Camino Primitivo

Ben je zelf het bos in geweest of heb je zelf iets op touw gezet voor en met anderen?
rjvdsluis
Berichten: 381
Lid geworden op: 13 mei 2011, 17:15
Contacteer:

Camino Primitivo

Bericht door rjvdsluis »

Geachte Forumleden.

Het afgeopen jaar heb ik mij voorbereid op een lange wandeltocht in Noord Spanje. Door omstandigheden is deze tocht niet doorgegaan. Ik hoop toch nog in de nabije toekomst. Ik heb veel informatie verzameld, over kosten en websites. Als ik zo iets plan voor mij zelf heb maak ik een Website met Google.
Alle informatie staat dan online en kan ik zo bekijken. Het is dus een soort aantekenboek voor mijnzelf.

Samenvatting:

Langs de Noordkust van Spanje zijn een aantal routes te lopen die bij U misschien bekend is als
DE CAMINO DE SANTIAGO (De weg naar Santiago}
De weg, die je overrigens in Nederland kan starten, is een pelgrimsroute langs goedkope slaapgelegenheden. Wij waren van plan om uitsluitend in Spanje te gaan wandelen.
In Spanje zijn er verschillende routes, langs herbergen georganiseerd of individueel, met de fiets of wandelen. De routes zijn redelijk goed beschreven en er zijn apps die overnachtingsmogelijkheden en de bijbehorende kosten aangeven. Je kan op verschillende plekken op de routes stappen.
Van in totaal 900 km tot 300 km behoort tot de mogeljkheden. De belangrijkste routes zijn:

1. De route langs de noordkant van Spanje , het Cantabrisch Gebergte (Camino del Norte).
2. Een deel van de noordelijke route (Camino Primitivo, Obiedo -Santiago )
3. Langs se zuidkant van het Cantabrisch gebergte (Camino Francia)

2. Zit relatief veel hoogteverschil in. zie apps.

Ik heb zelf ooit 5 jaar lang 5 maanden achterelkaar on het gebergte gekampeerd. (Geologisch,Biologisch onderzoek) en dat was de grandioze ervaring voor mij en mijn gezin, maar dat was 40 jaar geleden.

https://sites.google.com/site/caminonoord/home

Zelf wilde ik de Camino Primitivo wandelen. De Camino Francia was mij te heet en heeft een glooiend landschap.

NB ik heb hem zelf nog niet gelopen, maar zonde om de door mij verzamelde info niet te gebruiken enventueel

Ron sr


Gebruikersavatar
Cobber
Berichten: 490
Lid geworden op: 04 jan 2015, 20:27
Locatie: Top of the North

Re: Camino Primitivo

Bericht door Cobber »

Hallo in 2016 ben ik van Portugal naar huis gelopen..tot aan NO portugal langs de grend gelopen en daarna de rivier de Douro gevolgd naar het oosten.
Doe altijd mijn eigen route en idd is veel op en neer en was erg warm..tegen de veertig graden aan..altijd wildkamperen maar erg leuk zoals altijd.

Dit jaar uitgenodigd om een paar km te lopen met de Camino...lijkt mij een poppenkast maar zien hoe het gaat is maar twee week dus meer een mini holiday.
fotos van mijn tocht kan je op Fb wel zien..2016 is het jaar waar je naar toe moet...

Nooit een probleem gehad met vuur maken of wildcamperen..en elke middag menu del dia voor een paar euro...zo ko je even bijkomen van de hitte en even binnen zitten.
Pure luxe maar als je 40 K per dag loopt erg lekker

Groeten COBBER


rjvdsluis
Berichten: 381
Lid geworden op: 13 mei 2011, 17:15
Contacteer:

Re: Camino Primitivo

Bericht door rjvdsluis »

Hoi
Bedankt voor je reactie.

