Alle bushcraft-spots op een kaart

Ben je zelf het bos in geweest of heb je zelf iets op touw gezet voor en met anderen?
Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Alle bushcraft-spots op een kaart

Bericht door MichelVH »

Hallo allemaal,

Ik zit bij mij in de buurt weleens te zoeken naar een rustige plek waar je ongestoord een vuurtje kunt stoken en waar je, zelfs op een zonnige zaterdagmiddag als gisteren, in je hangmat kunt liggen zonder dat iemand je opmerkt.

Bij mij in de buurt zijn veel paden door het bos, en met name in de herfst-lente-winter, als de 1m hoge brandnetels weg zijn, kun je tientallen meters tussen de bomen door kijken. Nou was ik gisteren met Sander naar het bos gegaan om wat te hangen en te koken, en zochten we dus eer een rustige plek. Maar als je ergens voor de eerste keer bent duurt het soms lang voordat je een "padloos" en dus "mensloos" stuk bos vind.

Je eigen plekje zoeken is natuurlijk leuk, maar soms duurt het gewoon lang en wil je je hangmat ophangen en een vuurtje maken en ff uitrusten (je kent het wel). Vooral in de wat stedelijkere gebieden is dit het geval, mijn ervaring is dat ik bij vrienden in Twente gewoon de hei op kon lopen en een plekje kiezen naar wat ons praktisch gezien het beste uit kwam. Dus heb ik een idee:

Als we nou met zijn allen een Google Maps kaart maken met padenloze en rustige stukjes bos, en die alleen op zichtbaar zetten voor ons (met een wachtwoord, of de regel wie 2 of meer plekjes deelt krijgt toegang), hoef je niet lang meer te zoeken. Ook op de plekken op het platteland waar het sowieso al rustig is kunnen we dan zetten hoe de mogelijkheden voor wildkamperen zijn (Vuur maken, hangmatbomen, hoe staat de boswachter er tegenover, etc.). Omdat we het dan heel kleinschalig houden en alleen onder ons houden, wordt het niet zo dat bepaalde plekken overspoeld zullen worden met mensen en dat het niet rustig blijft. Je hoeft natuurlijk jouw basecamp of favoriete geheime plek te delen, maar een rustig stuk bos (en wat de mogelijkheden daar zijn).

Ik vind het zelf een goed idee, wat vinden jullie ervan?


Gebruikersavatar
lichtje
Berichten: 320
Lid geworden op: 29 jan 2015, 13:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Alle bushcraft-spots op een kaart

Bericht door lichtje »

Het delen van deze locaties is zeker de moeite waard.
Ik denk dat er al wel wat mensen zijn die dit soort locaties hebben.

Ik heb nog niet veel, maar zelf heb ik al zo'n soort kaart op mijn eigen wrbsitedomein.. (achter een gesloten deur).

Hopelijk zijn er ook wel mensen die het willen delen.


Afbeelding
Vrijbuitert

Re: Alle bushcraft-spots op een kaart

Bericht door Vrijbuitert »

Een vergelijkbaar idee heb ik een jaar of 6 terug al eens geopperd. Toentertijd is er niets van terecht gekomen, geen idee eigenlijk waarom. Desalniettemin, het is nog steeds een goed idee wat zeker uitvoering verdient. Iedereen hier kent wel wat plekjes die uitermate geschikt zijn. En anderzijds kan het ook aanstekelijk zijn voor anderen. Hier wordt toch wel regelmatig de vraag gesteld wat een geschikte plek is. Dan zijn dit uitstekende voorbeelden.


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Alle bushcraft-spots op een kaart

Bericht door MichelVH »

Ik wil het wel gaan opzetten dus als jullie coördinaten naar me PM'en komt er binnen niet al te lange tijd een mooi aanbod aan plekjes! Als jullie dan even willen vermelden (Met toelichting als dat nodig is):

Is het mogelijk om ongezien...

