Wandelen in Zuid-Limburg

Ben je zelf het bos in geweest of heb je zelf iets op touw gezet voor en met anderen?
oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Wandelen in Zuid-Limburg

Bericht door oud deelnemer 4 »

Fietsen door de Maasduinen (zondag 25 september)
Het Nationaal Park De Maasduinen is een uitgestrekt natuurgebied in Noord Limburg. Het is meer dan 4000 hectare grote natuurgebied heeft veel te bieden en kent prachtige landschappen met een grote variatie aan bijzondere planten en dieren. Het gebied is vooral bekend om de markante stuifzandruggen die ook wel paraboolduinen worden genoemd.
Het noordoostelijke deel van het Nationaal Park bestaat uit het heuvelachtige landschap van de Eckeltse Bergen. Dit natuurgebied bestaat uit oude landbouwgronden, begroeide duinen, heide en jonge naaldbossen. Voor fietsers is het terrein van het natuurgebied uitstekend te overzien vanaf de aan de noord- en oostzijde gelegen Ceresweg. Ook is hier het Eendenmeer te vinden, een landschap met halfopen moeras en water dat omsloten wordt door diverse duinen.
Ten oosten van Well ligt het natuurreservaat de Bosserheide. Dit gebied bestaat uit naaldbossen, hakhoutterreinen en enkele heidevelden en stuifzandgebieden. Door dit landschap kronkelt de Molenbeek in de richting van de Maas. Aan de noordzijde grenst de Bosserheide aan de immense zandafgraving het Reinderslooi. Rondom het door de afgravingen ontstane Reindersmeer zijn diverse lagunes, poelen en vennen te vinden.
Langs de oevers van de Maas nabij Well ligt een groot terrein dat ontstaan is door kleiwinning. Flora en fauna wisten goed gebruik te maken van deze nieuw gevormde omstandigheden en er ontstonden al snel kleine gevarieerde natuurterreinen. De bewoners van dit gebied worden vooral gevormd door grote grazers als gallowayrunderen en konikpaarden. Ook wordt het gebied door trekvogels veel gebruikt als pauzeplek.

Vertrek Vierlingsbeek station
-pontje Vierlingsbeek/Nieuw Bergen
-Nieuw Bergen richting Wellerlooi
-dan terug naar het Reindersmeer
-vervolgens helemaal door naar het noordelijke deel van het natuurpark Maasduinen bij Afferden
-vanaf Afferden keren we terug naar Nieuw Bergen
-pontje Nieuw Bergen/Vierlingsbeek
station Vierlingsbeek
(van deze route kan ook nog afgeweken worden)
Het is een rondrit van pakweg 50 km lang waarbij we diverse landschappen doorkruisen
zoals bossen, heuvelgebieden, rivieren en beekdalen, heidegebied, weidegebied en akkerland.

Verzamelen om 10 uur bij het station in Vierlingsbeek.


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: Wandelen in Zuid-Limburg

Bericht door herman744 »

Jos,

Misschien een idee om nog een stukje Maasheggen mee te nemen. In dat geval in Afferden de pont nemen en via "de Groeningse bergjes" naar Vierlingsbeek terug. Je hebt mij al op je deelnemerslijstje staan.


Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: Wandelen in Zuid-Limburg

Bericht door J@siu »

Zou wel mee willen maar die 50 km vind mijn ******* niet geweldig ... haha veel plezier mannen , enne foto's maken onderweg 8-)


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Wandelen in Zuid-Limburg

Bericht door oud deelnemer 4 »

al 'n paar keer de vraag gehad of er in Oktober wandelingen zullen plaatshebben

antwoord: NEE !
16 t/m 18 September – weekend struinen met Duitse bushcraft vrienden op zoek naar paddenstoelen (VOL)
28 September t/m 03 Oktober / hier ben ik zelf weg ...bushcraftweek in Drenthe met BCD
07-09 Oktober - in dit weekend vind er ook geen wandeling plaats want dan ben ik zelf weer op BC avontuur
19 t/m 29 Oktober geef ik weer 'n training in Polen.


zoals jullie zien heb ik het een beetje druk in Oktober.. ik zie jullie dan graag op de een of andere wandeling in November - December of later ^-^


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Wandelen in Zuid-Limburg

Bericht door oud deelnemer 4 »

