Veluwe en zwijnen

Ben je zelf het bos in geweest of heb je zelf iets op touw gezet voor en met anderen?
kwik
Berichten: 31
Lid geworden op: 10 jan 2015, 12:11

Veluwe en zwijnen

Bericht door kwik »

Men eerste dagje en nachtje zit er op. Was erg leuk!

Mooi kunnen oefenen met:

Vuur maken (firesteel en vethout)
Tarp opbouwen (een paar van deze gemaakt: https://www.youtube.com/watch?v=4W76LyJdNYU&t=336s )
Hout hakken, zagen en splijten met bijltje/mora
Tuna blikje met paprika en uitje (lukte niet goed, geen idee waarom, maar het olie ging niet branden.) naar voorbeeld van: https://www.youtube.com/watch?v=HFjE9W-uo8c&t=552s.

Ik wil binnenkort weer gaan. Nu weet ik dat in het gebied waar ik wil wildkamperen veel wilde zwijnen zijn. Mijn vraag is:

Zijn er dingen die ik juist wel moet doen of juist dingen die ik niet moet doen?

Ook heb ik de kans bezoek te krijgen van Schotse hooglanders.

Nouja, ik ben gewoon benieuwd naar jullie tips of adviezen voor deze beginnende 'bushcrafter'

Hier mijn tarp plekje waar ik gelegen heb ;-) smaakt naar meer!
Afbeelding


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Veluwe en zwijnen

Bericht door Waidmann »

Niet voeren, niet provoceren. We kunnen hele spannende verhalen houden maar het komt allemaal neer op voldoende afstand houden en de beesten hun ruimte geven. Gewoon lekker gaan en ervan genieten, die zwijnen zullen je grootste zorg niet zijn :)

Ik weet niet waar je gaat kamperen, maar als er zwijnen zijn worden ze ook beheerd/bejaagd. Grote kans dat er dus mensen zijn. Kan het niet aanraden om dichtbij een hoogzit te kamperen vanwege veiligheid en pakkans.


Boomknuffelaar
Berichten: 120
Lid geworden op: 28 nov 2018, 10:08
Locatie: LWD

Re: Veluwe en zwijnen

Bericht door Boomknuffelaar »

Bijna al die prutsers jagen inmiddels met termische scoop, onsportief :( zelf zou ik op de Veluwe een termische kijker meenemen om hun te ontlopen. Maar het is er inmiddels druk en er staan vele ilegale drankpaalhutten die in mijn ogen gedoogd worden........met bijvoeder paleisen en al!


”Worrying”, is usin’ your emagination, to create something you don’t want!!
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Veluwe en zwijnen

Bericht door Martin Outdoors »

Leuk Kwik , ziet er goed uit.
Als ik in zwijnen territorium ben hijs ik wel mijn sterk ruikende voedsel in een boom.
Er is eens bij mij gebeurd dat het werd gejat door een paar brutale swienties ;D ;D , poeh dat was ook al lang geleden trouwens . Moet maar weer eens naar de Veluwe. 8-)

Verder denk ik wat @Waidmann zegt de lading wel dekt ^-^

PS , had je tonijn met zonnebloem olie ? en 3 laagjes toilet papier ? dat vind ik het beste werken, papier moet drijfnat zijn van de olie en de boel een beetje uit de wind houden. Olijf olie vind ik minder goed werken. Leuk dat je het geprobeerd hebt :-)


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Veluwe en zwijnen

Bericht door Waidmann »

Boomknuffelaar schreef:Bijna al die prutsers jagen inmiddels met termische scoop, onsportief :( zelf zou ik op de Veluwe een termische kijker meenemen om hun te ontlopen. Maar het is er inmiddels druk en er staan vele ilegale drankpaalhutten die in mijn ogen gedoogd worden........met bijvoeder paleisen en al!
Lekker stigmatiserend. Die verouderde vooroordelen kloppen al lang niet meer. Wildbeheer op de Veluwe wordt uittest serieus genomen en planmatig uitgevoerd door opgeleide mensen. De hoogzitten zijn ook legaal. Drank? alleen als het wapen in de kast staat. Nachtzicht wordt gebruikt, volledig volgens ontheffing toegekend. Een noodzaak, want overdag bejagen is vrijwel geen optie. Alleen al vanwege de recreatie.

