Eric is TERUG (WTF?!)

Ben je zelf het bos in geweest of heb je zelf iets op touw gezet voor en met anderen?
Gebruikersavatar
ericgroen
Berichten: 78
Lid geworden op: 19 okt 2010, 08:57
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Eric is TERUG (WTF?!)

Bericht door ericgroen »

En verder kies ik zelf wanneer en met wie ik de verdere ins en outs bespreek.

Maar op het volgende bushcraftweekend ga ik hier misschien wel een workshop van maken om e.e.a. uit te wisselen met mensen die ook met deze zaken bezig zijn - het omgooien van je leven richting 'moeilijk en stoer' en de voor- en nadelen, emoties, sociale aspecten. Ten slotte weet ik zelf ook niet waar ik t.z.t. naar toe ga op het alles kopen <-> alles zelf maken continuum...

Nu verder met koffie malen, backups maken, over-de-datum-voedsel bereiden, dozen uitpakken, parkbank monteren, tanden poetsen met zelfgemaakte tandpasta en meer van dat gedoe...


If you hike alone, you see the world.
If you hike with an acquaintance, you see him.
If you hike with a friend, you see yourself.

(citaat zelf 'geleend' uit een YT fillempie)

Hoe armer je bent in nep-Rothschild-valuta, hoe succesvoller je bent in zelfvoorziening (als je nog leeft...).


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Eric is TERUG (WTF?!)

Bericht door Dabberty »

Aparte reactie, meer kan ik er niet van maken.

Mijn laatste toevoeging aan dit topic, is dat ik zelf 12 jaar geleden ook het roer omgegooid heb. Heb mijn huisje, verkocht, alles opgezegd, sport club achter gelaten, etc, etc, en verhuisd naar een land waarvan ik de taal niet begreep. Een heel nieuw leven gestart.
Heb me echter goed voorbereid, en na een half jaar toen er een grote tegenslag kwam, niet opgegeven en terug gegaan naar NL, maar door gegaan.
Nu ingeburgerd en heel tevreden. Als ik ooit nog eens verhuis, is dat niet naar NL, maar naar een land waar bergen en zee elkaar ontmoeten.

Eric, heel veel sterkte nogmaals.


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Eric is TERUG (WTF?!)

Bericht door Martin Outdoors »

Dan concludeer ik hier uit dat de ervaring van de ts puur een persoonlijke ervaring is.

En dat betekent voor mij persoonlijk dan weer dat er geen waardes aan gehangen kunnen worden puur en alleen al door het feit dat iedere persoon anders is en er veel mensen het wel als een positieve uitdaging zien en offgrid wel floreren

Kortom waar ik nieuwsgierig naar ben , ga je vertellen hoe het is of wat jij er van vond.?


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
arjuna
Berichten: 538
Lid geworden op: 26 jan 2016, 20:46

Re: Eric is TERUG (WTF?!)

Bericht door arjuna »

Ik lees een schreeuw van aandacht er wordt een bal los gelaten maar niemand mag die vangen of mee spelen
Het avontuur heb je gehad dat pakt niemand je meer af ,de aanwijzingen heb je van de schepping gekregen en gepakt.
een dapper besluit ,daar is moed voor nodig
Maar spreek of zwijg ,ik zou zwijgen,
Maar laat de keuze van de gesprekspartner er een zijn die het woord niet schuwt ,en duidelijk kan zijn

Maar voor het gemak en om een discussie te vermijden.
W.T.F denk die Koen wel wie die is, om dit zo maar te typen.
Het is maar een mening en een vrije gedachte.

Al vast veel plezier met de workshop ,roer omgooien,

Kunnen we terug naar het topic

Koen


Gebruikersavatar
ericgroen
Berichten: 78
Lid geworden op: 19 okt 2010, 08:57
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Eric is TERUG (WTF?!)

Bericht door ericgroen »

Even een paar stukjes primaire reactie vanaf de heup geschoten:

Dabberty: met een reactie als 'echter wel goed voorbereid' krijg je de hakken wel in het zand. Daar zit een flink oordeel achter. Vind je het vreemd dat ik dan hier niet verder hier op in ga?

Ik lees hier onder meer reacties waarin mij verteld wordt wat ik moet doen, dat ik ergens op 'moet' reageren, meer 'moet' vertellen. En daarnaast worden wat dingen voor mij ingevuld, niet gebaseerd op de feiten.

Ik heb vrienden met wie ik verder dan ik hier doe, deel wat ik te delen heb. Ik heb hier alleen the big picture neergezet.

Verder heb ik te veel lol met het echte leven om hier een beetje discussies te gaan zitten voeren.


