De ontgroening.

Ben je zelf het bos in geweest of heb je zelf iets op touw gezet voor en met anderen?
Plaats reactie
Stephan81
Berichten: 27
Lid geworden op: 01 jan 2015, 14:50

De ontgroening.

Bericht door Stephan81 »

Nou mijn eerste nacht in het bos met minimale middelen is een feit. Ik heb het hier even kort samengevat, wat tips & tops en foto's. Zodat andere groentjes als ik hier wat mee uit de voeten kunnen. Ik hoor graag of jullie nog zelf tips hebben of vragen, in ieder geval bedankt voor de eerdere tips!

-----

Bij aankomst op de parkeerplaats bij paalcamping Austerlitz aarzelde ik nog even omdat het nog regende, maar ik dacht als ik nu niet ga dan doe ik het nooit of alleen met mooi weer. Zogezegd zo gedaan.

Bij aankomst een mooi plekje wat verder weg van de pomp gekozen (ik was al eens wezen buurten en de plek rond de pomp ziet er m.i. niet florisant uit met resten van vuurtjes en afval), vlot mijn poncho als tarp opgehangen. Zag er allemaal veels te klein en oncomfortabel uit met de zeikende regen. Een moment gedacht "ik ga weer terug", maar gelukkig had ik uit voorzorg nog een grondzeil van 6m2 van de praxis meegenomen. En deze dus uiteindelijk als tarp gebruikt, wat vele male beter werkte. Uiteindelijk was ik al behoorlijk nat en koud (ondanks redelijke kleding) en heb ik gauwig wat dood staand hout gesprokkeld. Alleen een vuurtje stoken lukte me niet, het hout was van binnen zeiknat en ik had denk ik ook niet meer het geduld om het rustig op te bouwen. En dan is het fijn goed voorbereid te zijn met wat hexamine blokjes bij te hebben. De bonen en tonijn uit blik smaakten prima met wat brood. :)

Met mijn CZ bedrol (zonder liner), extra slaapzak (oud licht camping ding) en katoenen lakenzak lag ik eigenlijk de hele avond en nacht heerlijk warm met slechts thermosondergoed en muts. Als onderlegger mijn poncho, aluminium matje en een extra fleece deken. Ondanks dit sliep ik toch redelijk waardeloos, omdat ik een onvoldoende zachte ondergrond had gecreëerd. Er was alleen groen mos (condens?) en wat takjes te vinden. En ik wilde mijn spullen niet alleen laten om dennentakken of goede balderen te zoeken. Eigen schuld, dikke bult. Ik werd om het uur wakker van een pijnlijke heup of schouder, moest dan weer verliggen. En nu heb ik flink wat spierpijn. :D

De volgende dag was het droog in de ochtend, heerlijk om met de vogels wakker te worden. Eerst vanuit de slaapzak de tijd genomen om koffie en vuur te maken. Dat laatste ging beduidend beter toen ik bedacht dat ik nog berkenbast meegenomen had. Dit lijkt beter en warmer te branden dan in vaseline gedrenkte makeup pads. Enfin, de ochtend nog genoten van koffie, ontbijt en kampvuur. Ik ging met een moe maar voldaan gevoel weer huiswaarts.

Tips aan mijzelf:
Neem tijd voor je bedding, mijn rug is belangrijk.
Neem tijd voor je vuur.
Je hebt nooit teveel touw.
Je hebt nooit teveel tarp/zeil/e.d. (in de regen).
Neem wat te lezen mee (of een vriend), normaal slaap ik ook niet met zonsondergang.

Tops van mijzelf:
Blij om te merken dat de basis goed is, d.w.z. knopen, vuur maken, warmte conserveren.
Kampdiscipline, tasdiscipline e.d.. (Handig als je alles op vaste plekken bewaard en terug plaatst).

Mijn eerste onderkomen
Afbeelding

Ochtendkoffie in de maak
Afbeelding

Leave no trace
Afbeelding


Jeof
Berichten: 461
Lid geworden op: 26 mar 2014, 10:44

Re: De ontgroening.

Bericht door Jeof »

mooi man, dat wordt het begin van vele tochten :)


Gebruikersavatar
Arjendej
Berichten: 131
Lid geworden op: 29 apr 2014, 19:11
Locatie: Groningen

Re: De ontgroening.

Bericht door Arjendej »

Nice! :-) Mijn eerste wildkampeer ervaring was ook daar in de buurt hehe. Zelfde probleem wat lekker liggen betreft :P Had geen matje en lag op een laagje koud mos. Daarnaast had ik het ook nog eens koud  ;D. Je bent al beter bezig dan ik destijds.


yuno
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 jan 2012, 14:21
Locatie: antwerpen

Re: De ontgroening.

