Trip in Noorwegen

Ben je zelf het bos in geweest of heb je zelf iets op touw gezet voor en met anderen?
Plaats reactie
Erwin P
Berichten: 53
Lid geworden op: 19 jul 2016, 18:41

Trip in Noorwegen

Bericht door Erwin P »

Dit is mijn eerste reisverslag dus ik ben benieuwd wat jullie er van vinden! Feedback is dus zeker welkom!

In mei 2015 ben ik met een vriendin van mij op een trip naar Noorwegen geweest. Deze trip hield uiteindelijk een beetje het midden tussen een hike/trekking en een roadtrip vakantie.

Allereerst grofweg de gear (heel erg amateuristisch!)
- Lowa wandelschoenen.
- Vrijbuiter huismerk koepeltent die in guldens betaalt is. Buiten het gewicht om trouwens echt een super ding!
- Veldbed (wat is zo'n ding zwaar zeg!)
- Adventure food avondeten en voedselrepen voor de rest van de dag.
- Kleine pannetjes en gasbrandertje van campinggas (die je op elkaar schroeft, mooi klein)
- Slaapzakken van een gaar B-merk.
- 75 Liter backback van een huismerk.
- Te veel kleren.
- Waterzuiveringsunit (lifestraw achtig).

Voor mij was het de 2e keer in Noorwegen, voor haar voor het eerst.

Kwa voorbereiding hadden we een begin en eind datum/boottickets van Hirtshals/Kristiansand en visa versa en een volle tank benzine in mijn oude Ibiza'tje.
Afijn, we kwamen met de vroege boot aan Kristiansand rond een uur of 12. Wat met 2 begin 20'ers in een afgeladen oude auto met Nederlands kenteken direct resulteert in een volledige auto doorzoeking bij de douane op een klopjacht naar cannabis (wat er uiterraad niet was). Natuurlijk zijn we ook ondervraagd wat we van plan waren. Tsja leg dan maar eens uit dat je nog geen bestemming hebt en geen idee hebt waar je gaat verblijven vanavond... Uiteindelijk nog best om gelachen.

Daarna zijn we de de 41 (soort N-weg) opgereden naar een plek die op de kaart ideaal leek om een paar dagen rond te trekken. Het kwam neer op een ondoordringbaar naaldbos zo ver het oog rijkte dus dat plan hebben we maar gelaten voor wat het was. Na een uurtje rijden kwamen we echter langs een veelbelovend gravel weggetje de bergen in. Die weg dus maar genomen wat later een prachtige bergpas bleek te zijn.
Afbeelding

Daar hebben we in de avond ons eerste kampje opgeslagen bij een dammetje en hebben we nog een avondklim tegen de ene bergwand ondernomen. Daarbij hebben we geen begaanbare route kunnen ontdekken.
Afbeelding

Toen we de volgende dag wakker werden hebben we de boel ingepakt en hebben we de bergwand op de achtergrond van bovenstaande foto beklommen.

Afbeelding
Langs routes zoals bovenstaande foto geklauterd tot we uiteindelijk het volgende tegen kwamen...
Afbeelding
en ook deze onderneming gestaakt moest worden.

Hierna zijn we weer in de auto gestapt en deze moest het uiteindelijk opgeven op deze bergpas vanwege de grondspeling enzovoort.

Bij de hoofdweg aangekomen hebben we 2 dagen door het zuiden van Noorwegen getoerd, prachtige routes gereden en korte uitstapjes gemaakt.

Ondertussen had ik een aantal foto's van mijn trip een jaar eerder gevonden inclusief een aantal GPS coördinaten van een prachtig gebied hoger naar het noorden. Direct die kant op gereden en tot onze verbazing lag er wel heel veel sneeuw! Koppig als we zijn hebben we alsnog onze backpack's opgedaan en zijn gaan lopen.
Op deze route moesten we over een paar bergruggen door de sneeuw.
Afbeelding
(met enige regelmaat zaten we tot onze middel in de sneeuw zoals recht op deze foto een vergeefs spoor te zien is)
Afbeelding
Wel gaaf was dat mijn steenpoppetje van een jaar eerder er nog stond.
In dit gebied hebben we 3 dagen doorgebracht wat erg koud maar zeker gaaf was.

Daarna zijn we in de auto gestapt en zijn we naar iets zuidelijker gereden om onze spullen wat te drogen en hopelijk een iets vergefelijker gebied te vinden.

