Week Vogezen

Ben je zelf het bos in geweest of heb je zelf iets op touw gezet voor en met anderen?
Alder
Berichten: 498
Lid geworden op: 22 apr 2014, 09:07
Locatie: Bennekom

Week Vogezen

Bericht door Alder »

Eind deze week vertrek ik naar de Vogezen. Ik heb een paar doelen, verder kijk ik gewoon hoe het gaat.

Hoofddoel is 7 dagen geen contact met anderen, ben benieuwd wat dat met me doet. Ik ben wel vaker alleen weg geweest, maar dan had ik altijd nog wel eens een praatje met mensen als ik bijvoorbeeld water ging halen of eten kopen onderweg. Geen contact betekend dus ook niet via de telefoon, als mn vrouw het maar uithoudt ;-)

Meer eten uit de natuur is ook een doel, dit jaar ben ik wat actiever bezig met eetbare planten. Ik neem wel een basis aan voedsel mee voor elke dag, maar zo weinig dat ik voor een comfortabele week wel gedwongen ben aan te vullen. Verder wil ik ook dierlijk voedsel uit de natuur halen.

Een natuurlijke shelter maken voor minimaal 1 nacht met regen is ook een doel.

Ik ga zo weinig mogelijk wandelen, zoveel mogelijk tijd nemen om bezig te zijn met de andere doelen. Vrijwel elke tocht die ik deed kwam ik tijd te kort voor dit soort dingen, dat hoop ik nu eens anders mee te maken. Lekker aanrommelen in het bos dus.

Ik ben niet bekend in de vogezen, heb wat zitten kijken via google maps, de site van Erik en foto's/filmpjes uit andere topics. Valt me op hoeveel paden er nog zijn zeg.

Jullie horen wel hoe het bevallen is, ik hoop vrijdag te vertrekken.


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Week Vogezen

Bericht door oud deelnemer 4 »

Veel plezier en vooral rust in de Vogezen.
wat je zegt over de paden klopt wel maar als je buiten de veel belopen routes blijft kom je waarschijnlijk niemand tegen. veel van die paden worden alleen voor bosonderhoud gebruikt
wel slim om niet teveel te gaan hiken als je ook een deel van je voedsel uit de natuur wil halen, daar zal een behoorlijke tijd in beslag gaan nemen.
ben benieuwd naar je ervaringen...


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Week Vogezen

Bericht door Tim »

Enjoy!!....


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Jeof
Berichten: 461
Lid geworden op: 26 mar 2014, 10:44

Re: Week Vogezen

Bericht door Jeof »

zorg dat je iig een fysieke kaart hebt van het gebied, wij wilden eerst eens naar een mooi plekje (dachten we) gaan, die we via google maps hadden uitgezocht, maar dit bleek op de gewone kaart een militaire basis te zijn :P

veel plezier in ieder geval!


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Week Vogezen

Bericht door Dabberty »

Klinkt goed, veel plezier daar, en ben benieuwd naar het verslag bij terugkomst


Gebruikersavatar
b2b
Berichten: 3345
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:33
Locatie: Heemskerk

Re: Week Vogezen

Bericht door b2b »

Veel plezier en veel rust.
gr
Cees


Bennie
Berichten: 406
Lid geworden op: 23 jun 2014, 23:28
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Week Vogezen

Bericht door Bennie »

veel plezier, mooie training voor Alone (History) seizoen 4 ;D


Alder
Berichten: 498
Lid geworden op: 22 apr 2014, 09:07
Locatie: Bennekom

Re: Week Vogezen

Bericht door Alder »

Zo ik ben weer terug, zaterdag eigenlijk al. Kort gezegd is de week prima bevallen, het was wel wat ik ervan verwacht had. Hier wat ervaringen die ik graag met jullie deel :D

Ik ben vrijdagavond (dag 1) vanaf Wihr-Au-Val noordwest de heuvels in gelopen. Vanaf dat moment geen contact meer gehad met wie dan ook, tot dag 9.

Dag 1 Alleen mn kamp gemaakt, begon al donker te worden, maar dat ging prima.
Dag 2 Uitgeslapen, eten gezocht, gerelaxed, gekookt.
Dag 3 Flink gewandeld, eten gezocht, nieuwe plek gezocht, kamp gemaakt:
Dag 4 Aangerommeld
Dag 5 Gewandeld naar een nieuwe plek
Dag 6 en 7 Natuurlijke shelter gebouwd
Dag 8 Shelter verbeterd en gerelaxed
Dag 9 6.30 uur Vertrokken

1e kamp:
Afbeelding

2e kamp:
Afbeelding

3e kamp:
Afbeelding

Geen contact:
Dat doel is goed gelukt, heb er weinig moeite mee gehad, praat wel tegen mezelf, en lach normaal ook om m'n eigen grappen, dus ja...
Er zijn veel paden, echt brede paden ook. Nadeel is dat er meer mensen kunnen lopen, ik ben onderweg twee keer gezien door een mountain biker, die waren gewoon te snel. Ook hebben twee wandelaars mn 1e kamp gezien, ik hoorde ze. Maar geen contact gehad. Wel stuurde ik bij elke nieuwe plek een sms met de coördinaten naar mn vrouw. (Ook alleen saai de coördinaten, verder niks, de arme schat...) Ze was zo lief niks terug te sturen zoals afgesproken.

