Vlot varen Zweden

Deel je ervaringen van je cursus of workshop. Praat na over wat je gedaan hebt.
Plaats reactie
MarcelNLD
Berichten: 42
Lid geworden op: 06 aug 2012, 20:35

Vlot varen Zweden

Bericht door MarcelNLD »

Hallo!  ;D

Ik wil graag met een clubje goede maten richting Zweden om daar een paar dagen op een vlot te varen. Organisatie door Scanbrit.

Nu vroeg ik mij af of er mensen zijn die dit al eens gedaan hebben. Zo ja, hoe zijn jullie die kant op gegaan en hoe is dat bevallen?

Wij twijfelen namelijk heel erg tussen:
1. Vliegtuig ri OSLO, auto huren en rijden ri GUNNERUD
2. Auto ri KIEL, boot pakken ri GOTEBURG, rijden ri GUNNERUD
3. Auto ri GUNNERUD

Oja en mocht je leuke tips hebben dan horen we die natuurlijk ook graag.

Thnx,

grtz Marcel


Een probleem tegelijk
Gebruikersavatar
Calhovin
Berichten: 1078
Lid geworden op: 13 jan 2012, 00:59
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Vlot varen Zweden

Bericht door Calhovin »

Ervaring heb ik helaas niet, maar dat is desondanks de reden waarom ik toch kan posten: ik heb een jaar of acht geleden mijn toenmalige vriendin zo gek gekregen om met mij een week de wildernis van Zweden in te trekken. Ons originele idee was daarbij om een vlot de rivier af te laten dobberen, dat leek met name haar wel een lehttp://www.bushcraftnederland.nl/forum/Smileys ... grin.gifuk en relaxed idee. Enig googlen op ervaringen leerde ons echter, dat die dingen nogal de neiging hebben om in de binnenbocht aan de grond te lopen... en dan is een vlot een zwaar en log geval om weer los te krijgen. Als fervent kajakker heb ik de discussie derhalve snel naar kano's gestuurd, omdat ik daar wat meer vertrouwen in had. Maar dus mijn waarschuwing: google ff, en denk niet dat het alleen dom dobberen en barbequeen op de rivier is. Let ff niet op en je staat tot je middel in de modder een halve ton boomstammen weer vlot te duwen  ;D

Wij zijn all the way met de auto gegaan, en dat is prima te doen. Nu heb ik familie in Denemarken dus dat was een extra stop die de moeite waard was, maar desondanks. Wij namen de brug, maar in het verleden heb ik ook wel de pont genomen. Ik denk niet dat ik dat nu weer zou doen, maar het is an sich prima optie. Als je 'haast hebt' zou ik gaan vliegen, maar met de auto en dan het liefst met een dagje Kopenhagen of Goteburg of zo is leuk


Gebruikersavatar
jesajojo
Berichten: 200
Lid geworden op: 27 feb 2011, 22:57
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Vlot varen Zweden

Bericht door jesajojo »

Hoi mracel,

ik ben net twee weken terug. Ik ben in Eksharad geweest dus klein beetje noordelijker dan waar jij heen gaat.
De heen reis hebben we de boot van 1545 uur in Travemunde genomen (TT Lines) Die komt om 22:45 uur aan in Trelleborg.
Hierna tot 's nachts 3 uur gereden tot vlak voor Goteborg. Overnacht in de auto op een parkeerplaats.
De volgende dag rond een uur of 5 kwamen we pas aan. Over 400 kilometer doe je ongeveer de hele dag :-) Dat viel ons tegen.
Terug zijn we via Goteborg - Kiel gegaan (Stena Line) vertrekt om 1845 uur en komt de volgende ochtend aan in Kiel. Toen nog zo'n 600 km rijden naar huis.
Qua financien zeg ik, neem een dagvaart en rij wat meer alleen is de snelheid in Zweden niet zo hoog als NL en DU.
Qua gemak zeg ek, neem de nachtvaart van Stena Line en vaar van Kiel naar Goteborg.
Nog mooier maar wel duurder, vaar dan van Kiel naar Oslo.

Groetjes en succes met de voorbereiding.


