Wandelen in Zuid-Limburg

Ben je zelf het bos in geweest of heb je zelf iets op touw gezet voor en met anderen?
oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Wandelen in Zuid-Limburg

Bericht door oud deelnemer 4 »

Nu dat de weekenden zo goed als vast staan waarin ik wat langer weg van huis ga bushcraften blijven en altijd wat dagen over waarin ik het dichter bij huis moet zoeken.
Hier mijn dag-wandeling plannen to dus ver; afhankelijk van de ontwikkeling van de flora kunnen deze data ook wel eens ietsje aangepast worden zodat ik de flora op haar best te zien krijg. (dit worden dan wel geen dagen in een weekend meer maar door-de weekse dagen)
De mooiste hoekjes van Zuid-Limburg .... da's ook al bijna buitenland  ;D

15 maart: Wandelen vanaf  het hoogste punt van Nederland door bos en dal langs zwerfstenen en grafheuvels.

23 maart: Wandelen langs kalk, krijt en vuursteen, door bossen, en grubben. 

26 April: Wandelen langs de meanderende Geul, langs vakwerkhuisjes, zinkflora en het oudste stukje Nederland.

24 Mei: Berg op en berg af...wandelen in het leefgebied van de korenwolf en orchideeën.

07 Juni: Wandeling vanaf het op een na hoogste punt van Nederland door hellingbossen, langs oude mengelwingebieden en kalkbranderijen, kalkgraslanden met orchideeën en weidse vergezichten.

??: Wandelen in de vallei van de Gulp, van plateau naar dal en vise versa, van broekbossen tot droogdalen.

??: wandelen langs en rondom het tracé van het miljoenenlijntje
Afbeelding
Laatst gewijzigd door oud deelnemer 4 op 04 mar 2014, 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: Wandelen in Zuid-Limburg

Bericht door J@siu »

Ziet er goed uit Jos ...  :D


"Dont copy me, by yourself"
oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Wandelen in Zuid-Limburg

Bericht door oud deelnemer 4 »

@J@siu
't is wel flink doorstappen... allemaal zijn ze rond de 20 km en maar 'n paar zijn rondwandelingen.
Laatst gewijzigd door oud deelnemer 4 op 04 mar 2014, 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: Wandelen in Zuid-Limburg

Bericht door J@siu »

Moet lukken Jos , we (Mira en ik) zijn nu bezig met de 13 - 15 km  ;-)


"Dont copy me, by yourself"
oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Wandelen in Zuid-Limburg

Bericht door oud deelnemer 4 »

oefenen is altijd goed, maar vergeet niet dat we hier ook nog zo iets als heuvels hebben  ;D
maar ik kan natuurlijk wel een minder op en neer route uitstippelen als jullie eens willen komen lopen ...


Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: Wandelen in Zuid-Limburg

Bericht door J@siu »

Altijd goed Jos ...  we laten het op tijd weten  :D


"Dont copy me, by yourself"
oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Wandelen in Zuid-Limburg

Bericht door oud deelnemer 4 »

Correctie op bovenstaande data:

26 April: Wandelen langs de meanderende Geul, langs vakwerkhuisjes, zinkflora en het oudste stukje Nederland.
is geworden
27 April: Wandelen langs de meanderende Geul, langs vakwerkhuisjes, zinkflora en het oudste stukje Nederland.

verder een toevoeging:
een ondergrondse 'off the grid' wandeling met gids wordt georganiseert op 10 Mei.


Gebruikersavatar
jesajojo
Berichten: 201
Lid geworden op: 27 feb 2011, 22:57
Locatie: Barendrecht

Re: Wandelen in Zuid-Limburg

Bericht door jesajojo »

Ziet er goed uit.
Ben een beetje jaloers op je.
Je woont tenslotte in de mooiste provincie van nederland.


Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: Wandelen in Zuid-Limburg

Bericht door Een pan's hobby kok »

[quote="oakleafNL"]
Correctie op bovenstaande data:

26 April: Wandelen langs de meanderende Geul, langs vakwerkhuisjes, zinkflora en het oudste stukje Nederland.
is geworden
27 April: Wandelen langs de meanderende Geul, langs vakwerkhuisjes, zinkflora en het oudste stukje Nederland.

verder een toevoeging:
een ondergrondse 'off the grid' wandeling met gids wordt georganiseert op 10 Mei.
[/quote]

oakleafNL : Misschien ook in de agenda van het form zetten dat is makkelijke terug te vinden voor iedereen.


