Vogezen !

Ben je zelf het bos in geweest of heb je zelf iets op touw gezet voor en met anderen?
Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Vogezen !

Bericht door J@siu »

Oke , het aftellen is begonnen ...  24e januari  a.s.
plan van aanpak:
Cees zal rond 10.15 uur ter plaatse zijn. om vanuit hier te vertrekken naar Jos in Limburg
van daar uit richting de Vogezen , het "leefgebied" van Randoloup (Erik)

Hoi mannen ,
Ondanks een moeilijke start van het nieuwe jaar voor sommigen, hoop ik dat het een superleuk weekend wordt in de Vogezen.


Voedsel:
Ik kan voor het eten op vrijdagavond zorgen, waarschijnlijk Elzasser zuurkool dus.  Wellicht kan ik het proviand aanvullen met lokale specialiteiten. In het dorpje Raon-sur-Plaine, op 5km van de hut, zit een zeer goede bakker. Die met een mountainbike te bereiken is. Vers brood is dus geen enkel probleem. Er zijn diverse drinkwaterbronnen in de buurt, waarvan ik het water ongezuiverd heb gedronken. Zonder dat het ooit problemen opleverde! Ik kan in Camelbakzakken tot 6 liter water in de hut verzorgen.

Weersomstandigheden:
Ik durf vanaf nu héél voorzichtig een prognose te maken. Er ligt op dit moment geen sneeuw, maar de sneeuwkansen groeien gestaag, vanaf volgende week! Ik schat de kans op behoorlijk wat sneeuw op 80% als jullie er zijn. De minimum temperaturen liggen volgens de berichten iets onder het vriespunt, de maxima nét daarboven. Dat kan echter ook veel lager zijn!! Ik houd jullie uiteraard op de hoogte.


Aanwezigheid:
Ik zit al vanaf donderdag in de hut om de zaak zonodig nog wat voor te bereiden. Dat er geen rommel ligt bijvoorbeeld en er voldoende brandhout aanwezig is. Wanneer nodig kan het nog tijdig aangevuld worden.


Laatste onderhoud hut:
Twee politiemannen die ik afgelopen donderdag in de hut ontmoette en die ook heel graag in de bossen rondtrekken, hebben de schouw goed schoongemaakt en tevens een kapot raampje vervangen. De kerstboom stond er het afgelopen weekend nog. Ik heb een 'basic bushcraft survivalkit' geplaatst op amper 10 meter van de hut, met wat spulletjes die nuttig kunnen zijn (zie foto NBF). Het dak is tijdens de laatste stortbui goed waterdicht gebleken.


Faciliteiten:
Er kunnen tot 8 mensen in verblijven en 4 mensen kunnen er slapen (waarvan één op de tafel) als dat nodig mocht zijn. Het is mogelijk om onder het afdakje bij de hut een hangmat te spannen. Hangen of liggen kan ook in de directe omgeving van de hut. Openbare 'toiletten' op minimaal 50 meter van de hut, aan de overkant van de bosweg.  Kookgerei en bestek, anders dan een rooster en de spullen van de survivalkit zijn NIET aanwezig. Geef even aan of jullie zelf iets meenemen aan pannen e.d. 


Topografische kaarten:
Topografische kaarten zijn in de hut aanwezig en ik kan eventueel gekopieerde kaarten toesturen.


Heenreis:
De Tom Tom wijst je waarschijnlijk vanaf Sarrebourg naar Saint-Quirin. Vervolgens via het gehucht Turckestein-Blancrupt richting Col du Donon. Na een hele lange rit door de bossen, krijg je uiteindelijk de afslag naar M.F. St-Pierre. Het is een weggetje waar de strooiwagen nooit komt. De Dersou bevindt zich op plm één kilometer aan de linkerkant (schuin tegenover de andere boshut, zonder ramen). Probeer beslist niet via Abreschviller richting Col du Donon te rijden, want deze 22 km lange weg wordt 's winters niet sneeuwvrij gehouden!

Hebben jullie vragen, dan laat het maar horen.

le RandoLoup
Erik Versantvoort


"Dont copy me, by yourself"
Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: Vogezen !

Bericht door Sander2000 »

Leuke plannen ! Veel plezier !


Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: Vogezen !

Bericht door J@siu »

Thxs Sander ...  8-) dat gaat hopelijk goed komen ...  ;-)


"Dont copy me, by yourself"
Gebruikersavatar
leo
Berichten: 576
Lid geworden op: 12 jul 2012, 19:28
Contacteer:

Re: Vogezen !

Bericht door leo »

leuk vooruitzicht  ;D veel plezier alvast.


Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: Vogezen !

Bericht door J@siu »

Dank Leo ...  ;-)


"Dont copy me, by yourself"
qjmb
Berichten: 314
Lid geworden op: 04 sep 2012, 15:24

Re: Vogezen !

Bericht door qjmb »

Klinkt goed! Belooft een mooie trip te worden!


Gebruikersavatar
randoloup
Berichten: 692
Lid geworden op: 15 nov 2011, 21:39
Locatie: Wintershouse, Alsace, France
Contacteer:

Re: Vogezen !

Bericht door randoloup »

Als ik het nog niet heb gemeld:

Als jullie je telefoon en batterijen op willen laden in de hut, of voor degenen die een electrisch scheerapparaat gebruiken. Neem dan wel een positief geaarde Franse verloopstekker mee!! Soms lukt het ook met een Vlaamse verloopstekker, maar dat kan ik niet garanderen!


