Lange wandeling gepland (100 km / 24 uur)

Ben je zelf het bos in geweest of heb je zelf iets op touw gezet voor en met anderen?
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Lange wandeling gepland (100 km / 24 uur)

Bericht door Dabberty »

Elk jaar wordt er een 'wandeling' georganiseerd door de lokale scouting vereniging, een route van 100 km over bergtopjes heen, met hier en daar enkele controle posten, wat binnen 24 uur moet worden afgelegd.
Ze stellen hun clubhuis ter beschikking voor als je het gehaald hebt, dat je daar dan kan overnachten, en ook regelen ze vervoer waar mogelijk, om je onderweg op te halen / redden als je niet meer verder kan.
Soms houdt dat in dat je nog 20 km verder moet lopen omdat de auto dus niet dichterbij kan komen.

Het begint op Vrijdag 29ste om middernacht en duurt tot Zaterdag middernacht.
Onderweg is er een restaurantje waar je een warme maaltijd kan nuttigen, en een hoop stroompjes waar je schoon water kan bijvullen.
De hoogte verschillen varierend tussen de 300 en 1100 meter. Er mogen max 250 mensen meedoen, en dat is meestal binnen enkele uren uitverkocht.
Volgens de verhalen redden rond de 75 mensen het maar de hele afstand wandelend het af te leggen, en rond de 50 binnen 24 uur.
Hier de kaart van de route en hoogtes:

Afbeelding

Afbeelding

Een vriend van me doet hem elk jaar, en elk jaar nodigt hij mij ook uit, en elk jaar was er wel iets waardoor ik niet kon.
Dit jaar niet, en dus opgegeven.

Mijn geplande paklijst:
- snel drogende kleding op mijn lijf
- lage schoenen (zonder enkel steun)
- 4 paar extra sokken mee
- 2 extra onderbroeken
- gaiters
- misschien extra paar schoenen
- regen poncho
- pet
- 1 maaltijd voor lunch
- 5 repen soortgelijk aan snickers
- 5 zakjes noten
- 1 liter water
- hoofdlampje + extra batterijen
- kaart + mobiel met offline map waarde gps laat zien waar je bent
- ehbo setje
- bandages
- wet whipes
- snel drogend handdoekje
- leatherman charge TTi
- misschien inschuifbare wandelstokken
- sigaren voor de finish

Dat alles gaat in een 25L rugzakje mee onderweg.
Dit is gebasseerd op het advies van die vriend, en mijn eigen ideen.

In de auto blijft liggen een andere rugzak, met daarin hangmat en slaapzak, voor de aankomst nacht
(begin punt is ook eindpunt zoals je op de kaart kan zien)

Ben zelf heel benieuwd of ik het ga halen, want de gemiddel leeftijd is toch wel wat lager dan de mijne.
Terzijne tijd zal ik ook foto's plaatsen van wat ik uiteindelijk echt meeneem, en als ik terug ben een verslagje, misschien met foto's.

Als er ideen / tips / adviezen / vragen zijn, plemp ze gerust hier neer.


Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: Lange wandeling gepland (100 km / 24 uur)

Bericht door CommonZense »

Zo, wat gaaf dat je dat doet! Wat een eind man als ik aan de vierdaagse denk van 50km waarin al wordt afgezien.

Welke schoenen ga je dragen? En ik wil jullie wel sponsoren met duur- en proteinerepen en/of chocolade.
Wordt je superhero bij Roo'bar ;-)
Laatst gewijzigd door CommonZense op 19 apr 2016, 09:37, 2 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Lange wandeling gepland (100 km / 24 uur)

Bericht door ger010 »

Wow bizarre tocht man veel succes man of moet ik zeggen sterkte :)

Heb je niet erg veel sokken en onderbroeken bij je wellicht kun je daar
gewicht besparen ?


