Kungsleden/Kebnekaise 2014

Ben je zelf het bos in geweest of heb je zelf iets op touw gezet voor en met anderen?
yuno
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 jan 2012, 14:21
Locatie: antwerpen

Re: Kungsleden/Kebnekaise 2014

Bericht door yuno »

Oke, gear is binnen, tickets zijn betaald en route is uitgestippeld,

Gaat Abisko/Vakkotavare met een uitstap naar de Kebnekaise worden.

Opzich ben ik goed in vorm, maar ben nu toch wel aan het oefenen om te wandelen met bepakking. Loop momenteel 25km met 19kgs op mijn rug (toch wel afzien!). Vooral als ik me realiseer dat ik hier geen hoogte verschil heb!. Nog 2.5 maand, dan moet het toch wel in mijn benen zitten. Want hoewel ik er een flinke "expeditie" van wil maken het is wel vakantie en geen strafkamp!


yuno
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 jan 2012, 14:21
Locatie: antwerpen

Re: Kungsleden/Kebnekaise 2014

Bericht door yuno »

Zo, in topvorm (voor mijn doen  iig ;) ). Gepakt en helemaal klaar voor mijn twee weken Kungsleden. Over 2,5 week hoop ik een hoop foto's en verhalen te kunnen posten.

Eindelijk is het zover  >:D


Gebruikersavatar
b2b
Berichten: 3345
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:33
Locatie: Heemskerk

Re: Kungsleden/Kebnekaise 2014

Bericht door b2b »

Have fun en behouden retour.

gr
Cees


back2basemetcees@hotmail.nl

www.back2basemetcees.wix.com/back2basic

tel- 0251-245202

cui bono, Cicero

never judge a man untill you have walked two moons in his moccassins
Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: Kungsleden/Kebnekaise 2014

Bericht door J@siu »

Heel veel plezier,  en gezond weer terug !!  :D


"Dont copy me, by yourself"
Gebruikersavatar
hnklmn
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 jul 2014, 16:18

Re: Kungsleden/Kebnekaise 2014

Bericht door hnklmn »

Sterkte en succes, maar bovenal heel veel plezier met je trip!!!

Groeten,
Henk. 


Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Kungsleden/Kebnekaise 2014

Bericht door madman73 »

Heel veel plezier!


Gebruikersavatar
jesajojo
Berichten: 201
Lid geworden op: 27 feb 2011, 22:57
Locatie: Barendrecht

Re: Kungsleden/Kebnekaise 2014

Bericht door jesajojo »

Veel plezier daar en geniet er vooral van.


yuno
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 jan 2012, 14:21
Locatie: antwerpen

Re: Kungsleden/Kebnekaise 2014

Bericht door yuno »

Met pijn in het hart moet ik jullie vertellen dat ik na twee weken weer Nederlandse grond onder mijn voeten heb.

Eerste foto's (verhaal en de rest van de foto's volgen snel).

Het was veel minder bushcraft dan ik had gehoopt, maar veel ruiger en zo ongelooflijk leerzaam dat er snel een vervolg komt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: Kungsleden/Kebnekaise 2014

Bericht door herman744 »

Mooi he......... en lekker.

Herman744


Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: Kungsleden/Kebnekaise 2014

Bericht door Sander2000 »

Super foto's !


Gebruikersavatar
Snow
Berichten: 1225
Lid geworden op: 22 mar 2010, 14:06

Re: Kungsleden/Kebnekaise 2014

Bericht door Snow »

Hele mooie foto's Yuno.  Ik ben heel benieuwd naar je verhaal.


yuno
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 jan 2012, 14:21
Locatie: antwerpen

Re: Kungsleden/Kebnekaise 2014

Bericht door yuno »

Verslag: Kungsleden Noord 2014

Zoals belooft mijn verslag inclusief een aantal foto's van mijn bovenstaande trip. Link naar de rest van de foto's

30/8/14 Is het eindelijk zover, Pak mijn spullen en vertrek richting Schiphol voor mijn vlucht naar Stockholm. Check mijn spullen in en drink nog een koffie met mijn accompagnement. Na een kleine 2.15 uur vliegen staan we al in Stockholm (het is zo dichtbij!). Omdat mijn nachttrein door werkzaamheden uitzonderlijk vertrekt vanaf Uppsala hol ik naar de SJ (trein van Zweden) en vraag of ik direct naar Uppsala kan vertrekken ipv wachten op de bus die voorzien is deze avond. De dame verteld me dat het geen probleem is en ik met mijn kaartje op elke willekeurige trein kan springen (16 en 46 van elk uur). Geland om 12.05 en de trein van 12.46.

Aangekomen in Uppsala is het tijd voor boodschappen: Rødsprit, melkpoeder, grote zak met noten/eten voor in de nachttrein. (rest zit al in mijn tas). Als ik na 15 min na aankomst in Uppsala alles bijeen heb gesprokkeld vraag ik me af waarom ik alles zo snel doe, heb immers vakantie.