Maar vooral blijven polariseren, zo wordt het gezellig. Wildbeheer, met name op de Veluwe, is een noodzaak. Prima als je het er niet mee eens bent, maar kom dan met oplossingen ipv vooroordelen. Je kunt je ook afvragen waarom zaken gebeuren voordat je een mening erover vormt, hier zit namelijk een uitgedacht plan achter. Getoetst door een commissie met verschillende expertises.

Vergeet ook niet dat je als wildkampeerder hier de wet overtreed, niet de jager/BOA/TBO. Dus wees bescheiden, maak vrienden en als dat niet wil accepteer de boete ;)

p.s. Ik reageer wellicht wat vel, niet persoonlijk bedoeld. Heb een broertje dood aan vooroordelen maar snap wel waar ze vandaan komen :)


kwik
Berichten: 31
Lid geworden op: 10 jan 2015, 12:11

Re: Veluwe en zwijnen

Bericht door kwik »

Waidmann schreef:Niet voeren, niet provoceren. We kunnen hele spannende verhalen houden maar het komt allemaal neer op voldoende afstand houden en de beesten hun ruimte geven. Gewoon lekker gaan en ervan genieten, die zwijnen zullen je grootste zorg niet zijn :)

Ik weet niet waar je gaat kamperen, maar als er zwijnen zijn worden ze ook beheerd/bejaagd. Grote kans dat er dus mensen zijn. Kan het niet aanraden om dichtbij een hoogzit te kamperen vanwege veiligheid en pakkans.
Ha!

Bedankt voor je antwoord!

Dus als ik een behoorlijk uit de weg blijf van die hoogzits is het wel te doen verwacht je? Dit is het gebied waar ik heen wil. Deel rechts van de A50 tussen Heerde, Wezep en Wapenveld zeg maar. Zijn er zo op het eerste zicht al plekken die ik mijden moet?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door kwik op 30 dec 2018, 17:52, 2 keer totaal gewijzigd.


kwik
Berichten: 31
Lid geworden op: 10 jan 2015, 12:11

Re: Veluwe en zwijnen

Bericht door kwik »

Martin Outdoors schreef:Leuk Kwik , ziet er goed uit.
Als ik in zwijnen territorium ben hijs ik wel mijn sterk ruikende voedsel in een boom.
Er is eens bij mij gebeurd dat het werd gejat door een paar brutale swienties ;D ;D , poeh dat was ook al lang geleden trouwens . Moet maar weer eens naar de Veluwe. 8-)


PS , had je tonijn met zonnebloem olie ? en 3 laagjes toilet papier ? dat vind ik het beste werken, papier moet drijfnat zijn van de olie en de boel een beetje uit de wind houden. Olijf olie vind ik minder goed werken. Leuk dat je het geprobeerd hebt :-)

Aha, ik denk dat ik dan weet wat ik niet goed gedaan heb haha. Ik had de olijf olie versie. Ik zal morgen even een zonnebloem olie kopen en het nog eens proberen!

Ben jij al eens gespot door een jager/boa oid Martin?


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Veluwe en zwijnen

Bericht door Martin Outdoors »

Nee ik ben zelf nog nooit gespot ^-^


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Veluwe en zwijnen

Bericht door Waidmann »

kwik schreef:Ha!

Bedankt voor je antwoord!

Dus als ik een behoorlijk uit de weg blijf van die hoogzits is het wel te doen verwacht je? Dit is het gebied waar ik heen wil. Deel rechts van de A50 tussen Heerde, Wezep en Wapenveld zeg maar. Zijn er zo op het eerste zicht al plekken die ik mijden moet?
Niet te veel naar links gaan, daar zit een artillerie schietbaan ;D

Ja, de hoogzitten en voerplaatsen herken je wel, zolang je daar uit de buurt blijft en niet verstopt komt het met de jagers en zwijnen wel goed. Soms passeren zwijnen en ander wild op afstand, genieten van de aanblik. BOA's rijden vooral rond, dus die kom je langs de paden tegen. Verdere tips; geen vuurtjes stoken, etc. voor stealth camping zijn stove's en brandertjes erg geschikt.