Gebruikersavatar
ericgroen
Berichten: 78
Lid geworden op: 19 okt 2010, 08:57
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Eric is TERUG (WTF?!)

Bericht door ericgroen »

Maar dan echter toch wel weer even als een positieve noot (had ik zojuist ook al geplaatst bij m'n originele post over de verhuizing naar Zweden):

Ha bushcrafters,

Ben intussen op m'n pootjes terechtgekomen in appartement in hartje Rotterdam, gehuurd van vrienden. Wat mij betreft zit ik hier een paar jaar en waar ik daarna naar toe ga, is nog open. Ik heb de Utrechtse Heuvelrug, omgeving Zutphen of 'ergens in Nederland' in gedachten. Of voorlopig juist nog in de randstad vlakbij één van de vier grote steden. In een huurwoning, of een klein vrijstaand koophuis met wat grond, maar misschien ook in caravan, ger, tiny house, camper. Alleen of samenwonend, misschien in een groep/leefgemeenschap.

Ben lekker Rotterdam aan het herontdekken en middelen, tuinen, plekken en organisaties aan het leren kennen die het me mogelijk maken hier deels zelfvoorzienend/als verzamelaar te leven. Goedkoop of gratis voedsel van gezamenlijke tuinen of dat door supermarkten gedoneerd is omdat ze het anders in de container moeten gooien. Beetje 'Jumbo-en', kruiden voor de avondhap pal langs de Nieuwe Maas plukken, bruikbare spullen wegdoen en ook weer vinden in de weggeefkast. Gier maken voor de planten op het achterterras, verlichting op zonne-energie, een vriend tippen over stekken van Marokkaanse Munt, planten determineren in sprookjesachtig stadsparkje, theekruiden drogen op het wasrek, oude voedselvoorraden stukje bij beetje opmaken, Aardperen-pootgoed vinden voor aanplant her en der deze winter (voedsel-guerilla-tuinieren), nieuwe wilde of gedomesticeerde planten proeven, pootuitjes-bewaarexperiment in de koelkast, steigerhouttafelblad in de rauwe lijnolie (ja, dat droogt), weer secuur aan afvalscheiding doen, douchen bij kaarslicht, de eerste Aardperen eten, zeewier of mosselen meenemen van het strand.

Ik kom ook steeds nieuwe mensen (en oude contacten) tegen die vrienden worden of nieuwe klanten voor m'n zaak. Ontwikkelen van flink solitair naar samenwerking met allerlei mensen in m'n netwerk. En met hen veel meer in werkelijk contact en minder vanuit een monomane-man-met-een-missie-en-meningen-over-alles.

Het universum werpt me al dit goede in hoog tempo in de schoot. Kwestie van 'Law of attraction', denk ik (eigenlijk: herken ik als waarheid).

En te zijner tijd mag duidelijk worden waar dit alles mij naar toe leidt. Doelstelling is wel om voor een flink deel zelfvoorzienend te leven met zeer lage kosten van levensonderhoud en ondertussen ook nog een mooi sociaal leven en veel plezier te hebben. Daarbij moet dan nog blijken of ik gelukkig ga zijn in de randstad of ook daarbuiten, zonder de overvloed van activiteit en dynamiek en nieuwe ontwikkelingen, in de steden 'waar het allemaal gebeurt'. Stad en platteland hebben allebei zo hun flinke voor- en nadelen en er zal nog wel wat water naar de zee stromen (of piekeren, of vijfritmes-dans-als-orakel, of innerlijk kindwerk of lichaamsgerichte therapie, of een 'toevallige' ontmoeting met iemand die als katalysator werkt, of ...) voordat ik weet wat de volgende stap zal zijn.

Ik ben er zeker bij op het komende uitgebreide bushcraftweekend. Ik broed nog op een 'workshop' om met een kring van mensen uit te wisselen over grote stappen zetten in je leven (verhuizen, ander inkomen, emigreren, levensstijl ombouwen) om meer onafhankelijk, meer zelfvoorzienend te leven. Waarin bushcraft natuurlijk de basislaag vormt. Uitwisseling over hoe dat voelt, stad versus platteland, Nederland versus een buitenland, opeens de 'immigrant' zijn, culturele verschillen, gewenning, aarden maar ook de andere mix van resources op andere plekken (vastgoedprijzen, natuur, bevolkingsdichtheid, jachtmogelijkheden). Ook broed ik nog op een fourageer-workshop in het bos: middelen vinden voor je kamp en die mee terug nemen en gebruiken. Opportunistisch als de natuur zelf op zoek naar natuurlijke en man-made bruikbare materialen die helpen bij het opbouwen van een bestaan eenmaal terug in je basiskamp.