Voedsel verzamelen:
Voordeel van de paden is de grote weegbree die ik er kon plukken, en veel ook.Twee keer een beukenboom gevonden waar beukenootjes in hingen waar ik bij kon door de helling. Bijna alle beuken hadden geen nootjes, of waren veel te hoog. Ze waren nog niet echt rijp, maar ik heb ze gepofd, en waren erg goed. Brandnetels heb ik ook veel op. De bramen waren hier nog niet rijp, ik heb er de hele week misschien 40 rijpe gevonden. Hoger groeiden bosbessen, maar degene die er nog aan zaten waren half aan het vergisten... Niet te veel van op. Verder frambozen, sparrennaaldenthee, duizendblad, klaverzuring, waterpeper en perzikkruid op.
Afbeelding

Ook wilde ik dierlijk voedsel verzamelen. Ik had vislijntjes bij me, maar er stroomde weinig water in de beekjes, echt een centimetertje. Om water te verzamelen maakte ik eerst een putje in de beek, na een tijdje was het weer helder en kon ik rustig scheppen met mn billycan. Ik had een filter, dat was erg fijn.

Toch twee flinke sprinkhanen gevangen, die heb ik 's avonds geroosterd. Erg goed te eten. Ik heb een grote wijngaardslak gevonden, die heb ik gekookt en toen om het wat smakelijker te maken gegrild met wat zout erop. Was niet erg vies, maar wel even wennen. Ik wist niet goed of ik er meer wilde vinden. Ook heb ik mierenlarven op. Ik kende de truc om ze te laten sorteren, maar had het nooit uitgevoerd. Ik heb 2 nesten van kleine mieren gebruikt, 1 keer een nest van bosmieren. Die larven waren veel groter. Erg lekker en voedzaam.

Ik heb mn ontbijt cruelsi opgemaakt, de rijst en couscous de helft niet gebruikt, van het maïsmeel nog minder. Had ik niet verwacht van te voren, maar het ging prima. Beter zo dan andersom. In totaal heb ik per dag ongeveer 1100kCal binnengekregen van het meegenomen voedsel. Ik had op 1600 gerekend. Toch heb ik geen honger gehad, soms snel moe bij het bergop-lopen.

Shelter:
De laatste plek was vlak en redelijk open, daar heb ik een natuurlijke shelter gemaakt. Ik zal die in het shelter topic plaatsen, maar toch even een foto:
Afbeelding

Wat ik bij me had, inclusief kleding die ik aan had en eten. Ik zal ook mn lijst erbij zetten, ik vind het zelf altijd leuk om bij te houden:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Jeof
Berichten: 461
Lid geworden op: 26 mar 2014, 10:44

Re: Week Vogezen

Bericht door Jeof »

mooi man, goed avontuur geweest in ieder geval, leuk ook het lijstje :-) (houd ik zelf ook altijd bij ;-) )


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: Week Vogezen

Bericht door herman744 »

Knap gedaan. Mooi verslag. Goed voorbereid, al kom je altijd voor verrassingen te staan. Ik wist niet dat Perzikkruid eetbaar was. Weer iets geleerd. Bedankt voor het delen.


Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: Week Vogezen

Bericht door J@siu »

Zeer mooie foto's met een goed onderbouwd commentaar ... dank voor het delen ;-)
de "Pack-list" is voorzien van goede info ... 8-)


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Week Vogezen

Bericht door Dabberty »

Leuk verslag, en goed gedaan.
Was je tevreden met je resultaat in het algemeen ?
En, wat is de volgende uitdaging nu ?


Gebruikersavatar
Philip Venema
Berichten: 51
Lid geworden op: 18 aug 2011, 20:41
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Week Vogezen

Bericht door Philip Venema »

Leuk en leerzaam verslag om te lezen. Dank voor het delen. Die larven van bosmieren is een tip die ik onthoud.


Gebruikersavatar
arjuna
Berichten: 538
Lid geworden op: 26 jan 2016, 20:46

Re: Week Vogezen

Bericht door arjuna »

mooie week ,laat het een voorbeeld zijn voor vele.

Koen


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Week Vogezen

Bericht door MichelVH »

Hele gave trip! Het is heel gaaf om eten te verzamelen uit het bos, scheelt weer wat gewicht.


Plaats reactie