Hiking in Vogezen 2.0

Ben je zelf het bos in geweest of heb je zelf iets op touw gezet voor en met anderen?
Plaats reactie
Onno
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 feb 2016, 19:30

Hiking in Vogezen 2.0

Bericht door Onno »

Na onze avonturen vorig jaar wilde we dit weer met Pasen een hike lopen door de vogezen, maar dan verder hoger en zwaarder, nou dat is gelukt.

Afgelopen Pasen zijn we richting de Vogezen vertrokken, auto gedumpt bij Luzelhouse en met de trein (en volgens ons het juiste ticket) richting Schirkmeck, een kort ritje. GPS aangeslingerd, echter deze was er heilig van overtuigd dat we op de gele wegen moesten blijven om bij le Donon te komen. Dus zelf maar 2 keer de verkeerde kant op gelopen totdat we eindelijk de juiste heuvel op gingen, en onze route vervolgd richting de Abri bij Le Donon.

Afbeelding
Het weer was de eerste dag wat minder, regenachtig en koud, maar we waren vlot bij het eerste punt, Abri bij de twee donons, helaas was deze wel bezet dus moesten we het tarpje spannen naast de abri. Met de mensen die er waren hebben we een gezellige avond gehad, eten gedeeld en weer nieuwe ideeen opgedaan.

Afbeelding
De abri zit op een mooie plek, recht aan de GR5 route.
Afbeelding
De tarp set-up eerste nacht.
Afbeelding

Afbeelding
De tweede dag (zaterdag) was het weer beter, zowaar een zonnetje, 's ochtends zonder bepakking Le donon opgeweest, via een leuke route door de sneeuw omhoog en daar van uitzicht genoten en wat foto's gemaakt.

Vervolgens de nodige discussie gehad over de route naar Grotte Belle Rocher, volgens de GPS een kleine 12 km door heuvelachtig gebied, we waren niet heel erg zeker van of dat haalbaar was. We zijn maar gewoon de GR5 gaan volgen en op een gegeven moment zat het tempo er goed in en was de grot een haalbaar doel.
Iets waar we ons de volgende keer beter op zullen voorbereiden is het zoeken van waterpunten, we hadden bij vertrek niets bijgevuld en zijn de hele dag niets meer tegen gekomen, wat op een gegeven moment toch wel vervelend werd. De stroompjes die we tegen kwamen stonden telkens droog en afdalen naar het dal was te ver van de route. Redelijk uitgedroogd kwamen we dan ook bij de grot aan, en daar moesten we nog in het dal alle flessen vullen, niet heel tactisch.

Afbeelding
De tweede nacht dus in de grot geslapen, wat een mooie overnachtingsplek, geen tarp nodig gehad. 's avonds genoten van een vuur en een heerlijk uitzicht. Nadat we allen heerlijk geslapen hadden hebben we vuur weer aangemaakt en ontbijt gemaakt, ondertussen gediscusseerd over de route van zondag. De route die we van te voren bedacht hadden was z'n 15 km maar gebruikte voornamelijk stippellijnen en dat waren de paden loodrecht de heuvel op, waar niet iedereen blij van werd.

Uiteindelijk creatief afgedaald naar een riviertje, daar alle flessen gevuld en opgefrist, en verder een heel stuk stroomopwaarts in het dal gelopen, waarna het stijgen begon om bij de abri des juifs te komen. Dit waren wel de pittige stukjes, zeker als de navigator af en toe wat af snijpaadjes loodrecht de hoogtegraad opneemt. We waren bij toen we eindelijk bij de abri waren. Meteen hout gesprokkeld voor een vuur, en een gezellige avond gehad.
Afbeelding
Laatste dag was gewoon terug lopen naar de auto, lekker afdalen. Onderweg werd het steeds drukker, we komen weer in de beschaving.
Bij de auto was dit de stand van de GPS, ons doel behaald, meer gelopen en hoger geweest, sommige zaten er wel helemaal doorheen met blessures maar we hebben het gered (mijn voetjes hadden het zwaar, maar geen blaar:)).

