Nieuw jungle avontuur

Ben je zelf het bos in geweest of heb je zelf iets op touw gezet voor en met anderen?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Matis
Berichten: 2087
Lid geworden op: 23 jun 2010, 19:41
Locatie: Overloon

Nieuw jungle avontuur

Bericht door Matis »

Hoi allemaal,

1 november vertrek ik naar Belize, ik hoop een half jaar ongeveer, een land ongeveer zo groot als Nederland, maar met maar 330 duizend inwoners, dit maakt Belize het dunbevolkste land van Centraal Amerika. Het is echt een jungle daar, met 4 meter regen per jaar (in Nederland 0,7/0,8 meter).
Ik ga daar op een agroforestry boerderij werken bij San Pedro Columbia die alleen met de boot bereikbaar is, maar ik wil er ook gaan survivallen. De buren van die boerderij zijn Maya indianen en kennen het land daar erg goed, ze zouden erg goede gidsen moeten zijn. Laat het nou net zo zijn dat ze voor 20 dollar per dag jungle survival tochten houden ;D
Voor een weekje ben je dan maar 140 dollar kwijt, terwijl je in deze regio bij een andere al 2000 kwijt bent voor 14 dagen :o
Hier wat fototjes van de boerderij en de omgeving waar ik dan terecht kom
aa maya kip.jpg
aa maya kip.jpg (156.76 KiB) 4251 keer bekeken
aaaaa maya house.jpg
aaaaa maya house.jpg (15.12 KiB) 4251 keer bekeken
aaa regen mayaa.jpg
aaa regen mayaa.jpg (12.57 KiB) 4251 keer bekeken
aaa maya.jpg
aaa maya.jpg (14.98 KiB) 4251 keer bekeken
aa maya varkentje.jpg
aa maya varkentje.jpg (15.21 KiB) 4251 keer bekeken
aa groente maya.jpg
aa groente maya.jpg (15.82 KiB) 4251 keer bekeken
a maya.jpg
a maya.jpg (16.44 KiB) 4251 keer bekeken
Ik heb al m'n muggenet gekocht en krijg binnekort mijn vaccinaties (geelzucht en hondsdolheid).
Iemand nog wat tips?

Groet Matis


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Nieuw jungle avontuur

Bericht door oud deelnemer 4 »

heb je nog iemand nodig die je kano vooruit peddelt en je rugzak draagt ? ;D


Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2586
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Nieuw jungle avontuur

Bericht door Trailtraveller »

Volgens mij moet je nog wat meer vaccinaties.. tenzij je deze al hebt gehad. Malariapillen ?

Neem een rugzak mee met voldoende ademruimte in de rug. Extra water tegen de luchtvochtigheid en hitte. Zoutpillen kan handig zijn, maar ORS werkt ook. Goed blijven drinken, vooraf aan de tocht goed water drinken, daar vind je zelf wel een balans in.

Handschoenen meenemen op tocht, de jungle heeft vaak van die puntige verrassingen. Alcohol of betadine om wondjes goed schoon te houden.
Pleisters die nat ook blijven zitten.

Hangmat is geweldig, slaap nooit op de grond. Grond onder de hangmat en tarp schoonmaken (takjes weg, scheuten,schoonvegen), bladeren weg, voorkomt ongedierte. Schoenen ophangen of op stokken ondersteboven ruim boven de grond 50 cm. Schoenen iedere ochtend voor het aantrekken inspecteren en eerst leegkloppen. Bomen waaraan je gaat hangen controleren op insecten, anders zitten ze zo in je hangmat.
Ik had veel profijt van menthol voetpoeder en voeten laten drogen. Je voeten worden best vochtig in hoge schoenen.

Goede waterfilter. Drybag passend in de rugzak (20l-30l is meestal wel voldoende)

Ik zou daar een goed kapmes kopen (kijk wat de locals gebruiken), en een klein vast mes (moraatje of hultafors liefst in felle kleur).
Kleine slijpsteen 400/800 is voldoende.

Kaart en kompas. Leren natuurlijk navigeren (ahv zon, bomen etc). Horloge (in de jungle is soms moeilijk om de tijd te bepalen)

Altijd 2 kleding sets meenemen, 1 heb je aan en een schone voor 's avonds aan het vuur. Overdag de "vuile" weer aantrekken, probeer deze bij het vuur te drogen na de tocht. Shirt met lange mouwen, dichtgeweven stof, ik had erg veel plezier van een afritsbroek, maar geldt niet voor iedereen.
Muskietennet voor op het hoofd, weegt niets, niet altijd nodig. Maar als je hem nodig hebt....
Schoenen zou ik kiezen voor de originele US jungle boots en prettige stevige sandalen (geen leer -> rotvrij)
Goede jungle hat.

Omdat alles altijd nat is, vaselinewatten meenemen en een goede firesteel en goede aansteker(s).

Jungle is altijd zo licht mogelijk reizen.

Zo even uit mijn hoofd....


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Nieuw jungle avontuur

Bericht door Tim »

Sow, dat is een hele leuke trip.

Drink inderdaad goed, ik ben al eens flink ziek geweest en out gegaan na 4 dagen diarree terwijl ik 6 liter per dag dronk.

Veel plezier!
Tim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Nieuw jungle avontuur

Bericht door madman73 »

De enige tip die ik op basis van mijn ervaring (geen) is:"vooral zoveel mogelijk genieten!"


Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Nieuw jungle avontuur

Bericht door ger010 »

Wow wat een avontuur man heb er geen ervaring mee.
Maar wil je veel plezier wensen !


Afbeelding
Gebruikersavatar
jasperkoopmans
Berichten: 267
Lid geworden op: 02 apr 2013, 10:50

Re: Nieuw jungle avontuur

Bericht door jasperkoopmans »

Mocht je er nog tijd voor vinden: ga een paar dagen naar Caye Caulker! Super chill eiland met prachtig snorkel/duik-water.


Gebruikersavatar
Cobber
Berichten: 490
Lid geworden op: 04 jan 2015, 20:27
Locatie: Top of the North

Re: Nieuw jungle avontuur

Bericht door Cobber »

Bijna 1 november...neem aan dat je die kant op gaat.
Een aanrader;

Cloxacilin meenemen waar je heengaat!..Dit zorgt ervoor dat bij infecties de wond droog gaat worden en heelt..kan je daar vast per capule kopen..500 mg en dan paar per dag slikken.
Dit helpt ook goed tegen de Lizard'sEye..dit krijg je door bijvoorbeeld vliegen in de buurt van varkens en andere dieren die ze bij/onder hun huis houden..je gaat krabben en voor je het weet heb je diepe gaten in je huid..net vulkanen. En de zwarte punten gaan tot op je bot..met veel geel pus!

Diaree...vraag naar jonge melk van de cocosnoot...daar een liter of meer van drinken..je gaat dan nog meer eruitgooien daaronder. Maar dat moet ook..één van de weinige dingen die mij altijd hielpen. Nu zegt iedereen dan droog je nog harder uit..valt mee hoor!!!

Alle voetwaar gaat kapot..gewoon slippers bij huis en rubber laarzen op de boerderij..kan je uitspoelen en inderdaad rot niet.
Syntetische kleding..vak geeft dat alleen maar meer itch omdat het zweet nergens heen kan..katoen werkt zeer goed en voor mij nummer 1 daar...gewoon veel Tshirts kopen en een paar katoenen broeken..werkt het beste.

Mieren etc komen overal..kijk maar op de waslijnen en vaak zelfs visdraad gaan ze nog over..gewoon alles dichthouden in de hangmat.
En heb je veel musqitos in je hangmat/kamer.
Een doek pqakken en omhoog gooien tegen het plafond waar ze zijn..Beetje om je heen slaan heeft weinig nut!. Behalve dan als je er niet ingaat..zo kan je ze naar de uitgang dirigeren. 8-)

Verder veel plezier...lijkt me ook wel wat daar..tenminste een engelstalig land in die regio..lekker makkelijk.
Veel plezier en we kijken uit naar je verhalen!!!!!!!!


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Nieuw jungle avontuur

Bericht door Martin Outdoors »

Pffff, wat een land en wij maar piepen over een teek ;D ;D ;D


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Matis
Berichten: 2087
Lid geworden op: 23 jun 2010, 19:41
Locatie: Overloon

Re: Nieuw jungle avontuur

Bericht door Matis »

Eindelijk weer een update!
Ik ben nu in Guatemala, en heb weer fatsoenlijk internet.
Nadat ik bijna een half jaar op de boerderij heb gebleven heb ik erg veel geleerd. Hier zijn wat foto's. Helaas heb ik niet meer zoveel foto's aangezien mijn mobiel (die bijna betere foto's maakt dan mijn camera...) is gestolen in Guatemala...
Nu ik hier ben zie ik pas hoe mooi Belize is. Als je het vergelijkt met Belize kan je echt zien dat Belize zo dunbevolkt is.
Ik heb zoal geleerd hoe je koffie, cacao en vanille oogst en bewerkt. Je eigen kokosnootchocolade maken is best leuk en erg lekker!
En ik zie nu hoeveel werk koffie is, ik snap niet hoe t zo goedkoop kan worden verkocht...
Ook weet ik nu hoe je agouti schoonmaakt, en ik heb geholpen met een pekari (een soort zwijn) schoon te maken.
Alles bij elkaar was t een super ervaring en ik wil zeker terug gaan!
Bijlagen
IMG_20170127_093053.jpg
IMG_20170127_093053.jpg (5.19 MiB) 3919 keer bekeken
IMG_20170127_085733.jpg
IMG_20170127_085733.jpg (4.26 MiB) 3919 keer bekeken
IMG_2658.jpg
IMG_2658.jpg (1.63 MiB) 3919 keer bekeken
IMG_2888.jpg
IMG_2888.jpg (1.81 MiB) 3919 keer bekeken
P1020322.JPG
P1020322.JPG (4.81 MiB) 3919 keer bekeken


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Nieuw jungle avontuur

Bericht door Martin Outdoors »

Ow kerel wat is het daar mooi !!!!!
De jungle is de enige natuur waar ik nog niet ben geweest , ben enigszins een beetje jaloers ;D


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Nieuw jungle avontuur

Bericht door jenniskens »

Super dat je zo een goede tijd hebt gehad. 8-)


Gebruikersavatar
jasperkoopmans
Berichten: 267
Lid geworden op: 02 apr 2013, 10:50

Re: Nieuw jungle avontuur

Bericht door jasperkoopmans »

Waar ben je nu in Guatemala? En hoe lang blijf je nog in die regio? Ik heb daar een half jaar rondgereisd van Guatemala naar Panama, kan je misschien nog wat leuke tips geven!


Plaats reactie