Chaam 1

Ben je zelf het bos in geweest of heb je zelf iets op touw gezet voor en met anderen?
Gebruikersavatar
rude
Berichten: 903
Lid geworden op: 17 jul 2012, 17:56
Locatie: België
Contacteer:

Chaam 1

Bericht door rude »

Eergisterenavond toegekomen op Chaam 1 rond 19:00 uur. Nog een tijdje daglicht dus nog even gewacht met vuur maken. Het was ook nog een zalige 20 ° C. Wel al droog gras en takjes verzameld en deze in de daarvoor voorziene vuurplaats gelegd. Slokje water en al wat uitgepakt, begint het gras te smeulen zeg. Bij wijze van experiment de boel onaangeroerd gelaten en gekeken wat er ging gebeuren. Ja hoor, het doorliep.alle fases van rookkleur en rookdikte, net zoals je een bundel in vuur blaast. Er was vuur.

Dit had ik nog nooit meegemaakt en het is een mooie herinnering dat een klein peukje of iets dergelijk ECHT bosbrand kan veroorzaken.

We hebben het vuur vanaf dat moment zeer goed,gemonitord en getracht zo min mogelijk vonken te maken. Na onze maaltijd en glaasje wijn het vuur met liters water overgoten en de assen op de tast gecheckt op warme plaatsen zodat we met een gerust hart konden gaan slapen. Volgende ochtend nog een dubbelcheck gedaan, all safe.

Ontbijt gemaakt op gas.

Op de terugweg hoorden we op de radio dat er vanaf die ochtend een code rood van kracht is op de Belgische heides.

Voor de rest een zalige tijd gehad, niemand gezien en de volgende ochtend om 9 uur alweer weg.
IMG_0231.PNG
IMG_0231.PNG (908.42 KiB) 4390 keer bekeken
IMG_0243.JPG
IMG_0243.JPG (643.26 KiB) 4390 keer bekeken
IMG_0241.JPG
IMG_0241.JPG (1 MiB) 4390 keer bekeken
IMG_0235.JPG
IMG_0235.JPG (786.76 KiB) 4390 keer bekeken
IMG_0234.JPG
IMG_0234.JPG (827.92 KiB) 4390 keer bekeken
IMG_0236.JPG
IMG_0236.JPG (706.52 KiB) 4390 keer bekeken
IMG_0237.JPG
IMG_0237.JPG (1.41 MiB) 4390 keer bekeken
IMG_0238.JPG
IMG_0238.JPG (656.72 KiB) 4390 keer bekeken


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Chaam 1

Bericht door Dabberty »

Leuk verslag, iemand had dus het vuur voor je niet goed uitgemaakt?


Gebruikersavatar
rude
Berichten: 903
Lid geworden op: 17 jul 2012, 17:56
Locatie: België
Contacteer:

Re: Chaam 1

Bericht door rude »

Er lagen nog verkoolde restanten in de vuurplaats, ze leken vrij recent maar ik denk dat de omstandigheden voor een spontane ontbranding redelijk perfect waren.. Het had waarschijnlijk wel kunnen voorkomen worden had men de boel eerst met water doordrenkt en daarna de assen verspreid.


Gebruikersavatar
rude
Berichten: 903
Lid geworden op: 17 jul 2012, 17:56
Locatie: België
Contacteer:

Re: Chaam 1

Bericht door rude »

even een oude topic oprakelen, maar ik stuitte wederom op een slecht gedoofd vuur... Ben erin geslaagd te filmen hoe droog gras uit zichzelf ontbrand.
https://youtu.be/Qob7sqxjxK4


Thabro

Re: Chaam 1

Bericht door Thabro »

.............
Laatst gewijzigd door Thabro op 18 jun 2021, 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Chaam 1

Bericht door ger010 »

Bah, jammer dat mensen er zo mee omgaan krijg er altijd kromme tenen van.
Tuurlijk is een vuurtje lekker zeker in de wat frissere avond maar sprokkel netjes
en zorg dat het goed uit is bij vertrek... maar goed.

