1ste keer Chaam 1

Ben je zelf het bos in geweest of heb je zelf iets op touw gezet voor en met anderen?
Gebruikersavatar
Mosseltje
Berichten: 161
Lid geworden op: 08 mar 2016, 09:10
Locatie: Brabant

1ste keer Chaam 1

Bericht door Mosseltje »

Afgelopen vrijdag ben ik rechtstreeks vanuit mijn werk naar de Chaamse bossen gereden om te overnachten op paalkamp locatie 1.
Dit was mijn eerste keer dat ik in een hangmat zou slapen.
Het was sowieso de eerste keer dat ik in de bossen zou slapen. Hoe moeilijk kan het zijn? ::)

Alles mooi getimed en arriveerde iets voor 18:00 op de locatie. Niemand aanwezig. Het hele bos voor mezelf.
Ik had drie kwartier de tijd om hout te sprokkelen, vuurtje aan te leggen en hangmat, tarp en underquilt op te bouwen voordat de zon onder zou gaan. Geen stress…

Hout sprokkelen en vuurtje aanleggen ging vrij snel maar de tijd ging nog sneller. Het werd al donker.
Geen probleem. De hangmat en tarp had ik een week eerder al eens opgebouwd om te oefenen en dat ging prima.
Met enige trots hing 15 minuten later de hangmat en tarp perfect. Maar die underquilt was iets lastiger. Geen gebruiksaanwijzing in de verpakking en had me ook niet echt ingelezen in de materie, haha. Maar hoe moeilijk kan het zijn. Zoveel touwtjes zitten er niet aan.

Ondertussen 2 aardappels in alu folie op het vuur gegooid en een stuk varkensvlees op een stok geprikt voor het avond eten.

Uiteindelijk duurde het 2 uur voordat de UQ goed hing als ik ook in de hangmat lag.
De volgende keer kost me dit maar een paar minuten denk ik.

Rond half tien ’s avond eindelijk kunnen genieten van mijn gepofte aardappeltjes en geroosterd vleesje.
Na de maaltijd nog wat Jägermeister als slaapmutsje en toen de hangmat in.

Wat ligt zoiets lekker maar ik deed geen oog dicht. Intens zat ik te genieten van alle bosgeluiden om me heen.
Nooit geweten dan eenden zulke nachtbrakers waren. Ze bleven maar kwaken.
Rond een uurtje of 4 viel ik pas in slaap.

Een uur later werd ik wakker met een mond vol dennennaalden. Omdraaien in een hangmat is blijkbaar geen goed idee.
Met een zwieper sloeg de hangmat om en lag ik vrij oncomfortabel 10 centimeter boven de grond in de klamboe. De antwoord op de vraag hoe ik me hier uit moest redden liet niet lang op zich wachten. Met een scheurend geluid viel ik de laatste 10cm met mijn gezicht omlaag naar de grond.

Vijf uur in de ochtend, mooie tijd voor ontbijt… 8-)

Helaas was ik boven op de fles met water gevallen. Ontbijt zonder koffie is ondenkbaar. Waar eendjes zijn moet ook water zijn.
Emmertje opgepakt en in onderbroek naar het water gelopen. Precies op tijd om de zon op te zien komen kom ik bij een meertje aan. Het water is bruinig maar dat is koffie ook. Ook mijn Lifestraw Go gevuld en 2 keer ter plekke leeggedronken. Wat een fantastisch ding is dat toch.

Met emmertje terug naar mijn kamp gelopen en het water op mijn Coleman benzine brander gezet. Ondertussen aankleden en mijn ontbijtje voorbereiden. Gebakken eitjes met spek op een geroosterd pita broodje.
Ja, dit is echt survivallen.

Echt mooi om te merken dat een lekker ontbijt je weer energie geeft en je moraal opkrikt.
M’n nieuwe DD Frontline Hammock is niet zo nieuw meer. Een scheur van zeker een meter in mijn klamboe. Maar dat kan gemaakt worden met naald en draad. Is weer een leuk aandenken aan deze eerste bushcraft experience.

Na het ontbijt alles opgeruimd en gezorgd dat de paalkamp er schoner bij ligt dan voor mijn komst. Rugzak op en nog een mooie wandeling van 2 uur gemaakt.

Veel dingen geleerd en zit nu al weer te denken aan een vervolg.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: 1ste keer Chaam 1

Bericht door Dabberty »

Leuk verhaal :-)
Ik meen me te herinderen ergens gelezen te hebben dat jij een grote kerel bent, rond de 2 meter ?
Meeste val partijen gebeuren doordat de hangmat strak hangt, of de persoon er maar net in past.
Op je laatste foto lijkt het er op dat je hangmat niet strak hangt, dus dan ligt het probleem bij de dd hammock die maar 270 cm is.
Ik zelf ben 176, en ik maak mijn hammocks 320 cm lang, dat geeft je enorm veel stabiliteit, ik kan met gemak omdraaien en op mijn zij slapen.

Dus... wat ik wilde zeggen is, ga voor een langere hangmat, maak hem zelf, is makkelijker dan een je vlees bereidingen :-)

Voor de rest, leuke ervaring, dank je wel voor het delen :-)


Gebruikersavatar
Mosseltje
Berichten: 161
Lid geworden op: 08 mar 2016, 09:10
Locatie: Brabant

Re: 1ste keer Chaam 1

Bericht door Mosseltje »

Slechts 1,98m. :-)

Ik heb de XL versie van de Frontline. Die is 300 x 180.
Maar dus nog te klein....
Zou zo'n dwars latje misschien helpen?