Mijn ervaring met het gebied dateert van meer dan 40 jaar geleden. Wild kamperen geen probleem. In verband met geo/biologisch onderdzoek heb ik 5 jaar iedere zomer het gebergte ten noorden van Leon onderzocht. Overdag kan het snikheet zijn en in de nacht behoorlijk koud. Ons basis kamp lag in Barrios de luna (Leon). Zie Streetview. Overdag in de dalen berenkoud en als je wat hoger komt loop je te bibberen van de kou. Met schade en schande geleerd waarom je een windblocker bij je moet hebben en handschoenen. Het ene moment zit je in de stralende zon en 1 minuut later sta je in de mist.
BEVOLKING GRANDIOOS VRIENDELIJK. Een dokter zoeken ??? 50 km verderop. Volop wilde honden met of zonder rabies.
Kortom een topervaring
Nooit andere buitenlandrers gezien, behalve dan die ene keer, ongelofelijk maar waar : Een Belg.

THe End


rjvdsluis
Berichten: 381
Lid geworden op: 13 mei 2011, 17:15
Contacteer:

Re: Camino Primitivo

Bericht door rjvdsluis »

Nog even dit.
Net als in Nederland als je even afwijkt van de gebaande wegen kom je niemand meer tegen.



Zoek eens naar: Puerto de la Cubilla

Ergens tussen Leon en Oviedo. De wegen waren vroeger vrijwel onbegaanbaar.

Ron van der Sluis


rjvdsluis
Berichten: 381
Lid geworden op: 13 mei 2011, 17:15
Contacteer:

Re: Camino Primitivo

Bericht door rjvdsluis »

WIld genoeg? Inclusief wolven.

https://www.google.nl/search?biw=1920&b ... Na4XykIF4M:


Ron


rjvdsluis
Berichten: 381
Lid geworden op: 13 mei 2011, 17:15
Contacteer:

Re: Camino Primitivo

Bericht door rjvdsluis »

Hier ben ik weer
Na wat gezondheidsproblemen hebben we het plan weer opgevat om een Camino te gaan lopen. Maaarrrr
Covid-19 gooit roet op mijn wegen.
Onze plannen zijn nu : Gaan in September een trainen de periode daarvoor.
Het viel in het begin wel behoorlijk tegen om 10 km op een dag te wandelen
Nu 21 juni kan ik zonder problemen 15 km wandelen.
Ik kan mij niet meer herinneren wanneer ik mijn laatste blaren heb gehad en besef wel dat als je tocht begint met blaren je tocht behoorlijk verpest kan worden
Vandaar mijn vraag: Wie heeft er bij lange tochten ......x km geen last van blaren en hoe komt dat?

Met vriendelijke groet
Ron sr


Jade
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 jan 2016, 11:40

Re: Camino Primitivo

Bericht door Jade »

Je zal het vast wel weten, droge voeten, droge voeten!
Wissel bij stops van sokken, helpt heel goed tegen blaren.
En je kan ook gebruik maken van wandelwol, zelf geen ervaring mee maar moet geweldig zijn, proberen maar! ^-^


rjvdsluis
Berichten: 381
Lid geworden op: 13 mei 2011, 17:15
Contacteer:

Re: Camino Primitivo

Bericht door rjvdsluis »

Hoi
Dank voor je reactie
Ik heb youtube bekeken van de ANWB met de tips. Waar ik nooit aan heb gedacht: Wandel een uur en koop dan schoenen.
Veel Youtubers hebben het over behandelen van blaren dat wil ik voorkomen ,
Oa sporttape er op maar er zijn verschillende soorten
Sommigen raden compeed af
Theoretisch: Duct Tape, maar ik weet niet wat het effect van de lijm is
vandaar mijn vraag
Ron sr


Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Re: Camino Primitivo

Bericht door Meatloaf »

ik heb met mijn podotherapeutische inlegzolen eigenlijk nooit meer blaren, tenzij het schoeisel te ruim is. die zijn op de voet gevormd om mijn lichte platvoeten te verhelpen, dus je schuift veel minder en hebt overal ondersteuning.

