Sparrenthee uit het bos.

Ben je zelf het bos in geweest of heb je zelf iets op touw gezet voor en met anderen?
Gebruikersavatar
Anneke
Berichten: 1365
Lid geworden op: 10 apr 2010, 18:16

Re: Sparrenthee uit het bos.

Bericht door Anneke »

Adventurer schreef:Zover ik weet is er 1 giftige den en de rest is gewoon eetbaar maar ik kan fout zitten
Welke dan?


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Sparrenthee uit het bos.

Bericht door Roely »

Anneke schreef:
Adventurer schreef:Zover ik weet is er 1 giftige den en de rest is gewoon eetbaar maar ik kan fout zitten
Welke dan?
Dit verhaal is bij mij niet bekend in elk geval.
Maar benadrukte al eerder dat niet alle naald bladigen, dan ook sparren of den zijn.

Ik zal ook maar geen verdere verwarring zaaien, als je geïnteresseerd bent moet je zelf maar kijken of opzoeken. Maar bijna alle struiken en bomen uit onze natuur zijn eetbaar of onderdelen ervan eetbaar voor de mens.
Als je nou zoveel twijfelt over dennen thee, moet je maar berken thee gaan drinken O0

Ow en er is maar verdomd weinig giftige soorten die ook lekker smaken.. Dus als je bv taxus (venijn boom) thee maakt. Perongeluk zullen we maar zeggen, lijkt het mij toch dat je heel eigenwijs bent als je het ondanks de smaak toch op gaat drinken.


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Sparrenthee uit het bos.

Bericht door Martin Outdoors »

Ja dat zal wel hehe maar ik kijk toch liever goed uit mijn doppen 8-) , vliegden daar blijf ik bij die staan bijna overal en die herken ik makkelijk . Zelf uitzoeken is mijn inziens ook het beste inderdaad :-)


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Sparrenthee uit het bos.

Bericht door Waidmann »

Voor zover ik weet zijn inheemse dennen en sparren veilig. In de totale familie van conifeer, waar de dennen en sparren technisch onder vallen maar niet vaak benoemd worden zitten wel wat giftige soorten.

Denk dat daar de verwarring zit, daarnaast zijn er een aantal exoten in die conifeer familie die potentieel giftig zijn. Ook zit daar verschillende variaties in van giftig voor dier, mens, dosis, etc.

Met andere woorden, leer de inheemse soorten kennen en geniet ervan. Alles dat je niet herkend lekker links laten. Ook bushcraften in de botanische tuin kun je beter zonder kopje thee doen ;D


Plaats reactie