Te kunnen overnachten: Ja/Nee
Een vuurtje te kunnen maken: Ja/Nee
Te kunnen hangmatteren: Ja/Nee

De voorzieningen, is er:

Vers water: Ja/Nee
Brandhout: Ja/Nee

En hoe staat de boswachter er tegenover?

Als jullie dat sturen zou het al heel mooi zijn, en duidelijk :-) . Iedereen die een plek met info instuurt krijgt het wachtwoord en de link.

Ik hoop dat het iets gaat worden en dat een hoop mensen meedoen, zou leuk zijn om een goede database te krijgen van padloze stukjes bos :-) .


TtB
Berichten: 132
Lid geworden op: 07 jun 2016, 09:41
Locatie: zutphen

Re: Alle bushcraft-spots op een kaart

Bericht door TtB »

Ik doe graag mee, ik heb zelf nog geen goede plaats kunnen vinden maar zou het graag willen weten waar het wel kan. Ik ben voor ;-)


Alder
Berichten: 498
Lid geworden op: 22 apr 2014, 09:07
Locatie: Bennekom

Re: Alle bushcraft-spots op een kaart

Bericht door Alder »

Leuk, heb ook wel eens een idee in deze richting genoemd, ik zal je wat coördinaten met info sturen van plekken waar ik wel eens slaap.
Ik zou het inderdaad leuk vinden om ook andere plekken in het land te kunnen zien, dan kan ik eens wat verder weg zonder veel zoeken naar een echt rustige plek.


Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Alle bushcraft-spots op een kaart

Bericht door ger010 »

Leuk idee zal ik de post met coords tzt sticky maken ?


Afbeelding
rob038
Berichten: 27
Lid geworden op: 20 jan 2015, 21:56

Re: Alle bushcraft-spots op een kaart

Bericht door rob038 »

Mooi idee maar je kunt deze informatie mi beter niet openbaar zetten. Ik weet zeker dat er ook boswachters boa's meelezen op dit forum.


Gebruikersavatar
lichtje
Berichten: 320
Lid geworden op: 29 jan 2015, 13:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Alle bushcraft-spots op een kaart

Bericht door lichtje »

Dat klopt, alleen het gaat achter een beveiligde site.

Echter moet je dat dan ook wel weten wie je toegang gaat geven.

Met de huidige toelating is het niet verstandig. Van 2 plekjes delen en je krijgt al toegang. Dat is ook nu de reden dat ik mijn plekjes nog niet vrij geef sorry.


Afbeelding
Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Alle bushcraft-spots op een kaart

Bericht door MichelVH »

ger010 schreef:Leuk idee zal ik de post met coords tzt sticky maken ?
Ik wil de kaart graag onder een selecte groep mensen houden. Niet heel privé, maar wel dat ik weet wie toegang tot de kaart heeft. Nu is het zo dat wie de link heeft, 'm kan bekijken. Nu het nog zo ienieminie klein is vertrouw ik erop dat niemand die link zomaar rondstuurt, maar op een gegeven moment moet ik eens gaan kijken naar een password functie of zoiets.

Wat lichtje zegt, je kan ook maar een paar random coördinaten geven, niemand die het controleert.

Misschien is het mogelijk om een stukje hier op het forum te hebben waar alleen ingelogde mensen met toestemming de kaart kunnen bekijken?
rob038 schreef:Mooi idee maar je kunt deze informatie mi beter niet openbaar zetten. Ik weet zeker dat er ook boswachters boa's meelezen op dit forum.

Sorry maar dat maakt hun denk ik niet uit, als ik het bos inloop en een vuur ga stoken en blijf overnachten maakt dat voor een boswachter niet uit of dat op die specifieke plek is of op een uitgezochte plek... De mening dat openbaar delen geen goed idee is kan ik alleen maar met je delen!


Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: Alle bushcraft-spots op een kaart

Bericht door CommonZense »

MichelVH schreef:
rob038 schreef:Mooi idee maar je kunt deze informatie mi beter niet openbaar zetten. Ik weet zeker dat er ook boswachters boa's meelezen op dit forum.

Sorry maar dat maakt hun denk ik niet uit, als ik het bos inloop en een vuur ga stoken en blijf overnachten maakt dat voor een boswachter niet uit of dat op die specifieke plek is of op een uitgezochte plek... De mening dat openbaar delen geen goed idee is kan ik alleen maar met je delen!
Michel, ik denk dat Rob vooral bedoelt dat je de hot-spot controlelijst van de betreffende 'controleurs' wel erg eenvoudig uitbreidt.


Gebruikersavatar
lichtje
Berichten: 320
Lid geworden op: 29 jan 2015, 13:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Alle bushcraft-spots op een kaart

Bericht door lichtje »

Om dit toch te doen kan je het beste onder de mensen delen. Waarvan je de mensen echt kent. Dus ja netwerken.

Ik weet niet waar je het in wilt maken. Maar goede inlog plus het delen van kaarten kan bijvoorbeeld in
WordPress, met de juiste plugin. Dat heb ik ook. (mijn travel site).

Er staan ook kaarten die zijn beveiligd. Als je die link van de kaart deelt, dan zal hij om je inloggegevens vragen.


Afbeelding
casper937
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 jan 2016, 20:34

Re: Alle bushcraft-spots op een kaart

Bericht door casper937 »

Ik vind het een heel gaaf idee. Ik zou er heel blij mee zijn als beginner.

Ik MTB ook veel. Daarbij zijn er natuurlijk vaste routes, maar eerlijk gezegd zijn die vaak niet heel spannend. Die mening wordt gelukkig gedeeld en wat je daar ziet is dat mensen veel eigen routes maken. Het is idd een netwerk van mensen die die routes met elkaar delen. Die mensen hebben ook gemeen dat ze geen PR's op die routes rijden en dus stoppen als ze iemand zien lopen en vriendelijk gedag zeggen. Eén van de meest bekende initiatieven is Lowie's Ride: http://www.solosride.be/solosride%202.0 ... 0info.html Deze route krijg je alleen als je hem mailt.

Zoiets zou hier ook kunnen volgens mij.


Gebruikersavatar
lichtje
Berichten: 320
Lid geworden op: 29 jan 2015, 13:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Alle bushcraft-spots op een kaart

Bericht door lichtje »

Dat is ook wel leuk, maar een BOA of boswachter, kan ook dan zo maar gaan mailen, zonder te zeggen wie hij of zij daadwerkelijk is.

Dus daar moet eerst even echt goed na gekeken wirden, voordat er gedeeld word.


Afbeelding
oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Alle bushcraft-spots op een kaart

Bericht door oud deelnemer 4 »

Ik geef of vertel mijn plekjes liever niet openbaar, dan worden de snurk-plakjes op den duur hier wel erg dunnetjes denk ik.
achter een gesloten gedeelte met wachtwoord.... :-\ hmmmm
Dan is het bijna hetzelfde dan wat ik nu al doe voor mensen die hier komen wandelen en er ook 'n nachtje aan vast willen plakken. Op die manier geef ik ook tips voor leuke plaatsen in de Vogezen als me gevraagd wordt. Alleen staat het dan nergens op 'n website.
Ik ben echt niet te beroerd om te delen maar niet zo dat het té bekend wordt dan worden die plekjes snel zoiets als een paalkampeerplaats vrees ik.

Neem nou bv geocaching of urban exploring ook daar zijn er netwerken die achter gesloten pagina's plaatsen delen. maar hoe goed ook bedacht al snel komen er lekken en gaan de gegevens het net rond....en dat was nou net niet de bedoeling.

Dan deel ik toch liever met mensen die ik ook persoonlijk ken.


Plaats reactie