5 Daagse tocht Dovrefjell

Ben je zelf het bos in geweest of heb je zelf iets op touw gezet voor en met anderen?
Gebruikersavatar
Iris
Berichten: 27
Lid geworden op: 24 feb 2015, 00:47

5 Daagse tocht Dovrefjell

Bericht door Iris »

Na vooral veel meelezen toch maar een topic openen, tips tricks en ervaringen van anderen zijn toch erg waardevol.

Goed, een 5 daagse tocht over de Dovrefjell is dus het plan! Half juli vlieg ik naar Trondheim om vanaf Gjøra te starten en te lopen naar Kongsvoll. Daarna heb ik nog 6 dagen over om per bus, trein en boot af te zakken naar Flåm om daar de trein naar Oslo te nemen. Die dagen zal ik deels op campings en deels wildkamperen. Uitdaging om voor beide mijn tas (zo licht mogelijk) in te pakken, zal de eerste 5 dagen er ook mee moeten lopen.

Dit is de route zoals die nu in de planning staat. Of ik echt over de top van Snøhetta ga of onderlangs loop is afhankelijk van de omstandigheden op dat moment. Verder lekker route lopen en een sleutel van de DNT hutten mee voor het geval dat.
Afbeelding

De afgelopen weken al mijn materiaal na gelopen en toch het een en ander moeten vervangen wegens slijtage of het te zwaar/groot zijn. Dat is een puntje waar ik met pakken toch tegenaan loop. Alleen lopen betekend alles alleen meenemen. Mijn +/- 80 liter rugzak is vervangen voor een 60 liter, wat in principe voldoende is. Mijn oude mat is ingeruild voor een kleiner en lichter exemplaar van Exped. Slaapzak is al een redelijk compact pakket. Alle andere materialen zijn ook aanwezig en zo veel mogelijk gericht op 1 persoon (geen grote pannen bijvoorbeeld en een lichtgewicht tent) en toch zijn er vast dingen waar ik wat betreft omvang of gewicht op kan besparen. Niet ten koste van teveel comfort, die 80 liter heeft ook goedgevuld regelmatig 8 dagen op mijn rug gezeten zonder problemen, maar waarom zwaarder maken dan nodig.

Nog een dubio waar ik in zit, gasbrander (klein exemplaar) of trangia? Gasbrander staat nu klaar maar trangia lijkt me ook wel erg leuk om mee te nemen.

Het is zo'n 8 a 9 jaar geleden dat ik voor het laatst in Noorwegen geweest ben. Tips voor plaatsen/plekken die de moeite waard zijn tussen Trondheim en Flåm zijn welkom!

Verder heb ik er vooral heel veel zin in en hoop ik stiekem dat de sneeuw nog wat weg gaat smelten want dat ligt er nog behoorlijk veel!


Think outside, no box required
yuno
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 jan 2012, 14:21
Locatie: antwerpen

Re: 5 Daagse tocht Dovrefjell

Bericht door yuno »

Heel gaaf, kan je niet helpen want ik ken het gebied niet maar ga met heeeeeeel veel plezier dit topic volgen.

Less is more als je de bergen in gaat dus ik denk dat je er heel verstandig aan doet. Dit jaar ben ik 3 kg lichter vertrokken als vorig jaar, wat een verschil!


Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: 5 Daagse tocht Dovrefjell

Bericht door madman73 »

Heel veel plezier! Noorwegen (en de rest van Scandinavië is ook hier favoriet).
Wat de brander betreft, ik heb geen ervaring met trangia (verbruik en gemak). Gas werkt in principe simpel.

Veel plezier!


Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: 5 Daagse tocht Dovrefjell

Bericht door ger010 »

Vraag is denk ik ook wat je gaat koken ?

Ga je voor adventure food optie ? Of heb je nog
3 kilo aardappelen mee :)

Zelf zou ik op hout koken en als backup
een tangria en spiritus mee...


