Wild/paalkamperen zuid Holland

Ben je zelf het bos in geweest of heb je zelf iets op touw gezet voor en met anderen?
Madmaus
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 feb 2017, 17:09

Wild/paalkamperen zuid Holland

Bericht door Madmaus »

Ik heb mijn neefje van 8 al een paar keer beloofd om te gaan kamperen. Dat moet er nu toch maar echt van komen binnenkort.
Niet op een camping maar wel echt in de natuur. Mooiste zou zijn wildkamperen maar wellicht is paalkamperen ook een optie.

Heeft er iemand ervaring met paalkamperen in zuid Holland? Wat is een mooi plekje tussen de bomen voor een tarp? Kan je daar misschien diersporen zoeken?

Hopelijk heeft iemand een goede tip?


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Wild/paalkamperen zuid Holland

Bericht door MichelVH »

Bij Leidschendam is een paalcamping, 3x niks. Veel te druk eromheen en weinig echte natuur. Ik zou eens kijken naar een NTKC. Alleen maar zeursenioren, maar goed: zolang je je aan de regels houdt bemoeien ze zich nergens mee. Vuur stoken mag, met messen en bijlen lopen mag, dus je riskeert geen boze boswachter die je om 2:00 uit je hangmat kiepert. NTKC "de haan" is mooi maar wel een beetje netjes, Hazerswoude is leuk en Haastrecht is helemaal niks: het is een grasveld van 10x10 naast een drukke weg en geen bomen. "Het Essenbos" is op het randje van ZH maar wel erg mooi.


Vollgas Voraus!
Madmaus
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 feb 2017, 17:09

Re: Wild/paalkamperen zuid Holland

Bericht door Madmaus »

Bedankt!

Ik heb gewoon een auto tot de beschikking dus iets verder is ook geen probleem maar ik wil niet het halve land door voor 1 dagje.

Ik zal eens opzoeken wat NTKC is.
Het is dus geen probleem om met een jochie van 8 daar aan te komen?


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Wild/paalkamperen zuid Holland

Bericht door MichelVH »

Nee snap ik, moet niet te ver zijn. De Valkenbelt vind ik het allermooiste NTKC terrein maar Austerlitz schijnt ook gaaf te zijn. NTKC ben je zeker welkom met kinderen, zolang je ze in de gaten houdt. Maar er kan weinig gebeuren, meeste terreinen staan gaashekken omheen en als je 8 bent heb je je zwemdiploma ook al, mocht je in de sloot vallen ofzo.

NTKC is een kampeervereniging met terreinen door het hele land. Het gros van de leden is 50+ en je kan er dus niet zuipen en keten. Ook doen ze soms wat vervelend als ze mij als 15 jarige met een kloofbijl zien werken, het moet wel allemaal volgens het boekje bij deze mensen. Maar uiteindelijk kunnen ze wel aardig zijn, je moet gewoon ja en amen zeggen en dan is het leuk kamperen. Je hoeft niet te boeken, als je een account maakt kun je zien waar het is. Je rijdt erheen en er zijn 2 opties: Je bent de eerste of er zijn al mensen. In het tweede geval kun je je kampspullen op een mooi plekkie dumpen en meldt je je bij de kampwacht. In het eerste geval ga je naar het zgn "sleuteladres", dit is meestal binnen een km afstand. Hier kun je een sleutel ophalen en krijg je de sleutel van het terrein en het hok/schuur. Als je als eerste komt ben je kampwacht en moet je het kampeergeld innen bij de andere kampeerders. Je moet lid zijn om te kamperen, dit kost een paar tientjes per jaar, plus een hele lage per nachtprijs. Je kunt in jouw geval ook een paar nachten op proef, dan betaal je iets meer per nacht maar hoef je niet meteen lid te worden.

Mvg


Vollgas Voraus!
Gebruikersavatar
Jennekes
Berichten: 125
Lid geworden op: 13 okt 2013, 21:23
Locatie: Krimpenerwaard
Contacteer:

Re: Wild/paalkamperen zuid Holland

Bericht door Jennekes »

De volgende paalkampeerplaatsen zijn wel een stuk leuker:

Dokse Laagten:
Groene Hart - Alblasserwaard (Zuid-Holland)
GPS: 51.892169, 4.776023

Avelingen:
Groene Hart - Alblasserwaard (Zuid-Holland)
GPS: 51.831983, 4.921445

Oeverlanden Hollands Diep:
Oeverlanden Hollands Diep (Zuid-Holland)
GPS: 51.707123, 4.539019


http://www.voetsporen.nl, indrukken van een wandelaar
http://www.natuursporen.nl, een klein natuurparadijsje in de oceaan van het Groene Hart
Madmaus
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 feb 2017, 17:09

Re: Wild/paalkamperen zuid Holland

Bericht door Madmaus »

Bedankt!

Ik heb NTKC gemaild met een paar vragen. Daar heb ik inmiddels al reactie op.
Wat ik mij wel afvraag is of NTKC meer een camping beleving is dan een natuurbeleving?

@Jennekes.

Bedankt hiervoor. Ik ga ze even inspecteren.
Wellicht is het toch leuker voor mijn neefje om bij een paal te kamperen omdat dit spannender is voor hem.

Plan was om onder een tarp te liggen in een bivakzak, indien hij dat niet durft in een tentje.
Hij zit op scouting dus vind het leuk om lekker te rommelen.