Op de Veluwe rijden bovengemiddeld veel BOA's maar nog is de pakkans niet extreem. Als je gestopt wordt wees beleefd en laat zien dat je geen dreiging bent, je zult alsnog wel een boete krijgen maar dat wist je van te voren. Soms komen BOAs nogal streng over omdat ze ook met heel andere mensen te maken krijgen en regelmatig bedreigd worden.

Vooral niet te veel zorgen vooraf hebben, de meeste keren zul je zonder problemen overnachten! Vooral van genieten!


Boomknuffelaar
Berichten: 120
Lid geworden op: 28 nov 2018, 10:08
Locatie: LWD

Re: Veluwe en zwijnen

Bericht door Boomknuffelaar »

Waidmann schreef:
Boomknuffelaar schreef:Bijna al die prutsers jagen inmiddels met termische scoop, onsportief :( zelf zou ik op de Veluwe een termische kijker meenemen om hun te ontlopen. Maar het is er inmiddels druk en er staan vele ilegale drankpaalhutten die in mijn ogen gedoogd worden........met bijvoeder paleisen en al!
Lekker stigmatiserend. Die verouderde vooroordelen kloppen al lang niet meer. Wildbeheer op de Veluwe wordt uittest serieus genomen en planmatig uitgevoerd door opgeleide mensen. De hoogzitten zijn ook legaal. Drank? alleen als het wapen in de kast staat. Nachtzicht wordt gebruikt, volledig volgens ontheffing toegekend. Een noodzaak, want overdag bejagen is vrijwel geen optie. Alleen al vanwege de recreatie.

Maar vooral blijven polariseren, zo wordt het gezellig. Wildbeheer, met name op de Veluwe, is een noodzaak. Prima als je het er niet mee eens bent, maar kom dan met oplossingen ipv vooroordelen. Je kunt je ook afvragen waarom zaken gebeuren voordat je een mening erover vormt, hier zit namelijk een uitgedacht plan achter. Getoetst door een commissie met verschillende expertises.

Vergeet ook niet dat je als wildkampeerder hier de wet overtreed, niet de jager/BOA/TBO. Dus wees bescheiden, maak vrienden en als dat niet wil accepteer de boete ;)

p.s. Ik reageer wellicht wat vel, niet persoonlijk bedoeld. Heb een broertje dood aan vooroordelen maar snap wel waar ze vandaan komen :)
Als je meent ‘de’ jagers te moeten verdedigen tegenover iemand die zelf mee gaat op de jacht, én op de Veluwe, én met mensen die hun land(goed) NOOIT zouden verpacht of wat dan ook omdat er dat teveel schade optreed.
Er word al heel lang niet meer goed beheerd.
Zijn ook aardig wat varkens vandaag de dag op de Veluwe of niet? Hoe zou dát dan misschien komen?
Ik sprak niet over nachtzicht maar een termische kijker en dat is herl wat anders!
Als een ieder met een jacht akte deed wat er van hem haar verlangt werd was het nooit zover gekomen dat er met zulke kijker word geschoten nu.
Mijn bijkomstige boomhut wasrnemingen zijn gebaseerd op zicht! Ik heb het vaker gezien/voor een ander opgeruimd.
Drank, dan geweer in de kast??
Wel een op een schietbaan/club geweest?
Zou in een blikke boomhut niet kunnen?
Ik zie het vaker hoor.

Ik ben (nog) een slappe BCter, want heb nog weinig wild gekampeerd op de Veluwe, wij mogen daar zijn 365 dagen lang per jaar.

Ik reageer wellicht ook wat fel maar ik kan slecht tegen vooroordelen, dus laat je niet misleiden door mijn forum naam.


”Worrying”, is usin’ your emagination, to create something you don’t want!!
Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Veluwe en zwijnen

Bericht door Waidmann »

Boomknuffelaar schreef: Als je meent ‘de’ jagers te moeten verdedigen tegenover iemand die zelf mee gaat op de jacht, én op de Veluwe, én met mensen die hun land(goed) NOOIT zouden verpacht of wat dan ook omdat er dat teveel schade optreed.
Er word al heel lang niet meer goed beheerd.
Zijn ook aardig wat varkens vandaag de dag op de Veluwe of niet? Hoe zou dát dan misschien komen?
Ik sprak niet over nachtzicht maar een termische kijker en dat is herl wat anders!
Als een ieder met een jacht akte deed wat er van hem haar verlangt werd was het nooit zover gekomen dat er met zulke kijker word geschoten nu.
Mijn bijkomstige boomhut wasrnemingen zijn gebaseerd op zicht! Ik heb het vaker gezien/voor een ander opgeruimd.
Drank, dan geweer in de kast??
Wel een op een schietbaan/club geweest?
Zou in een blikke boomhut niet kunnen?
Ik zie het vaker hoor.