Afbeelding
Fetzl
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 mar 2015, 22:36
Locatie: Olen, België
Contacteer:

Re: Lange wandeling gepland (100 km / 24 uur)

Bericht door Fetzl »

ik heb ooit de Dodentocht gelopen in Bornem, België (toen ik nog een jong veulen was) - ook 100 km op 24 u
Was wel volledig verhard en vlak en ik deed 'em op bottines maar de meerderheid deden die gewoon op sportschoenen voor betere demping

waar jij gaat zou ik ook eerder voor een lage stapschoen kiezen en verder zo weinig mogelijk gewicht
Indien er controleposten / bevoorradingspunten zijn zou ik me beperken tot een drinkfles en wat energierepen
Een regenjas is ook altijd leuk, maar er is geen enkele jas zo waterdicht als een paraplu... dus da's mss nog wel een betere optie
lijkt seutig, maar werkt beter dan eender welke regenkledij (let maar eens op hoeveel criticasters bij je komen schuilen als het met bakken uit de hemel komt vallen :-D

als het concept zo is dat je een kaart mee moet hebben, dan is dat zo
electronica zoals GPS zou ik thuislaten op zo'n trip (of het moet als nooddevice zijn om de pickup te kunnen sturen)
belangrijk op zo'n event is de afstand ophakken in behapbare etappes en enkel bezig te zijn met huidige etappe
Als je je laat verleiden om het grotere geheel te bekijken, zinkt de moed je snel in de schoenen hoor
daarom: kijken op je gps waar je (al) zit ? ik zou het proberen vermijden.... Een kaart zorgt ook nog eens voor dankbare afleiding, dus win-win

Alles wat je meeneemt, moet je ook blijven meezeulen... en naar het einde toe wil je die dingen nog het liefst zo ver mogelijk wegflikkeren...
Ik zou het houden bij wat je aanhebt en mss 1 paar extra sokken plus een drinkfles - Less is more !


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Lange wandeling gepland (100 km / 24 uur)

Bericht door Tim »

Dabberty,

Mooie uitdaging!!

Ik zou ook veel meer thuislaten of in je 2e pack doen. Wel zou ik voor elke 8uur een maaltijd en sokken doen. Sokken kun je ook drogen aan je pack.

Kijk nog even goed op hike sites aangaande voet ehbo, blaar pleisters of pads.

Ga je filmen? Tzou een leuke hike zijn met wat forumlui in bv 3-5 dagen.

Succes,
Carpy


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: Lange wandeling gepland (100 km / 24 uur)

Bericht door J@siu »

Respect @Dieter , van mij de "morele ondersteuning" maat 8-)
succes :-)


Fetzl
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 mar 2015, 22:36
Locatie: Olen, België
Contacteer:

Re: Lange wandeling gepland (100 km / 24 uur)

Bericht door Fetzl »

oh ja en nog een persoonlijke ervaring: op zulke afstanden stop je best niet al te veel... zeker niet naar het einde toe
beter een iets lager tempo en blijven gaan dan doorjakkeren en regelmatig moeten stoppen

Ik was op 10 km van het einde gestopt voor een dutje van een uur (ik had de tijd, dacht ik)
Daarnaa weer moeten vertrekken en alles weer (soepel) in beweging krijgen.... de hel !
Serieus inschattingsfoutje van mezelf


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Lange wandeling gepland (100 km / 24 uur)

Bericht door Waidmann »

Gaaf man! Als eerste heel veel succes gewenst!

Ik zou de poncho thuislaten zo'n ding doet weinig op een dergelijke trip. Je gaat zweten dus je bent toch wel nat, wat wil je er mee drooghouden? Door te bewegen blijf je wel warm en anders droog je zo weer op voor zover dat mogelijk is.


