Van Hoek van Holland naar Zandvoort.

Ben je zelf het bos in geweest of heb je zelf iets op touw gezet voor en met anderen?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pax
Berichten: 53
Lid geworden op: 11 feb 2015, 22:43
Locatie: Amsterdam

Van Hoek van Holland naar Zandvoort.

Bericht door Pax »

Al meer dan 25 jaar geleden had ik het plan opgevat om een lange wandeltocht langs het strand te ondernemen. Maar steeds had ik smoesjes gevonden om er onderuit te komen. Ik heb ook wel een paar goede redenen gehad, waaronder dat ik een aantal jaren in het buitenland gewoond heb.

De kust en het duinengebied van Nederland, vind ik onbeschrijfelijk mooi.
Het is geen ideaal "bushcraft gebied", omdat de dingen, die bushcraft leuk maken, verboden zijn. Toch wilde ik alles wat ik nodig had zelf meenemen en geen gebruik maken van voorzieningen. Dat is niet helemaal gelukt, want in Noordwijk heb ik 's-ochtends 2 kopjes koffie gedronken in een café, waarna ik uitgebreid van het toilet gebruik heb gemaakt. In Noordwijk heb ik later ook nog 2 liter water in een supermarkt gekocht.

Ik heb deze tocht minimaal voorbereid, zodat de kans op verrassingen en improvisatie het grootst zou zijn. In het uiterste geval zou ik met 2 overnachtingen te maken krijgen. En mijn rugzak kwam uit op ongeveer 20 kg.

Afbeelding

De wandelstokken dacht ik nodig te hebben voor mijn tarpje.
Het dunne matje was niet voor isolatie bedacht, maar als bescherming voor mijn bivakzak.
20 kg. was, achteraf bezien, duidelijk teveel. Dit kwam ook door wat luxe artikelen, zoals: opblaasbaar luchtmatras, dons jas, thermosfles, verrekijker.

Afbeelding

Thuis had ik nog romantische ideeën over zelf lekker gaan koken.
Daarom was ook mee: Bahco Laplander setje, wood stove+2 liter Billycan, en een Trangia-brander met brandstof, en voedsel voor 2 volle dagen. Ook had ik 3 liter water bij me en een halve liter hete thee.

Uiteindelijk ben ik nog geen 27 uur onderweg geweest van treinstation tot treinstation.

Afbeelding

Door de duinen lopend, merkte ik al vrij snel dat het gebied te kwetsbaar is om hout te gaan sprokkelen en vuur te gaan maken. Daardoor besefte ik ook dat er actief op vuurtjesstokers gejaagd wordt en dat boetes niet mals zullen zijn. De duinen zijn te belangrijk voor Nederland om het door een stelletje halve garen te laten verwoesten.

De wind stond strak, en hard, uit het westen, waardoor op het strand koken ook uitgesloten was. De weersvoorspellingen waren niet zo gunstig, veel regen en stormachtige winden aan de kust. De avond voor vertrek probeerde een heftige stortbui de moed nog in mijn schoenen te laten zinken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar het weer was prima.
De zwaarste buien heb ik vóór en achter me aan land zien trekken.
De snelheid, de kracht en bijbehorende kleuren zijn fascinerend.

Mijn eerste overnachting ging niet als gepland.
Een aankomende bui had me de duinen ingedreven.
En omdat ik ook wel wat rust kon gebruiken besloot ik een beschut plekje te vinden en in mijn bivakzak (model Fecsa, 1 boog) te kruipen. Dat was geen probleem, het probleem was, dat het nog niet eens 19 uur was en dat ik me tevreden had gesteld met een dagrantsoen noten en gedroogde vruchten en dus verder niets te doen had. Daar lag ik dan, warm en voldaan.
Dan maar proberen te slapen en 's-nachts, om een uur of 2, verder trekken, dacht ik.
Maar de slaap kon ik, door de heftige wind en alle geluiden die daarbij horen, niet snel vatten.
Toen ik op een bepaald moment wakker werd zag ik een heldere sterrenhemel met een maan die als een schijnwerper mijn omgeving verlichtte. Erg mooi! Maar opstaan, daar had ik niet veel zin in. Buiten was het lawaaiig winderig en koud, binnen was het warm en vredig.

