Workshop bijl smeden bij smederij Alkmaar

Deel je ervaringen van je cursus of workshop. Praat na over wat je gedaan hebt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
londen
Berichten: 97
Lid geworden op: 11 mar 2018, 10:12

Workshop bijl smeden bij smederij Alkmaar

Bericht door londen »

Afgelopen week heb ik de workshop bijl smeden gedaan bij smederij Alkmaar. Het was een verjaardagscadeau van mijn vriendin, het tofste cadeau ever.
Ik heb het (samen met mn moeder) mijn broertje ook cadeau gedaan, zodat we met z'n tweeën lekker een bijl konden gaan smeden.
Een stoer cadeau bedenken voor je vader? Een dagje actief met vader en zoon?

Kom samen een mooie bijl smeden! Kun je later samen op survivaltocht met ieder een eigen gesmede bijl. Of gewoon bij de vuurkorf met een kop chocolademelk, natuurlijk.

In deze workshop 'Bijl smeden' leer je de basistechnieken voor het smeden en harden van een bijl.

Deze workshop duurt 1 dag. De deelnemers leren de vorm van de bijl uit te smeden op de juiste temperatuur en het harden van de uiteindelijke bijlkop. Dit alles onder begeleiding van onze ervaren smeden. Aan het eind van de dag krijgt iedereen een essenhouten (hickory) steel, een wig en een spie. Hiermee is de steel eenvoudig aan de kop te monteren.
Toen in de workshop 'kocht' stond er nog bij 'smeed een bijl geheel naar eigen inzicht'. Dit punt komt later nog terug.

Ik ging er heen met het idee, ik ga straks een bijl smeden die ik daadwerkelijk kan gaan gebruiken. Ik hoef straks geen bijl meer te kopen, want ik maak hem zelf. Ik had zelfs afbeeldingen van de Gransfors Bruks Small Forest Axe meegenomen om te dienen als referentie.

De dag zou om 10 uur beginnen en duren tot 4 uur. Wij braaf om kwart voor 10 op de stoep, hartstikke vriendelijke mensen, zin an. Echter duurde het ruim een half uur voordat we uit de kantine opgehaald werden om te starten.

Iedereen kreeg een stuk staal met een lange dunne staaf er aan. Het stuk was al een beetje voorbewerkt met een gat voor de steel, en een ruwe vorm.
Ik schrok een beetje van het gat, want dit was echt veeeelste klein voor wat ik voor ogen had. ongeveer 1 bij 3 cm, daar past toch nooit een fatsoenlijke steel door! Mij broertje en ik vroegen of we hier later nog wat aan konden doen, ook om het netter te maken. Nee dat was niet mogelijk. Punt.

Hierna kregen we uitleg over het smeden, de processen, principes, veiligheid en hoe je een bepaalde vorm in je bij krijgt. Allemaal heel helder uitgelegd, en zeer informatief.
Het 'geheel naar eigen inzicht' bleek een subtitel te hebben, namelijk 'maar dit zijn de drie basisvormen waar je uit kan kiezen'.

Om kwart over 11 kon het staal de oven in, en om half 12 konden we beginnen met beuken. Ik noem het zo want veel subtieler was het niet haha.
Na een half uur meppen was het ineens pauze. Ovens uit, iedereen de werkplaats uit, over een half uur gaan we verder.
Na de pauze kregen we weer een stukje theorie, en over hoe je de vorm moet uitwerken.

Ze hebben 4 ovens en 20 aanbeeldjes. Er waren ook 20 cursisten dus de ovens waren behoorlijk vol. De oven waar ik bij stond te werken stond merkbaar minder heet dan de andere ovens, na een opmerking hierover ging hij harder, maar nog niet even hard. Gevolg hiervan was dat we wat minder lang konden smeden voordat het werkstuk weer de oven in moest. Geen ramp, maar niet ideaal.
Gelukkig kreeg ik er vrij snel vorm in, en als ik vragen had werd ik goed en helder geholpen. Toen ik het wel goed genoeg vond, na ongeveer 5 kwartier, vroeg ik of er nu nog tijd was om dat steelgat nog even bij te werken. 'Nee, dat kan niet want we gaan zo stoppen met smeden'. Stoppen met smeden? het is nog geen 2 uur! We hebben nog geen 2 uur gesmeed!

