Heerlijk in een tornado gekampeerd met Sander

Ben je zelf het bos in geweest of heb je zelf iets op touw gezet voor en met anderen?
Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Heerlijk in een tornado gekampeerd met Sander

Bericht door MichelVH »

Een paar weken terug hadden Sander en ik met een week vakantie in het vooruitzicht zin om weer te kamperen, en aangezien we maar 1 nachtje weg konden hebben we voor een NTKC gekozen. De Haan was in de buurt maar waren we al geweest, en dus was de keuze tussen Haastrecht en Hazerswoude. Hazerswoude leek nogal groot, dus kozen we voor het kleine Haastrecht.

Half tien kwamen Sander en zijn vader aanrijden, en laadden we de spullen in. Na wat rondrijden vonden we het terrein eindelijk. Het viel meteen al tegen, het was een grasveld van 10x10 met 2 kleine boompjes, een toiletgebouwtje en een drukke weg vlak er langs. We zetten onze tarpjes op en maakten een vuurtje. Het water was afgesloten, en daar kwamen we pas achter nádat Sander zijn kaas-salami tortilla's eruit had gedrukt ::) . Nou ja, emmer water en het was weg. Voor het avondeten fruitten we wat uitjes aan, bakten we wat spek, en toen gooiden we er wortel, paprika, zoete aardappel en tomatenpuree bij. Het was heerlijk :-) . Het begon te druppelen en al gauw viel het met bakken uit de lucht. Rond 21:00 besloten we te gaan slapen omdat we allebei wel moe waren. Het regende nog steeds hard en het begon ook hard te waaien. Rond drie uur begon het niet normaal hard te waaien, zelfs mijn supersterke diamond setup lag plat tegen de grond en Sander zijn haringen waren eruit gevlogen. Toen werden we wakker en waren we er helemaal klaar mee. Toen gingen we in het gereedschaphok van het gebouwtje zitten, en wat kaarsen aangestoken (er waren geen lampen). Toen hebben we wat gekletst en gekaart en af en toe gekeken of de tarp niet in een boom hing 8-) . Tot een uur of zeven, toen laadden we mijn telefoon op bij de buurvrouw (hij was leeg) en om half acht belden we mijn vader en die kwam ons halen.

Eenmaal thuis meteen gaan pitten en heb net de spullen schoongemaakt en opgeruimd.

Les geleerd: Gewoon wildkamperen, dan kan je kiezen of je achter een heuveltje of in een veld wilt kamperen, is wel belangrijk als het zo hard waait dat je nauwelijks kan lopen ;-) . Oh, en van tevoren op maps kijken hoe zo'n NTKC terreintje eruit ziet. Dit is misschien wel de enige trip waarvan ik met zekerheid kan zeggen dat ik liever thuis was gebleven, noem me een mietje ::) .

Ik zal zo vanaf mn tellie wel even wat meer foto's uploaden, deze had mijn oma gemaakt.
FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg (82.77 KiB) 4764 keer bekeken


Vollgas Voraus!
Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Heerlijk in een tornado gekampeerd met Sander

Bericht door MichelVH »

IMG-20170301-WA0001.jpg
IMG-20170301-WA0001.jpg (646.65 KiB) 4753 keer bekeken
IMG-20170301-WA0002.jpg
IMG-20170301-WA0002.jpg (856.13 KiB) 4753 keer bekeken


Vollgas Voraus!
Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Heerlijk in een tornado gekampeerd met Sander

Bericht door ger010 »

Phoe pittig verhaal zeg dat is ff een mindere nacht...

Maar goed leer je ook weer van ^-^


Afbeelding
bourgeois
Berichten: 752
Lid geworden op: 05 dec 2009, 20:37

Re: Heerlijk in een tornado gekampeerd met Sander

Bericht door bourgeois »

Pittig nachtje inderdaad. Maar een tornado.....?