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Wandelen in Zuid-Limburg

Bericht door oud deelnemer 4 »

@jesajojo
er zullen ongetwijfeld mensen zijn die hier anders over denken......MAAR ik moet je gelijk geven  ;D

@Een pan's hobby kok
Mensen die het willen vinden, vinden het ook wel onder het kopje 'Eigen Uitstapjes/Ondernemingen'
geintereseerden kunnen me bereiken via een PM, zoals dit ook nu al gebeurd.


Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: Wandelen in Zuid-Limburg

Bericht door Een pan's hobby kok »

@ oakleafNL
Het wasgoed bedoeld hoor verder niks.


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Wandelen in Zuid-Limburg

Bericht door oud deelnemer 4 »

@Een pan's hobby kok
ik snap de goede bedoeling wel hoor, maar ik vind het gewoon niet nodig.
Ik hou het liever kleinschalig en dan is de agenda volgens mij niet de goede plek om te posten.

de grottentocht is ietsje groter van aanpak maar ook daar is een max van 10 personen mee verbonden.
via PM en prive contacten heb ik hiervan al de helft vol en nog 'n paar mensen op de lijst die nog moeten reageren op m'n uitnodiging.


Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: Wandelen in Zuid-Limburg

Bericht door Een pan's hobby kok »

Ik snap het.


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Wandelen in Zuid-Limburg

Bericht door oud deelnemer 4 »

Verslag van een wandeling in het Savelsbos in Zuid-Limburg (23-03)

Vandaag stond een wandeling in het Savelsbos op de planning, Roel en Anita lieten weten wel met me te willen wandelen op deze tocht, en kwam het dat ik vandaag in Cadier en Keer, Roel en Anita de hand gaf en de wandeling kon beginnen. Na nog ´n minuutje of wat verder rijden en we waren op de bosparkeerplaats aangekomen. Het weer zag er goed uit, niet te koud en en niet te warm, kan op een buien met opklaringen. Na 25 meter kwamen we al  een heeeele zeldzame :) plant tegen, daslook. Vanaf dat moment was daslook dan ook onze vaste begeleider op onze wandeling.
Niet ver daar vandaan was het helling bezaaid met het Gewoon Speenkruid en hier en daar een blauwe spot van het Maarts Viooltje. Ook de eerste Judasoren waren al snel gespot.
Na 15 minuten stonden we in de eerste groeve waar we goed zagen hoe de samenstelling van de (mergel)kalksteen eruit zag en hoe de vuursteenknollen uit het plafond staken.
Bij het geologisch monument van groeve Blankenberg konden we dan weer een heel andere vuursteen zien, dit keer geen vuistdikke knollen maar een 2 meter dikke laag van zwarte vuursteen waar met wat overtuigingskracht vlijmscherpe schilfers vanaf geslagen konden worden.

