tip voor een mooie weekend: NL/Ardennen/DL of elders beetje in de buurt van NL

Ben je zelf het bos in geweest of heb je zelf iets op touw gezet voor en met anderen?
peterpeterpeterpeter
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jan 2015, 16:42

tip voor een mooie weekend: NL/Ardennen/DL of elders beetje in de buurt van NL

Bericht door peterpeterpeterpeter »

Dag beste Bushcrafters,

Heeft iemand een tip voor mij, aangezien ik weg wil met een vriend van mij voor een weekendje hiken.

De 'eisen' zijn: mooie natuur, veel (dichte) grote bos(area),
af en toe een dorpje/winkel.

Mag in NL/Ardennen/DL zijn, maar dan wel een beetje aan te rijden voor een weekendje.

Als iemand iets weet, zou die mij willen PM?
Alvast bedankt

Groet,
Peter


Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: tip voor een mooie weekend: NL/Ardennen/DL of elders beetje in de buurt van NL

Bericht door J@siu »

Herbumonth / Dohan  in de Belgische Ardennen ...


"Dont copy me, by yourself"
Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: tip voor een mooie weekend: NL/Ardennen/DL of elders beetje in de buurt van NL

Bericht door madman73 »

Waar in NL woon je?
Vanuit het noorden bijvoorbeeld is de ardennen vrij ver,  vanuit Zeeland is de Harz weer verder. Misschien handig om te vermelden.


Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: tip voor een mooie weekend: NL/Ardennen/DL of elders beetje in de buurt van NL

Bericht door CommonZense »

Lac Virelle in de Ardennen nabij Chimay, vanuit Brussel iets voorbij Charleroi.
Een iets minder naalderig stukje Ardennen.


Kennis wordt overgedragen, niet gedicteerd.
Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: tip voor een mooie weekend: NL/Ardennen/DL of elders beetje in de buurt van NL

Bericht door MichelVH »

Ik ben in Limburg geweest met scouting, en er was één gebied wat echt adembenemend mooi was. Het was in een straal van 40km van Bergen, dat is zeker, meer weet ik niet. Het was een lichtblauw langgestrekt meer (of een rivier?) tussen twee steile heuvels in, en je kon ca. 5 meter diep kijken, zo helder. Er was een trekpontje en een schuilhutje op een berg. Er waren ook wat kleine zandvlaktes in de buurt. Het was echt net Canada of Alaska, echt heel mooi. En het was er zelfs in de zomer s'middags heel rustig. Oakleaf, of een ander Limburger, weten je misschien excact waar dit is?


Vollgas Voraus!
oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: tip voor een mooie weekend: NL/Ardennen/DL of elders beetje in de buurt van NL

Bericht door oud deelnemer 4 »

SCONO
dat klinkt mij in de oren als de Maasduinen en het trekpontje over het Reindersmeer


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: tip voor een mooie weekend: NL/Ardennen/DL of elders beetje in de buurt van NL

Bericht door MichelVH »

Ontzettend bedankt @OakleafNL, ik wilde nog een keertje terug, zo mooi :D


Vollgas Voraus!
herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: tip voor een mooie weekend: NL/Ardennen/DL of elders beetje in de buurt van NL

Bericht door herman744 »

Inderdaad. Schitterend. Ik woon er maar 5 km vandaan. Maar ik denk dat je er niet makkelijk kunt hangmatten of illegaal kamperen.


peterpeterpeterpeter
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jan 2015, 16:42

Re: tip voor een mooie weekend: NL/Ardennen/DL of elders beetje in de buurt van NL

Bericht door peterpeterpeterpeter »

dag beste mede-bushcraftgenoten,

Allen hartelijk dank voor jullie aangevingen en tips.
Ik vind de tips super! mijn dank!!!!

Ik kom van oorsprong uit Zeeland en woon tegenwoordig in Assen.
Mijn beste vriend woont nog in Zeeland (Goes).

Het genoemde plekje, in Limburg klinkt als het paradijs op aarde
(hoewel het -gelukkig- niet het paradijs 'IS' met 12 maagden ; ),
alleen probleempje dat wildkamperen niet kan :(

De aangegeven plekken door jullie,
kunnen jullie ook een plaatsnaam (van een dorp/stad) in de buurt aangegeven,
zodat dit makkelijk kan worden gevonden?

