Plan voor 5 dagen in de Ardennen

Ben je zelf het bos in geweest of heb je zelf iets op touw gezet voor en met anderen?
Thijs
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 mar 2015, 23:46

Plan voor 5 dagen in de Ardennen

Bericht door Thijs »

Ik en 2 vrienden willen graag deze zomer 5 dagen in "het wild" doorbrengen. Het is van ons alle 3 een kleine droom om zoiets een keer gedaan te hebben en hopelijk een opmaat naar langere trips in grotere gebieden.

Dit is tot nu toe ons plan:

-Onze route is van Herbeumont naar Dohan (Belgische Ardennen)
Die route heb ik uit dit topic gevist: http://forum.bushcraftnederland.nl/http://forum.bushcraftnederland.nl//viewtopic.php?t=0  Dankuwel Bushcraftforum!

-We nemen tenten mee maar hebben absoluut de intentie om in eigengemaakte shelters te slapen.

-We nemen ook eten mee (bonen, aardappelpuree, pannenkoeken, salami, wederom bedankt Bushcraftforum:) maar hopen ook vis te kunnen vangen. Dit willen we bereiden op een klein vuur.

We zijn van plan in juni, juli of augustus te gaan. Tot die tijd zijn we zoveel mogelijk bezig met oefenen: Vuur maken met firesticks, shelters bouwen, koken op open vuur en binnenkort een keer een nacht in een bos doorbrengen.

Zijn er hier mensen met ervaring in die gebieden die nog tips hebben over wat je vooral wel en vooral niet moet doen?

Ik hoor graag van jullie.

M.v.g.

Thijs


Jeof
Berichten: 461
Lid geworden op: 26 mar 2014, 10:44

Re: Plan voor 5 dagen in de Ardennen

Bericht door Jeof »

zorg dat je niet te zien bent. je kamp een beetje camoufleren, geen vreugdevuur maken ;)

dan komt het prima in orde, veel plezier!


Gebruikersavatar
Jan-Willem Vos
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 jan 2015, 01:03
Locatie: S-Hertogenbosch

Re: Plan voor 5 dagen in de Ardennen

Bericht door Jan-Willem Vos »

Thanks allen voor de tips, ik hoop dat er nog meer tips komen.

In de meivakantie ga ik met 4 man dus dan zijn alle tips welkom!

Groetjess!


Jan-Willem Vos

Janwillem.vos93@gmail.com
Dutch Bushcraft (Instagram)
Thijs
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 mar 2015, 23:46

Re: Plan voor 5 dagen in de Ardennen

Bericht door Thijs »

Hey Jeof,

Bedankt voor de tip! Onze tenten zijn donkergroen en we zullen een beschutte plek zoeken. Begrijp ik hier ook uit dat het onverstandig is om bij daglicht een vuur te maken? (i.v.m rook)


Jeof
Berichten: 461
Lid geworden op: 26 mar 2014, 10:44

Re: Plan voor 5 dagen in de Ardennen

Bericht door Jeof »

wat het meest opvalt, ook bij een groene tent zijn rechte lijnen, dus de contouren ervan. gebruik hiervoor aanwezig planmateriaal om die rechte lijnen te op te breken, dat scheelt enorm.
overdag kun je prima een vuurtje maken,  alleen geen nat spul erop gooien, meestal is de rook die er af komt al verwaaid voordat het boven het bladerdek uitkomt. je hebt eerder kans dat iemand het ruikt dan dat iemand het ziet.


Gebruikersavatar
Rien
Berichten: 599
Lid geworden op: 15 apr 2011, 12:02
Locatie: Brugge - België

Re: Plan voor 5 dagen in de Ardennen

Bericht door Rien »

waarschijnlijk weet je dit al maar het meeste dat je wilt gaan doen mag niet in België (wildkamperen, vuur, vissen zonder vergunning). Als je dus gepakt wordt kan je een boete krijgen, dit niet op je 'bang' te maken maar hou er rekening mee.

Als je juist over de grens in frankrijk gaat dan is wildkamperen voor één nacht wel legaal, rest nog niet :)

Denk ook aan geluid/lawaai op je kampplaats (draagt soms ver) en de plaatselijke mensen die je tegenkomt op weg naar je kampplaats. Als jullie er 'verdacht' uitzien kan dit achterdocht wekken en zou de boswachter/... wel eens kunnen komen kijken

succes


nature will provide our need, but not our greed
Pyro
Berichten: 229
Lid geworden op: 04 jan 2015, 14:50
Locatie: Cote d'Azur.