WE kwamen langs een nieuw aangelegde buffervijver die ervoor moet gaan zorgen dat bij een flinke hoosbui de löss grond en het verzamelde regenwater van het plateau niet meer via de holle weg in het centrum van Gronsveld terecht zou komen. `n stukje verder vonden we dan de afgestorven armdikke stengel van de reuze Berenklauw en de nieuwe opkomende rozetten van die plant. Na de grub kwamen we uit in Eckelrade. De toevoeging ´rade´ duidt op het rooien van bomen. Hier was dus ooit een bos waar een open plek werd gekapt voor het stichten van dit typisch Zuid¬Limburgs dorpje dat vooral leeft van de akkerbouw en de fruitteelt. Na wat monumentale boerderijen en een ´zwingelput´waterput kwam het Margrater plateau aan de rand van het Savelsbos aan haar eind en doken we meteen weer een grub in. Het Daslook hadden we al een tijdje niet meet gezien op het plateau maar hier in de grub was hij er weer, en hoe! De zeldzaamheidswaarde van het daslook begon hier aardig aan waarde af te nemen.
´Een grub is miljoenen jaren geleden tijdens de laatste ijstijd ontstaan ten gevolge van de afvoer van smelt­  en hemelwater. Van deze zo ontstane uithollingen gingen de boeren gebruik maken als een makkelijkere weg naar hun landerijen, zo werden grubben breder, soms verhard en heten ze nu holle wegen. Grubben zijn juweeltjes van natuurgebieden vooral als ze in bosgebieden liggen.
Een grub is miljoenen jaren geleden gedurende de ijstijd ontstaan t.g.v. de afvoer van smeltwater. Van een dergelijke uitholling gingen de boeren, zoals bij een holle weg, nadien gebruik maken om hun landerijen te bereiken. Grubben, vooral in bosgebieden, zijn juweeltjes van natuurgebieden. De grub waar we in waren was een prima voorbeeld daarvan en was één groot groen tapijt van daslook dat alleen hier en daar werd onderbroken door een dassenburcht en de vele omgevallen bomen. We moesten aardig wat klim en duik werk verrichten door al dat dood hout op ons pad.
Behalve veel, heel veel daslook kwamen we hier o.a. ook de Stijve Naaldvaren, Bosbingelkruid, Slanke Sleutelbloem, witte klaverzuring, gewoon speenkruid en de Houtskoolkogelzwam tegen. Ook zagen we veel graaf en krab sporen van de das.

Na was het tijd voor een korte pauze en ´n kop koffie met wat te eten. Mijn boterham werd aangevuld met , Ja... daslook! We keken nu uit op Gronsveld, Reijkholt en in de verte de ENCI groeve en de Sint Pietersberg.
Van de middeleeuwen tot aan de Franse Revolutie waren Gronsveld en Rijckholt een vrije Rijksheerlijkheid, mini-staatjes dus in het grote Europese statenverband. Zo had Gronsveld eigen muntrecht, Gronsveld en Rijckholt beide eigen rechtspraak, 2 dorpjes van niks met grote rechten.
Pal voor onze neus stond een paaltje met een rood-witte markering. Deze markering duidde op een lange-afstandswandelweg. Het was van het Pelgrimspad, een lange-afstandswandeling van 460 km tussen Amsterdam en Eijsden. En het is een onderdeel van de pelgrimsroute naar Santiago de Compostela. We blijven toch maar wat dichter bij huis en lieten die paaltjes dan ook maar vooral voor andere wandelaars de weg wijzen.
Gesterkt en uitgerust werden de rugzakken weer over de schouders geslingerd en ging de wandeling verder. In het Rijckholterbos zoals dit stukje bos van het grote Savelsbos heet bevindt zich de alom bekende prehistorische vuursteenmijn. Deze mijn dateert van 3750 - 3940 v. Chr. Het was Zondag dus er werd vandaag niet gewerkt :) en de mijn was op slot. Hij is wel te bezoeken in de zomermaanden. In de nabije en wijdere omgeving van de oude mijn lag het bos vol met het millenia oude afval van deze industrie. Ook hier werden weer enkele planten die op de Nederlandse rode lijst staan gevonden, meer Bosbingelkruid en het zeer zeldzame Amandelwolfsmelk.

Toen kwamen we bij een trap in het bos waarvan we blij weren dat we die af moesten en niet op.
We daalden langzaam af met aan weerszijde zeeën van daslook. We stonden nu ineens niet meet aan de bovenrand van het hellingbos maar aan de onderkant. Het biotoop veranderde ook meteen, van relatief droog naar relatief nat. Na een poosje paarse bloem in het bos, het bleek Holwortel te zijn, en we konden weer een zeldzaam plantje aan onze gevonden lijst toevoegen.