Ik ben nog niet geheel overtuigd dat een hangmat beter is dan een tentje.
Heb al geleerd dat kramp in je benen niet fijn is als je in een hangmat ligt.
Ook als je moet plassen lijkt me een tentje fijner.


Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: 1ste keer Chaam 1

Bericht door CommonZense »

Leuk verslag. Prettig avontuur.
Dat opstaan en weer innestelen is inderdaad een avontuur tijdens nachtelijk overdruk op de blaas. Maar nog even en je hebt de UQ niet meer nodig bij goed weer geen tarp. Dat is zalig vrij hangen!


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: 1ste keer Chaam 1

Bericht door Dabberty »

Dan zou ik voor 350 cm gaan in jouw geval. Dwars latje kan iets helpen, maar geeft geen stabiliteit, hij spreid het alleen maar.
Des te langer de hangmat, des te stabieler het is.


Jeof
Berichten: 461
Lid geworden op: 26 mar 2014, 10:44

Re: 1ste keer Chaam 1

Bericht door Jeof »

heerlijk beeldend beschreven ;D
op de grond slaapt erg lekker hoor, ik heb zelf ook altijd oordoppen in (thuis ook) zodat ik niet overal wakker van wordt.
wat ik in ieder geval snel heb geleerd is dat elk beest 10x groter klinkt (meer herrie maakt) in het donker. Als er een torretje door de droge bladeren kruipt dan denk je dat het een fiske rat is, en een kikker klinkt al als formaatje haas. Dus pas als je denkt dat je een neushoorn hoort hoef je pas om je heen te kijken wat voor beest er in je kamp loopt ;-)


Gebruikersavatar
Mosseltje
Berichten: 161
Lid geworden op: 08 mar 2016, 09:10
Locatie: Brabant

Re: 1ste keer Chaam 1

Bericht door Mosseltje »

Ik slaap ook altijd met oordoppen en had ze ook bij me maar ik vond het gewoon heerlijk om al die geluiden te horen.
Gevaarlijke beesten heb je niet in Chaam en enge mensen schrikken eerder van mij dan ik van hun. >:D
Ik had ook een goed boek bij me en dat heeft me ook lang wakker gehouden.


Dat omkiepen beschouw ik als een eenmalige gebeurtenis.
Leuke ervaring maar niet voor herhaling vatbaar.
Mocht het nog een keer gebeuren zal ik toch eens gaan kijken naar een zelfbouw hangend paleisje.


Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: 1ste keer Chaam 1

Bericht door madman73 »

Mooie trip, en zoals al gezegd is, je schrijfstijl is prettig. Ik zou zeggen meer trips maken, veel beleven en een bestseller schrijven ;D


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: 1ste keer Chaam 1

Bericht door MichelVH »

Leuk geschreven ;D . Misschien is het mogelijk om 2 tie-outs aan de rand van je hangmat vast te maken? Zat er over te denken bij mijn zelfgenaaide hangmat (overigens supersimpel om zelf te maken, gewoon een rechthoek wat omzomen, eigenlijk.


Gebruikersavatar
Mosseltje
Berichten: 161
Lid geworden op: 08 mar 2016, 09:10
Locatie: Brabant

Re: 1ste keer Chaam 1

Bericht door Mosseltje »

2 Tie-outs?

Dit was een eerste try out maar dat bedoel je waarschijnlijk niet.
Om mijn hangmat nu met scheerlijnen vast te zetten lijkt me ook niet handig.
Ik breek me nek al over de 4 lijntjes van mijn tarp.
Bovendien vind ik het wel lekker om een beetje te schommelen.


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: 1ste keer Chaam 1

Bericht door Tim »

Hahahaha,

Heerlijk verhaal. Die eenden, tsja, als ik maar 1 keer per jaar kon vrijen dan kwaakte ik ook heel de nacht ;D

Ik slaap de 2e nacht altijd een stuk beter. In slaap vallen is niet zo'n probleem, uit de slaap vallen is mij nog niet gelukt ;-)

Carpy


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
Mosseltje
Berichten: 161
Lid geworden op: 08 mar 2016, 09:10
Locatie: Brabant

Re: 1ste keer Chaam 1

Bericht door Mosseltje »

Carpy schreef:
Ik slaap de 2e nacht altijd een stuk beter.

Carpy
Dan kijk nu al uit naar de volgende nacht. :P


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: 1ste keer Chaam 1

Bericht door Tim »

Mossel,

Ik bedoel de 2e, direct na de eerste.

Dan valt het weer op dat je maat snurkt :-)

Carpy


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Alder
Berichten: 498
Lid geworden op: 22 apr 2014, 09:07
Locatie: Bennekom

Re: 1ste keer Chaam 1

Bericht door Alder »

Lekker bezig Mosseltje, mooi avontuur weer. Die dierengeluiden zijn inderdaad gaaf. Als ik op plekken ben waar je vuur kan maken ga ik meestal pas laat slapen, maar dan nog vind ik het heerlijk om nog een uurtje wakker te liggen. Thuis lukt dat meestal niet eens.


Gebruikersavatar
LoosAlarm
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 mar 2016, 14:42

Re: 1ste keer Chaam 1

Bericht door LoosAlarm »

Goed verhaal, ik zat er helemaal in :)

Ook wel een beetje jaloers, want ik moet mijn eerste solo overnachting nog meemaken. Ben eerlijk gezegd nog een beetje te schijterig om in mijn eentje in een bos te gaan overnachten. Binnenkort eerst maar eens met een vriend... Getting there ::)


Plaats reactie