Walking North...

Ben je zelf het bos in geweest of heb je zelf iets op touw gezet voor en met anderen?
oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Walking North...

Bericht door oud deelnemer 4 »

Mooie tocht en ervaring.... al zou mijn keuze dan toch op een fiets evt. met aanhangkar gevallen zijn voor die afstanden :-)


Gebruikersavatar
Cobber
Berichten: 490
Lid geworden op: 04 jan 2015, 20:27
Locatie: Top of the North

Re: Walking North...

Bericht door Cobber »

Ja ieder zijn ding...maar fietsen trekt me niet. Al zou het wat sneller gaan over deze afstand..en ja af en toe wel jaloers als ik ze naar beneden zag suizen met TIG kilometer per uur....Maar was net alsof ze altijd zo uit moeders wasmachine kwamen rollen. Het wasmiddel en de vouwtjes vielen me wel op.


Gobert
Berichten: 75
Lid geworden op: 23 apr 2016, 21:47
Locatie: Heaven

Re: Walking North...

Bericht door Gobert »

Volgens mij is trekking de ultieme beleving. Nog intenser dan middels een fiets.


La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
Cobber
Berichten: 490
Lid geworden op: 04 jan 2015, 20:27
Locatie: Top of the North

Re: Walking North...

Bericht door Cobber »

IMG_4117.JPG
IMG_4117.JPG (339.03 KiB) 3990 keer bekeken
IMG_4111.JPG
IMG_4111.JPG (210.35 KiB) 3990 keer bekeken
Hier een kort verslag van de tocht...

Het is al half juni als ik in Portalegre aankom. Het is hier dat ik de laatste keer moest opgeven omdat de ogen niet meer meewerkten en vervolgens drie maand heb thuis gezeten met dichte gordijnen en me zat te verbijten dat het weer eens niet wou met de gezondheid.
Destijds in februari als vertrekpunt Lagos, in het zuidwesten van Portugal. Elke dag ijs op de tent en ook overdag tijdens het lopen was het snijdend koud. Een mooie tocht wat ik maar de Zweten en Zeur tocht zal gaan noemen….
Maar ja dat willen we toch!!!

De route die ik loop is langs de grens met Spanje naar het Noorden. Daar ga ik de rivier de Douro stroomopwaarts nemen. Om daarna vanaf Soria naar het oosten te lopen om over de Pyreneeën te gaan. Dan de Cheyvenne over om vervolgens wat tijd langs de Loire en Saona te lopen..dan naar de Rijn, waar ik stroomafwaarts ga naar Nederland.
Vanaf dag één is het alleen maar op en neer met af en toe een plateau er tussen. Tempraturen gaan regelmatig boven de veertig graden en schaduw is vaak ver te zoeken. Hier en daar bosjes en bomen bieden niet zo heel veel comfort. Dus veel bij gebouwen en leegstaande panden om de zon te ontsnappen.
IMG_3991.JPG
IMG_3991.JPG (321.76 KiB) 3990 keer bekeken
Na een tijdje word het een ritme van vroeg op. Doorlopen tot in de vroege middag en dan siesta. En daarna nog een uur of twee als ik daar zin in had.
Siesta was vaak een Menu Del Dia voor mij in een cafe. Waar je voor zeven/acht euro kon eten. Het brak de dag, gaf verkoeling en aangezien de Spanjaarden Spaans en Spaans en Spaans spreken altijd genoeg te beleven…ook omdat mijn Spaans niet je van het is!! Verder is het een solitaire bezigheid dat lopen. Je leeft van kruising naar kruising en plaats naar plaats en bergje naar bergje. Blij dat je weer water kan innemen. Naast de 2 flessen van een liter nog een 5 liter tank bij me..Het water is niet aan te slepen door oa een lekke kop packing bij mij. Het gustst overal uit.
Verder leef ik op CocaCola en vooral de wereld Cornetto’s.. Ijsjes zijn erg goedkoop en dat mag ook wel met 4 van die dingen op een dag.
Koken voor mezelf doe ik niet veel in Spanje en Portugal…Verder maak ik veel gebruik van Hostals, goedkope hotels. Maar door de frequentie loopt het toch aardig op. Het is een noodzakelijk kwaad..de ogen protesteren aldoor en in een Hostel betekend dat ik in het donker kan liggen voor een dag en eigenlijk verder ook nooit wat onderneem. De ogen moeten rust hebben.