---------------------------------------------------------
Wees zuinig op de natuur !
www.survival-adventures.nl
Viking
Berichten: 4459
Lid geworden op: 12 mar 2014, 11:07
Locatie: Zuidlaren

Re: Vlot varen Zweden

Bericht door Viking »

Zweden ben ik alleen nog maar geweest met de auto.. Paar keer via de bruggen... Dat vind ik bijzonder duur.. Je moet 2x tol betalen, je moet brandstof betalen, je bent erg lang onderweg.. Voordeel.. Je hebt geen deadline!

Ferry.. 1x overtocht Puttgardem/Robyhavn.. Ook niet zo goed bevallen.. Je moet dan 1x boot betalen, plus nog 1 brug.. En weer lang rijden..

Ik zou persoonlijk Denemarken inrijden.. Daar bovenin de boot pakken naar Zweden.. Denemarken rijdt vele male beter.. Sneller dan Zweden!

Als je naar Noorwegen zou gaan wist ik het wel, en ik zou niet meer anders rijden!

Hirthals/Langesund (Oslo)

Dat is via http://www.fjordline.com/nl ik ging heen en weer voor €150 met onbeperkt eten/drinken heen en terug!

Voor mij nooit meer Stenaline.. Of welke andere dan ook!


Veel plezier!


Gebruikersavatar
zwaluw
Berichten: 134
Lid geworden op: 31 okt 2013, 09:46
Locatie: zuid-Limburg
Contacteer:

Re: Vlot varen Zweden

Bericht door zwaluw »

2. Auto ri KIEL, boot pakken ri GOTEBURG, rijden ri GUNNERUD  is wel een mooie overtocht

ik ben zelf paar jaar geleden naar finland geweest met de silja line  via travemunde
is goed eten aan boord mooie vrouwen :P

met de auto zie je meer van het land en is s nachts echt een apart schouwspel :)

veel plezier ieder geval


een zwaluw maakt geen zomer
MarcelNLD
Berichten: 42
Lid geworden op: 06 aug 2012, 20:35

Re: Vlot varen Zweden

Bericht door MarcelNLD »

Hallo allemaal :D

Bedankt voor alle goede tips! Ik ga voor mijzelf even al jullie routes uittekenen op een kaart, want van sommige mogelijkheden had ik nog niet eerder gehoord. Ook de tip van kayak/kano varen in plaats van vlotvaren neem ik zeker even mee!

Mijn vrouwtje wilt overigens al jaren het noorderlicht zien, wat is jullie ervaring daarmee? Is dat op die hoogtelijn in Zweden overal wel een beetje te aanschouwen, medio sept - maart, of raden jullie wat anders aan?

Thnx, grtn Marcel
Laatst gewijzigd door MarcelNLD op 16 okt 2014, 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.


Een probleem tegelijk
Viking
Berichten: 4459
Lid geworden op: 12 mar 2014, 11:07
Locatie: Zuidlaren

Re: Vlot varen Zweden

Bericht door Viking »

Het belangrijkste is helder weer.. Als je het Noorderlicht wilt zien..

Beste tijd v het jaar is, wel midden in de winter.. Dan is het zeker donker, en als het dus helder is.. Geen sneeuw val!


Hoe hoger hoe meer kans.. Maar je kunt zelfs in NL met beetje geluk her noorderlicht zien.. Al is dat niet te vergelijken zoals je het daar kan waarnemen..

Anders--------> #gh


Gebruikersavatar
Stijn Smits
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 apr 2010, 07:19
Contacteer:

Re: Vlot varen Zweden

Bericht door Stijn Smits »

Noorderlicht op die hoogte kan maar is zeer zeldzaam.

September of Maart maakt niet zoveel uit belangrijk is dat er voldoende donkere uren zijn.
Ook moet het helder zijn en uiteraard speelt de zonneactiviteit een grote rol.

Grt


Jeof
Berichten: 461
Lid geworden op: 26 mar 2014, 10:44

Re: Vlot varen Zweden

Bericht door Jeof »

iemand die al eens is geweest op zo'n vlot tripje in zweden?
ben van plan dit jaar dat te gaan doen namelijk, ben wel benieuwd hoe dat is :)


Plaats reactie