Afbeelding
Gebruikersavatar
fr33air
Berichten: 443
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:17
Locatie: Gorredijk

Re: 5 Daagse tocht Dovrefjell

Bericht door fr33air »

Heel veel plezier! Zou zelf op hout koken en een heel klein gasbrandertje met 4 season tankje als Back-up.


Consolationem zona finem incipit
Viking
Berichten: 4459
Lid geworden op: 12 mar 2014, 11:07
Locatie: Zuidlaren

Re: 5 Daagse tocht Dovrefjell

Bericht door Viking »

Gastankje + brandertje zou mijn optie zijn.


Toeristen treintje Flám zou ik overslaan, althans wij vonden het niet de moeite.


Miss kun je klein hengeltje meenemen met stuk of 5 blinkers, er zit overal in de meren/riviertjes wel Forel (Ørret)


Zelf net terug van Noorwegen, blijf mijn favoriet!


Gebruikersavatar
Iris
Berichten: 27
Lid geworden op: 24 feb 2015, 00:47

Re: 5 Daagse tocht Dovrefjell

Bericht door Iris »

De voorgaande jaren heb ik altijd op houtvuur gekookt en een gasbrander met klein blikje als back-up mee gehad. Punt is alleen dat een open vuur niet is toegestaan van 15 april tot 15 september met uitzondering van de vooraf aangelegde vuurplaatsen. Ik zal 's avonds de culinaire hoogstandjes van Adventure food eten, 's morgens wat havermout en tussen de middag misschien een kopje koffie. Gas heb ik vaker gebruikt en zal zo'n 250 gram verbruiken. Ik zou dan 2 blikjes van 230 gram meenemen, voldoende gas in een blik wat voldoende stevig kan staan en mocht een ventiel het begeven heb ik het andere blik nog. Trangia geen ervaring mee en geen idee wat betreft verbruik, daar ben ik wel benieuwd naar.

Van Flåm naar Myrdal zal ik in principe lopen in plaats van met het treintje. Zal uiteindelijk wel naar Myrdal moeten, daar vertrekt de trein naar Oslo.
Laatst gewijzigd door Iris op 17 jun 2015, 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.


Think outside, no box required
yuno
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 jan 2012, 14:21
Locatie: antwerpen

Re: 5 Daagse tocht Dovrefjell

Bericht door yuno »

persoonlijk gebruik ik altijd een trangia om de simpele rede dat rødsprit "overal" verkrijgbaar is, mijn trangia nog nooit problemen heeft gegeven en ik de pannetjes kan gebruiken boven/in een haardvuurtje (behalve de anti aanbak "steelpan").

Ligt er natuurlijk aan wat je wilt gaan eten maar als je aan de vriesdroog gaat is 0.25 liter zat (deksel/pan er op en wees zuinig me je fuel/niet te snel kokend water willen) voor je kopje koffie/havermout en "adventure food".

Belangrijkste is deksel gebruiken,je vuur wat temperen met de regelaar (links) en "ervaring"!

Afbeelding

Trangia mee en lekker genieten van het uitzicht!

Afbeelding


zuma
Berichten: 66
Lid geworden op: 13 apr 2015, 17:23

Re: 5 Daagse tocht Dovrefjell

Bericht door zuma »

Aangezien in het Hardangervidda topic al aangeven is dat er eigenlijk veel sneeuw ligt en waarschijnlijk nog tot in juli aantal stukken niet echt begaanbaar zijn lijkt gas niet de aangewezen brandstof. Gas prestseert namelijk aanzienlijk slechter op een koude ondergrond. Tenzij je dure Primus wintergas cartridges koopt. Die hebben een slim trucje bedacht (karton in de cartouches die als een soort lont de vloeibare gas opzuigen waardoor het toch weer verdampt bij lagere temp)....

