Bergslagsleden Zweden

Ben je zelf het bos in geweest of heb je zelf iets op touw gezet voor en met anderen?
tzrfreak
Berichten: 224
Lid geworden op: 01 nov 2014, 00:28

Bergslagsleden Zweden

Bericht door tzrfreak »

Beste forum gangers ;-)

Vanaf 24 april t/m 17 mei ga ik samen met twee andere de bergslagsleden lopen van 280 km, deze toch gaan we gewoon in de 17 aangegeven etappes/ dagen lopen. Het is dus de bedoeling in het vliegtuig te stappen naar Stockholm, daar trein en bus pakken en rest van de kilometers lopen tot we bij het begin van de route aankomen. Ook eten drinken, ALLES willen we mee nemen wat nodig is voor die drie weken zodat we nergens een winkeltje hoeven te zoeken en gewoon van niemand(bijna niemand) afhankelijk zijn wanneer we daar zijn.

Al een jaar aan het plannen en trainen maar het word voor ons drieën de eerste keer zweden en een paar dingen willen we toch nog van te voren weten en regelen. Omdat we niet alleen gaan om te lopen gaan maar ook aan bushcraft willen doen wouden we graag eens weten wat voor weer het rond die tijd nou werkelijk is overdag en s' nachts. Weet iemand dat voor die regio? Ook het vissen zit me in de maag. Ben een visfanaat en 3 weken op droogvoer vind ik ook weer zoiets dus zou er graag een keer een visje bij vangen. Nu moet je overal vergunningen halen en moeilijk, moeilijk maar WIE O WIE kan mij dat eens duidelijk vertellen? dus prijsindicatie en hoe en waar te kopen?

Misschien zijn er mensen met tips, niet te vergeten dingen en die deze tocht ook gelopen hebben en ons nog wijzer kunnen maken?

Voor de geïnteresseerde
AfbeeldingAfbeelding

Met vriendelijke groet,

Tzrfreak aka Kees


"Denk alleer gij doende zijt doende denk dan nog"
Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Bergslagsleden Zweden

Bericht door Waidmann »

Super gave trip! ik kan je helaas niet verder helpen, maar ik ben wel erg nieuwsgierig naar hoe je het voedsel hebt uitgedacht. Zelfs in droogvoer vorm is 3 weken voedsel mee sleuren een behoorlijk gewicht.

Het vissen is lastig, het merendeel van de wateren heb je een vergunning voor nodig. Bekijk iFiske ook eens. Dit is een dienst die (tijdelijke) visaktes per SMS kan versturen.


yuno
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 jan 2012, 14:21
Locatie: antwerpen

Re: Bergslagsleden Zweden

Bericht door yuno »

Visvergunning gaat geen makkelijke oplossing voor zijn. verschillende waters, verschillende vergunningen en redelijk wat water word geen eens een vergunning voor uitgegeven (of je moet net de boer/eigenaar kennen). Hoewel het het dus redelijk complex is om op voorhand te bezien (zo niet onmogelijk ;) ) is mijn eigen ervaring dat je redelijk makkelijk aan een vergunningen komt en kost het niet veel om een dag te vissen (als je zo doortrekt zal het 99% van de tijd een dag-vergunning zijn omdat de vergunningen vaak maar een klein gebied beslaan)

die visvergunningen of "fiskekort" zijn vaak te koop in supermarkten/tankstations en andere toeristische plekjes. Een andere oplossingen en daar heb ik ook al verschillende malen veel plezier aan gehad en dat vissen met een handlijntje vrij is ;).

Lijkt er op dat je verschillende keren mogelijkheden hebt om in te slaan en mijn tip zal dan ook zijn: Doe dat ;).
17 Dagen droogvoedsel gaat saai worden en mijn ervaring met langere tochten leert me dat ik na 10 dagen wandelen zelfs met 3500 kcal niet toekom en een hongergevoel blijf houden. :P


tzrfreak
Berichten: 224
Lid geworden op: 01 nov 2014, 00:28

Re: Bergslagsleden Zweden

Bericht door tzrfreak »

thx voor de tips alvast

@ yuno: dus met een handlijn mag je in zweden zonder vergunning vissen begrijp ik dit goed uit jouw woorden?