Re: Plan voor 5 dagen in de Ardennen

Bericht door Pyro »

Ik adviseer echt eens om een route te nemen door de Franse Ardennen heen richting Belgie en dan met name het gebied langs de Semois rivier!
Waarom?
Omdat de Franse overheid al jaren veel te weinig financieel investeert in toerisme en de werkgelegenheid in dit deel van het land.
Waardoor elk jaar minder horeca, hotelletjes en bedrijven overblijven in de dorpjes en daardoor langzaamaan leeglopen!
Dit is natuurlijk triest maar biedt ons bushcrafters en wildkampeerders des te meer mogelijkheden om onze hobby c.q. levenswijze te praktiseren in een zo rustig en natuurlijk mogelijke omgeving!
Ik beschik al zo'n dikke 18 jaar over een stukje grond tussen Fumay en Revin langs de D988 en ben ooit begonnen in Bohan (Belgie) als vakantiewerker bij  "Le Printemps" en hotel "Le Rustique" waar vandaan ik veel gelopen heb!
Ik keer elk jaar wel een keer of 4 voor enkele of meerdere dagen naar dit gebied terug voor het klimmen, bushcraften, kamperen en wandelen met onze hyperactieve boxer of gewoon als de alledaagse prikkels te veel worden!
Dit gebied is bij uitstek geschikt voor wildkamperen,wild observatie, mountainbiken, kajakken, rotsklimmen en bushcraften!
Probeer eens een route van b.v. Revin (treinstation)\Laifour\Deville\Montherme\Tournavaux\Thilay\Les hautes rivieres\Bohan\ evt Vresse s/Semois\Bievre\Gedinne (treinstation)
En dan wel zoveel mogelijk "off grid"!
Dit biedt genoeg mooie overnachtingsplekken in het bos en mooie wandelroutes!
Hou wel rekening met het feit dat je ook in de zomer veel kans hebt op plensbuien en frisse nachten. Dit veranderd nagenoeg per dal! Vertrouw niet blindelings op de weersverwachtingen via krant of weersapp.
Ga je per trein richting de Ardennen en stap je uit in Revin en heb je alle tijd, overweeg dan eens als het een mooie dag is, om een bezoek te brengen aan 'Lac des vieilles forges" ten zuiden van Les Mazures! Een heerlijk groot meer met mooie plekken en veel karper en witvis! en ook een overnachting in tent waard!
Eerlijk is eerlijk! in de drukste zomermaanden is het vinden van een mooi plekje nog wel een opgave door alle karpervissers die om dit meer heen zitten!
Dit zijn dan nog voornamelijk jonge Vlamingen en Hollanders!
Rond Bohan loont het de moeite om naar "Les tables des fees" te wandelen! Eenmaal daar aangekomen, genieten van een formidabel uitzicht op Bohan en de oude tabaksschuren en velden.
Een bezoekje aan de tabakswinkel "Tabacs Martin" aan de Rue de France 1 in Bohan is voor voornamelijk de rokers onder ons een leuk bezoekje. Deze man is "wereld beroemd"op het tabaksforum en zijn Semois tabac is onder de fijnproevers hiervan zeer geliefd!
Er zijn in dit gebied van de Franse en Belgische Ardennen zoveel fijne beschutte plekken en fijne stromende beekjes waar je een leuk stekkie kunt vinden zonder gestoord te worden! En gebeurd er wat iets vervelends, tegenwoordig is er bijna in ieder dorpje wel een medische hulppost aanwezig!

Extra tip!
Vissen in Frankrijk?
KOOP een visvergunning!!!
Koop een dag of vakantie vergunning maar koop iets!
Franse boswachters zijn niet zo makkelijk en goedgezind naar stropers toe, want in Frankrijk is stropen een zwaarder misdrijf als in Nederland en dat is te merken aan de bedragen op de procesverbalen! (Wat iedereen je ook verteld, wees wijs!)
"Carte de peche"-carte journee (1 dag geldig) 11,- Euro.
"Carte de peche"-carte vacances (15 dagen geldig) 30,- Euro.
-Vergeet geen pasfoto mee te nemen!!

