolie op de foto "do not use" staat?? ???

Beeswax lijkt me wel goed als ik dat lees.


Only when the last tree has been cut down, people will realize we can't breathe money.
Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Show je lepel topic

Bericht door madman73 »

Lang koken in met zout verzadigd water tot het zinkt. Dan afspoelen goed schure en insmeren met olie. Bij de Ikea keukenafdeling hebben ze ook olie (kleurloos) voor gebruik in combinatie met etenbereiding.


Gebruikersavatar
IdB
Berichten: 67
Lid geworden op: 11 apr 2016, 13:18
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Show je lepel topic

Bericht door IdB »

Is dat ook de methode die je bij het maken van je messen gebruikt?? Zien er echt heel goed uit!


Only when the last tree has been cut down, people will realize we can't breathe money.
Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Show je lepel topic

Bericht door madman73 »

IdB schreef:Is dat ook de methode die je bij het maken van je messen gebruikt??
Als de vraag aan mij gericht is, nee. Lepels snij ik uit vers hout. Als je dit laat drogen barst het aan alle kanten. Door het te koken in zout water worden de poriën in het hout (welke de houtsappen bevatten) gevuld met zout water. Bij het opdrogen van het hout blijven de zoutkristallen achter. Hierdoor krimpt het hout niet en dus geen baarsten. Het hout wat ik voor de messen gebruik moet echt droog zijn. Tevens gebruik ik extreem harde houtsoorten. Niet te vergelijken dus.


Gebruikersavatar
IdB
Berichten: 67
Lid geworden op: 11 apr 2016, 13:18
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Show je lepel topic

Bericht door IdB »

Duidelijk.


Only when the last tree has been cut down, people will realize we can't breathe money.
Plaats reactie