Tot zover 'even' een update van wat hier borrelt...


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Eric is TERUG (WTF?!)

Bericht door Dabberty »

ericgroen schreef:Dabberty: met een reactie als 'echter wel goed voorbereid' krijg je de hakken wel in het zand. Daar zit een flink oordeel achter. Vind je het vreemd dat ik dan hier niet verder hier op in ga?
Eric, dat heb ik niet geschreven, en de toelichting bij wat ik wel schreef maakt het 1 en ander duidelijk omtrend die vraag, lees het nog eens zou ik zeggen. En ja, ik vind het vreemd dat je er niet op in gaat.
Dabberty schreef:Hoi, voordat je naar Zweden ging, heb je je daar niet op voorbereid ? Het alleen zijn, jezelf bezig houden, eten, etc.
Had je een soort plan van aanpak om daar te gewennen aan het geheel ?
Bij zo'n groots plan, om dan na 3 weken op te geven, vind ik wel heel kort.
Niet slecht bedoeld hoor, maar gewoon geinteresseerd in de precieze redenen van het waarom opgeven gedeelte.
Ik heb me al een paar keer geprobeerd in te denken wat er allemaal fout zou kunnen gaan, dat je na zo'n investering / emigratie, het opgeeft.

Hopelijk gaan je nieuwe plannen wel lukken, succes met werk en de toekomst.
Is zo'n vraag niet erg logisch als je na 3 weken het al opgeeft, na alles zo groots te hebben verkondigd ?
Uit eigen ervaring weer ik dat zo'n 'move' niet niks is, en er veel bij komt kijken.

Dit hier is een internetforum, een online discussieruimte tussen verschillende gebruikers.
Als jij hele grootste plannen verkondigt waarvan je weet dat menigen er over dromen om zoiets ook te gaan doen, en vooral in een land waar de BC hobby beter kan beoefend worden dan in NL, lijkt het je niet enigzings logisch dan men vragen steld, en eventueel adviezen geeft over eigen ervaringen?

Als laatste, zoals eerder gschreven (lees het maar nog eens), heb ik een soort gelijke 'move' gemaakt, maar heb niet opgegeven.
Vandaar mijn nieuwsgierige vragen wat precies het probleem was. Misschien dat ik dan had kunnen helpen, advies geven, mijn ervaringen kunnen delen over hoe dit en dat aan te pakken, etc.

Maar zoals een andere mede forum gebruiker het al omschreef, het lijkt idd meer een schreew van aandacht, en je accepteerd geen feedback / vragen die je niet zinnen.
Jammer.

En dan toch wens ik je alweer het allerbeste met je nieuwe grootse plannen binnen de NL'se grenzen.


Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: Eric is TERUG (WTF?!)

Bericht door CommonZense »

Als ik je laatste post lees Eric, krijg ik een groot dejavu van m'n studententijd. Leuk man! Succes met je zoektocht.


Gebruikersavatar
ericgroen
Berichten: 78
Lid geworden op: 19 okt 2010, 08:57
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Eric is TERUG (WTF?!)

Bericht door ericgroen »

Heb weinig tijd dus ik hou het een beetje staccato:

Ik heb gedeeld over m'n belevenissen en gevoel via de telefoon en live met enkele persoonlijke vrienden. En ook hier op het forum, zij het kort samengevat. Ik kies zelf wel wat ik met wie deel, dank je.

Heb het hier online gezet om de bushcraftweekend-contacten mee te delen dat ik 1600 km verderop ging wonen - evenals het bericht over m'n terugkeer. En om gelegenheid te bieden voor samenwerking bij verhuizing en daar landen. 'Schreeuw om aandacht' herken ik niet. Is gewoon praktische communicatie.

M'n missie gaat gewoon door: deels zelfvoorzienend leven, m.b.v. o.m. permacultuur, bushcraft, fourageren. Eergisteren en gisteren alweer herfst-fourageertocht gemaakt op de Utrechtse Heuvelrug, tevens studiereis voor toekomstige woonomgeving en nader opnieuw kennisgemaakt met Kraaybeekerhof voor mogelijke samenwerking. Vandaag starten op gezamenlijke permacultuurtuin in hartje Rotterdam waar de Aardperen die ik drie jaar geleden opgestart heb, nog steeds tweeeneenhalve meter hoog naast het spoor richting Parijs staan. En daarna werken op nog zo'n tuin elders. Morgen wintervoorraad Hazelnoten verzamelen en verder in daktuin met o.m. Aardpeer, Brandnetel, Munt, stengeluien. Aan het orienteren op tiny houses als woonvorm om compact, mobiel, goedkoop, deels zelfvoorzienend en zonder huur of hypotheek vrijstaand op stuk grond te leven. Ook hier mogelijkheden te over, waar ik elke dag stappen in zet.