Eventjes de agenda in herinnering roepen...
oakleafNL schreef:Fietsen door de Maasduinen (zondag 25 september)
Het Nationaal Park De Maasduinen is een uitgestrekt natuurgebied in Noord Limburg. Het is meer dan 4000 hectare grote natuurgebied heeft veel te bieden en kent prachtige landschappen met een grote variatie aan bijzondere planten en dieren. Het gebied is vooral bekend om de markante stuifzandruggen die ook wel paraboolduinen worden genoemd.
Het noordoostelijke deel van het Nationaal Park bestaat uit het heuvelachtige landschap van de Eckeltse Bergen. Dit natuurgebied bestaat uit oude landbouwgronden, begroeide duinen, heide en jonge naaldbossen. Voor fietsers is het terrein van het natuurgebied uitstekend te overzien vanaf de aan de noord- en oostzijde gelegen Ceresweg. Ook is hier het Eendenmeer te vinden, een landschap met halfopen moeras en water dat omsloten wordt door diverse duinen.
Ten oosten van Well ligt het natuurreservaat de Bosserheide. Dit gebied bestaat uit naaldbossen, hakhoutterreinen en enkele heidevelden en stuifzandgebieden. Door dit landschap kronkelt de Molenbeek in de richting van de Maas. Aan de noordzijde grenst de Bosserheide aan de immense zandafgraving het Reinderslooi. Rondom het door de afgravingen ontstane Reindersmeer zijn diverse lagunes, poelen en vennen te vinden.
Langs de oevers van de Maas nabij Well ligt een groot terrein dat ontstaan is door kleiwinning. Flora en fauna wisten goed gebruik te maken van deze nieuw gevormde omstandigheden en er ontstonden al snel kleine gevarieerde natuurterreinen. De bewoners van dit gebied worden vooral gevormd door grote grazers als gallowayrunderen en konikpaarden. Ook wordt het gebied door trekvogels veel gebruikt als pauzeplek.

Vertrek Vierlingsbeek station
-pontje Vierlingsbeek/Nieuw Bergen
-Nieuw Bergen richting Wellerlooi
-dan terug naar het Reindersmeer
-vervolgens helemaal door naar het noordelijke deel van het natuurpark Maasduinen bij Afferden
-vanaf Afferden keren we terug naar Nieuw Bergen
-pontje Nieuw Bergen/Vierlingsbeek
station Vierlingsbeek
(van deze route kan ook nog afgeweken worden)
Het is een rondrit van pakweg 50 km lang waarbij we diverse landschappen doorkruisen
zoals bossen, heuvelgebieden, rivieren en beekdalen, heidegebied, weidegebied en akkerland.

Verzamelen om 10 uur bij het station in Vierlingsbeek.


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Wandelen in Zuid-Limburg

Bericht door oud deelnemer 4 »

Afgelopen Zondag met Herman de Maasduinen op de fiets doorkruist, 'n flinke tocht in mooi weer al moesten we de laatste 10 kilometer tegen de wind in fietsen die toen aardig was komen opzetten. ook hier was het beeld hetzelfde als in heel Nederland de laatste maanden, alles is erg droog. toch hebben we genoten van de fietstocht met wat kortere en langere pauzes tussendoor. ook heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om enkele geocaches die op onze route lagen te zoeken en te loggen. ook 'n hele interessante earthcache die over de de opbouw van de grond lagen van de Maasduinen gaat.
hier enkele snapshots die ik uit de video opnames geknipt heb. ik sta er nergens op omdat ik achter de camera op de fiets zat :) wellicht sta ik ergens op de camera beelden ven Herman.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: Wandelen in Zuid-Limburg

Bericht door herman744 »

Ik heb wel wat bewegende beelden van je rug Jos, maar weet niet hoe ik stilstaande beelden uit een filmpje moet halen. Tips nodig hiervoor.


Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: Wandelen in Zuid-Limburg

Bericht door J@siu »

Ziet en hoort als een mooie fietstocht 8-) ... foto's zijn ook leuk ;-)


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: Wandelen in Zuid-Limburg

Bericht door herman744 »

Was een mooie tocht Jan. We hebben een gemiddelde snelheid van 12,7 km gemaakt. Afwisselend fietsen en lopen met de fiets aan de hand. Vooral bij het Reindersmeer was veel los zand. Daar was het dus duwen.


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Wandelen in Zuid-Limburg

Bericht door oud deelnemer 4 »

zo eindelijk weer tijd om de reguliere wandelingen weer op te pakken
in November ga ik in de onderstaande gebieden wandelen

Zondag 6 November – Vijlen – Vaalserberg (± 18 kilometer)
Zaterdag 12 November – Wormdal (± 20 kilometer)
Zondag 19 November – Sint Pietersberg – Bosberg (± 16 kilometer)
Zaterdag 27 November – Rondom Waterval (± 16 kilometer)


uitgebreidere informatie over de diverse wandelingen volgt nog....