Na een maand kom je een beetje in het ritme. De spiertjes worden losser, de buik gaat weg en zo word het weer wat makkelijker. Wat blijft is het eeuwige op en neer gaan. Berg op en af elke dag weer. Voornamelijk over wegen en wat dirt roads. De Pyreneeën steek ik over langs bergpaden en met een wandelkar geen doen..De Port de Salou is zeer zwaar. Met veel valpartijen en veel schade aan kar en mijzelf. De kar zal later toch nog opgeven als gevolg van dit avontuur.
De komende drie week zit ik op een camping in SaintGirons. De pols is gescheurd, de ribben zwaar gekneusd aan beide kanten en de voet is blijkt na een week gelukkig niet gebroken.
De ogen doen het ook weer niet en zit veel bij de oogarts.
Verder betekend dit oponthoud…..
Zodra het maar kan ga ik weer op weg…en de komende 5 week loop ik aldoor met veel pijn. Daarnaast is de Cheyvenne ook het zwaarste traject. Het zijn geen bergen zoals in het begin maar heuvels die veel van je vragen…vaak kort en steil en dit gaat weken zo door.
Maar we zetten door…de dagen bestaan alleen maar uit lopen en lopen. Frankrijk word het land van Stokbrood, camenbert, goulashvlees en melk. Verder slaap ik geen één keer meer onderdak nadat ik de grens ben overgegaan en dat zal zo blijven tot ik weer in mijn eigen bedje lig in Olanda.
Ook kook ik alleen maar weer en uit eten doe ik eigenlijk niet meer.
Deed ik de eerste maand nog een 30 kilometer per dag nu gaan we vaak naar de 45. Ik wil binnen zes week in Straatsburg zijn en ja dat lukt me ook nog. Gevolg is wel dat ik wat geïrriteerd word maar dat hoort erbij.
Ik kom aan bij de Rijn en volg het fietspad naar Holland..Nog een kleine 700 kilometer en dan nog even naar Grunn.
Maar waar ik aldoor bang voor was gebeurd; De kar breekt een paar dagen voor de grens bij Lobith in tweeën. Het frame had ik wat geprobeerd te maken met kneedbare aluminium/epoxy maar tevergeefs.
Ik heb geen zin om nog te wachten op een nieuw kar of onderdelen. Ik neem de trein en kom aan in Grunn.

Al met al weer een leuk avontuur. Veel variatie qua landschap en ook betreft weer. En de mensen natuurlijk.
Lopen is niet zo spectaculair als met de kayak op zee…maarja we moeten het er maar mee doen. Een totaal andere beleving. Maar wel weer leuk om mee te maken.

Verder gebruik gemaakt van een wandelkar, bivakzak en tarp.
Niks op aan te merken voldoet allemaal goed. En een hangmat voor de siësta mee. Dit was zeer prettig om de voeten te ontlasten. Enige wat ik zou veranderen volgende keer is een kleinere handdoek. Maar dat kan ook komen omdat de buik nu kleiner is.


Gebruikersavatar
johndice
Berichten: 242
Lid geworden op: 04 jan 2015, 22:28
Contacteer:

Re: Walking North...

Bericht door johndice »

Gaaf verhaal Cobber! Bedankt voor het delen. Vervelend dat je ogen niet mee werkten, maar je hebt er het beste van gemaakt zo te horen. :) Wat is de volgende uitdaging?

Groeten,

John


Gobert
Berichten: 75
Lid geworden op: 23 apr 2016, 21:47
Locatie: Heaven

Re: Walking North...

Bericht door Gobert »

Idd tof verhaal.
Wat is er eigenlijk loos met de ogen?

Is die bivakzak een Carinthia?


La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
Cobber
Berichten: 490
Lid geworden op: 04 jan 2015, 20:27
Locatie: Top of the North

Re: Walking North...

