Eric verhuist naar off-grid huis in midden-Zweden - wie gaat er mee?

Ben je zelf het bos in geweest of heb je zelf iets op touw gezet voor en met anderen?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ericgroen
Berichten: 78
Lid geworden op: 19 okt 2010, 08:57
Locatie: Nederland
Contacteer:

Eric verhuist naar off-grid huis in midden-Zweden - wie gaat er mee?

Bericht door ericgroen »

Ha bushcrafters,

Ik ben Eric Groen, je kent me misschien van de workshops primitief vuur maken op de bushcraftweekends. En binnenkort van de workshop Postapocalyptisch vuur maken op het komende bushcraftweekend >:D !

Maar wat je nog niet wist is dat ik 12 juni emigreer naar een blokhuthuis dat al veertig jaar leeg staat in Zweden. Geheel off-grid: géén waterleiding, géén gas, géén riool, géén telefoonlijn, géén tv-kabel en zelfs geen electriciteitsaansluiting. En dat komt er allemaal ook niet. Nou, vooruit dan: wel eigengebreide electriciteit en mobiel internet. Verder is er wel een flink huis, kelder, vijf schuren, een put, een vakantiehuisje, een ruisende beek, een brug en drieëneenhalve hectare bos en wildernis. En wat het wordt is een zelfvoorzienende homestead met permacultuur voedselbos. De Gårdsnamn is Ericsgården ;D .

De deal is als volgt: we rijden zondag 12 juni en maandag 13 juni met m'n auto naar dit huis. Een vriendin van mij rijdt mee, één stoel is voor jou en de vierde stoel is voor onze bagage (kleine auto). Je kunt meerijden en je staat dan in de provincie Dalarna, vlakbij Äppelbo, aan een beek die een paar honderd meter verderop uitmondt in de rivier Dalälven. Äppelbo is een klein dorp in de buurt van Vänsbro. Met een stukje reizen kun je zelfs bij Peter Friebel langs ;-) !

De tegenprestatie is: woensdag 15 juni komt Tjisse met de vrachtwagen met een paar ton inboedel aan, waarbij jij dan een paar uur helpt met uitladen. That's it. Daarna kun je Zweden in trekken, nog even blijven vissen in de beek, kamperen, logeren in het huis, in het vakantiehuisje of in één van de schuren. Dus kortom: (1) zondag en maandag meerijden, (2) dinsdag even wachten op de vrachtwagen en (3) een paar uur helpen uitladen en (4) vanaf woensdagmiddag doen wat jij maar wilt in Zweden.

Bel me op 06-18 11 39 34 als je meer wilt weten en wederzijds kennis wilt maken.

Med vänliga hälsningar,

Eric


Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: Eric verhuist naar off-grid huis in midden-Zweden - wie gaat er mee?

Bericht door J@siu »

Damn Eric , das een hele uitdaging die je hier neerschrijft ...

Heel veel succes in Zweden man ... 8-)
de Trip klinkt zeer aanlokkelijk , helaas zit ik dan wss. met de vrouw in Polen (Familiebezoek )

Mogelijk eens in de toekomst die kant in komen ... 8-)

heb overigens effe mijn Google vriend bezocht , prachtige omgeving daar in Äppelbo Zweden !! pfff


Gebruikersavatar
ericgroen
Berichten: 78
Lid geworden op: 19 okt 2010, 08:57
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Eric verhuist naar off-grid huis in midden-Zweden - wie gaat er mee?

Bericht door ericgroen »

Ja J@siu, heb er al zin in! ^-^


Gebruikersavatar
arjuna
Berichten: 538
Lid geworden op: 26 jan 2016, 20:46

Re: Eric verhuist naar off-grid huis in midden-Zweden - wie gaat er mee?

Bericht door arjuna »

Ik wens jou een goed leven zonder zorgen en belasting van tastbare matrialen
en geluk in de liefde ,vrouwen zijn onvoorspelbaar en wij mannen ook .
.
Koen


Gebruikersavatar
arjuna
Berichten: 538
Lid geworden op: 26 jan 2016, 20:46

Re: Eric verhuist naar off-grid huis in midden-Zweden - wie gaat er mee?

Bericht door arjuna »

Ps

@J@siu zo als je het duidelijk omschrijft ga jij mee ,jij ook veel plezier
En natuurlijk veel plezier met de wens ,ik heb er zin in ga ervoor leef zoals je wil
Je komt regelmatig in polen kan je daar niks doen met je wens

koen


Gebruikersavatar
ericgroen
Berichten: 78
Lid geworden op: 19 okt 2010, 08:57
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Eric verhuist naar off-grid huis in midden-Zweden - wie gaat er mee?

Bericht door ericgroen »

*** Update: de notificaties van reacties op m'n thread doen zo raar dat ik niet garandeer dat ik je reacties hier op dit forum zie.
*** Dus bij interesse voor m'n voorstel alsjeblieft gewoon bellen op 06-18113934.
*** ^-^ Eric


Gebruikersavatar
ericgroen
Berichten: 78
Lid geworden op: 19 okt 2010, 08:57
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Eric verhuist naar off-grid huis in midden-Zweden - wie gaat er mee?

Bericht door ericgroen »

Beste bushcrafters,

Ik heb nieuws: IK BEN TERUG.
De drie weken dat ik in Zweden was, waren één grote vision quest, er is ontzettend veel gebeurd in mij.
Ik weet nu dat ik sociaal, emotioneel, qua worteling niet in Zweden kan en zal willen aarden en niet de voeding vindt en kan uitwisselen zoals in Nederland.