Daarbij zijn we per toeval op een juweeltje van een route uitgekomen dat gemarkeerd werd door rode T's. Geen idee wat het was zijn we het maar gewoon gevolgd. Ook hier was niks dat op een pad leek, maar wel een route. Deze bleek na de vakantie honderden km's lang te zijn.
We hebben toen een aantal uren tussen de bergen en langs een meer gelopen waarna we s'aonds langs dit riviertje ons kamp opgezet:
Afbeelding
De volgende dag kwamen we op een soort hoogvlakte, hier kwamen we een hutje tegen dat Grunnetjornsbu bleek te heten. Geen gebruik van gemaakt uit principe.
Afbeelding
(foto genomen vanaf een berg die boven de hoogvlakte uittorende, is deze foto dus ook ergens de hut)
Hier hebben we de hele dag van berg op berg geklommen, weinig km's gemaakt maar ons wel enorm vermaakt.
Afbeelding
(foto van de andere kant van de berg, nog veel ruwer)

Na die dag zijn we terug getrokken en ons kamp opgeslagen langs een meertje waar ik geen foto's van heb.
Hier kregen we s'nachts bezoek van iets groots 4 potigs dat onze tent wel heel interessant vond. Helaas stampte het al gauw weg voordat ik de tent uit kon komen.

Toen we wakker werden brak onze laatste dag in Noorwegen aan, hebben we nog wat rondgelopen in de omgeving en zijn we s'avonds op zoek gegaan naar een camping in/bij Kristiansand omdat we ons bij de boot moesten melden om 05:15 de volgende dag en dus niet te ver wilden rijden die ochtend.
Dit was makkelijker gezegd dan gedaan want in mei is er dus helemaal niks open! De enige camping waar ons een plek aangeboden werd was een christelijk familie festival aan de gang wat natuurlijk voor ons als Metalheads in hart en nieren onaanvaardbaar was.
Het kwam dus neer op een nacht op de voorstoelen door brengen...

De volgende dag de boot weer gepakt en direct besloten dat we in 2016 weer zouden gaan maar dan langer en beter voorbereid! En dat is hoe ik hier terecht ben gekomen.


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Trip in Noorwegen

Bericht door MichelVH »

Mooie trip, erg interessant :-)


Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: Trip in Noorwegen

Bericht door J@siu »

Leuke foto's met het juiste commentaar ... mooie trip ... 8-)


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Trip in Noorwegen

Bericht door Dabberty »

Mooi duidelijk verslag, en leuke foto's !
En persoonlijk zou ik niet zo op merken concentreren. Gewoon gebruiken wat je hebt, en wat je betalen kan. Duurdere merken zijn lang niet altijd beter.


Erwin P
Berichten: 53
Lid geworden op: 19 jul 2016, 18:41

Re: Trip in Noorwegen

Bericht door Erwin P »

Heb je zeker gelijk aan!

Ik lees hier op het forum al veel kleine tips en trucs die me zeker van pas gaat komen.

Blij dat jullie het verslagje wat vinden ^-^


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Trip in Noorwegen

Bericht door Tim »

Mooie trip!!

En inderdaad een goeie wijsheid. Mijn oudste reisstuk is merkloos, 43jaar oud en nog steeds lichtgewicht. Alleen wat moeilijker op gang te krijgen. 8-)

Tim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Erwin P
Berichten: 53
Lid geworden op: 19 jul 2016, 18:41

Re: Trip in Noorwegen

Bericht door Erwin P »

Inderdaad aan het eind van de voorbereiding moet je zelf de ene voet voor de andere zetten!

Dat vind ik zelf het mooiste aan het outdoor, sport en uitdagingen doen. Zodra op D-day de wekker gaat moet je het maar doen met wat je hebt en komt het uiteindelijk op wilskracht aan.


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: Trip in Noorwegen

Bericht door herman744 »

Super mooi verslag. Ik hoop dat het dit jaar zeker zo goed gaat bevallen.


Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Trip in Noorwegen

Bericht door madman73 »

Erg mooie trip in een mooi land. En inderdaad je moet gewoon doen wat jou het beste lijkt. En wat je kunt betalen. Mijn ervaring is dat de reizen die ik rond jouw leeftijd gemaakt heb met te zware verpakkingen en af en toe flink afzien wel degene zijn die me het meest zijn bijgebleven. Besparen op gewicht is meer een kwestie van bedenken of je iets wel echt nodig hebt, dan dure dingen kopen. Dat kun je beter doen als je meer geld en ervaring hebt. Blijf genieten van wat je doet en blijf vooral zulke mooie verslagen posten. Geweldig en mooie foto's!


Gebruikersavatar
arjuna
Berichten: 538
Lid geworden op: 26 jan 2016, 20:46

Re: Trip in Noorwegen

Bericht door arjuna »

dit leest als een leuk verslag van een goede tocht.
Goede vergezichten waarbij je weg kan dromen ,sneeuw onder je voeten en als je goed kijkt ontluikend leven .
Maar het laatste is jammer ,ik had begrepen de BC familie wel eens wat onenigheid op schrift kan hebben, ik voorop.
Maar dat het ook in de het ware leven ook plaatst kon vinden is een klein beetje jammer zie de onderste zin

De enige camping waar ons een plek aangeboden werd was een christelijk familie festival aan de gang wat natuurlijk voor ons als Metalheads in hart en nieren onaanvaardbaar was.
Het kwam dus neer op een nacht op de voorstoelen door brengen...