even 2 voorbeelden ter illustratie:
had gesolliciteerd bij een distributiecentrum, maandag werkschoenen gekregen dinsdag beginnen. Medestarter had een stappenteller op zn telefoon en die gaf aan 25.000 stappen gemaakt, dus ik gok op hetzelfde gelopen. zou omgerekend 20km zijn?
0 blaren, nergens last van gehad, behalve de spierpijn. >:D

vorig jaar zomer ook stukje van 14km in zuid limburg gelopen(valkenburg-maastricht) met 15k bepakking, zonder te oefenen. wel op wandelschoenen die ingelopen waren, maar wederom geen blaren op mn voeten. wel schuurplekje op rug vanwege de zware rugzak die niet verstelbaar was. waren op zondag wel zo stram dat als je 2 minuten stil stond/zat je met moeite weer in beweging kwam!

ben verder geen lange afstandswandelaar dus weet niet zeker hoe ze bevallen op de echte langere tochten, maar tot deze afstanden geen problemen gehad.


rjvdsluis
Berichten: 381
Lid geworden op: 13 mei 2011, 17:15
Contacteer:

Re: Camino Primitivo

Bericht door rjvdsluis »

Geachte meatloaf
Dank voor je reactie,
Aan inlegzolen heb ik even niet gedacht. Logisch eigenlijk het schuiven in de voet wordt daardoor voorkomen

Ron sr


Dominicus
Berichten: 119
Lid geworden op: 29 sep 2019, 15:27

Re: Camino Primitivo

Bericht door Dominicus »

Goede tocht als je gaat ,geniet van het moment
En bedenk dat de pelgrims dit moesten doen om in het reine met de heer dus hun zelf te komen.

Maak er wat van en ik hoop en gun je een ,andere kijk op je leven en neem je les daar uit.

Koen


rjvdsluis
Berichten: 381
Lid geworden op: 13 mei 2011, 17:15
Contacteer:

Re: Camino Primitivo

Bericht door rjvdsluis »

Dominicus
Dank voor je goede wensen en je reactie.
Ik ben nog aan het worstelen met mijn rugzak en inhoud.
Wat neem ik mee en wat niet
Wat is ter plekke te kopen enz.
Ik heb tig paklijsten met elkaar vergeleken maar ik ben er nog niet uit.
Met wandelvoorbereiding gaat het redelijk ik kan nu net 28 km op een dag lopen, zonder bepakking
Zonde blaren.
Om het uur 5km 15 minuten rust en sokken verwisselen, schoenen en sokken luchten
Voeten met talg.
Wat ik tot nu toe er van heb geleerd is dat van alle uitrustingstukken voor Survival je voeten met bijbehorende Schoenen wel de belangrijkste items zijn waar je over moet kunnen beschikken. In een EDC wordt nooit schoenen genoemd.
Wij overwegen
Camino Frances of Camino Primitivo
Alles afhankelijk van de Spaanse voorwaarden van Covid.
Op dit moment is het niet eens mogelijk om vanuit Rotterdam de Talis naar Zuid frankrijk te boeken
Lukt dit allemaal niet dan gaan we in September het Pieterpad lopen in Nederland 500 km
Nog eens terug keren naar Los Barrios de Luna waar ik 40 jaar geleden maanden door de bergen heb gezworven en dit meerje als basiskamp wil ik nog wel eens mee maken
https://www.expedia.nl/Los-Barrios-De-Luna.dx6358931
Een van de plekken van mijn onderzoeksgebied
https://www.google.com/search?q=puerto+ ... 80&bih=597

Ron sr


rjvdsluis
Berichten: 381
Lid geworden op: 13 mei 2011, 17:15
Contacteer:

Re: Camino Primitivo

Bericht door rjvdsluis »