Om 2 uur gingen de ovens uit, en begonnen we met harden. Er was geen tijd of mogelijkheid om eerst de vorm bij te werken en wat overtollig materiaal weg te halen. Als we dat willen doen moeten we hem mee naar huis nemen, dan hebben we alle tijd om dat te doen en kunnen we gebruik maken van hun hardingservice voor een paar tientjes...

Eerst wat theorie over het hardingsprincipe, heel helder uitgelegd en informatief. 1 voor 1 ging iedereen zijn 'bijl' harden, leuk om te doen.
Daarna zamelde ze de bijlen in en ging de smid de bijlen in zijn eentje slijpen. Om iets na 4 konden we de bijlkoppen ophalen en kregen we de steel ed.


Ik vind het vervelend om te zeggen maar ik was teleurgesteld in de workshop, ik had verwacht dat we de hele dag gingen smeden, van blok staal tot aan bijl. Misschien naïef, maar die indruk kreeg ik wel van de 'advertentie'. Ik had me verheugd op dat ding naar eigen inzicht vorm te geven, om het gat voor de steel er doorheen te ponsen, de hele mikmak.
Ik kan er niet bij dat ze je voorhouden dat je een functionele bijl gaat maken, en dan dat ze je zo'n lullig stukje staal geven met zo'n lullig gaatje er in. Om je vervolgens wel een full size steel aan te bieden. Helemaal gezien ze een filmpje op de site hebben staan hoe hij een super mooi hakbijltje maakt.

Het voldeed niet aan mijn verwachtingen, en dat is ook waarom ik deze misschien zure review schrijf, zodat je weet wat je krijgt als je er heen gaat.
Als ze mij hadden verteld dat ik maar 2 uur ging smeden, dat ik na het smeden niet de vorm kon bijwerken, dat er alvast een gat voor de steel in zou zitten en dat we daar verder niets aan konden veranderen. Was ik er anders in gegaan (tbh, dan was ik er niet heen gegaan, dan had ik voor dat geld een mooie gransfors bruks gekocht en voor de rest wat benzine gekocht om in België te komen).

Als je nog nooit gesmeed hebt, en het lijkt je leuk om het een keer te proberen, en als je wilt leren over de principes (als je een leek bent), én als het je niet uitmaakt dat je niets aan je product hebt, dan is het een leuke informatieve workshop.

Voor de rest, doe het niet.
IMG_0725.JPG
IMG_0725.JPG (1.43 MiB) 6578 keer bekeken
IMG_0726.JPG
IMG_0726.JPG (1.38 MiB) 6578 keer bekeken
IMG_0732.JPG
IMG_0732.JPG (1.71 MiB) 6578 keer bekeken
camphoto_33463914.jpg
camphoto_33463914.jpg (1.51 MiB) 6578 keer bekeken
IMG_0735.JPG
IMG_0735.JPG (1.84 MiB) 6578 keer bekeken
IMG_0737.JPG
IMG_0737.JPG (3.52 MiB) 6578 keer bekeken
IMG_0738.JPG
IMG_0738.JPG (2.18 MiB) 6578 keer bekeken


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Workshop bijl smeden bij smederij Alkmaar

Bericht door Waidmann »

Bedankt voor de uitvoerige beschrijving! Zou het vooral ook naar de Smederij zelf sturen.

Jammer dat je het minder geslaagd vond, als ik het zo teruglees ben je er ook niet heel onredelijk in. Het zou voor hun goed zijn om de verwachtingen te managen om teleurstelling te voorkomen. Je zult wat kritischer zijn dan gemiddeld, maar als ik het oog zo zie is dat wel heel primitief. Het eind resultaat is wel tof geworden!


Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Workshop bijl smeden bij smederij Alkmaar

Bericht door ger010 »

Tja als ze aangeven je gaat naar eigen inzicht een bijl maken,
je loopt met een af product de deur uit dan zou ik dat ook
verwachten... En valt het je tegen dan mag je dat toch ook
schrijven !

Dank voor je review !


Afbeelding
Plaats reactie