Uiteindelijk ben ik pas om 4 uur opgestaan en verder getrokken. Meer dan 9 uur in mijn zak liggen meuren. Ik heb geen foto van mijn slaapplaats gemaakt, omdat ik aan het begin haast had i.v.m. regen, en toen ik weg ging geen flits wilde gebruiken in het donker. Het bewijs van een foto zou mijn verweer, bij het gezag, niet geloofwaardiger maken en aandacht trekken door te flitsen leek mij onhandig.

Op het strand was het prachtig met het licht van de maan.
De wind bleef dreigend en samen met de golven veroorzaakte het een hels kabaal.
De gedachte kwam op dat er maar 1 vloedgolfje nodig is om mij van het strand te plukken en nooit meer iets van mij te vernemen.

Afbeelding

In de badplaatsen is al volop activiteit voor het aanstaande toeristenseizoen.
Op veel plaatsen wordt er aan de opbouw van strandtenten gewerkt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij thuiskomst merkte ik dat ik helemaal geen foto's in de duinen heb gemaakt. Terwijl ik het duinengebied juist zo mooi vind. Dat heb ik niet bewust gedaan, maar ik weet dat ik met mijn lullige cameraatje de schoonheid van de duinen niet mooi uit laat komen. En voordat ik met foto's afbraak doe, wil ik liever een brandend verlangen houden om die prachtige omgeving te ervaren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In de duinen ten noorden van Noordwijk ben ik nog even, een beetje, verdwaald, en moest ik een enorme omweg nemen vanwege een golfbaan.
Toen bordjes met Zandvoort opdoken was ik best blij.
Mijn voeten begonnen signalen af te geven, en door het mulle zand lopen bleek blaargevoelig te zijn voor mijn tenen.

Afbeelding

Het laatste stukje had ik de wind in mijn rug.
Als ik die wind vol in mijn gezicht had gehad, dan had ik zeker een nachtje langer over deze wandeltocht gedaan.

Afbeelding

Deze reis heeft mijn liefde voor de kust vergroot.
Bovendien is aan het licht gekomen dat ik wat vaardigheden moet ontwikkelen: tarp opzetten bij wind en koken bij wind.

Snel nog maar eens gaan oefenen.


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Van Hoek van Holland naar Zandvoort.

Bericht door janvanloon »

een goed windscherm  :D ( trianga met edelrid brander werkt ook goed )

Maar een super leuk verslag!!!
Benieuwt naar je volgende trip  :-)


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: Van Hoek van Holland naar Zandvoort.

Bericht door herman744 »

Mooie belevenis. En mooi beschreven.


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Van Hoek van Holland naar Zandvoort.

Bericht door Dabberty »

Erg mooi idd, bedankt voor het delen.


Teacher
Berichten: 2535
Lid geworden op: 19 jan 2011, 16:42
Locatie: België sint-niklaas
Contacteer:

Re: Van Hoek van Holland naar Zandvoort.

Bericht door Teacher »

Mooie toch, en knap geschreven.
Het was een lust voor het oog.


Afbeelding
Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: Van Hoek van Holland naar Zandvoort.

Bericht door Een pan's hobby kok »

Mooi verslag


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Van Hoek van Holland naar Zandvoort.

Bericht door Martin Outdoors »

Mooie hike !
Een keer iets anders , lees de kust .Leuk hoor  8-)


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Cobber
Berichten: 490
Lid geworden op: 04 jan 2015, 20:27
Locatie: Top of the North

Re: Van Hoek van Holland naar Zandvoort.

