Belgische Ardennen

Ben je zelf het bos in geweest of heb je zelf iets op touw gezet voor en met anderen?
Plaats reactie
Silverback
Berichten: 261
Lid geworden op: 25 dec 2013, 15:07
Locatie: Leusden

Belgische Ardennen

Bericht door Silverback »

Beste forumgenoten,

Ik heb met een paar vrienden het idee opgevat om niet te ver weg wat ervaring op te gaan doen voor een tocht naar Noorwegen. Wat willen we zoal gaan doen:

1. Uitvogelen wat wel en wat niet mee gaat als je met een groep gaat.
2. Wat het ideale gewicht is voor een meerdaagse tocht met verplaatsingen overdag.
3. Nog wat skills ophalen en verbeteren.

Omdat we niet te ver van huis willen, maar wel in de natuur willen zitten denken we aan de Ardennen. Alleen zijn we geen van drieën echt bekend met die omgeving.

Graag willen we wat nuttige informatie over locaties en mogelijkheden voor bijvoorbeeld tarp-overnachtingen, hoe veel risico je loopt om "betrapt" te worden (vooral vanwege koken op houtvuur).
Wie kan ons een eerste aanzet geven voor bijvoorbeeld een doel of locatie en wie kan wat nuttigs melden over het buiten overnachten in België en de Ardennen in het bijzonder?
Ik zie jullie reacties graag!

Groeten,
Jan


Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: Belgische Ardennen

Bericht door J@siu »

Herbumonth - Dohan - langs de Semois .. effe googlen

ik ben daar in de jaren '80 vaak geweest ... mooi gebied .. hoe het er nu is weet ik niet  ;D
succes en alvast veel plezier ...


"Dont copy me, by yourself"
Gebruikersavatar
cjhage
Berichten: 378
Lid geworden op: 19 aug 2013, 10:33
Locatie: Bruinisse

Re: Belgische Ardennen

Bericht door cjhage »

ja ik ben daar afgelopen zomer geweest
heel mooi gebied en genoeg bos waar je in kan verdwalen
alleen weet ik niets over de controle ben daar op een camping geweest


Jeof
Berichten: 461
Lid geworden op: 26 mar 2014, 10:44

Re: Belgische Ardennen

Bericht door Jeof »

lac de la gileppe in België, is een stuwmeer, mooi gebied eromheen, en ook niemand die je daar gaat vinden. Ben er van het voorjaar geweest. staat nog op het forum ergens met foto's erbij :)

zorg dat je de zware dingen verdeeld, bv 1 iemand een schep, 1 iemand een bijl(tje) etc ook met koken en eten kun je veel samen doen, ips ieder apart, dat scheelt weer.
Als jullie met een tarp gaan, kun je een grote nemen waar je met zn allen onder slaapt, dan hoef je niet allemaal een losse mee te nemen.


MartijnHilhorst
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 jan 2015, 16:23

Re: Belgische Ardennen

Bericht door MartijnHilhorst »

Beste,

kijk deze kaart eens.
heb daar in 4 jaar tijd nooit problemen gehad met vuur....
Bijlagen
Kaart kamplaats.jpg
Kaart kamplaats.jpg (58.37 KiB) 4722 keer bekeken


Gebruikersavatar
Rien
Berichten: 599
Lid geworden op: 15 apr 2011, 12:02
Locatie: Brugge - België

Re: Belgische Ardennen

Bericht door Rien »

Ik raad de 'franse ardennen' aan, bvb de streek rond Revin (kan je de trein nemen naar couvin en de grens te voet oversteken). Zeer mooie streek met weinig passage.

Het grote voordeel is dat je in Frankrijk legaal in het bos kan slapen (na 19u kamp opzetten en voor 9u weer afbreken), geen risico op gepakt te worden.

veel plezier


nature will provide our need, but not our greed
arjuna

Re: Belgische Ardennen

Bericht door arjuna »

Dat laatste is geen wetgeving . maar is geaccepteerd heb ik wel eens opgevangen.
Maar pass dan wel op dat je geen baard hebt! dat is daar nu erg gevoelig

koen


Silverback
Berichten: 261
Lid geworden op: 25 dec 2013, 15:07
Locatie: Leusden

Re: Belgische Ardennen

Bericht door Silverback »

Mooi, wat een reacties, hier kan ik wat mee! Arjuna, daarom wordt het dus geen Franse streken. Mijn / onze baarden blijven zitten!

Geof, bedankt voor de tip!
Martijn, bedankt voor het kaartje!

We gaan alle tips bekijken en een leuke plek uitzoeken. Als er nog meer tips zijn, dan hoor ik ze graag.


Gebruikersavatar
Quota
Berichten: 58
Lid geworden op: 28 jan 2011, 00:45
Locatie: Arnhem

Re: Belgische Ardennen

Bericht door Quota »

[quote="MartijnHilhorst"]
Beste,

kijk deze kaart eens.
heb daar in 4 jaar tijd nooit problemen gehad met vuur....
[/quote]

Grappig Martijn.
Geloof niet dat ik je ken maar een aantal jaren geleden ben ik precies op de locatie die jij als kampeerplaats aangeeft met een groepje bushcrafters geweest.
Sindsdien kom ik gemiddeld drie keer per jaar terug.....en ken het gebied inmiddels best redelijk.
Ik vind het geweldig...zo strak langs het water en redelijk rustig. Vuurtje stoken gebeurt daar veel dus ik denk dat het op zijn minst gedoogd wordt.
Kan je wel zeggen dat de locatie die jij aangeeft best nog druk ik. Je zou ook eens bij hotel Belverdere kunnen parkeren en daar afzakken naar de Ourthe.
Bij het water linksaf is relaxed en mooi om te blijven. Wel kom je dan nog soms wat mensen tegen.
Bij het water rechtsaf......en het wordt steeds rustiger.
Oversteken kan ook. Daar komen ook weinig mensen....

Ik vind het heerlijk daar....en kan niet wachten tot het weer een beetje lente-achtig wordt.
Dan weer snel die kant op voor een lang weekend....met de hond.

Gr
Fred
.


Gebruikersavatar
jesajojo
Berichten: 201
Lid geworden op: 27 feb 2011, 22:57
Locatie: Barendrecht

Re: Belgische Ardennen

Bericht door jesajojo »

Kijk eens op onze website.
Genoeg inspiratie :-)


Gebruikersavatar
willem zuyderduyn
Berichten: 654
Lid geworden op: 20 jun 2010, 23:34
Contacteer:

Re: Belgische Ardennen

Bericht door willem zuyderduyn »

Grappig dat meerdere mensen hier op dezelfde plek uitkomen. Ik ging vroeger ook regelmatig naar de plek op de kaart van Martijn. Ik parkeerde meestal de auto bij belverdere (hotel les cinq ourthes) en liep dan naar beneden de berg af. Daar stak ik meestal de Ourthe over (meestal knie- tot bovenbeendiepte). En ik liep dan in een klein rondje (1 of 2 nachten) via de stuwdam weer terug of ik liep een groot rondje (3 nachten) rond het stuwmeer. je kunt daar eigenlijk alle kanten uit, varierend van doodstilmoederzielalleen tot gezellige dorpjes met bij elke boerderij een woest blaffende herdershond.


Plaats reactie