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Heerlijk in een tornado gekampeerd met Sander

Bericht door MichelVH »

bourgeois schreef:Pittig nachtje inderdaad. Maar een tornado.....?
Hey,

Een tornado natuurlijk niet, maar het waaide zo hard dat je weggleed als je op een asfaltweg liep. Dus het waaide echt heel echt hard :-) .


Vollgas Voraus!
Gebruikersavatar
arjuna
Berichten: 538
Lid geworden op: 26 jan 2016, 20:46

Re: Heerlijk in een tornado gekampeerd met Sander

Bericht door arjuna »

Nu maar nadenken ::) hoe je dit de volgende keer opvangt iets van schroef haringen of bungies iets dergelijks
Of wat lager afspannen meer touw stenen of iets wat je met een zaag kan afzagen .
goed besluit je doet dit voor je lol, en wind kan heel kort aanwakkeren tot een tornado dat heet wind snelheid naar boven of windvlagen.
Dat kan het kortstondig harder waaien en dan richting tornado kracht gaan.

Jullie hebben dit meegemaakt wie kan dat nog meer zeggen ,ik in ieder geval niet ^-^

Koen


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Heerlijk in een tornado gekampeerd met Sander

Bericht door oud deelnemer 4 »

Hey Jongens... :)
Klinkt als een spannende nacht.... zie het maar als ervaring verzamelen en goed voor 'n sterk verhaal als je oud bent.

Afspannen met bungies is een goed plan zoals Koen al schreef.
Te strak afspannen kan ook tot gevolg hebben dat je tarp gaat scheuren, zelfs de sterkste tarps kunnen kapot.


Gebruikersavatar
Jennekes
Berichten: 125
Lid geworden op: 13 okt 2013, 21:23
Locatie: Krimpenerwaard
Contacteer:

Re: Heerlijk in een tornado gekampeerd met Sander

Bericht door Jennekes »

MichelVH schreef:noem me een mietje ::)
Mietje! ;D

Grapje hoor! Zo zie je maar dat iets wat tegenvalt toch nog een verhaalwaardig avontuur wordt. Jullie zijn gewoon een ervaring rijker!


http://www.voetsporen.nl, indrukken van een wandelaar
http://www.natuursporen.nl, een klein natuurparadijsje in de oceaan van het Groene Hart
Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Heerlijk in een tornado gekampeerd met Sander

Bericht door MichelVH »

Thanks allemaal! Bungees had gekund, maar dan zou ik mijn tarp niet tot de grond kunnen spannen. Dan zou er een hele hoop wind (en water) naar binnen waaien. Lager opzetten kon niet, zelfs als ik plat lag kwam de wijde opening tegen mijn hoofd aan. Meestal als iets niet helemaal goed loopt op een tripje dan is dat gewoon mijn eigen domme schuld, maar nu kan ik niks bedenken wat beter had gekund ::) . Zat nog te denken of een tentje misschien wel was blijven staan, maar denk 't eerlijk gezegd niet...

Naja achteraf was het ook wel een debiel idee om te gaan kamperen met dat weer maar goed... ::)


Vollgas Voraus!
Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: Heerlijk in een tornado gekampeerd met Sander

Bericht door Sander2000 »

Zo hier wat foto's van de camera, eens proberen om ze als bijlage te posten. Was inderdaad een aardige storm, ben blij dat ik mn tarp nog heb
IMG_7867.jpg
IMG_7867.jpg (13.43 MiB) 4706 keer bekeken
IMG_7868.jpg
IMG_7868.jpg (8.66 MiB) 4706 keer bekeken
IMG_7866.jpg
IMG_7866.jpg (12.24 MiB) 4706 keer bekeken
IMG_7865.jpg
IMG_7865.jpg (7.93 MiB) 4706 keer bekeken
IMG_7864.jpg
IMG_7864.jpg (9.86 MiB) 4706 keer bekeken
IMG_7863.jpg
IMG_7863.jpg (10.24 MiB) 4706 keer bekeken
IMG_7862.jpg
IMG_7862.jpg (10.36 MiB) 4706 keer bekeken
IMG_7861.jpg
IMG_7861.jpg (8.9 MiB) 4706 keer bekeken
IMG_7860.jpg
IMG_7860.jpg (9.57 MiB) 4706 keer bekeken
IMG_7869.jpg
IMG_7869.jpg (8.87 MiB) 4706 keer bekeken