Eenmaal alles opgeruimd en klaar voor vertrek heb ik nog een paar uur voor mijn trein vertrekt en dus wandel ik door de mooie studentenstad Uppsala en het eerste wat me opvalt "wat een boel fietsers! lijkt Utrecht wel!" Ik "bezoek" de belangrijkste monumenten in Uppsala en voel voor het eerst goed wat een tas van 22kgs precies weegt als je een heuvel oploopt.

Als het eenmaal tijd is voor de trein eet ik buiten nog wat brood met makreel (nu kan ik nog verse dingen eten ;)). En ga op zoek naar perron 8 waar een half uur van te voren de trein al klaar staat om ons naar het hoge noorden te brengen. Wagon 16 zitplaats 85 spullen in het rek en rijden maar! waarom rijden we niet? Uiteindelijk schiet hij toch in gang en vertrekken we naar Abisko Touriststation (ik dan) met 40 min vertraging.

De trein is alles behalve vol en de dame die naast me is komen zitten in Uppsala stapt het eerst volgende station uit. Tijdens de reis stappen er uiteindelijk meer mensen uit dan er instappen waardoor de trein zo goed als leeg is wanneer ik aankom in Abisko. De reis heeft meer dan 18 uur gekost maar ik kom op de minuut nauwkeurig aan :D. Slapen was zelfs in een stoel geen probleem en voel me helemaal fit om direct te beginnen.

Afbeelding

In abisko touriststation stappen uiteindelijk 5 mensen uit (incl ikzelf) een koppel dat in abisko blijft voor één nacht en morgen terug vliegt vanaf Kiruna en twee singles die beide een nacht in Abisko blijven en morgen pas vertrekken.

Mijn idee is om vandaag nog het nationaal park te doorkruisen en vanavond al te kamperen volgens het allemansrecht (in het nationaal park is overnachten buiten de beschikbare hut verboden).

Omdat we om 1230 aankomen moet ik wel redelijk aanpoten het wordt hier immers om 2000 donker. Maar na een verschrikkelijk mooie wandeling langs de Abiskojakka kom ik aan bij de Rengarde die het einde van het park aanduid (voor mij in ieder geval).

Afbeelding

Ik zoek een mooie plek met water en brandstof beschikbaar en zet mijn spullen op en eet wat. De avond bestaat uit alles laten inzinken en genieten van de zonsondergang op de Gardenvarri. Al snel ben ik klaar om in mijn tentje te rollen voor mijn eerste avond in Lapland.

Afbeelding

Vandaag loop ik lang Alesjaure en de meren die aan deze hut voorgaan. Ben nog geen 5 min vertrokken als ik mijn eerste rendieren zie. Deze rendieren zijn vee van de Samen die nog steeds in deze gebieden leven/werken.

Afbeelding

Ik loop langs Alesjaure en gok op een mooi plek langs een rivier 5km verder. Gedurende de dag komen er verschillende helikopters overvliegen en vlak voor mijn kampeer plaats blijft er een boven mijn hoofd cirkelen en land uiteindelijk 50 meter voor mijn neus. Stapt een dame uit met een hond die direct mijn kant op gelopen komt. Lang verhaal kort er is een man vermist en hij zou in dit gebied kunnen zijn. Na een aantal instructies voor als ik de man zou vinden stappen ze weer in en vertrekken ze om verder te zoeken. De beste man is uiteindelijk 2 dagen na zijn verdwijning gevonden. Onderkoeld maar verder in goede gezondheid.

Afbeelding

Alé tent opgezet naast de rivier in de hoop dat de herrie me niet wakker zou houden en voor het eerst het gebied eens goed onder de loep genomen. Onderweg had ik al de nodige bosbessen gezien maar in het gebied achter mijn tent kwam ik ook nog de bladeren/struik van de bergframboos tegen! Na lang zoeken vind ik een aantal overgebleven frambozen en voeg die dan ook met veel blijdschap aan mijn berg bosbessen toe. Kan nu al verklappen dat ik vanaf deze dag elke dag een halve liter bosbessen/cloudberries (bergframbozen) op heb.

Afbeelding
Afbeelding

Volgende etappe zal een zware tocht worden. Passeer het hoogste punt (excl de Kebnekaise) en ik ben van plan om bijna dubbel zoveel te lopen om in een mooie vallei te kunnen slapen. Het weer is volledig omgedraaid en de regen slaat op me tent neer als ik wakker word. Eet mijn fruitkeks noten en muesli en pak mijn backpack in. Als laatste gooi ik mijn backpack naar buiten rol mijn tent op en.... zucht, dit gaat een lange dag worden.