Bron; http://www.hitrun.nl/karpervissen-in-frankrijk/frankrijk-visvergunning-carte-de-peche

In 9 van de 10 gevallen ben je je visspullen gewoon kwijt, en als je mee mag naar het bureau en/of de pinautomaat (want je mag namelijk direct ff aftikken) is dat wel zonder je kampeerspulletjes!!

Dan als laatste! Ruim je rotzooi op en neem het mee!!
Als je goed om je heen kijkt tijdens je bezoek aan de Ardennen, zal het je misschien opvallen dat je overal zwerfafval tegen komt!
Het schijnt spijtig genoeg vandaag de dag heel normaal te zijn dat de mensen tijdens hun wandelingen en kamperen hun tiefzooi overal maar neer flikkeren!
Doe er niet aan mee! (Leave no trace!)

Geluk met jullie plannen!

Roger out!

Martijn.
Laatst gewijzigd door Pyro op 08 apr 2015, 00:33, 1 keer totaal gewijzigd.


"Hou je hoofd koel, en je voeten warm!"
Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Plan voor 5 dagen in de Ardennen

Bericht door madman73 »

Mooi en duidelijk verhaal. Jammer dat het zo ver van Groningen ligt! Ik rij sneller naar Denemarken (al komt dat ook niet voor voor een.weekendje!)


Thijs
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 mar 2015, 23:46

Re: Plan voor 5 dagen in de Ardennen

Bericht door Thijs »

Hey Pyro,

Dank voor de info. Kan niet anders zeggen dan dat je me overtuigd hebt. Frankrijk it is! De route die je aanraad klinkt ook erg leuk!

Wat betreft visvergunningen. Voor Belgie was het al de bedoeling die aan te schaffen, fijn om te lezen dat ze in Frankrijk zelfs goedkoper zijn:)

Voor de rest zijn wij van plan de natuur precies zo achter te laten zoals we haar aantroffen. Inderdaad jammer dat niet iedereen dat doet.


Gebruikersavatar
cjhage
Berichten: 378
Lid geworden op: 19 aug 2013, 10:33
Locatie: Bruinisse

Re: Plan voor 5 dagen in de Ardennen

Bericht door cjhage »

[quote="Pyro"]
Ik adviseer echt eens om een route te nemen door de Franse Ardennen heen richting Belgie en dan met name het gebied langs de Semois rivier!
[/quote]

mischien een gekke vraag maar zijn daar ook kleine campings in de buurt
ik zoek nog een mooie zeer rustige plek voor de zomer met mijn gezin

mvg Cornelis


Gebruikersavatar
Pax
Berichten: 53
Lid geworden op: 11 feb 2015, 22:43
Locatie: Amsterdam

Re: Plan voor 5 dagen in de Ardennen

Bericht door Pax »

Volgens mij is daar wel een leuke camping te vinden:

https://www.google.nl/webhp?sourceid=chrome-instant&rlz=1C1VSNG_enNL615NL619&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=bohan%20camping

Je kunt ook eens de volgende namen, uit het bericht van Pyro, proberen in combinatie met "camping".

\Laifour\Deville\Montherme\Tournavaux\Thilay\Les hautes rivieres\Bohan\ evt Vresse s/Semois\Bievre\Gedinne (treinstation)


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Plan voor 5 dagen in de Ardennen

Bericht door janvanloon »



Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
cjhage
Berichten: 378
Lid geworden op: 19 aug 2013, 10:33
Locatie: Bruinisse

Re: Plan voor 5 dagen in de Ardennen

Bericht door cjhage »

mijn ervaring is in Belgie en Frankrijk
dat de meeste kleine campings geen internetsite hebben
die je via google vind zijn van die groote met zwembaden erbij enzo en dat is niet wat ik wil

en bivak zones is ook niet de oplossing als je een paar hele kleintjes heb van 1 en 3 jaar

en Pyro is daar bekend en weet misschien meer

mvg Cornelis


Pyro
Berichten: 229
Lid geworden op: 04 jan 2015, 14:50
Locatie: Cote d'Azur.