"Denk alleer gij doende zijt doende denk dan nog"
yuno
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 jan 2012, 14:21
Locatie: antwerpen

Re: Bergslagsleden Zweden

Bericht door yuno »

Correct :D Ben alleen niet 100% zeker of dat ook toegestaan is in water waar helemaal geen vergunning voor word afgegeven. Hoop dat iemand anders daar uitsluitsel over kan geven.


tzrfreak
Berichten: 224
Lid geworden op: 01 nov 2014, 00:28

Re: Bergslagsleden Zweden

Bericht door tzrfreak »

Vliegticket zijn geboekt dus (iets andere data) van 23 april t/m 18 mei zit ik samen met mijn vader in zweden! het weer zal ik in de gaten houden en de voorbereidingen zijn eigenlijk al bijna afgerond na bijna een jaar plannen. Gopro-tje gekocht om alles vast te leggen en een tas vol materiaal om meer als 3 weken mee te overleven. Reis, het vissen, kaarten enz is bekend nu zitten we nog met 1 probleem. Tas is 22 kilo en gaat met het vliegtuig in het ruim mee,en er mag 8 kilo mee aan boord als handbagage. Nu zit ik dus met een 13 kilo aan voedsel voor 24 dagen en maar 8 kilo om nog mee te nemen. Dus dacht de helft te versturen in een pakket naar midden onze route.

Wie weet hoe en waar je op onze trail, je pakket met eten heen kan sturen via 'Poste Restante'? kan via post nl niet goed vinden (wel hoe) maar niet waarheen, want ik neem aan dat je niet naar elk hostel of hotel een pakket kan verzenden op deze manier?

Wie kan mij helpen?


"Denk alleer gij doende zijt doende denk dan nog"
hannie
Berichten: 135
Lid geworden op: 08 sep 2013, 21:39

#

Bericht door hannie »

Whow Kees,

Betekend dat dat je met 22 + 13 = 35 kg aan de Bergslagsleden wil beginnen?

13 kg eten voor 24 dagen klinkt niet echt slecht, maar 22 kg rugzak is echt heel erg veel. 

Mijn eerste advies is "alles wat je thuis laat, is mooi meegenomen".

Evalueer je bagagelijst nog eens een keer.

Je bent nooit meer dan een paar uur lopen van de bewoonde wereld / Doorgaande wegen.  Waarschijnlijk heb je vaak GSM bereik.

Bij de IKA in Koparberg kan je goed inslaan hoef je alvast niet mee te sjouwen.
poste restante kan in Zweden  in kopparberg http://www.posten.se/en/Customer-Service/Pages/Search-service-points.aspx


op deze site van de provincie Orebrö staan ook aan wijzingen over bussen en waterpunten per etappe. http://www.regionorebro.se/blameny/naturfriluftsliv/bergslagsleden.4.42d708c1120b34a88978000186905.html waarschijnlijk had je die al gevonden.



btw visvergunningen hierhttp://www.regionorebro.se/download/18.df35fb01463eeca151e77/1403776960825/Rapport+fiske+2014.pdf is een overzicht van de verschillende vis vergunningen die je nodig hebt.

alvast een goede tocht.

Han van HAnnie


tzrfreak
Berichten: 224
Lid geworden op: 01 nov 2014, 00:28

Re: Bergslagsleden Zweden

Bericht door tzrfreak »

@ hannie,

Tas weegt idd nu 22 kilo en zit echt niet bijster veel in, gewoon komplete hangmat uitrusting met tarp enz, slaapzak en UQ, paar extra kleding, regenponcho, billycan met woodstove, bijl, mes, klapzaag, nalgene rvs met rvs mok, wandelstokken en wat klein spul zoals kompas ed,

dusja is het hoognodige toch?