Groet,
Peter


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: tip voor een mooie weekend: NL/Ardennen/DL of elders beetje in de buurt van NL

Bericht door janvanloon »

je kunt ook in de vogezen van hut tot hut trekken... Of van ntkc tot ntkc plek.
In belgie heb je ook paal kampeer plekken ( ook van plek tot plek )?


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
Cobber
Berichten: 490
Lid geworden op: 04 jan 2015, 20:27
Locatie: Top of the North

Re: tip voor een mooie weekend: NL/Ardennen/DL of elders beetje in de buurt van NL

Bericht door Cobber »

Eind januari een weekendje Drenthe Peter...
Zie de agenda op het forum..kan je op de fietse doen

Sneeuw niet gegarandeerd!!!


Leave no Footprints behind or Broken Hearts.
FaceBook Kayak Cobber
oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: tip voor een mooie weekend: NL/Ardennen/DL of elders beetje in de buurt van NL

Bericht door oud deelnemer 4 »

@peterpeterpeterpeter
wildkamperen kan eigenlijk nergens legaal in Nederland of België... dan kom je al snel uit op de paalkampeer plaatsen en andere natuurcamping achtige mogelijkheden waar het wel gedoogd of toegestaan is. In sommige landen is het gedoog beleid soepeler dan hier. ook zijn nog mogelijkheden afhankelijk van wat JIJ verstaat onder wildkamperen. zo zijn er in verschillende staten van Duitsland mogelijkheden om in het bos te slapen, maar dat wordt dan wel al snel erg primitief.


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: tip voor een mooie weekend: NL/Ardennen/DL of elders beetje in de buurt van NL

Bericht door oud deelnemer 4 »

@peterpeterpeterpeter
na een PM van peter even voor iedereen een korte verduidelijking over wat er nu wel en niet mag en waar wel en waar beter niet in Duitsland.


# Strikt natuurreservaat – hier mag je helemaal niets

# Nationale parken – in de centrale delen die echt beschermd moeten worden maar toch open zijn voor publiek mag je eigenlijk alleen op de paden lopen. In de randgebieden om een nationaal park mag je al meer, je mag bijvoorbeeld van de paden af en voor eigen gebruik paddenstoelen etc. zoeken. Het is niet strikt verboden om 's nachts in die nationale parken te zijn. Slapen in die nationale parken en dan vooral de randgebieden verschilt sterk van park tot park. Dat zou men dan moeten nazoeken per nationaalpark regelgeving. Als erin staat 'Lagern verboten' dan forget it. staat er echter in 'Zelten veboten' dan mag je er niet kamperen maar overnachten mag wel. Over het algemeen mag je er van uitgaan dat ook daar niets mag.

# Naturdenkmal – zijn eerder kleine gebieden die beschermd worden onder het motto 'kijk eens hoe mooi'. Behalve een foto maken mag je er verder niets.

# Biosfeer reservaat –  bestaat uit 3 regionen binnen het biosfeer reservaat. De kern (uiteraard verschillend per reservaat) is weer  voor ons 's nachts wegblijven. Daaromheen zou je kunnen overwegen om te blijven slapen. Officieel mag het niet maar hier hangt het er sterk vanaf wat je daar doet.

#Landschaps-beschermings gebeiden – dit zijn gebieden waar cultuur en natuur samengaan, de Duitsers zeggen daar ook wel 'erholungsgebieten' tegen. Alles wat het karakter van het landschap daar zal aantasten of veranderen mag niet. Een grote hut in het bos mag dus niet. Maar aangezien wij als bushctrafters dat eerder niet zullen doen  bied dit soort gebieden mogelijkheden om te overnachten en voor andere bushcraft activiteiten. Vuur maken is een apart hoofdstuk... ook hier... en als het niet nodig is , beter laten. Een spiritus brander maakt je thee water ook warm.

#Resoursen schutzgebied –  dit zijn bv. bossen in de alpen en bergen die beschermen tegen iets.
Ook kunnen dat gebieden zijn die beschermen tegen erosie of waterwingebieden. hier mag je als bushcrafter heel veel.