Re: Plan voor 5 dagen in de Ardennen

Bericht door Pyro »

@Thijs! Beste Thijs, graag gedaan! Ik adviseer je nog wel om rekening te houden met het passeren van evt riviertjes. probeer evt via Google maps en/of via bv de ANWB een kaart te bemachtigen van het gebied! Als jijzelf of bekenden hier lid van zijn, kun je volgens mij van deze gebieden gratis kaarten krijgen evt makkelijk met hoogtelijnen erop voor een betere berekening van het stijg en dalingsniveau vh gebied!
Als je nog vragen hebt mag je altijd een pm sturen, dan help ik je zoveel mogelijk verder!

@ cjhage! Er zijn best kleine en naar mijn inziens rustige campings in de omgeving (in het Franse deel), maar vaak zijn dat wel "campings municipal" en zeer eenvoudig! Franse campings van dit niveau en in dit deel van de streek staan niet echt bekend om hun 3 sterrenstatus!
Maar! Vaak liggen ze wel redelijk tot mooi aan het water met ruime plekken en voor niet te veel geld!
En vaak hebben ze wel een bakkersservice!
Ik moet eerlijk zijn dat ik niet specifiek let of ik tijdens een autoritje of wandeling campings passeer, maar ongemerkt kom ik er wel redelijk wat tegen zo onderweg!
-Frankrijk:

Givet; Meerdere goede en kindvriendelijke campings te vinden die financieel ook stabiel zijn! En voorzien van prima sanitaire voorzieningen!

Haybes; Camping municipal (goede verhalen over gehoord! en ongeveer 5 km ten noorden van Fumay

Fumay; Ik geloof 1-2 campings en iig over 1 daarvan van een Nederlands stel vernomen die daar regelmatig komen, dat deze ook zeer goed is!

Revin: middelgrote camping

Montherme; iig 1 camping!


Langs Lac de Vieilles forges even ten zuiden van Les Mazures bij de kano en waterfietsen verhuur een grote camping met staplaatsen en stenen chalets.
Deze is wel groot maar heeft veel te bieden qua dagbesteding zoals een mooi wit schoon strand met degelijk sanitair en douches (gratis), mooie visstekken, strandwachten/lifeguards aan het strand!!
Mijn vrouw en ik gaan hier graag naar toe omdat er hier altijd een fijne sfeer hangt, en met mooi weer lig je daar prima!

Belgie;

Dinant; Meerdere kleine en grotere campings met een redelijk actief avondleven zoals Jazz- festivals en kleine concerten!
Goede en minder goede restaurants!

Bohan; iig 1 camping klein tot middelgroot.
Bohan wat wel een leuk klein dorpje is met diverse kroegen en restaurants
Camping langs ondiep water!

Alle s/Semois; Camping(s) aanwezig in zeer mooie omgeving!

Vresse s/Semois; 1-2 campings aanwezig! Status is mij onbekend!

Petit Fays of Gros Fays; Camping aanwezig! Status is mij onbekend!

Bievre; Iig 1 supernette camping en redelijk rustig!

Dit is wat mij zo snel even te binnen schiet!
Vooral in het Franse deel wil er nog wel eens wat sluiten, en de kleine dorpjes zijn vaak vanaf  22:00h volledig uitgestorven.
Verwacht in Frankrijk in de kleine dorpjes gewoon niet te veel!

Tot slot!
Sluit je eens aan bij een Hollands en of Belgisch Camperforum!! Die lui komen soms op plaatsen met die sleurhut waar je niet 123 bij stilstaat!
Zij weten vaak mooie rustige campings te vinden waar ze dan 1 of meerdere dagen vertoeven!
Veel gepensioneerden en camperfetisjisten nemen alle tijd hiervoor!

Veel geluk!

(Beste moderators, als ik deze post met extra advies en info aan cjhage beter in een ander topic had kunnen beantwoorden of via een pm dan bij deze mijn excuses!)

m.v.g.

Martijn.
Laatst gewijzigd door Pyro op 09 apr 2015, 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.


"Hou je hoofd koel, en je voeten warm!"
Gebruikersavatar
Stovemeister
Berichten: 186
Lid geworden op: 29 nov 2014, 23:31
Contacteer:

Re: Plan voor 5 dagen in de Ardennen

Bericht door Stovemeister »

Ik heb dit laatst in Zeewolde gedaan. (2 dagen dan). Houd je vuur klein, neem geen opvallende kleuren kleding mee en bovenal maak niet te veel lawaai.
Laatst gewijzigd door Stovemeister op 12 apr 2015, 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.


Beweeg je in de buitenlucht! http://outdoorshore.com/
Plaats reactie