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Wild/paalkamperen zuid Holland

Bericht door MichelVH »

Een NTKC is zeker meer een natuurbeleving! Sommige terreinen zijn wel een beetje campings maar dit zijn er niet veel. PKP's zijn wel iets wilder over het algemeen maar zeker niet alle. NTKC is iets minder wild maar je krijgt er een hoop rust voor terug. Op een PKP kan het gebeuren dat je moet overnachten naast de lokale zuipjeugd, het is immers open voor iedereen. PKP mag je eigenlijk ook niet zo veel, vuur wordt gedoogd maar dat is het dan wel. Bij een NTKC mag veel meer. Maar goed de afweging is aan jou, met kleine kinderen zou ik zeker willen zijn van een leuke kampplaats ipv op de bonnefooi naar een PKP, maar een PKP kan wel veel leuker zijn dan een NTKC.


Vollgas Voraus!
Madmaus
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 feb 2017, 17:09

Re: Wild/paalkamperen zuid Holland

Bericht door Madmaus »

Ja dat is wel iets natuurlijk als je met een jochie van 8 gaat kamperen dat je niet tussen de dronken hangjeugd wil komen.

wellicht ga ik met hem een keertje naar de NTKC. Maar dan buiten de vakantie periode. Dan is het wellicht een stuk rustiger op die plekken.


Madmaus
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 feb 2017, 17:09

Re: Wild/paalkamperen zuid Holland

Bericht door Madmaus »

*ik zie geen mogelijk om mijn bericht te editen*

Er is vlak bij mijn huis in Den Haag ook een NKTC plek:
https://www.kampeerclub.nl/terrein/kamp ... in-de-haan

Dan zouden we op de fiets kunnen en dat is misschien wel leuk.
kent iemand dit terrein?

mag je koken op een woodstove bv?


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Wild/paalkamperen zuid Holland

Bericht door MichelVH »

Hallo Madmaus,

Buiten de vakantieperiode is een PKP juist een goeie keus omdat het er dan (bijna) gegarandeerd rustig is. NTKC De Haan is wel leuk, niet heel wild (er is een soort speeltuintje) maar zeker geen camping. Het strand is ook loopafstand. Je liggen ook kano's die je mag pakken, dat is erg leuk om te doen. Het water erachter kun je rustig wat vissen (er zijn geen wegen in het zicht dus geen langsrijdende wouten). Dus zeker een leuk terrein waar veel te doen is. Koken op een houtvuur mag op de gezamenlijke kampvuurkuil of in een stalen bak voor je tent (stoeptegel met een woodstove is ook goed).


Vollgas Voraus!
Madmaus
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 feb 2017, 17:09

Re: Wild/paalkamperen zuid Holland

Bericht door Madmaus »

Ik denk dat het toch de NTKC in Den Haag gaat worden.
Dit is denk ik voor mijn neefje genoeg spanning als hij voor het eerst onder een tarp gaat slapen (als hij dat uberhaupt durft).


Gebruikersavatar
arjuna
Berichten: 538
Lid geworden op: 26 jan 2016, 20:46

Re: Wild/paalkamperen zuid Holland

Bericht door arjuna »

Wat je kan doen om die oer angst van je neefje inzichtelijk voor hem te maken , en een weg vluchtroute gereed te hebben
Is de tarp en de tent op te zetten.
Beide onder de tarp ,en als het niet gaat kan hij zelf beslissen waar hij de nacht wil door brengen.
Deze angst voor het donker en van daar uit het onbekende is voor een kind over winbaar , ik heb dat al meerdere keren gedaan.
Maak er een spel van laat hem luisteren naar de omgeving. loop bij het vuur weg.
Maak een wandeling zonder licht , die je ook overdag hebt gedaan pak zijn hand vast en je zal voelen dat de spanning weg vloeit via jou.
En geef zijn angst de ruimte om dan tot inkeer te komen dat er geen beren en wolven zijn rond zijn slaap plaatst.
Als je een muskieten gaas hebt span deze onder de tarp dit geeft een vorm van veiligheid .
Hang een olie lamp op of brand een kaars in een bier blikje.
Eet wat in de slaapzak.
Dek hem exstra toe .zorg daar voor dit kan je al groot mens voor hem doen
Alles is toe gestaan ,maar doe het met liefde en humor.
en wil die naar de tent , is dat ook goed Rome is ook niet in een dag gebouwd.

Veel plezier om een klein mens zijn ware natuur te zien

Arjuna


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Wild/paalkamperen zuid Holland

Bericht door Martin Outdoors »

Doe es normaal joh ;D gewoon wildkamperen en netjes blijven dan beleef je de Neerlandsche natuur beleving pas echt ^-^


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Wild/paalkamperen zuid Holland

Bericht door janvanloon »

Laat hem op voorhand een natuurboek met dieren zien ;) Vertel hem wat hij in het donker kan horen ( egels knorren heel luis, een ree wat blaft een vosje wat huilt. Zoals arjuna zegt... met humor en plezier beleven.

Ook leuk is een mini vuur maak sessie doen met hem ;)
Laat hem leren, spelen en genieten... Maak hem moe zodat ie een nachtje doorslaapt.
Een zakje marshmellows voor bij het kampvuur doet wonderen :p

En vergeet zelf niet te genieten ;)


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Madmaus
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 feb 2017, 17:09

Re: Wild/paalkamperen zuid Holland

Bericht door Madmaus »

Marshmallows staan sowieso op het menu.
Net zoals broodjes Knakworst :)

Ik wil hem leren vuurmaken, water zuiveren en misschien sporen zoeken.

Bedankt voor alle tips. Ik ga ze van harte nemen
Binnenkort nog even bespreken of hij het echt ziet zitten onder een tarp en dan moet het goedkomen.


Plaats reactie