De hele queeste van zelfvoorziening en de gang naar Zweden bleken te gaan over slechts de vijfzintuiglijke, fysieke behoeften, niet de rest. Maar pas de praktijk in Zweden maakte dat voelbaar, en hoe!

Mijn intentie voor voortaan is onder meer om veel meer de samenwerking en het samenzijn met mensen in te gaan, veel minder het individuele. Ook ben ik heel veel van mijn spullen aan het wegdoen.

Ik verblijf nu als logee bij Gabrie in Barendrecht en binnenkort voor enige tijd bij een andere goede vriendin in Ridderkerk. Van daaruit door naar een zelfstandige woonruimte voor de lange termijn. Mocht jij een goed idee hebben hier voor, hoor ik het graag.

Ik kom niet vaak op dit forum, stuur reacties graag naar ericgroen@ericgroen.com of bel me op 06-18113934.

Met hartelijke groet en graag tot ziens,

Eric


Gebruikersavatar
ericgroen
Berichten: 78
Lid geworden op: 19 okt 2010, 08:57
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Eric verhuist naar off-grid huis in midden-Zweden - wie gaat er mee?

Bericht door ericgroen »

Ha bushcrafters,

Ben intussen op m'n pootjes terechtgekomen in appartement in hartje Rotterdam, gehuurd van vrienden. Wat mij betreft zit ik hier een paar jaar en waar ik daarna naar toe ga, is nog open. Ik heb de Utrechtse Heuvelrug, omgeving Zutphen of 'ergens in Nederland' in gedachten. Of voorlopig juist nog in de randstad vlakbij één van de vier grote steden. In een huurwoning, of een klein vrijstaand koophuis met wat grond, maar misschien ook in caravan, ger, tiny house, camper. Alleen of samenwonend, misschien in een groep/leefgemeenschap.

Ben lekker Rotterdam aan het herontdekken en middelen, tuinen, plekken en organisaties aan het leren kennen die het me mogelijk maken hier deels zelfvoorzienend/als verzamelaar te leven. Goedkoop of gratis voedsel van gezamenlijke tuinen of dat door supermarkten gedoneerd is omdat ze het anders in de container moeten gooien. Beetje 'Jumbo-en', kruiden voor de avondhap pal langs de Nieuwe Maas plukken, bruikbare spullen wegdoen en ook weer vinden in de weggeefkast. Gier maken voor de planten op het achterterras, verlichting op zonne-energie, een vriend tippen over stekken van Marokkaanse Munt, planten determineren in sprookjesachtig stadsparkje, theekruiden drogen op het wasrek, oude voedselvoorraden stukje bij beetje opmaken, Aardperen-pootgoed vinden voor aanplant her en der deze winter (voedsel-guerilla-tuinieren), nieuwe wilde of gedomesticeerde planten proeven, pootuitjes-bewaarexperiment in de koelkast, steigerhouttafelblad in de rauwe lijnolie (ja, dat droogt), weer secuur aan afvalscheiding doen, douchen bij kaarslicht, de eerste Aardperen eten, zeewier of mosselen meenemen van het strand.

Ik kom ook steeds nieuwe mensen (en oude contacten) tegen die vrienden worden of nieuwe klanten voor m'n zaak. Ontwikkelen van flink solitair naar samenwerking met allerlei mensen in m'n netwerk. En met hen veel meer in werkelijk contact en minder vanuit een monomane-man-met-een-missie-en-meningen-over-alles.

Het universum werpt me al dit goede in hoog tempo in de schoot. Kwestie van 'Law of attraction', denk ik (eigenlijk: herken ik als waarheid).

En te zijner tijd mag duidelijk worden waar dit alles mij naar toe leidt. Doelstelling is wel om voor een flink deel zelfvoorzienend te leven met zeer lage kosten van levensonderhoud en ondertussen ook nog een mooi sociaal leven en veel plezier te hebben. Daarbij moet dan nog blijken of ik gelukkig ga zijn in de randstad of ook daarbuiten, zonder de overvloed van activiteit en dynamiek en nieuwe ontwikkelingen, in de steden 'waar het allemaal gebeurt'. Stad en platteland hebben allebei zo hun flinke voor- en nadelen en er zal nog wel wat water naar de zee stromen (of piekeren, of vijfritmes-dans-als-orakel, of innerlijk kindwerk of lichaamsgerichte therapie, of een 'toevallige' ontmoeting met iemand die als katalysator werkt, of ...) voordat ik weet wat de volgende stap zal zijn.

Ik ben er zeker bij op het komende uitgebreide bushcraftweekend. Ik broed nog op een 'workshop' om met een kring van mensen uit te wisselen over grote stappen zetten in je leven (verhuizen, ander inkomen, emigreren, levensstijl ombouwen) om meer onafhankelijk, meer zelfvoorzienend te leven. Waarin bushcraft natuurlijk de basislaag vormt. Uitwisseling over hoe dat voelt, stad versus platteland, Nederland versus een buitenland, opeens de 'immigrant' zijn, culturele verschillen, gewenning, aarden maar ook de andere mix van resources op andere plekken (vastgoedprijzen, natuur, bevolkingsdichtheid, jachtmogelijkheden). Ook broed ik nog op een fourageer-workshop in het bos: middelen vinden voor je kamp en die mee terug nemen en gebruiken. Opportunistisch als de natuur zelf op zoek naar natuurlijke en man-made bruikbare materialen die helpen bij het opbouwen van een bestaan eenmaal terug in je basiskamp.

Tot zover 'even' een update van wat hier borrelt... Ahooo, en tot ziens! :-)


Plaats reactie