`n uutje later en na heel wat bergje op en af waren we aangekomen bij een oude grind groeve. De grindgroeves liggen altijd hoog boven in de bossen en geleidelijk aan waren we dus weer van de onderrand geklommen naar de bovenrand van het bos. Die groeve dient tegenwoordig als beschutte picknickplaats. Maarja we zijn in Zuid-Limburg dus daar gingen we weer... bergje af.
We kwamen in een deels open kalksteengroeve en deels ondergrondse groeve. Het ondergrondse deel is afgesloten en is nu het rust domein van vleermuizen. We konden goed zien hoe de vuursteen knollen lagen verdeeld zaten in de mergelwand. Ook diverse geologische orgelpijpen waren goed te bekijken.
Geologische orgelpijpen of Aardpijpen zijn cilindervormige kokers in de mergellaag die ontstaan zijn doordat zuren in het water de kalksteen langzaam oplost. Aardpijpen vormen zich vanaf de top van het kalksteenpakket en doordat kalk ´verdwijnt´ vult aarde van het bovenliggende lagen de lege ruimtes op. In de loop van 1000-den jaren zijn zo orgelpijpen ontstaan  die 10-tallen meter hoog zijn en een diameter kunnen hebben van een kleine 10cm tot wel 5 meter.

Vanaf de vuur- en kalksteengroeve Trichterberg vervolgden we onze weg via de Trichterberg naar de Riesenberg. Riesenberg zou een verbastering zijn van Wiegersberg wat wijnberg betekent. Tot de komst van de Fransen in 18e eeuw waren er in Zuid-Limburg heel wat van die wijngaarden. Op sommige plaatsen in Zuid-Limburg komen deze wijnbergen weer terug maar deze Riesenberg is nu een natuurreservaat en wordt begraasd door het Mergellandschaap. Op de Riesenberg staat ook een oud boswachtershuis, nadat hij tientallen jaren in verval raakte is dit gebouwtje nu gerestaureerd.

Nog ´n halve kilometer lichte stijging en we zijn wederom aan de bovenrand van het hellingbos aanbeland. Eenmaal boven is het een eenvoudige wandeling van ongeveer 30 minuten tot aan de allerlaatste afdaling richting parkeerplaats. Gedurende de hele dag enkele kleine buitjes gehad en net nu we aan de bosrand liepen kwam er een korte maar hevige hagelbui over ons heen. Bijna aan het eind van onze wandeling vonden we nog een dode das. Na ´n goede 7 uur wandelen waren we dan terug bij de auto, blij de wandeling gemaakt te hebben maar zeker ook blij... en moe om weer in de auto te zitten.

Kortom een heerlijke dag gehad in een afwisselende omgeving met veel natuurschoon, en vele zeldzame en minder zeldzame plantjes gevonden, eetbare en giftige. Had ik al geschreven  over de Bosanemoon en de Gele Anemoon,, de Tongvaren, Ossentong, Gele Dovenetel, Klein Hoefblad, ect. ect. ect.
Roel en Anita ...Dankjewel voor het meewandelen in dit mooie bosgebied en tot een volgende keer.

OakleafNL
Laatst gewijzigd door oud deelnemer 4 op 23 mar 2014, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Wandelen in Zuid-Limburg

Bericht door oud deelnemer 4 »

Nog effe dit....

`n uitnodiging van ´n mede bushcrafter uit het zuiden voor ´n kopje koffie aan ´n kampvuurje en ´n wandeling in die omgeving.

Blij verrrast stond er in eem PMtje of ik zaterdag )22/03' zin had in ´n kopje koffie en ´n wandeling...
natuurlijk heb ik dat en ´n  dag later was het maar een korte wandeling om naar zijn prive stekkie te lopen.
na wat kletsen en koffie met een lekker stukkie vlees volgde een wandeling in de omgeving met nadruk op lekker wandelen en plantjes...
omdat het voor beiden eigenlijk wandelen was in de eigen achtertuin waren de meeste plantjes wel bekend, toch waren er een aantal waar we ons niet zeker over waren, dat is dus huiswerk  ;D
Blij verrrast met de vondst van de Gulden Sleutelbloem op plaatsen waar hij voorheen nog niet voorkwam maakte de toch af.
Na de wandeling waarin we nog een fikse hagelbui over ons heen kregen waren we weer terug op het stekkie en volgde er nog wat kopjes koffie en een goed gesprek over onzer beider hobby ... plantjes en bushcraft en vele andere ditjes en datjes.
De zon ging onder en pas tegen 10nen namen we afscheidt van alkaar.
afpsraken en uitnodigingen voor toekomstige gezamenlijke activiteiten werden over en weer gegeven.
dit treffen krijgt nog een staartje.... een leuk staartje  ;D

oakleafNL


Plaats reactie