Solo hike edersee / kellerwald tijdens bronstperiode

Ben je zelf het bos in geweest of heb je zelf iets op touw gezet voor en met anderen?
Plaats reactie
remone
Berichten: 180
Lid geworden op: 28 okt 2012, 18:07

Solo hike edersee / kellerwald tijdens bronstperiode

Bericht door remone »

Hey hallo
Eerste weekend oktober heb ik een solo-hike geplanned.
Mijn eerste idee was om, geinspireerd door P.Venema een rondje om de Edersee te doen.
http://www.hiking-site.nl/prikbord/inde ... ald.13791/
https://www.route.nl/wandelroute/187462 ... -sauerland

Nu sprak ik een bekende, die me op het hart drukte niet die route te doen, ivm erg toeristisch.
Zeker omdat ik de edelherten-bronst erg boeiend vind raadde hij me aan om het kellerwald in te duiken, ligt aan de zuidkant van de edersee. Hij had nog wel wat stafkaarten liggen......van 30 jaar oud :o
Nu ben ik erg slecht in kaart lezen(ik mis echt een orientatie gen), vandaar dat ik een gps heb. Vandaar ook de edersee route, die is goed aangegeven en heeft duidelijk een meer in de buurt als gemakkelijk herkenningspunt.
Maar er is wel wat te zeggen voor het meemaken van de herten-bronst. Dat zou ik graag doen.

Ik vraag me af of het echt zo toeristisch is daar rondom de edersee.
Het ziet er wel mooi en rustig uit op de plaatjes.....
Is er iemand die toevallig een leuke 3 daagse route weet in het kellerwald? Of die zegt; gewoon gaan, de paden zijn duidelijk en goed te doen voor een ' op de bonnefooi-hike'?
Ik vond wel de ederhohepfad. Echter is dit geen lus, maw aan het einde de bus terug pakken. Niet echt heel fijn.
Of zijn er andere tips om in Duitsland van de bronst te genieten icm een mooie tocht?


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Solo hike edersee / kellerwald tijdens bronstperiode

Bericht door Martin Outdoors »

Mijn ervaring van Duitse bossen ook tijdens toeristische hoogtij dagen is dat het vrij rustig blijft en dat na 17:00 / 18:00 de rust helemaal weer terug keert in het bos .
Alles gaat naar huis om een biertje en een worstje te doen denk ik.

Dat komt misschien omdat er in verhouding meer mooi wandel bos aanwezig is in Duitsland dan in Nederland.
Maar de jagers blijven vaak wel in het bos , en daar zijn er weer heel veel van , misschien een fel oranje regenjas oid meenemen en aantrekken als er in je buurt gejaagd word. ^-^

Maar goed dat is mijn ervaring, En mocht je niet van plan zijn in het bos te blijven om te slapen heb je natuurlijk niks aan deze info ^-^

Enne gewoon gaan ;D ;D Ook in Duitsland ben je nooit erg ver van een openbare weg mocht je verdwalen.


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
remone
Berichten: 180
Lid geworden op: 28 okt 2012, 18:07

Re: Solo hike edersee / kellerwald tijdens bronstperiode

Bericht door remone »

Thanks :)
In het bos slapen sowieso 8-)
En dat ik ga staat ook vast.


Gebruikersavatar
Philip Venema
Berichten: 51
Lid geworden op: 18 aug 2011, 20:41
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Solo hike edersee / kellerwald tijdens bronstperiode

Bericht door Philip Venema »

remmen schreef: Ik vraag me af of het echt zo toeristisch is daar rondom de edersee.
Het ziet er wel mooi en rustig uit op de plaatjes..... Is er iemand die toevallig een leuke 3 daagse route weet in het kellerwald? Of die zegt; gewoon gaan, de paden zijn duidelijk en goed te doen voor een ' op de bonnefooi-hike'?Ik vond wel de ederhohepfad. Echter is dit geen lus, maw aan het einde de bus terug pakken. Niet echt heel fijn. Of zijn er andere tips om in Duitsland van de bronst te genieten icm een mooie tocht?
Het Kellerwald is een heel mooi deel van de route. In het Kellerwald zelf kan je genoeg andere routes/lussen pakken. Helemaal op de bonnefooi zou ik het niet doen. Een kaart met routes is wel handig om de 3 dagen goed uit te nutten. Tenzij je gewoon het bos in wilt trekken. Maar zelf dan is een globaal plan over begin en einde wel handig. Want het Kellerwald is toch een beperkt oppervlakte waar je in een dag doorheen kan lopen. Je zou bijvoorbeeld kunnen starten in Kirchlotheim en na omzwervingen in het Kellerwald kunnen eindigen in Hemfurt-Edersee. En vandaar de bus terug nemen naar Kirchlotheim. Zelf heb Ik de Urwaldsteig relatief vroeg in het seizoen gelopen en ben niet meer dan 1-2 personen per dag tegen gekomen, met uitzondering van de dorpen. In Oktober lijkt het mij ook weinig toeristisch. Verder ga je in een mooie tijd voor paddenstoelen. Die groeien daar in de oude bossen ook welig. Er is inderdaad ook veel wild daar. Heb prachtige ontmoetingen gehad met reeën, herten en wilde zwijnen. Nadeel is wel dat je in het jachtseizoen gaat. Zelf zou ik dat niet snel doen, in combinatie met wildkamperen in een natuurgebied zoals het Kellerwald. Jagers verwachten daar geen mensen. En met oranje ben je ook goed zichtbaar voor de boswachter die in Duitsland een flinke boete zou kunnen geven. Je lijkt mij niet iemand die zich hierdoor laat afschrikken, maar bedenk wel goed hoe en waar je wilt gaan slapen. Veel plezier daar!