Gebruikersavatar
stunkel
Berichten: 47
Lid geworden op: 06 feb 2014, 19:04
Locatie: De Kempen

Re: Lange wandeling gepland (100 km / 24 uur)

Bericht door stunkel »

Hier nog een dodentochtloper.
Inderdaad best niet te veel stoppen en zeker niet te dikwijls je schoenen uitdoen (enkel om je kousen te wisselen).
En ook je eigen tempo gaan, niet proberen anderen (lees: snellere) te volgen. Op den duur ga je toch mannen tegenkomen die ongeveer hetzelfde tempo aanhouden en kan je groepjes vormen.
Ook constant en voldoende eten. Ik had gelukkig een vrouwke dat op sommige plaatsen ging staan om me te bevoorraden anders moest ik enkele trossen bananen meesleuren ;D
WC-papier is ook handig, maar dat weet normaal wel elke wandelaar 8-)


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Lange wandeling gepland (100 km / 24 uur)

Bericht door Roely »

Ik heb er geen verstand van , kennissen van mij lopen die tochten wel.
Het enige dat ik weet van een maat ( 63 Jaar )is dat hij een lichtje achter aan zijn rugzak heeft hangen voor snachts.


Ik zou eens kijken naar wat die mensen daar meenemen, en wat voor info en advies ze bij die tochten geven.
Er zijn er nog een stuk of veertig dit jaar in Nederland boven de 80 km tot 290 km. Ik denk dat daar ook genoeg info en tips te vinden zijn.http://www.wandel.nl/wandelagenda
Als jouw maat het al meerdere keren heeft gelopen lijkt me dat de beste bron van info eigenlijk.
Die extra onderbroek is dat voor het stuk lopen van je benen ?

Net als mijn ooms vorig jaar en moeder vroeger, die liepen naar Lourdes oid, meer dan 1000 km. Dat is weer totaal iets anders. Dus daar moet je je info niet gaan halen. M.a.w. Ik denk dat je het beste je info haalt bij de bron, de scouting vereniging, en de andere voormalig wandelaars. en niet bij de gemiddelde hlker of wandelaar! En met alle respect en nederigheid denk ik dat de dodentocht met 1200 deelnemers ook een slecht vergelijk is. Ik zie bij jou geen duizenden bezoekers met van alles en nog wat enz langs de kant staan.

Succes maat, en trek geen nieuwe schoenen aan !
Laatst gewijzigd door Roely op 19 apr 2016, 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Lange wandeling gepland (100 km / 24 uur)

Bericht door oud deelnemer 4 »

7 keer de nacht van Gulpen 70km gelopen en 3 keer de Mergelland route 135km
en nogal wat kortere tussen de 30 en 42km.

Op eigen tempo lopen is een heel goede tip, toen ik ermee begon trok ik me op met het groepje dat er al ervarener mee was en me gevraagd hadden om eens mee te lopen maar daar liep ik me helemaal op kapot.
Veel drinken in de dagen ervoor zodat je basis lichaamshuishouding op 100% staat. Ook in de week vooraf voeding met een goede kilocalorie waarde tot je nemen, en veel energie repen voor onderweg de snelle energie leveranciers dus. Enne trainen !
Veel succes ermee....


Gebruikersavatar
stunkel
Berichten: 47
Lid geworden op: 06 feb 2014, 19:04
Locatie: De Kempen

Re: Lange wandeling gepland (100 km / 24 uur)

Bericht door stunkel »

Droge onderbroeken zijn inderdaad een goed idee voor zo'n tocht. Een natte onderbroek (regen, zweet, ...) begint te schuren tussen de benen.
Ik heb ooit 20 km verder gewandeld met een natte onderbroek (in gracht gesukkeld) en heb er enkele weken plezier van gehad 8-)
Verder veel trainen. voor de Dodentocht, maar ook de Mars van Vielsalm (125km in 4 etappes) trainde ik gemiddeld 150 km per week (30 à 40 per dag) voor de tocht. Dikwijls had ik al 6 à 700km gedaan in de weken voor de eigelijke tocht.
Je kan de Dodentocht inderdaad niet echt vergelijken met dit van Dabberty voor wat bevoorrading en zwaarte betreft. Maar dat gaan niet veel tochten zijn, behalve die voor lange-afstand-hikers. Maar de algemene tips zijn toch voor de meeste tochten hetzelfde.