Deze winter misschien eens een weekje daar in Zweden gaan zitten, kijken wat er gebeurt en wat praktisch werk doen. Sneeuw eten, een paar gevelde Berken kortzagen, nog een paar rookkanalen in huis, vakantiehuis en schuur provisorisch repareren en testen... Wordt wel aardig survival-niveau want echte winters daar en het rookkanaal in het woonhuis in de keuken (open vuur plus houtfornuis plus brood-oven plus tegelkachel plus voordeel van flinke thermische massa EN dubbel glas daar) werkt nog niet.

Komend bushcraftweekend waarschijnlijk weer workshop vuur maken geven. Heb er al zin in. Ga geen tent meenemen. Dat wordt weer improviseren met een stuk zeil of klein tarpje...


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Eric is TERUG (WTF?!)

Bericht door Roel »

@Eric, foto's van je stek daar? Lijkt me leuk om te zien waar je voor het moment van af hebt gezien.
Ik heb uit de folder die je op het BC weekend liet zien al een indruk gekregen, maar meer is altijd leuk.


Gebruikersavatar
arjuna
Berichten: 538
Lid geworden op: 26 jan 2016, 20:46

Re: Eric is TERUG (WTF?!)

Bericht door arjuna »

Ik lees iets heel positiefs uit de opmerkingen die zijn gemaakt
er is een folder gedrukt ,dit is het begin van een lezing over hoe het anders ging dan gepland
dit heb je er al aan over gehouden , nu je kennis verkopen in het sprekers circuit

Good for you ^-^

koen

Ps ben misschien wat laat,inproviseren ;D ?! niks meenemen dat is inproviseren
iets meenemen is gewoon iets toepassen en dan heb je een plan, en dat weet ik uit ervaring ??? en jij ook.
Maar het komt voor jezelf goed over, en daar gaat het om.


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Eric is TERUG (WTF?!)

Bericht door Martin Outdoors »

Welk aankomend bushcraftweekend bedoel je waar je gaat komen?


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
ericgroen
Berichten: 78
Lid geworden op: 19 okt 2010, 08:57
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Eric is TERUG (WTF?!)

Bericht door ericgroen »

Hoi Martin Outdoors: Het weekend dat ik bedoel is begin januari, van www.stichtingbushcraft.nl, de stichting die ook dit forum beheert.
Als ik het goed zie op http://www.stichtingbushcraft.nl/2016/1 ... 19-30-uur/ is er misschien-misschien nog plek voor deelnemers, maar als je een list verzint en workshopgever wordt, is er zeker nog plek. Misschien tot daar? Groet, Eric


Gebruikersavatar
ericgroen
Berichten: 78
Lid geworden op: 19 okt 2010, 08:57
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Eric is TERUG (WTF?!)

Bericht door ericgroen »

Hier een stel foto's van de homestead.
Bijlagen
Het huis
Het huis
DSCF0609.JPG (4.65 MiB) 4218 keer bekeken
De 'garage' en beestenschuur
De 'garage' en beestenschuur
DSCF0566.JPG (4.62 MiB) 4218 keer bekeken
Nog een schuur
Nog een schuur
DSCF0548.JPG (4.64 MiB) 4218 keer bekeken
De verborgen schuur
De verborgen schuur
DSCF0540.JPG (4.64 MiB) 4218 keer bekeken
Blik vanaf de brug over de beek naar het huis, elk blaadje dat je ziet, staat op eigen land
Blik vanaf de brug over de beek naar het huis, elk blaadje dat je ziet, staat op eigen land
DSCF0488.JPG (4.71 MiB) 4218 keer bekeken
De beek langs het land
De beek langs het land
DSCF0485.JPG (4.64 MiB) 4218 keer bekeken
De houtschuur
De houtschuur
DSCF0483.JPG (4.73 MiB) 4218 keer bekeken
Nog een schuur
Nog een schuur
DSCF0482.JPG (4.67 MiB) 4218 keer bekeken
De stuga
De stuga
DSCF0474.JPG (4.92 MiB) 4218 keer bekeken
Het huis.
Het huis.
DSCF0472.JPG (4.73 MiB) 4218 keer bekeken


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Eric is TERUG (WTF?!)

Bericht door Roely »

Perfect
Zelfkennis is het grootste bezit wat je kunt hebben.
Gefeliciteerd man met deze succesvolle verrijking!!
En bovenal, welkom terug

Ik ben trots op jou dat je maar drie weken hiervoor nodig had.

Groetjes
Roely


Plaats reactie