Afbeelding
Afbeelding

Navigeren probeer ik te doen aan de hand van mijn instructies/kompas. Het is hier niet moeilijk maar ik probeer deze skills toch zoveel mogelijk te gebruiken ipv mijn kaart er continue bij te houden. Al met al ben ik twee keer een verkeerde hoek in gelopen wat resulteerde in een "aantal" uur terug lopen. Op het einde van de vakantie had ik waarlijk het idee dat ik het gebied kende. (ook 2 keer terug gelopen om ergens te kunnen overnachten).

De volgende etappe zal een poging bevatten om de top van de Kebnekaise te bereiken en ik vertrek dus "extra" vroeg om 6 uur. Het idee is om zover mogelijk te geraken in dit weer. Begrijp dat de top er waarschijnlijk niet inzit en stel een tijdslimiet van 13.00 uur (mijn omdraai punt) en off we go. Het is al zeker 08.00 als ik mijn eerste stappen op de westelijke route zet en het weer is absoluut verschrikkelijk. De combinatie van regen/zweet zorgt er voor dat ik om 11.00 net zo goed in een zwembad had kunnen springen en de combinatie backpack/wind zorgt er voor dat ik mezelf moet blijven herinneren om te focussen. Vanaf 1100 meter loop je continue op rotsen die soms vast soms los liggen en een gebroken been is niet gewenst op deze locatie.

Afbeelding

Op 1500 meter loop ik de wolken in en verslechterd het weer nog verder. Temperatuur daalt flink en het zicht is minder dan 100 meter en mijn backpack begint steeds meer een speelbal van de wind te worden. Als ik uiteindelijk bij de gletsjer aankom op 1700 meter (is niet te zien omdat deze ver onder mij ligt) is het 12.00. Ik hoop de topstugan te kunnen vinden voor 1300 zodat ik een half uur rust kan nemen/eten voor ik de afdaling begin. Maar als mijn alarm gaat is het zicht waarschijnlijk minder dan 50meter en durf ik niet te garanderen dat de hut ook daadwerkelijk voor me is (kan er met gemak langs gelopen zijn). Diepe zucht bedank de berg draai om en begin de afdaling zeiknat, verkleumd en in de hoop dat in ieder geval me slaapzak droog is. Lang verhaal kort om 2000 kruip ik doodmoe in mijn slaapzak en om 2001 lig ik te dromen over een van mijn mooiste dagen ooit.

Afbeelding

Als ik wakker word regent het een beetje maar de wind is alleen maar harder gaan waaien. Slaap wat uit en als ik geen regen op mijn tent meer hoor (0700) stap ik uit mijn tent. Alle natte zooi is nog steeds zeik en hang alles in de wind om het te drogen. Om 1000 rol ik mijn tent op voor een lange wandeling die me naar het Fjällstation Kebnekaise zal leiden. Het plan is om naar het Fjällstation te lopen voor een belletje en direct om te draaien en dan richting Kaitumjaure te wandelen. 

De wandeling word gekenmerkt door regenbuien en veel, heel veel wind. Als ik eenmaal terug loop van Fjällstation Kebnekaise heb ik de wind in mijn gezicht en heb ik me laten vertellen dat de wind 20m/s haalt op de top en in de vallei hebben we een flinke 16m/s. Omdat de dame me ook heeft verteld dat het weer alleen maar zal gaan verslechteren deze avond begin ik me toch zorgen te maken over mijn slaapplek.

Als ik uiteindelijk een stukje grond achter een grote rots vind twijfel ik geen seconde en zet mijn tent op. Uit de wind (zover mogelijk) en zelfs een deel van de regen die bijna horizontaal naar beneden komt. Wat kan een mens dankbaar zijn.

Afbeelding

Volgende dag begint droog en bijna zonder wind! Wat kan het leven mooi zijn :D! Ik eet mijn bosbessen ontbijt Maak een wandeling terwijl alles buiten hangt te drogen en bekijk mijn opties voor die dag. Afstand afleggen of alles drogen en het gebied wat verder uitkammen.  ::) Afstand afleggen.

Ik wandel via een snellere route richting Kaitumjaure en zet mijn kamp op rond 1400. Wil mijn spullen nu wel eens kunnen drogen en mijn tijd nemen om het gebied te onderzoeken.
Afbeelding

De middag spendeer ik met het maken van bosbessen thee/jam/toetje het drogen van mijn spullen en het wassen/douchen van van mijn spullen en mezelf. Het gletsjer water is nog steeds de zelfde temp, maar mijn reactie op die temperatuur begint langzaam te veranderen. Je went aan het buiten zijn je went aan de temperatuur. De eerste dag kon ik mijn waterfles niet in één keer vullen en trok ik mijn hand uit het ijskoude water omdat het fysiek pijn doet! Nu sta ik met mijn blote voeten in het water mezelf te wassen en geniet ik van het uitzicht!