Gebruikersavatar
arjuna
Berichten: 538
Lid geworden op: 26 jan 2016, 20:46

Re: Solo hike edersee / kellerwald tijdens bronstperiode

Bericht door arjuna »

veel plezier
1 tip, als je jezelf antwoord geeft :-\ ,lach er dan om
we zijn en blijven mensen ^-^

Koen


remone
Berichten: 180
Lid geworden op: 28 okt 2012, 18:07

Re: Solo hike edersee / kellerwald tijdens bronstperiode

Bericht door remone »

Philip Venema schreef:
remmen schreef: Ik vraag me af of het echt zo toeristisch is daar rondom de edersee.
Het ziet er wel mooi en rustig uit op de plaatjes..... Is er iemand die toevallig een leuke 3 daagse route weet in het kellerwald? Of die zegt; gewoon gaan, de paden zijn duidelijk en goed te doen voor een ' op de bonnefooi-hike'?Ik vond wel de ederhohepfad. Echter is dit geen lus, maw aan het einde de bus terug pakken. Niet echt heel fijn. Of zijn er andere tips om in Duitsland van de bronst te genieten icm een mooie tocht?
Het Kellerwald is een heel mooi deel van de route. In het Kellerwald zelf kan je genoeg andere routes/lussen pakken. Helemaal op de bonnefooi zou ik het niet doen. Een kaart met routes is wel handig om de 3 dagen goed uit te nutten. Tenzij je gewoon het bos in wilt trekken. Maar zelf dan is een globaal plan over begin en einde wel handig. Want het Kellerwald is toch een beperkt oppervlakte waar je in een dag doorheen kan lopen. Je zou bijvoorbeeld kunnen starten in Kirchlotheim en na omzwervingen in het Kellerwald kunnen eindigen in Hemfurt-Edersee. En vandaar de bus terug nemen naar Kirchlotheim. Zelf heb Ik de Urwaldsteig relatief vroeg in het seizoen gelopen en ben niet meer dan 1-2 personen per dag tegen gekomen, met uitzondering van de dorpen. In Oktober lijkt het mij ook weinig toeristisch. Verder ga je in een mooie tijd voor paddenstoelen. Die groeien daar in de oude bossen ook welig. Er is inderdaad ook veel wild daar. Heb prachtige ontmoetingen gehad met reeën, herten en wilde zwijnen. Nadeel is wel dat je in het jachtseizoen gaat. Zelf zou ik dat niet snel doen, in combinatie met wildkamperen in een natuurgebied zoals het Kellerwald. Jagers verwachten daar geen mensen. En met oranje ben je ook goed zichtbaar voor de boswachter die in Duitsland een flinke boete zou kunnen geven. Je lijkt mij niet iemand die zich hierdoor laat afschrikken, maar bedenk wel goed hoe en waar je wilt gaan slapen. Veel plezier daar!
Wederom hartelijk dank! Ik ga even puzzelen met je tips :-)
Urwaldsteig zelf ook niet aan te raden mbt de jacht? Of doel je meer op het echte kellerwald in gaan? Fijn dat ik even word herinnerd. In NL zijn we gelukkig zo ver dat jacht pas na de bronst begint....


remone
Berichten: 180
Lid geworden op: 28 okt 2012, 18:07

Re: Solo hike edersee / kellerwald tijdens bronstperiode

Bericht door remone »

arjuna schreef:veel plezier
1 tip, als je jezelf antwoord geeft :-\ ,lach er dan om
we zijn en blijven mensen ^-^

Koen
???


Gebruikersavatar
Philip Venema
Berichten: 51
Lid geworden op: 18 aug 2011, 20:41
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Solo hike edersee / kellerwald tijdens bronstperiode

Bericht door Philip Venema »

remone schreef:Urwaldsteig zelf ook niet aan te raden mbt de jacht?
Gewoon lekker gaan! Alleen tijdens de jacht opletten als je van de paden afwijkt of tegen de avond het bos ingaat.


Plaats reactie