Ik ben (nog) een slappe BCter, want heb nog weinig wild gekampeerd op de Veluwe, wij mogen daar zijn 365 dagen lang per jaar.

Ik reageer wellicht ook wat fel maar ik kan slecht tegen vooroordelen, dus laat je niet misleiden door mijn forum naam.
Bedankt voor de toelichting, waardeer ik.

Je mag op de Veluwe zijn omdat het een opengesteld gebied is. Daar zitten beperkingen aan, dat weet je ook. Na het donker mag je er niet meer zijn en al helemaal niet overnachten. Doe je dat wel heb ik er persoonlijk geen moeite mee, maar je weet dat je in overtreding bent. Wel zo sportief om dan ook de boete te accepteren.

Je hebt zeker een punt met de zaken die je aandraagt, maar het is wel een genuanceerder verhaal dan een stelletje drankbakken die maar lukraak illegaal bouwen.

Daar ik zelf jaag en dat ook op de heb gedaan Veluwe ben ik redelijk op de hoogte, ook de schietclub is mij niet vreemd. Daar wordt niet gedronken, bij ons is geen eens alcohol verkrijgbaar. Zullen vast uitzonderingen op zijn, maar ik hoop dat ze snel verdwijnen. Schande voor alle verlofhouders.

Hoe dat het komt dat er varkens zijn? Omdat ze zijn geherintroduceerd. Waarom ze het zo goed doen? Simpelweg omdat er voedsel en relatieve rust is. Omdat we nog niet verschrikkelijk lang tellen en meten is men in het begin zeer voorzichtig geweest met afschot. Het blijft natuur met veel factoren en invloeden. De laatste jaren krijgt men er meer grip op en dat zien we. Ook deden lang niet alle TBO's direct even goed mee.

Maar pak de literatuur erbij en je ziet een dalende trend in populaties, schade en aanrijdingen toen het beheer ' strenger' werd. De cijfers voor afgelopen jaren worden in januari gepubliceerd maar laten eenzelfde patroon zien. De pieken zijn de jaren waarin er erg veel mast is gevallen. Voedsel bepaald de voortplanting bij de zwijnen nu eenmaal en beheer is reactief logischerwijs. Eerst tellen dan pas schieten en niet andersom.

Beheer is absoluut niet perfect, maar wel het best werkende systeem tot nu toe. Beter weten of kunnen, kom maar op met je plannen. Het is een heel complex geheel met vele factoren. Dat gaat ook nooit in eens perfect.

Thermisch of nachtzicht dienen beide hetzelfde doel. Ben het met je eens dat vooral bij thermisch de kansen voor het dier nog meer af nemen. Maar dat ze toegestaan zijn heeft een reden. Het gaat om beheer, niet om jacht en eerlijke kansen. Het afschot moet gehaald worden. Bij zwijnen redt je dat niet overdag of bij maanlicht alleen. Dit is systematisch en effectief. Is het mooi of eerlijk? Nee absoluut niet.

Maar ik blijf bij mijn punt. Je kunt niet alle jagers over een kam scheren door een persoonlijke ervaring. Ja er zitten rotte appels tussen, absoluut. Maar dat is een klein deel van een grote club. Daar kun je niet iedereen op afrekenen. Wat betreft de Veluwe, het plan is gemaakt en dient uitgevoerd te worden. Het is niet heel idyllisch maar noodzakelijk. Ook veel jagers hebben daarbij gewetensbezwaren.

Verder wil ik er ook eigenlijk niet in dit topic over door gaan, dat ontspoort anders. Mijn passie voor dit onderwerp kan ik slecht onderdrukken.