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Vogezen !

Bericht door oud deelnemer 4 »

Erik goed dat je dat hier de aandacht op vestigt,
wie echter geen verloopstekker heeft kan ook gewoon een europlug / stekker (type C) gebruiken deze past prima in de (type E) stopcontacten zoal die in Frankrijk, Belgie en ook Polen gebruikt worden.
In Polen werkt dit voortreffelijk - let wel je apparaten zijn dan wel niet geaard.


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Vogezen !

Bericht door janvanloon »

veel plezier daar en we zullen wel foto's zien he  ;-)

Erik, Cees. jullie zie ik wel eens op een samenkomst ergens  ;-)

off topic... rode kabel bij rood en blauwe kabel bij blauw... vonken niet goed  #028#


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: Vogezen !

Bericht door J@siu »

@Janvanloon  ..
ik denk dat het helemaal goe komt Ce !! ;-)

ben al de gear aan het verzamelen die in de back-pack moet ...
Overigens , IK slaap buiten in de hammock of de single TTTM  ... ben er nog niet uit  ::)
moeilijk moeilijk ... met zoveel Gear , pffff  ;D
en ja, de M90 gaat deze keer ook weer mee ... dat wordt sjouwen den berg op ... :-)
heb effe  geen andere optie ..


"Dont copy me, by yourself"
Gebruikersavatar
randoloup
Berichten: 692
Lid geworden op: 15 nov 2011, 21:39
Locatie: Wintershouse, Alsace, France
Contacteer:

Re: Vogezen !

Bericht door randoloup »

Als ik jullie paklijsten bekijk, dan zie ik dat jullie je 'huiswerk' goed gedaan hebben. Vergeet vooral die verloopstekker niet. Gamaschen zijn eveneens prettig.

Het DIY avontuur is al begonnen. Je kunt met de auto tot bij de hut komen. Er vandaan is misschien een ander verhaal.

We verwachten vanaf vandaag steeds grotere sneeuwkansen. Het sneeuwt nu boven de 900m en de sneeuw/regen grens daalt. Reken op een guur, nat en koud weertype, waarin de neerslag als natte of droge sneeuw zal vallen. Houdt daar rekening mee, buitenslapers. Er kan aan deze kant van de Vogezen véél sneeuw vallen! Wilde zwijnen kunnen je voedsel weghalen. Ben je bang van zwijnen, hang dan hoog, of slaap binnen.

De gezelligheid is dus lekker in de Dersou bij het open haard vuur en binnen eten.

De zaterdaginvulling is in overleg te bepalen. Dat hangt ook van de weers- en terreinomstandigheden en of er veel/weinig/geen sneeuw ligt. Veel watervalletjes in het dal onderaan de hut. Of naar de Chaumes (bijgevoegde foto's van 18 januari) om wild te spotten.

Bij voldoende sneeuw neem ik één of twee paar raquettes (sneeuwschoenen) mee. De uitdaging bestaat om die ter plaatse zelf te construeren.

Afbeelding

Ja, ja, deze Madonna die over Schirmeck waakt, gaat voor ons voor sneew en voorspoed bidden!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door randoloup op 20 jan 2014, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
jesajojo
Berichten: 201
Lid geworden op: 27 feb 2011, 22:57
Locatie: Barendrecht

Re: Vogezen !

Bericht door jesajojo »

Dat zijn mooie plannen.
Veel plezier en geniet ervan met z'n allen.

Gr.


Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: Vogezen !

Bericht door J@siu »

@OakleafNL  -  @B2b - @Randolupe  ;-)

Zurek en de polski  Kielbasa "SLASKA"  zijn binnen  !!

Afbeelding


;-)


"Dont copy me, by yourself"
Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: Vogezen !

Bericht door Sander2000 »

[quote="J@siu"]
@OakleafNL  -  @B2b - @Randolupe  ;-)

Zurek en de polski  Kielbasa "SLASKA"  zijn binnen  !!

;-)
[/quote]

Ziet er lekker uit ! Daar in Polen hebben ze volgens mij wel lekker eten  :D


Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: Vogezen !

Bericht door J@siu »

indd. Sander ... veel en lekker
Polen is een echt "aardappelland"
waar mijn vrouw vandaan komt (Wisla) heerst nog steeds bosbouw ..

Hoewel Wisla steeds meer toeristisch aan het worden is :-)Zowel in de zomer
als in de winter (veel sneeuw) doe maar eens googlen op Wisla Polen  ;-)

daar nemen de bosarbeiders tijdens de werkzaamheden (hele jaar door ) ieder
een x aantal kilos mee voor gezamelijke maaltijden ..
een veel voorkomend gerecht heet  Pieczonki .....  en dit kun je ook in de regionale keuken kopen

grote emaile pan daarin diverse "lagen" eten erin tot aan de rand , daarna 10-15 minuten op hoog vuur , vervolgens 20 tot 30 minuten op laag vuur laten stomen ..
als de damp vanonder het deksel uitkomt is het gerecht gereed om te eten ...
bordje, lepel en scheppen maar .. hmmm  ;D

Afbeelding


"Dont copy me, by yourself"
Plaats reactie