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Lange wandeling gepland (100 km / 24 uur)

Bericht door Dabberty »

In het algemeen, de stempel / controle posten, dat zullen er niet meer als drie zijn is mij verteld. Soms 1, soms 3, dat zie je pas op de route.
En het is niet echt bevoorrading, ze hebben flesjes water, en dat is het.
Het is geen groots commercieel gericht iets, alles op eigen risico, georganiseerd door vrijwilligers van de scouting club, niks meer dan dat.
Ik zal proberen foto's te maken onderweg, zodat het achteraf wat duidelijker is.

Hier antwoorden op de adviezen / reacties:

@ CommonZense
Schoenen, ik twijfel nog, zal vanavond of morgen foto's plaatsen, de ene lopen lekker, maar de andere lekkerder, maar hebben een gat. Als ik dat weet te fixen, zal ik voor die gaan.
Die repen, dank je voor het aanbod maar heb al spul in huis gehaald waarmee ik ervaren ben :-)

@ ger010
De sokken en ondergoed ga ik niet op besparen. Dat weegt bijna niks, en de luxe om droge voeten te hebben, en schuurplekken voorkomen in mijn liezen zijn het waard :-)

@ Fetzl
Bedankt voor de input.
Idd, lage instap schoen is wat ze aanraden, vanwege de constante ups en downs.
Qua drinken, 1 liter voor onderweg en die aanvullen, genoeg schoon water onderweg te vinden.
Repen van noten, honing en chokolade heb ik, en zakjes met losse noten. En dan 1 maaltijd, plus misschien in het restaurantje iets warms.
De paraplu tip sla ik over, dat houd alleen je hoofd droog en brengt meer gewicht mee.
Ik hou het bij de poncho. Zou het nu heel erg slecht weer worden lan het nog als mini tarpje fungeren om het uit te zitten.
Kaart moet niet van de organisatie, maar is wel handig. Het schijnt dat er veel mensen verkeerde afslagen pakken, en dus extra km's afleggen of ergens anders eindigen.
Wat dat betrefd dus ook de mobiel met offline kaart, waar de gps laat zien waar je bent, om af en toe te kijekn of je niet ergens in Slowakije al zit :-)
De wandel routes hier zijn iets anders als in NL / BE volgens mij, er is geen moeilijkheids graad, het gaat over rotsblokken, dikke bossen, diepe afdalingen, soms ladders, etc.
En alles is om de zoveel tientallen / honderden meters aangegeven met 2 streepjes op een boom of steen. Makkelijk te missen als je moe bent of in het donker loopt, dus vandaar kaart en mobiel.
Constant kaart en gps kijken, dat heb ik al afgeleerd, dat is idd niet verstandig.
Het vaak stoppen zullen we niet doen, doen we ook niet of nauwelijks op onze normale weekend hikes.
Het minimale meenemen klinkt aantrekkelijk, maar is niet voor mij weggelegd denk ik.
Alles heeft voor mij op dit moment een goede rede, maar ik heb nog 1.5 week, dus ik zal er nog een paar keer doorheen gaan.
De uiteindelijke paklijst zal ik plaatsen op de dag van vertrek. (zal zeker wel wat veranderen)
Bedankt !

@ Carpy
Dank je, blaren etc heb ik ervaring mee, dat komt wel goed. Heb al aardig wat afgewandeld in deze gebieden.
Filmen, geen idee. we zien wel :-)
En idd, daar kunnen we het binnenkort eens over hebben.