Bericht door yuno »

Nog maar 20x oppad en je slaapt als een vorst  ;-)

ziet er goed uit!


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: De ontgroening.

Bericht door Waidmann »

Top dat je toch gebleven bent!

Haha bekende ervaringen! Tegenwoordig sjouw ik liever een kilo extra mee als dat betekend dat ik comfortabel slaap, een goede nachtrust is goud waard als je de dag erop nog aan de slag moet.


Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: De ontgroening.

Bericht door ger010 »

Leuk verhaal, sterk hoor zo met weinig :)


Afbeelding
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: De ontgroening.

Bericht door Dabberty »

Helemaal mee eens, deze 4 punten hebben zoveel invloed op de rest van je verblijf.
[quote="Stephan81"]
Tips aan mijzelf:
Neem tijd voor je bedding, mijn rug is belangrijk.
Neem tijd voor je vuur.
Je hebt nooit teveel touw.
Je hebt nooit teveel tarp/zeil/e.d. (in de regen).[/quote]

Idd, als je de bovenstaande punten op hetzelfde niveau krijgt als de onderstaande, zal je er heel veel van gaan genieten op volgende trips.
[quote="Stephan81"]
Tops van mijzelf:
Blij om te merken dat de basis goed is, d.w.z. knopen, vuur maken, warmte conserveren.
Kampdiscipline, tasdiscipline e.d.. (Handig als je alles op vaste plekken bewaard en terug plaatst).[/quote]

Hoop meer te zien van je toekomstige trips !


Gebruikersavatar
Tomcat
Berichten: 80
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:53
Locatie: Geldrop

Re: De ontgroening.

Bericht door Tomcat »

Hoi stephan,

Mooi verslag van je 1e overnachting in de Bush :o leuk om te lezen en bedankt voor het delen van je bevindingen, tips en tricks en niet te vergeten de foto's altijd leuk een paar plaatjes d'r bij  :-)

Tja, ik zit er zelf ook tegenaan te hikken, en weet dat ik er ook eens voor kom te staan, en het maar eens gewoon te gaan doen, je hebt voor mij i.i.g. Het goede voorbeeld gegeven, top man 8-)

GrtZ,

Tomcat


Stephan81
Berichten: 27
Lid geworden op: 01 jan 2015, 14:50

Re: De ontgroening.

Bericht door Stephan81 »

Bedankt voor de reacties, hoop dat alle beginners zoals ik dit lezen en hierdoor de eerste stap durven te zetten. Met 15kg voornamelijk 2e hands materiaal, en wat ik al had van ordinaire camping trips, heb ik een dag/nacht van regen en 2-8 graden goed kunnen doorstaan. :)

Oftewel Tomcat, ik zie jouw verslag spoedig. :D


Gebruikersavatar
jaspertimm
Berichten: 1278
Lid geworden op: 01 feb 2010, 21:52
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De ontgroening.

Bericht door jaspertimm »

Cool!

de eerste keer woog mijn rugzak zeker heel veel meer!

Een flinke laag bladeren werkt erg fijn als laag waar je op kan liggen (maar helaas werkt dit nogal kak als het nat is).

De dennen naalden zijn wel echt een heel goed idee! Volgende x zou ik daar toch gewoon voor gaan.
Wat voor spullen kunnen ze jatten?


Best wel vaak heb ik zelfs mijn camera apparatuur laten liggen. Waarde, een flinke 1-2 duizend euro?
Naja, niet te lang over nadenken en gewoon doen. Hoe vaak kom je mensen tegen in het bos!?


Heel veel plezier met de volgende trip en mischien tot in austerlitz want ik kom er toch ook best regelmatig!


Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: De ontgroening.

Bericht door J@siu »

Leuk verslag en mooie foto's  8-) dank voor het delen ..

en daarom ben ik (met dank aan Leo , Oldiesfool1, mag toch vermeld worden  ;-))  overgestapt
naar DDHammock met Tarp ..slaapt veel fijner  8-)
van de grond af ... geen oneffenheden  ::) dus comfortabel slapen  8-)


"Dont copy me, by yourself"
Gebruikersavatar
Tomcat
Berichten: 80
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:53
Locatie: Geldrop

Re: De ontgroening.

Bericht door Tomcat »

[quote="Stephan81"]
Oftewel Tomcat, ik zie jouw verslag spoedig. :D
[/quote]

HaHa LOL  ;D We zullen zien, . . . . 8-)

GrtZ,

Tomcat


Plaats reactie