Dat je fel bent siert je, dat kan ik waarderen. Maar stigmatiseren niet. Ik ga er vanuit dat we allebeide geen kwade mensen zijn, we zullen hier wellicht nog eens een biertje over drinken bij het kampvuur. Ik geloof dat we niet zo heel anders denken alleen het anders verwoorden :)


Boomknuffelaar
Berichten: 120
Lid geworden op: 28 nov 2018, 10:08
Locatie: LWD

Re: Veluwe en zwijnen

Bericht door Boomknuffelaar »

Ik ben het ‘eenvoudigweg’ niet met je eens.
Je had het overigens weer over het donker etc. maar deze mensen bepalen zelf wie er ‘s nachts in hun bossen rond spoken/hangen *_*

Ik dacht ipv van een eeuwige discussie te voeren voorzigtig nog eens iemand en nog eens iemand te introduceren. geen idee welke reactie ze kunnen geven. Maar volgens mij......kansje.

NB: las ook nog wat anders over voeren in dit topic, voer nooit, de mensen die voorbij de roosters wonen, hele dorpen, worden er knettergek van én ja! Het is verboden.

Niet met jouw eens, ook niet nodig.
Nu maar weer on-topic :)

NB: een nachtzucht kijker en een termische kijker dienen niet het zelfde doel.
Met en nachtzichtkijker kunt u, ‘s nachts kijken en met een termische altijd!
En het scheeld in mijn geval 1,2 km :)


”Worrying”, is usin’ your emagination, to create something you don’t want!!
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Veluwe en zwijnen

Bericht door Tim »

Hey,

Beesten doen niets, zolang je ze de ruimte geeft. Er zijn maar een paar die jou ruimte willen, en die wonen hier niet. De rest wil weg van jou.

Probeer Martin z'n tip, maar na het doordrenken met olie, het bovenste velletje een beetje stuk trekken op verschillende plekken bovenop, zodat er "lontjes" ontstaan. Dan moet het goed goan.

Qua wildbeheer: Ik vind dat iedereen z'n bek moet houden (ook lekker vel). Laten we eerst wat doen aan de bio-industrie. Zodat een dier een fatsoenlijk leven krijgt en de boer een fatsoen loon. Daarna kunnen we ons nog wel druk maken over die paar dieren in het wild, die beheerd zouden moeten worden.

Tim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Boomknuffelaar
Berichten: 120
Lid geworden op: 28 nov 2018, 10:08
Locatie: LWD

Re: Veluwe en zwijnen

Bericht door Boomknuffelaar »

Tim schreef:Hey,

Beesten doen niets, zolang je ze de ruimte geeft. Er zijn maar een paar die jou ruimte willen, en die wonen hier niet. De rest wil weg van jou.

Probeer Martin z'n tip, maar na het doordrenken met olie, het bovenste velletje een beetje stuk trekken op verschillende plekken bovenop, zodat er "lontjes" ontstaan. Dan moet het goed goan.

Qua wildbeheer: Ik vind dat iedereen z'n bek moet houden (ook lekker vel). Laten we eerst wat doen aan de bio-industrie. Zodat een dier een fatsoenlijk leven krijgt en de boer een fatsoen loon. Daarna kunnen we ons nog wel druk maken over die paar dieren in het wild, die beheerd zouden moeten worden.

Tim
Lekker fel, prima hoor, hier in deze streek noemen wij dat schelden, maar ik hou nu mijn bek hier dan wel over als je dat ook van mij verlangt.
Wij zeggen echter tegenwoordig, schiet op het zwijntje maar mats Reintje
Maareeeh, die beesten doen niets....??.okay, das mooi.......vallen er ook geen doden op de Veluwe........

Afbeelding


”Worrying”, is usin’ your emagination, to create something you don’t want!!
Boomknuffelaar
Berichten: 120
Lid geworden op: 28 nov 2018, 10:08
Locatie: LWD

Re: Veluwe en zwijnen

Bericht door Boomknuffelaar »

2 onother cents

Jammer dat een antipathie tegen bio industrie zo goed als altijd gepaard met gescheld gaat.

Uiterst verwonderlijk overigens om bio industrie bij een jacht discussie te betrekken hola hola over contradicties gesproken.

Heb wel een goeie tip voor jouw Tim,
echt een antipathie tegen bio industrie?
Gewoon stopzetten dat toch?

Koop het niet, doe ik ook niet!!


”Worrying”, is usin’ your emagination, to create something you don’t want!!
Plaats reactie