@ J@siu
Dank je

@ Waidmann
Dank je, klopt, erg droog zal je idd niet blijven, maar ik kan mij rugzak er enigzins mee droog houden, en eventueel een klein tarpje opspannen als het nu belachelijk gaat storten.
Met een gewone regenjas past meestal de rugzak er niet onder.
Aan de andere kant, als op de dag van vertrek de voorspelling is dat het droog blijft, dan neem ik die gok en laat ik dat ding in de auto liggen.

@ stunkel
Idd, alleen schoenen uit om sokken te wisselen.
Tempo, die maat van me en ik zijn behoorlijk aan elkaar gewaagt, ben vaak met hem onderweg tijdens weekend hikes, maar idd nog nooit bij zo'n trip.
We hebben al afgesproken dat ieder voor zich gaat als het verschil te veel wordt. Hopelijk is dat niet het geval, maar we zullen zien hoe de realiteit is.
Bananen, daar heb ik nog niet van gehoord op hikes, is dat een goede aanvulling met wat ik al van plan ben om mee te nemen ?
WC papier, grappig dat je dat zegt "ook handig, maar dat weet normaal wel elke wandelaar 8-)". Je hebt helemaal gelijk, maar om 1 of andere reden ben ik dit keer het helemaal vergeten op de lijst te zetten :-)
Daar ga ik 2 pakjes van die gevouwen zakdoekjes voor meenemen.
Voorheen nam ik wel eens een half rolletje wc papier mee op een hike, maar dat gaat vaak kapot etc.
Ik vind die zakdoekjes in sigarettendoosje formaat perfect voor dit soort dingen.

@ Roely
Dank je
Extra onderboek is voor het schuren tegen gaan in de liezen als hij vochtig wordt door het zweten / regenen.
Geen nieuwe schoenen :-)

@ oakleafNL
Dank je, ik ga met de week er voor goed eten en drinken rekening houden, daar had ik nog niet aangedacht.
Was wel van plan om de laatste 2 nachten er voor op de bank te slapen zodat ik een hele nacht (eindelijk) door kan slapen zonder dat het kereltje me wakker maakt :-)
Trainen.. normaal gesproken ren ik rond de 4 tot 7 km in het heuvelige bos hier naast mijn werk, 3 per week. Maar dat is sinds de geboort van het kereltje in Januari er niet meer van gekomen.
Ik ga proberen morgen te beginnen.


Ik waardeer alle adviezen ten zeerste, had eigenlijk niet verwacht zoveel reacties en tips te krijgen, waarvoor mijn dank dus.
De lijst zal uiteindelijk vast wel veranderen.
Bijvoorbeeld, meerdere begonnen over de poncho, misschien moet ik die toch gaan inruilen voor een degelijke regenjas, maar die moet eerst nog gekocht worden.

Vanavond wat foto's van wat ik al klaar heb liggen en van de schoenen.


Gebruikersavatar
stunkel
Berichten: 47
Lid geworden op: 06 feb 2014, 19:04
Locatie: De Kempen

Re: Lange wandeling gepland (100 km / 24 uur)

Bericht door stunkel »

"Bananen, daar heb ik nog niet van gehoord op hikes, is dat een goede aanvulling met wat ik al van plan ben om mee te nemen ? "

Bananen zijn snelle suikers, goed voor als je een dipje voelt. Maar ik zie dat je ook een soort snickers mee neemt, dit zijn ook snelle suikers en in hoeveelheid suikers vergelijkbaar met een banaan. Alleen vind ik dat bananen wat vlotter binnengaan ;D En ik heb soms wat last van maagzuur en daar zijn bananen ook weer goed tegen.


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Lange wandeling gepland (100 km / 24 uur)

Bericht door MichelVH »

Afgelopen weekend heb ik weer een hike gelopen met scouting (10km, is helaas wel mijn max., daarna wordt ik echt heel moe, onder de 10 blijft t leuk), en ik heb voor t eerst een washandje meegenomen. Als je een beetje moeiig wordt, of je begint wat zweterig te worden: Water op je washandje en ff gezicht en oksels doorvegen. Voelt lekker fris!


Plaats reactie