enige nadeel is dat mijn rugzak leeg al 4 kilo weeg, ex militair dusja. Train wel veel en ben al aardig wat gewend nu maar is het echt veel te zwaar die 22 kilo?

grtz


"Denk alleer gij doende zijt doende denk dan nog"
Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Bergslagsleden Zweden

Bericht door madman73 »

Is je hangmatuitrusring vervangen door een lichtgewicht tentje voor 2 personen een optie voor gewichtbesparing? Heb geen idee van hangmat-uitrusting-gewicht, maar tentje van 2 kilo is niet zwaar voor 2 personen.


tzrfreak
Berichten: 224
Lid geworden op: 01 nov 2014, 00:28

Re: Bergslagsleden Zweden

Bericht door tzrfreak »

@ madman, kijk daar heb je de stier bij de horens, ofzo... maar de reden van onze trip althans de mijne was om 3 weken in een hangmat te liggen, en daarom voor zweden gekozen en een bosrijk gebied. Hoop dat het weer op dat moment een beetje goed is want dan heb ik al minder warmhoud spullen nodig. Maar dat weet ik eigenlijk was een week a 2 van te voren met de weers voorspellingen.

Gewicht van mijn hangmat 1,2 kilo en tarp 1,1 kilo dusja slaapzak heb je altijd wel nodig tent of hangmat en heb dan een UQ wat weer je matje vervangt dus veel kilo scheelt dat dan ook weer niet om over te gaan naar een tent ;-) althans als je alleen in een 2persoons tent lig. Thx iig voor het weer aan het denken zetten maar het blijft een hammock set.

En mijn bijl thuislaten kan ook nog een optie zijn maar voor een lekker kampvuur elke avond met mijn silky op pad zal die ook niet fijn vinden denk of wel?


"Denk alleer gij doende zijt doende denk dan nog"
hannie
Berichten: 135
Lid geworden op: 08 sep 2013, 21:39

Re: Bergslagsleden Zweden

Bericht door hannie »

Kees,

De silky mag mee bijl blijft thuis. Je zal zien dat je vaak een bijl zal vinden bij de schuil plekken, met de silky kan je ook hout splijten.

Een hangmat van meer dan een kilo kan lichter. Whoppysling en dynema rigdelijn. ?

Je moet niet in kilo's denken maar in grammen.

Je rugzak is zwaar maar die ga je niet zomaar vervangen. De winst is te halen uit kleine dingen.

Neem de weegschaal maar eens ter hand en probeer er nog eens wat af te krijgen.

15 a 16 kilo is haalbaar.

Er zijn wandelaars die onder de 6 kilo komen met het zelfde spul. Neem een slaapzak mee en een reactor van sea tosummit  als extra. Op Hikingsite kan je meer vinden over lichtgewicht kamperen.

Sterkte met thuislaten.

han


Gebruikersavatar
norvin
Berichten: 31
Lid geworden op: 26 jan 2015, 19:56
Locatie: Hartje Zuid- Limburg

Re: Bergslagsleden Zweden

Bericht door norvin »

Prachtig land Zweden, denk aan een anti-muggenmiddel, Pas op met de Elanden dacht vroeger dat het vriendelijke dieren waren.  dus niet,  ooit wakker geworden in tentje van de dump omsingeld door die beesten, weet je ineens hoe groot ze zijn.
ben er vaak met mijn motor geweest, enkele dagen feesten op bike-meetings vol met prachtige zweedse madammen! , daarna enkele dagen de natuur in, stap ook eens binnen bij een totaal afgelegen houten tankstationnetje, verkopen alle proviand die je nodig hebt, die zweden moeten ook eten, ik nam altijd enkele kleine flesjes whisky mee, zijn ze in zweden wild op, soms handig om probleempjes mee op te lossen.


My favorite dinner is a steak dinner, a bottle of laphroaigh, and a loyal dog to eat the steak.
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 1582
Lid geworden op: 20 jan 2011, 09:34
Locatie: Noord-Brabant

Re: Bergslagsleden Zweden

Bericht door michiel »

Ik ben naar Thailand geweest met 22 kg. Het is te doen, maar achteraf had ik liever lichter gegaan. Ik was vaak meer aan het zwoegen dan genieten.