Afbeelding

Zon! Zon! De volgende dag word ik om 0600 wakker van de zon op mijn tent! Alles open en drogen die hap! (loop nog steeds met natte zooi).

Afbeelding.

Afgelopen nacht heb ik de beslissing genomen om terug te lopen naar een vallei die onderdeel is van de westelijke route naar de Kebnekaise. Ik heb daar niet durven overnachten tijdens het slechte weer en ben toen volledig afgedaald (en dat is achteraf gezien een zeer verstandige keuze met die wind van gisteren!). Maar nu is het beter weer en ik ga de rest van mijn leven spijt hebben als ik daar niet overnacht. Het is volgens de kaart een mooie afstand voor één dag en ik zal dus uiteindelijk 2 dagen toevoegen aan mijn wandeling. Off we go!

Afbeelding

Een sprookje, zo zou ik die middag/avond omschrijven. 1200meter boven zeespiegel aan de voet van een oude gletsjer in een vallei voor mij alleen. Wonderschoon en geen andere woorden voor. Als ik uiteindelijk in mijn tentje kruip begint het zachtjes te regenen en met dit op de achtergrond slaap ik wederom in 5 min.

Vandaag loop ik voorbij Kaitumjaure en ik begin dan ook lekker vroeg (na mijn bosbessen ;) ). Het weer is vergefelijk met af en toe een buitje maar er is amper wind, geen probleem dus.

Afbeelding.

Door het betere weer spendeer ik veel meer tijd aan het opnemen van de omgeving, planten en dieren en heb ik die avond ook eindelijk eens de tijd om minder op mijn uitrusting te vertrouwen en meer back to basic aan de slag te gaan (eindelijk rust).

Afbeelding

Vandaag steek ik het meer Teusajaure over en omdat het risico bestaat dat je drie keer moet overvaren vertrek ik lekker op tijd. Deze wandeling is gekenmerkt door verschillende hoogtes en daarom vegetatie/dieren. Je loopt van een wonderschoon berkenbos naar een wonderschoon Fjell gebied allemaal in herfst kleuren. Adembenemend!

Afbeelding
Afbeelding

Uiteindelijk is de regen weer terug en ben ik weer vooral bezig met het drogen/eten/slapen/wandelen wat me z'n beetje heel de dag kost. Het lukt me wonderlijk goed om droog te blijven (over het algemeen gezien). Hoewel het bijna elke dag regent slaap ik in een droge slaapzak. Kan ik mijn kleding en mezelf wassen en proper houden en is het moraal sky high!

Afbeelding

Vandaag doe ik niet veel, wandel maar een kleine afstand en ik wil tijd spenderen aan wat houtsnijden, kompas werk, bosbessen jam en goed en lekker eten.

Afbeelding

Einde komt inzicht. Vandaag wederom een kleine wandeling en dan ben ik bij de laatste hut (waar ik een nacht spendeer). Het doet bijna fysiek pijn om te weten dat ik morgen aan mijn reis huiswaarts begin. Ik neem tijd om mijn kamp af te bouwen zoek naar mijn ontbijt drink thee pink een traantje weg zeg een sneeuwhoen vaarwel. En begin met de afdaling. De avond spendeer ik in de hut met een Duitse vrouw en een groep van 4 Britten. We spreken over de Elfstedentocht, Engelse koningin en het valt me op dat niemand nog de behoefte heeft om de afgelopen reis te bespreken. Iedereen zit nog midden in het verhaal en alles moet nog een beetje inzinken. Als de volgende morgen de bus vertrekt richting Gällivare is iedereen stil en moedeloos. We maken grapjes dat we elkaar volgend jaar zien voor tweede etappe maar ik vraag me af of het wel grapjes zijn (voor mij in iedergeval niet :P).

Afbeelding

De terugreis gaat even voorspoedig als de heenreis en als ik de volgende dag binnenstap en mijn eerste douche neem heb ik het gevoel in een andere wereld te zijn gestapt. Gelukkig heb ik in deze wereld internet en google zodat ik mijn volgende trip kan gaan plannen.

Sweden I will be back.

Zo... heb even genoeg getypt :P

Foto's


Gerbenvink
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 okt 2013, 20:24

Re: Kungsleden/Kebnekaise 2014

Bericht door Gerbenvink »

Mooi verslag. Aan de natuur te zien op foto's dacht ik dat je in Schotland zat.


Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: Kungsleden/Kebnekaise 2014

Bericht door Sander2000 »

Mooi verslag thanks !


Gebruikersavatar
Arne
Berichten: 459
Lid geworden op: 19 mar 2012, 09:36
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Kungsleden/Kebnekaise 2014

Bericht door Arne »

Wat een prachtige kleuren!!


Plaats reactie