Dan heb je natuurlijk nog dat het ene gebied genest kan zitten in een ander. Hier kun je op kaarten wel zien hoe die grenzen van die gebieden verlopen.
Verder heb je nog Staatsforst, Stadtforst/Gemeindeforst en Privat forst. Ieder eigenaar kan weer aanvullende reglementen handhaven en daardoor is het dus ondoenlijk om te generaliseren wat je nu wel en niet mag.
Wil je in Duitsland gaan wildkamperen zoek dan vooraf goed uit waar je heengaat en wat je daar wel en niet mag. Met een beetje en soms ietsje meer huiswerk kun je zeker mooie gebieden vinden waar je je bushcraft hobby kunt uitoefenen.


peterpeterpeterpeter
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jan 2015, 16:42

Re: tip voor een mooie weekend: NL/Ardennen/DL of elders beetje in de buurt van NL

Bericht door peterpeterpeterpeter »

Ik heb veel superbijdrage gekregen.

Hartelijk dank hiervoor.

Als wederdank, heb ik een tip (voor degene die nog een superjas zoeken):
schaft de tacgear commando smockjas II aan (16 zakken! vanuit alle posities kun je in je zakken komen).
ECHT een super bushcraft jas! E 99 bij ... (PM en dan laat ik het wel weten, want ik mag geen reclame maken)

heb na lang zoeken eindelijk de perfece bushcraftjas

Zeker als je diverse eigen aanpassingen doet zoals ik heb gdaan:
-gaas op de zijkant ontluchtingsgaten;
-klitteband op de cappuchon => afhaalbare 'imker'kleding voor tegen de muggen;
-knopen aan binnenkant jas => bontje van defensie + natweer bila =>winddicht (was de jas al van zich zelf) + waterdicht en heerlijk warme jas!!

1 probleem: S/M vrijwel nergens te krijgen; wel xl/XXL; tacgear levert al 2 jaar niets meer it :(


peterpeterpeterpeter
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jan 2015, 16:42

Re: tip voor een mooie weekend: NL/Ardennen/DL of elders beetje in de buurt van NL

Bericht door peterpeterpeterpeter »

om te likkebaarden (met foto's voor degene die graag voelt ;)
http://www.tacgear.de/produkte/commando-smock_v2.php
(in alle kleuen te verkrijgen; maar deze is in cam dl)

hierbij tevens de tekst,
maar dan zonder link omdat ik niet en public reclame wil maken:
De Commando smock 2e generatie van Tacgear biedt enorm veel kwaliteit en details voor zijn geld. Hier zit alles op en aan wat u wilt van een jack: Afritsbare en verstelbare capuchon met draadbeugel Hoge kraag Oksel ventilatie d.m.v. tweeweg ritsen Elleboogbescherming met uitneembare polstering Twee grote zakken onderaan met steekzakken er achter, welke gesloten kunnen worden met ritsen Twee borstzakken, van boven en van opzij toegankelijk, met daarachter kaartenzakken. Twee mesh binnen borstzakken Twee bovenarm zakken, daaronder afdekbare klittenband patches voor bevesting van onderdeels emblemen e.d. Grote poacher's bag achterop. Idem binnenin van mesh. Twee zijzakken, ook zowel van boven als van opzij toegankelijk (ideaal wanneer u in liggende positie bent). De zakken zijn zo geplaatst dat ze niet in de weg zitten tijdens het dragen van een rugzak. De ritsen van de zakken hebben een extra grip voor gebruik met handschoenen. In de zakken D-ringen voor bevestiging van kleine dingen als een kompas, enz. Onderin een ring met gaasje zodat eventueel binnengedorngen water weg kan lopen. Doorsteek naar borstzak van binnengevechtsjack. Velcro strips links en rechts voor naamlinten. Kwaliteit: 50% katoen, 50% polyester ripstop. Dupont Teflon waterafstotend geimpregneerd. Gedeeltelijk gevoerd met mesh voor een optimale ventilatie. YKK ritsen. Knopen zijn van het Canadese type. Kleur: KL-camo. N.B. TACGEAR PRODUCTEN ZIJN NOOIT INFRAROOD WEREND.  De KL-Camo is niet meer verkijgbaar in M en L.

Superjas? mi wel en zeker als je de aanpassingen doe die ik ook doe
mi wel. Laat maar horen wat jullie er van vinden
(ps. Zandhaas kent dergelijke jassen ook)


Plaats reactie