Naar zweden (1 wk) ben ik geweest met 17kg. Je gewichtsverschil zit dan idd in het eten.

Ik weet niet of het in je planning past, maar ik zou ook de tips van de anderen overwegen: eten kopen tijdens het wandelen. Blijkbaar zit daar je grootste gewicht in.

Vergeet ook niet dat je dagelijks 2 tot 3 liter water gebruikt en dat je dat ook mee draagt. Je tas is na het water inslaan iig 2 kg zwaarder.

Na een week heb je wel ongeveer 1/3 van je gewicht opgegeten.

Oh ja, wat doe je met je kleding? Je schrijft 'wat extra kleding' zit daar ook je set bij voor de terugreis?

Veel plezier man! April komt er al aan.


Brousse - handgemaakt, voor outdoor

You are free to choose, but you're not free from the consequence of your choice.
Gebruikersavatar
Robbe
Berichten: 2957
Lid geworden op: 01 feb 2010, 20:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bergslagsleden Zweden

Bericht door Robbe »

Volgens mij heb je in Zweden overal een visvergunning nodig.
Ik zou in jou geval gewoon met een hobo setje vissen. Zonder hengel dus. Gewoon een plastic potje met je lijn er omheen gewikkeld en je spulletjes er in.
Lekker compact, je loopt niet met een hengel aan je rugzak.
En als er verder niemand in de buurt is, is er ook niemand die je een boete kan geven.


Groetjies heej,
                                 Rob.

Tarp als gesloten tentje !
tzrfreak
Berichten: 224
Lid geworden op: 01 nov 2014, 00:28

Re: Bergslagsleden Zweden

Bericht door tzrfreak »

@Michiel, Gewicht van mijn rugzak is op dit moment 19 kilo ex eten en drinken. Een deel van die 19 kilo is een mes, zaag, survivalkitje en nog wat kleine dingen die ik gewoon in mijn zakken draag wanneer we daar zijn dus dat moet weer van dat totaal gewicht af. De 13 kilo eten word waarschijnlijk nog minder omdat ik nu op 3750 Kcal zit en naar mijn mening wel iets minder kan. Kwa kleren heb ik een stel schone onderbroeken 2 paar en sokken 3 paar (dikke en dunne) in mijn tas zitten, een extra fleese trui, t-shirt en afritsbroek, die broek dient dan gelijk als korte broek mocht ik het te warm vinden met een lange broek. Voor dat we terug reizen zijn we van plan nog een dagje/nachtje Stockholm te doen om voor de medemens weer fris in het vliegtuig terug te stappen ( dus geen extra kleren voor terug we kunnen ook wassen ;-)).

In totaal nu dus ongeveer 32 kilo bepakking, welke elke dag lichter word naarmate de reis vordert. Het is ook niet echt de bedoeling om het liefst zonder gewicht te lopen, moet ook een beetje afzien worden. Lange tijd weg,en het missen van alle daagse gemakken, heerlijk heden, liefde en genot om daarna weer extra te genieten en te waarderen van de luxe en gezelligheid die je thuis heb. Bewijzen aan jezelf dat je meer kan dan dat je zelf zou denken.

Tot slot, ja het kan lichter, ja het kan minder maar heb nu mijn gear compleet, degelijk maar betaalbaar. Je kan ook met maar 10 kilo gaan maar daar heb ikzelf de centen niet voor. Er is nogsteeds wel de optie dat we voedselpakketten opsturen maar we gaan eerst nog een weekendje proeflopen en beslissen daarna.

Zal wel een hele film, foto reportage en verlag maken zodat de reis na te lezen is (voor andere omdat ik zelf niet super veel kon vinden over een compleet afgelegde tocht). De tijd schiet op nu en heb er onwijs zin in. In ieder geval thx voor de tips en info die ik tot nu toe gekregen heb.

grtz kees


"Denk alleer gij doende zijt doende denk dan nog"
Plaats reactie