Volgend jaar nog verder wordt toch wel weer een uitdaging.
Afbeelding
Ik wil jullie ook nog bedanken voor de informatie over de streek, ik heb veel gelezen hier over verschillende slaapplekken en mooie routes, zonder dat hadden wij geen mooie route gehad.

Natuurlijk hebben we ook beeldmateriaal, een driedelige serie, in een keer door te kijken.

Filmpjes Vogezen 2016 - Bushpack Boys

Nog wat meer foto's

Onno


Jeof
Berichten: 461
Lid geworden op: 26 mar 2014, 10:44

Re: Hiking in Vogezen 2.0

Bericht door Jeof »

mooie trip man, top gebied ook


Gobert
Berichten: 75
Lid geworden op: 23 apr 2016, 21:47
Locatie: Heaven

Re: Hiking in Vogezen 2.0

Bericht door Gobert »

Slepen jullie die grote bijl altijd mee op zo'n tocht?


La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Hiking in Vogezen 2.0

Bericht door Martin Outdoors »

Serie al gezien dat was leuk,,goed bezig !


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Hiking in Vogezen 2.0

Bericht door MichelVH »

Goed gefilmd! Ziet er uit als een hele gave trip. :-)


Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: Hiking in Vogezen 2.0

Bericht door J@siu »

mijn respect mannen 8-) .. "Le Donon" heb ik ook gedan ..top !!


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Hiking in Vogezen 2.0

Bericht door Dabberty »

Het is een mooie plek. Ben benieuwd naar jullie volgende hike :-)


Onno
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 feb 2016, 19:30

Re: Hiking in Vogezen 2.0

Bericht door Onno »

Gobert schreef:Slepen jullie die grote bijl altijd mee op zo'n tocht?
Nouja dit was de eerste keer dat we een bijl meenamen, vorig jaar eigenlijk alleen een stevig mes bij om hout wat kleiner te maken. Daarbij hebben we ook maar 1 brandertje meegenomen zodat er ruimte over was voor de bijl, uiteindelijk wel blij geweest met dat ding, alles was zo klein voor een hele avond kamp vuur.

Weet iemand toevallig of ik de originele post kan aanpassen, zie dat de foto's niet laden bij mij :S?


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: Hiking in Vogezen 2.0

Bericht door herman744 »

Je eigen post kun je maar een vrij korte periode aanpassen. Helaas.


Gobert
Berichten: 75
Lid geworden op: 23 apr 2016, 21:47
Locatie: Heaven

Re: Hiking in Vogezen 2.0

Bericht door Gobert »

Maar een klein bijltje had toch ook volstaan. Of een Japanse Silky zaag?


La Passione Passa dal Cuore
Onno
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 feb 2016, 19:30

Re: Hiking in Vogezen 2.0

Bericht door Onno »

Gobert schreef:Maar een klein bijltje had toch ook volstaan. Of een Japanse Silky zaag?
Kliever met een zaag is wat moeilijk. Maar we hadden ook een chain saw bij, die heeft alleen wat kleine verbeteringen nodig dat ie niet telkes vast slaat. De kleine bijl die we mee konden nemen was een x7, daarmee hadden we nooit alle dikke stronken mee kunnen klein maken, zeker omdat we ook kookte op het vuur was het sjouwen van de bijl het wel waard.


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Hiking in Vogezen 2.0

Bericht door Martin Outdoors »

Al nemen ze een knetterbiele mee onder de klep van de rugzak , niemand last van ze tillen alles zelf toch? :P


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gobert
Berichten: 75
Lid geworden op: 23 apr 2016, 21:47
Locatie: Heaven

Re: Hiking in Vogezen 2.0

Bericht door Gobert »

Uiteraard, maar als ik 56 km ga lopen ga ik zo licht mogelijk. Vandaar mijn verbazing over die grote bijl.


La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Hiking in Vogezen 2.0

Bericht door Dabberty »

Gelukkig ieder zijn eigen ding. Als ik meerdere dagen op pad ga en op open vuur kook gaat mijn 55 cm bijl ook mee. Geen zaag die daar tegenop kan dan :-)


Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2586
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Hiking in Vogezen 2.0

Bericht door Trailtraveller »

Hout splijten met een zaag, voor de geinteresseerden...

https://youtu.be/lSOXU0rrqOM


Plaats reactie