Struinen langs de Waal

Ben je zelf het bos in geweest of heb je zelf iets op touw gezet voor en met anderen?
Plaats reactie
oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Struinen langs de Waal

Bericht door oud deelnemer 4 »

Struinen langs de Oude Waal - de Bisonbaai en de Millingerwaard
Ik was al langer van plan om deze natuurgebieden te bezoeken en afgelopen weekend was het dan eindelijk zover. omdat ik weet dat Deerbetah in de buurt woont gevraagd of hij er zin en tijd voor had om met me mee te wandelen. Zaterdag ochtend stond hij me aan het station op te wachten en na 'n kort ritje vonden we een geschikte plek om de auto te parkeren en kon de wandeling beginnen.
Het mooie van dit gebied is dat er grote stukken zijn waar je mag struinen, dus op de paden blijven hoeft niet. het is een oude zij arm van de Waal en kwelder landschap maar door de droogte bleven de voeten droog. het ene naar het andere plantje werd bekeken en benoemd, zo staat er toch nog heel wat dat ook voor mij als zuid-Limburger niet alledaags is om te zien, een van de redenen dat ik ook eens door dit gebied wilde struinen.
het is goed warm vandaag en zo nu en dan hebben we een pauze in de schaduw en eten en drinken we wat. het zeldzaamste plantje van de dag was de Rijncenaturie... deze vonden we op een oude terp bij de oude steenfabriek en later nog aan de Waalzijde bij de Bisonbaai.
Duizendguldenkruid - Waterweegbree - Wolfspoot - waren enkele andere mooie vondsten.
aan het einde van onze ronde keerden we terug naar de auto en reden we een stukje verder om een overnachtingsplaats te zoeken. deze vonden we ergens tussen de Bisonbaai en de Millingerwaard in niet al te ver van het water maar ver genoeg en beschut van de wegen en paden.
de hangmatten en de tarps stonden snel .. in de verte zagen we het namelijk al een hele tijd flitsen. we gingen aan het kokkerellen en de onweersfronten leken helemaal rondom ons te zitten. bliksemflitsen aan alle kanten. het geflits kwam soms aardig dicht bij maar behalve zo nu en dan een flinke windvlaag bleef het onweer op afstand en bleef het zelfs droog.
De dag erna werd de auto verplaats naar een parkeerplaats bij de Millngerwaard en begonnen we aan onze tweede rondwandeling.
Ook in dit gebied mag je struinen maar wegens werkzaamheden werd ons struingebied enigszins beperkt. kris kras en rondom de kwel'vingers'zoals ze genoemd worden werden plantjes gedetermineerd en genoten van alle mooie natuur. Kruisdistel - rood Guichelheil - Agrimonie - Late- en Canadeese Guldenroede - Ossetong en de Zwamnenbloem waren enkele plantjes die we op ons struinpad vonden.
Na zo goed als het gehele gebied doorkruist te hebben kwamen we warm en voldaan weer terug bij de auto. ik werd afgezet op het station en keerden we beiden huiswaarts.
@Deerbetah... dank je voor de gezelligheid en het meewandelen natuurlijk !


AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Deerbetah
Berichten: 37
Lid geworden op: 16 mar 2015, 13:50

Re: Struinen langs de Waal

Bericht door Deerbetah »

Dank je, en jij ook ontzettend bedankt voor het gezellig en leerzaam weekend ;D


TtB
Berichten: 132
Lid geworden op: 07 jun 2016, 09:41
Locatie: zutphen

Re: Struinen langs de Waal

Bericht door TtB »

Klinkt er gezellig en leerzaam. Leuk verhaal ;-)


Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: Struinen langs de Waal

Bericht door J@siu »

Goed verslag met leuke foto's ..geen foto's van het onderkomen ? 8-)


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: Struinen langs de Waal

Bericht door herman744 »

Mooi weer gehad Jos. Rijncentaurie gevonden ;D


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Struinen langs de Waal

Bericht door oud deelnemer 4 »

@ J@siu
zoals je moet weten zie je bij mij zelden een set-up op de foto's, is toch allemaal een pot nat en 1001 keer getoond al door zo ongeveer iedereen.
ook standaard potje koken op spiritus brander en vuurtje maken zul je bij mij niet vaak zien.


Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: Struinen langs de Waal

Bericht door J@siu »

8-) oke @Jos ,
duidelijk , maar ik dacht toch echt dat JIJ van verschillende set-up's gebruikt maakten , vandaar mijn vraag 8-)


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Struinen langs de Waal

Bericht door oud deelnemer 4 »

J@siu schreef:8-) oke @Jos ,
duidelijk , maar ik dacht toch echt dat JIJ van verschillende set-up's gebruikt maakten , vandaar mijn vraag 8-)
zekers...maar om zoiets nu op foto steeds weer vast te leggen... bij mij speelt de natuur de hoofdrol !


Gebruikersavatar
arjuna
Berichten: 538
Lid geworden op: 26 jan 2016, 20:46

Re: Struinen langs de Waal

Bericht door arjuna »

Wat je wel zou kunnen doen is de setup (opstelling) van de bomen op de foto kunnen zetten.
Dan kan iedereen zelf alles in vullen :-) :P

Koen


Plaats reactie