Bericht door Cobber »

De kust is altijd mooi.
En een tip: om je tarp goed te laten staan in de duinen. Kan je aluminium sneeuwharingen gebruiken. Ze zijn wel breed en groot maar in elkaar geschoven nemen ze geen plaats in en zijn erg licht.

Leuk verslag en succes!!


Leave no Footprints behind or Broken Hearts.
FaceBook Kayak Cobber
Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: Van Hoek van Holland naar Zandvoort.

Bericht door Sander2000 »

Super gaaf man !


Gebruikersavatar
Cousteau
Berichten: 53
Lid geworden op: 18 jan 2015, 08:28

Re: Van Hoek van Holland naar Zandvoort.

Bericht door Cousteau »

Mooi avontuur zeg! Erg leuk om te lezen.


Gebruikersavatar
Calhovin
Berichten: 1078
Lid geworden op: 13 jan 2012, 00:59
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Van Hoek van Holland naar Zandvoort.

Bericht door Calhovin »

Mooi verslag, mooie trip. Onderstreept ook maar weer eens heel duidelijk dat je op het meest afgelegen plekje van Nederland waarschijnlijk niet alleen bent, en je op een heel druk en touristisch stukje héél erg alleen met de natuur kan zijn.

Voor de volgende trip geen 25 jaar wachten!


Gebruikersavatar
Tomcat
Berichten: 80
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:53
Locatie: Geldrop

Re: Van Hoek van Holland naar Zandvoort.

Bericht door Tomcat »

Prachtig verslag, leuk om te lezen, en idd een " apart " gebied voor een hike, en met mooie foto's, . . . . top hoor  8-) :-)

GrtZ,

Tomcat


Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Van Hoek van Holland naar Zandvoort.

Bericht door ger010 »

Een heerlijk verhaal om te lezen en wat zal het zwaar geweest zijn.
Gewoon wandelen over de paden met 20kg is al pittig laat staan zand...

Dank voor het delen kijk uit naar je volgende trip, zijn er nog spullen
die je de volgende keer thuis laat ?


Afbeelding
Gebruikersavatar
Pax
Berichten: 53
Lid geworden op: 11 feb 2015, 22:43
Locatie: Amsterdam

Re: Van Hoek van Holland naar Zandvoort.

Bericht door Pax »

20 kg. is al snel verzameld.
Ik was daar ook al verbaasd over.
Mijn rugzak leek zwaarder dan wat ik normaal gesproken in Noorwegen draag.
In Noorwegen worden natuurlijk potten en pannen en branders gedeeld, en daar hoef je niet met 3,5 liter vocht te gaan zeulen, want drinkwater komt van alle kanten op je af.
De bivakzak weegt ook 1,5 kg., maar die is in het duinengebied wel handig als je niet op wilt vallen. Maar als het wat warmer wordt, en mijn techniek om een tarp te plaatsen verbetert, dan zou de bivakzak thuis kunnen blijven. Ik had nu ook mijn zwaarste slaapzak bij me, lekker warm, maar voor de lente te warm.

Pan en brander+brandstof en voedsel om te koken, heb ik nu niet gebruikt, maar zal ik een volgende keer toch weer meenemen. Dat is toch het doel: lopen in het wild, koken in het wild en slapen in het wild.

Het enige dat ik zou kunnen missen zijn de donsjas, de luchtmatras en de thermosfles.
Maar als de grond bevroren is dan is zo'n matras wel lekker als isolatie.
Een donsjas heb ik vaker gemist dan dat ik het overbodig bij me had.
En een warm kopje thee kan, onderweg, weldadig voor lichaam en geest zijn.

Ach ja, ik zie wel.

PS. O ja, en het was zwaar, 's-avonds, nadat ik op de bank was neergeploft, kon ik me nauwelijks meer bewegen van de stijfheid. Na enkel blaren behandeld te hebben, voorzichtig mijn bedje in, en de volgende dag ging het al weer aardig vloeiend.
Laatst gewijzigd door Pax op 05 mar 2015, 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.


Plaats reactie