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Wandelen in Zuid-Limburg

Bericht door oud deelnemer 4 »

oakleafNL schreef:zo eindelijk weer tijd om de reguliere wandelingen weer op te pakken
in November ga ik in de onderstaande gebieden wandelen

Zondag 6 November – Vijlen – Vaalserberg (± 18 kilometer)
Zaterdag 12 November – Wormdal (± 20 kilometer)
Zondag 19 November – Sint Pietersberg – Bosberg (± 16 kilometer)
Zaterdag 27 November – Rondom Waterval (± 16 kilometer)


uitgebreidere informatie over de diverse wandelingen volgt nog....
net pas gepost en nu aleer een update voor de data helaas kan ik de originele post niet meer aanpassen
Zondag 6 November – Vijlen – Vaalserberg (± 18 kilometer)
Zaterdag 12 November – Wormdal (± 20 kilometer)
Zondag 19 November – Sint Pietersberg – Bosberg (± 16 kilometer)
Zaterdag 27 November – Rondom Waterval (± 16 kilometer) verplaats ivm met extra trip naar Polen

Zaterdag 04 December - Rondom Waterval (± 16 kilometer)


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Wandelen in Zuid-Limburg

Bericht door oud deelnemer 4 »

De wandelingen zijn nu meer uitgewerkt... hier van elke wandeling een korte omschrijving zodat je weet wat je zoals kunt verwachten tijdens de wandeling.

Zondag 6 November – Vaalserberg – Vijlen (± 18 kilometer)
Verzamelpunt is het drielandenpunt nabij de uitzichttoren om 10.00 uur. Vanaf het drielandenpunt wandelen we door de bossen richting grensovergang België/Gemmenich. Deze bossen bestaan hoofdzakelijk uit loofbomen met een 30% aandeel in naaldhout. De bossen tussen Vaals en Vijlen zijn de hoogstgelegen bossen in Nederland en hebben daardoor een eigen microklimaat. Tijdens de wandeling zullen we enkele grafheuvels passeren en zwerfkeien. Halverwege maken we een pauze bij een boscafé of gewoon ergens in et bos. Vergezichten behoren zeer zeker bij deze wandeling over de omliggende dorpen en dalen. De route terug naar Vaals bepalen we samen naargelang de wandelgroep nog energie en zin heeft.

Zaterdag 12 November – Wormdal (± 20 kilometer)
Deze wandeling begint net over de grens in Duitsland bij Burcht Wilhelmstein te Bardenberg. Van daaruit zoeken we een snelle route naar het dal van de Worm die we vervolgens zo nauw mogelijk blijven vervolgen gedurende gehele wandelroute.

Zondag 19 November – Sint Pietersberg – Bosberg (± 16 kilometer)
Dit keer wandelen we bij Maastricht met als startpunt het Fort Sint Pieter. Op deze wandeling lopen we door en zien we veel van de rijke geschiedenis van de Sint Pietersberg. We kijken uit over Maas en Albert kanaal, genieten van de bijzondere natuur in dit kalkrijke landschap en zien ook veel van de kalksteen afbouw zowel bovengronds als ondergronds (we gaan geen grotten in dit keer) en dat alles via zo nu en dan zeer avontuurlijke paadjes en wegen.

Zaterdag 04 December – Rondom Waterval (± 16 kilometer)
Een typische wandeling door het Zuid-Limburgse landschap. Kleine bosgebieden afgewisseld door weilanden en velden met vergezichten en kleine boerderijen en dorpjes. Deze wandeling begint en eindigt bij de watermolen in Geulhem langs de Geul.

Wil je eens mee wandelen, geef je dan op per mail - pm f gewoon hier in dit topic
Verzameld word er altijd om 10.00 uur en ga er maar vanuit dat we de hele dag nodig hebben voor de wandeling (het wordt nooit een race we willen ook wat zien)
Aan de deelnemers geef ik dan per pm of per E-mail de verdere details door.


:D


Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: Wandelen in Zuid-Limburg

Bericht door J@siu »

Mooie wandelingen weer @Jos ... 8-)


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Wandelen in Zuid-Limburg

Bericht door oud deelnemer 4 »

Ik post deze wandel-agenda ook op het Duitse BC forum en mede daarom is voor de wandeling van Zondag 6 November (Vaalserberg – Vijlen) reeds het maximum deelnemers bereikt.


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Wandelen in Zuid-Limburg

Bericht door oud deelnemer 4 »

Kort foto verslag wandeling op 06 November 2016
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding Afbeelding


Plaats reactie