Aan degenen die op mijn vraag hebben gereageerd
Bedankt voor jullie meedenken
Een paar dagen geleden heb ik zonder problemen 26 km op een dag gelopen maar dan zonder bepakking
Met:
Lowe Schoenen
Wandel sokken van ANWB
Steunzolen via Beversport
Om het uur stoppen, sokken verwisselen
Rode plekken met babypoeder

Probleem is nog steeds: Ik wil te veel meenemen
De bedoeling van ons is te kijken naar de mogelijkheden om wild te overnachten.
Dus met lichtgewicht tentje met slaapzakken liever niet in Hostals met slechte ventilatie ivm Covid-19
Ron sr


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Camino Primitivo

Bericht door Dabberty »

Qua meenemen doe ik het meestal zo:
Wat draag ik tijdens het wandelen:
- shirt
- sokken
-blabla
-blabla
Wat ga ik eten:
- blabla
- blabla
Wat heb ik nodig om te koken:
- pannetje
- boter
- kookpot
- houtstoof of gas brander of brandstof koker
Wat heb ik nodig om te slapen
- tarp / tent
- slaapmatje
- slaapzak

Dus, elke phase van de dag loop ik door met de vraag wat ga ik doen en wat heb ik nodig.
Daarna ga ik kijken naar de hoeveelheden.
- Voor een 8 daagse trip neem ik niet 8 sokken etc mee, maar max 3 want ik kom onderweg toch water tegen waar ik het kan wassen.
- Tussen mezelf en degene waarmee ik ga kan ook na afspraak wat thuis gelaten worden, want we hebben niet 2 zagen, pannetjes, etc, etc nodig.

En als laatste loop ik de lijst nog eens helemaal door gebaseerd op mijn vorige ervaringen:
- Wat heb ik vorige keer wel meegenomen maar niet gebruikt.
- Heb ik dat stoeltje echt nodig of is een boom ook goed genoeg om tegen aan te leunen.
- Kom ik elke dag door een dorp waar ik vers water kan tappen of ga ik echt 3l water elke dag meesleuren
- Etc
- Etc

Waar ik absoluut niet op bespaar is schoeisel (goed ademende schoenen) en nachtrust (lekker dik matje in mijn geval).

Ipv elk uur je sokken te vervangen, heb je sok liners al eens geprobeerd? Dat zijn hele dunne sokken die je eerst aandoet, en daaroverheen je gewone wandel sokken. Voorkomt veel schuren / drukpunten en dus blaren.
Scheelt weer in gewicht en het aantal sokken dat je meeneem.

Dat is het wel zo'n beetje.
Hopelijk heb je er wat aan.


rjvdsluis
Berichten: 381
Lid geworden op: 13 mei 2011, 17:15
Contacteer:

Re: Camino Primitivo

Bericht door rjvdsluis »

Dabberty schreef:Qua meenemen doe ik het meestal zo:

Waar ik absoluut niet op bespaar is schoeisel (goed ademende schoenen) en nachtrust (lekker dik matje in mijn geval).

Ipv elk uur je sokken te vervangen, heb je sok liners al eens geprobeerd? Dat zijn hele dunne sokken die je eerst aandoet, en daaroverheen je gewone wandel sokken. Voorkomt veel schuren / drukpunten en dus blaren.
Scheelt weer in gewicht en het aantal sokken dat je meeneem.

Dat is het wel zo'n beetje.
Hopelijk heb je er wat aan.
Dank voor je reactie, hier heb ik zeker wat aan. Ik had al begrepen dat je schuren van voeten met schoenen moet voorkomen van liners heb ik nog nooit gehoord. De moeite waard om te onderzoeken.

Ik heb diverse paklijsten met elkaar vergeleken (internet) ze varieren van heel licht tot 27 kg.
Ik heb begrepen dat onderweg veel mogelijkheden zijn om bv EHBO middelen en medicijnen te kopen , dat zal dan een minimale hoeveelheid zijn.
NB Borntoroam (Bushcrafter op dit forum had jaren geleden ook uitgebreide paklijsten)

Hartelijk dank voor je reactie
Ron sr


Plaats reactie