Bericht door Cobber »

IMG_4139.JPG
IMG_4139.JPG (257.31 KiB) 3962 keer bekeken
Eerst even bijkomen..de voeten doen me nu nog zeer. Maar wie weet.....
De ogen is in het kort...het hoornvlies is beschadigd zodat ik al heel lang een soort lasogen heb...dus licht is een probleem en vocht. Vandaar altijd een donkere filterbril. Dit geeft veel ontstekingen en ander ongemak. En pijn dat nooit ophoud..vermoeiend.
IMG_4153.JPG
IMG_4153.JPG (151.88 KiB) 3962 keer bekeken


Gebruikersavatar
Cobber
Berichten: 490
Lid geworden op: 04 jan 2015, 20:27
Locatie: Top of the North

Re: Walking North...

Bericht door Cobber »

Ja is een Carinthia...erg tevreden over. Alleen dit weekend in Drie op de Veluwe knapte één van de stokken.
Heb hem nu al een poos en heeft me al grote diensten bewezen. Snel opzetten en inpakken. En geen hond die je ziet ook al sta je vijf meter van de weg af.


Gobert
Berichten: 75
Lid geworden op: 23 apr 2016, 21:47
Locatie: Heaven

Re: Walking North...

Bericht door Gobert »

Mooi ding, alleen wat te zwaar voor de rugzak.
Ik ben zelf een grote Carinthia fan. Ook hun slaapzakken zijn toppertjes.
Helaas heb ik geen bivakzak van Carinthia. Komt nog wel.


La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Walking North...

Bericht door Martin Outdoors »

Super dit joh .Heel tof dat je dit deelt . O0


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Cobber
Berichten: 490
Lid geworden op: 04 jan 2015, 20:27
Locatie: Top of the North

Re: Walking North...

Bericht door Cobber »

Daar is het Forum voor...beetje dingen leren en delen..vergaat mij zo met jullie filmpjes..verkneukel ik me ook aan!!!
Ja voor mij is gewicht niet zo belangrijk...volume wel. En zo zoeken we wat het beste past bij ons. Gister een minihanddoek binnen gekregen..wat een luxe!!!!
IMG_4135.JPG
IMG_4135.JPG (340.18 KiB) 3936 keer bekeken
IMG_4452.JPG
IMG_4452.JPG (346.65 KiB) 3936 keer bekeken


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Walking North...

Bericht door Tim »

Hey Cobber,

Erg mooie ploaties. Krijg er spontaan zin in weer een nachtje naar buiten te gaan.

Tot over een paar week.

Tim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Walking North...

Bericht door madman73 »

Geweldig verhaal Cobber! Jammer dat de kar het begaf, of had je er wel vrede mee?


Alder
Berichten: 498
Lid geworden op: 22 apr 2014, 09:07
Locatie: Bennekom

Re: Walking North...

Bericht door Alder »

Nou Cobber, ik geniet ook van dit verhaal, top avontuur! Sterkte met de gezondheid.


Gebruikersavatar
Cobber
Berichten: 490
Lid geworden op: 04 jan 2015, 20:27
Locatie: Top of the North

Re: Walking North...

Bericht door Cobber »

Leuk alle reacties...
Ja de kar...ik had er geen vrede mee en was liever doorgelopen. Maar was zo flauw dat hij het net niet gehaald had...En door alsmaar slechter wordend weer ook geen zin om te wachten op nieuwe onderdelen of neiuwe kar.
In Frankrijk hadden ze ook mijn winterslaapzak opgestuurd. Die is nooit aangekomen..pas een paar week later dook hij weer op in Nederland.
Zelfde met de hangmat die ik naar huis stuurde...hebben we pas een paar dagen geleden gekregen...was weken onvindbaar voor de post..Pffff Dus vandaar ook de afweging om de pijp maar aan Maarten te geven.
Ach ja in het zicht van de Haven......
IMG_3943.JPG
IMG_3943.JPG (357.13 KiB) 3896 keer bekeken
Zoals jullie zien veel verschillende overnachtingsplekken..hier op een verlaten terrein bij één of andere stad.


Plaats reactie