Heb je nog genoten van de kikkers in de vroege ochtend, heb er een aantal maal
geslapen en kreeg een geweldig contert in de ochtend.


Afbeelding
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Chaam 1

Bericht door Martin Outdoors »

Tsja het kan snel gaan . Ik zie dat je een kanaal hebt Rude , meteen maar geabonneerd ^-^

Groet !!


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Thabro

Re: Chaam 1

Bericht door Thabro »

.............
Laatst gewijzigd door Thabro op 18 jun 2021, 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Chaam 1

Bericht door Tim »

Hey,

Los van het feit dat ik ook vind dat je de vuurplek netjes (dus uit) achterlaat, is het wel wat ver gezocht dat zo'n asbak een heel bos in de fik krijgt.

Als je dat realistisch acht, dan kun je er per definitie geen vuur in stoken.

Het filmpje van Rude is wel een mooie, je kan dus met een paar kooltjes zo een vuurtje aansteken.

Tim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Mismieter
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 mar 2019, 17:30
Locatie: Geleen

Re: Chaam 1

Bericht door Mismieter »

Ik ga dit weekend ook naar Chaam. Dat word de eerste keer daar. Beetje rommelen en genieten. Komt er veel bezoek van de boswachter daar?
Wat vuur betreft, op welke kan ik het fijnst een vuurtje maken om te koken? 1,2 of 3?
2 leek me op Google Maps zo de leukste ligging te hebben.
Als ik op tijd daar kan zijn ga ik ze alledrie af lopen om te kijken waar ik mn bivak opsla. Maar als iemand hier recent geweest is, kan die me misschien even op de mooiste plek wijzen. Ik ben een grondslaper, dat wel.


Je moet niks, je wilt het. Of niet...
Thabro

Re: Chaam 1

Bericht door Thabro »

...............
Laatst gewijzigd door Thabro op 18 jun 2021, 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Chaam 1

Bericht door Martin Outdoors »

Ja met modderplassen kun je een millbank zak gebruiken om het water grof te filteren , of een andere zak van stof ^-^


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Thabro

Re: Chaam 1

Bericht door Thabro »

...............
Laatst gewijzigd door Thabro op 18 jun 2021, 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Chaam 1

Bericht door Martin Outdoors »

Top ! 8-) .


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Mismieter
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 mar 2019, 17:30
Locatie: Geleen

Re: Chaam 1

Bericht door Mismieter »

Nou. Ik ben er geweest in Chaam. Ik had me bedacht alle drie de plaatsen af te lopen. Aangekomen op Chaam 1 zaten er een aantal mensen rond het vuur. Hier ben ik even gezellig bij gaan zitten. Daar kreeg ik al snel te horen dat ik niet verder hoefde te trekken. Op 2 en 3 is er de laatste tijd veel rottigheid met jeugd die met muziek en scooters lawaai lopen te maken werd me verteld. 1 ziet er mooi uit met mooie plekjes dus ik heb na een gezellig kampvuur mn bivak maar opgeslagen. Me daarna ook teruggetrokken van het kampvuur en lekker gekookt voor het donker werd. Heerlijk geslapen en niet koud gehad. Ik dacht dat het 0 graden zou zijn dus de bivakzak mee. Toen ik opstond lag het ijs om mn tarp. -2.... Was mijn eerste keer met de tarp en gelijk de vuurdoop haha. Koffie gemaakt, brood gemaakt, spek met ei gebakken en genoten als een koning. Alles ingepakt en weer netjes opgeruimd. Chaam was leuk! Volgende keer weer wat anders. En als de vrouw het goed vind eens wat langer.
20191109_171134.jpg
20191109_171134.jpg (2.93 MiB) 3251 keer bekeken


Je moet niks, je wilt het. Of niet...
Plaats reactie