Gebruikersavatar
Jennekes
Berichten: 125
Lid geworden op: 13 okt 2013, 21:23
Locatie: Krimpenerwaard
Contacteer:

Re: Heerlijk in een tornado gekampeerd met Sander

Bericht door Jennekes »

Ik denk dat het met een tarp sowieso erg lastig wordt in een storm op open terrein. Ik heb wel eens tijdens krachtige windvlagen op een pas tussen 2 bergen gestaan met een setup waarbij de tarp als een tentje met één stok wordt opgezet. Door de wind werd het zeil tegen me aan gedrukt en dat ging verder prima gezien de windrichting. De ingang van de setup is nooit helemaal gesloten, dus als de wind andersom had gestaan, waren er meer problemen geweest.
Het voordeel van een (goede!) tent is dat deze beter met lijnen kan worden verstevigd. Heb ooit met een Hilleberg Akto in een vliegende storm (windkracht 9) aan zee gestaan. De enige bescherming was een heuveltje waarachter ik de tent neergezet had. Normaal gebruikte ik nooit de 2 scheerlijnen aan de zijkant, maar dat was de eerste keer dat dit noodzakelijk was. En dat ging goed. Was ook erg spannend trouwens...


http://www.voetsporen.nl, indrukken van een wandelaar
http://www.natuursporen.nl, een klein natuurparadijsje in de oceaan van het Groene Hart
Gobert
Berichten: 75
Lid geworden op: 23 apr 2016, 21:47
Locatie: Heaven

Re: Heerlijk in een tornado gekampeerd met Sander

Bericht door Gobert »

Ik denk ook dat een Tarp het aflegt tegen een tentje als het flink waait. Een tarp is nu eenmaal een grote windvanger.
Leuk verhaal trouwens.


La Passione Passa dal Cuore
Alder
Berichten: 498
Lid geworden op: 22 apr 2014, 09:07
Locatie: Bennekom

Re: Heerlijk in een tornado gekampeerd met Sander

Bericht door Alder »

Zeker een mooi verhaal weer, het blijft goed dat jullie er gewoon op uit gaan!

Dat was dan van woensdag op donderdag denk ik? Ik was die nacht bij Austerlitz op de paalcamping. Tussen de bomen heeft de wind wel minder vrij spel dan op een veld, maar ´s nachts ging het er lekker aan toe. Als je tarp het houd is het juist weer prachtig natuurlijk, ik lig dan hardop te lachen!

Ik heb het opzetten gefilmd, maar helaas geen nachtbeelden ::)

AfbeeldingTarpcamping: Setting up in 2 minutes

Een paar dingen die mij helpen om het allemaal stabiel te houden:
Ik heb aan de 4 punten zoals al door anderen aanbevolen een stuk elastiek-koord. Als haringen gebruikte ik vaak die simpele pinnen met een gebogen uiteinde, maar tegenwoordig heb ik driekantige haringen, zie beide op de foto. Ze zijn net zo licht maar veel stabieler:
20170305_215121.jpg
20170305_215121.jpg (3.32 MiB) 4653 keer bekeken
En dan de haringen goed schuin de grond in, loodrecht op de lichting van je scheerlijn. En ik gebruik dyneematouw, dat rekt niet zo erg als paracord, en is supersterk.


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Heerlijk in een tornado gekampeerd met Sander

Bericht door Tim »

MichelVH schreef:noem me een mietje ::)
Een mietje was sowieso niet gegaan. De natuur nam gewoon wraak op die dubbele middel vinger. Niet doen joh, je toekomstige werkgever of klant vind hem ook.

Tim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Heerlijk in een tornado gekampeerd met Sander

Bericht door Dabberty »

En, hebben jullie je gear al aangepast na deze ervaring?
Zoja, waar ben je voor gegaan?


Plaats reactie