Je kan je eigen voor dit soort omstandigheden afsluiten en een goede nachtrust pakken ,dit is gebeurt en verleden , al kunnen Christenen streng in de leer zijn.
Het is leuk om als ,metaalhoofd, dit is ook maar een naam je zelf open kan stellen voor niet ,metaal hoofden,
De laatste keer dat Christenen mensen ophingen die zich niet in hun geloof konden vinden is lang geleden .
Wat kon je gebeuren

Koen


Erwin P
Berichten: 53
Lid geworden op: 19 jul 2016, 18:41

Re: Trip in Noorwegen

Bericht door Erwin P »

Oke dit zag ik even niet aankomen.
Het was geenzins de bedoeling iemand hier tegen het been te schoppen!
Het is gewoon iets dat gebeurd is en het leek me een grappig feitje om te vermelden in een paar zinnetjes.

Er was ons ook echt niks gebeurd, maar we voelden ons nu ook niet echt geroepen om daar aan deel te nemen. Het was gewoon niet onze sfeer en ons festival dus daar moeten we dan ook respect voor hebben.

Inhoudelijk wil ik verder niet te veel doordraven hierop, want daar gaat dit topic natuurlijk niet over ^-^
Mocht die behoefte er wel zijn mag je mij gerust een privé bericht sturen.

Die nacht in de auto heeft ons ook veel gare en lach momenten opgeleverd (zoals de hele vakantie eigenlijk), waardoor ik er zeker geen spijt van heb.


Gebruikersavatar
arjuna
Berichten: 538
Lid geworden op: 26 jan 2016, 20:46

Re: Trip in Noorwegen

Bericht door arjuna »

Laat maar ik wil je niet op enige wijze dwars of de les lezen

Dit schrijf ik over mijzelf ,,,ik had begrepen de BC familie wel eens wat onenigheid op schrift kan hebben, ik voorop,,
En ik deed het weer in dit geval ben ik ook een ,metaal hoofd,

Koen


Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 1582
Lid geworden op: 20 jan 2011, 09:34
Locatie: Noord-Brabant

Re: Trip in Noorwegen

Bericht door michiel »

Hoi Koen,

Erwin P is pas kort op dit forum actief en neemt de moeite om zijn reisverhaal met ons te delen.

laat svp dit type reacties achterwege om te voorkomen dat hij en andere (nieuwe) leden zich geremd voelen om te posten.

Mocht je op de een of andere manier tekort gedaan voelen, laat dat op een begrijpelijke manier per pm weten. Zie ook de forumspelregels hier omtrent off topic regaeren.



Michiel, namens het NBF moderatorteam


Brousse - handgemaakt, voor outdoor

You are free to choose, but you're not free from the consequence of your choice.
Pyro
Berichten: 229
Lid geworden op: 04 jan 2015, 14:50
Locatie: Cote d'Azur.

Re: Trip in Noorwegen

Bericht door Pyro »

Beste Erwin,

Wat een leuk verhaal heb je opgeschreven en wat een leuk tripje hebben jullie gemaakt daar!
Madman geeft in zijn comment hierboven exact aan zoals ik daar ook over denk!
Materiaal keuzes over wat je wel en niet meeneemt of wat deze wel of niet mogen kosten als je een paar dagen weggaat, is gewoon een kwestie van ervaring en een leerproces! Hoe vaker je weggaat des te beter je jezelf gaat voorbereidden voor elk vertrek!
Er zijn een aantal mensen hier op dit forum die standaard een bug-outbag hanteren of een rugzak in de kast hebben staan die gedeeltelijk gevuld is met een persoonlijke "basis" uitrusting mijzelf incluis, die je dus vaak alleen hoeft aan te vullen met specifiek gerelateerde artikelen voor de omgeving waar je naar toe gaat!
Verder neemt iedereen attributen mee waarvan men zich tijdens of achteraf afvraagt of het wel nodig was, maar zolang het geen te grote belasting is tijdens de tocht moet je maar zo denken "Liever mee verlegen, dan om verlegen"
En wat betreft al die dure materialen en toebehoren is het natuurlijk wel zo dat dat nog geen garantie is voor een succesvolle trip!
Mooie foto's ook trouwens!

Groeten, Martijn.


Alder
Berichten: 498
Lid geworden op: 22 apr 2014, 09:07
Locatie: Bennekom

Re: Trip in Noorwegen

Bericht door Alder »

Leuk verslag, thanks!


Plaats reactie