Ik zelf ben toch wel fan geworden de combinatie houtbrander met een spiritus cup. Dus geen complete Trangia set (veel volume). Anders gewoon benzine. Over het vuur verbod, dat geldt voor open vuren. koken op een houtbrander is nimmer een probleem zolang je dat ding maar niet op droog brandbaar materiaal zet.


Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: 5 Daagse tocht Dovrefjell

Bericht door ger010 »

Hmm ik had een normaal blikje gas en waar ik bij 3,4 graden
met spiritus mijn best moest doen klikte ik het gas zo aan...


Afbeelding
zuma
Berichten: 66
Lid geworden op: 13 apr 2015, 17:23

Re: 5 Daagse tocht Dovrefjell

Bericht door zuma »

Ha ger,

Het klopt dat spiritus lastiger ontbrand dan gas bij lage temperaturen. MAAR:

Je gas blik zal bij lage temperaturen er eerder mee ophouden. cq. je kan 'm niet leeg branden omdat de verdamping op een gegeven moment stopt. Enige remedie is dan een brander hebben waarbij je het gasbli op z'n kop kan zetten. Belangrijk daarbij is dat de gasleiding om of over de branderkop loopt. Anders wordt het zeker bij  het ontsteken een gevaarlijke business zo'n gasblik op z'n kop zetten. Andere remedie is Primus wintergas.

Spiritus ontbrand inderdaad lastiger bij koude maar dat is ook het enige nadeel. Dit nadeel is op te heffen door een lont te gebruiken. Vroeger deden we dat met shag vloeitjes. Daar draaide we dunne buisjes van die we rechtop in de cup zetten (een stuk of 3). Deze steek je aan en dan ontbrandt de spiritus ook wel. Een lont om de ring van de cupdraaien en deze in spiritus drenken en dan aansteken werkt ook maar verspilt meer spiritus. Tegenwoordig gebruikt men stukjes 'carbon felt' die men rechtop in de cup zet. Dat is eigenlijk een stukje van een soort lasdeken die is gemaakt van carbon vezel.

ook benzine branders moeten bij koude beter voorverwarmen. Kortom koude kent altijd wel een nadeel als het om het aansteken van branders gaat (hoewel de Primus wintergas een enorme stap voorwaarts is, als je van gas branden houdt)


Gebruikersavatar
Iris
Berichten: 27
Lid geworden op: 24 feb 2015, 00:47

Re: 5 Daagse tocht Dovrefjell

Bericht door Iris »

Goed om te lezen, denk dat ik dan gewoon mijn gasbrander meeneem en afhankelijk van de omstandigheden tegen die tijd bepaal of er een 4 season mix of wintergas mee gaat. In Trondheim zal het niet zo'n punt zijn om aan gasblikjes te komen.


Think outside, no box required
Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: 5 Daagse tocht Dovrefjell

Bericht door madman73 »

Inderdaad, de Flambaan (het treintje) overslaan! Was zo'n afknapper!!!!


Gebruikersavatar
Iris
Berichten: 27
Lid geworden op: 24 feb 2015, 00:47

Re: 5 Daagse tocht Dovrefjell

Bericht door Iris »

Lopend ook de moeite niet? Dan ga ik denk ik van Gudvangen naar Vossvangen en vanaf daar naar Oslo, komt qua treintijden ook beter uit.


Think outside, no box required
Viking
Berichten: 4459
Lid geworden op: 12 mar 2014, 11:07
Locatie: Zuidlaren

Re: 5 Daagse tocht Dovrefjell

Bericht door Viking »

Zwaar commercieël, en tevens duur (al is alles voor ons NL daar duur) gastankjes kun je daar ook prima kopen, zou de Trangina meuk thuis laten ;D

Klein kookvuurtje kun je best maken op afgelegen plekken, zolang je maar een aantal veiligheid regels in acht neemt en echt niemand die daar wat van gaat zeggen.


Geniet ervan!


Plaats reactie