4 daagse sneeuw hike

Ben je zelf het bos in geweest of heb je zelf iets op touw gezet voor en met anderen?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

4 daagse sneeuw hike

Bericht door Dabberty »

Samen met mede forum genoot Tim, eind januari een 4 daagse trip gedaan in de midgebergtes van Noord Tsjechie.
Uiteindelijk niet bar veel gelopen maar meer elke dag ons base kampje uitgebreid en verbeterd.

Klikkerdeklik voor de beelden:
https://youtu.be/G7aCKubK0qQ


Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: 4 daagse sneeuw hike

Bericht door Oude.Wilg »

Mooi mannen leuk dat jullie dit met ons gedeeld hebben.
Als andere leden ook filmpjes/foto's hebben deel het ook met ons.

Nu heb ik iets meer een beeld van Tsjechië, ook al is het een klein stukje.


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: 4 daagse sneeuw hike

Bericht door Dabberty »

Als je meer over de Tsjechiese natuur wilt zien, waar ik hike etc, check dan m'n blog: www.dabberty.com en ga naar de categorie Hiking Trips


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: 4 daagse sneeuw hike

Bericht door Roely »

Sjee mega vet man! Stelletje gear junkies lol
Ik hou van sneeuw. Er zijn wel dingen die ik anders had gedaan. Maar dat is waarschijnlijk mijn gebrek aan ervaring in de sneeuw. In elk geval stof tot nadenken.
Ik zag wel dat Tim nog niet zo heel ervaren is in bomen rooien ;D
Dus ja, zo kunnen we nog steeds wat van elkaar leren om onze skills te optimaliseren.
De demo hout splijten met zaag en wig, was wel leuk! Even er tussendoor. ^-^

Dieter, was dat een eigen gemaakt mes.?


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: 4 daagse sneeuw hike

Bericht door Dabberty »

Dooie bomen omleggem hoeft niet altijd professioneel gedaan te worden he :-) Zolang het maar werkt, en niet te veel zweet in deze temps, is het prima.
Vertel, wat zou je anders doen verder?


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: 4 daagse sneeuw hike

Bericht door Roely »

Ik had het de vuurplek anders gemaakt en opgebouwd. Ik heb dan de neiging om bv van vers hout een basis te maken om op te stoken. Naar mijn idee om te voorkomen dat het vocht omhoog slaat in het vuur. Wat dan tevens extra zuurstof verzorgd. Net als bv in een natte omgeving. Ik snap wel dat de sneeuw bij die temperaturen niet zo nat is, als wanneer je hier in sneeuw speelt ;D maar toch.
Gelijk aan jouw inloop had ik mijn slaap plek opgebouwd, maar ik beschik dan ook niet over een slaap matje.
Ik had het dus volledig bekleed met aan het kampvuur gedroogde dennen takken.
Verder had ik alle verwijderde sneeuw gebruikt om de shelter verder af te sluiten in combinatie met wat plant materiaal. Wat jullie later opgelost hebben met een poncho.
Bedenk me daarbij wel, dat jullie waarschijnlijk door hadden willen trekken in eerste instantie.
Dus ja, ander soort vuur (lagere plek ook) en andere shelter. En de tarp vanaf de zijkanten gezien, zo ver mogelijk omhoog voorzien van een extra laagje sneeuw.
Dus dat je een meer geïsoleerde kom constructie krijgt.
Maar ja dat heeft ook weer te maken, dat jullie wat meer vertrouwen op je slaap zak hebben en vast een veel betere dan wat ik zou gebruiken.

Dus deels gebrek aan sneeuw ervaring mijnerzijds en een volledig andere visie.


Gebruikersavatar
arjuna
Berichten: 538
Lid geworden op: 26 jan 2016, 20:46

Re: 4 daagse sneeuw hike

Bericht door arjuna »

Was er geen mogelijkheid om het vuur aan te houden in de nacht

Koen


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: 4 daagse sneeuw hike

Bericht door Tim »

Hey,

De vuurplek uitspitten was een paar uur werk. Dan beland je uiteindelijk op de grond, wat wil zeggen, 30cm troep, bosbessenstruiken, dennentakken. Vlakke, droge ondergrond heb je niet. Maar met een paar balkjes eronder werkte het logfiretje goed.

Vorig jaar hebben we een vuurtje gestookt op vers hout. Je smelt dan een gat eronder uit, waar de kooltjes in vallen. Hierdoor bleven we blazen om het aan te houden. Uiteindelijk viel het vuur een halve meter naar beneden, door het verse hout. Was geen succes.

Mijn idee nu, toch de grond opzoeken en bij voorkeur op een paar stenen. Een kort kookvuurtje lukt natuurlijk wel op vers hout, water smelten weer niet. Dit duurt te lang.

Hout drogen bij -12 lukt alleen als je het op het vuur gooit ::) Zodra je, buiten 25cm van het vuur, iets nats vastpakte, vroor het aan je vingers vast.

We hebben alle gaten inderdaad dicht gebouwd met sneeuwblokken uit de hut. Een dag later draaide de wind. Poncho was een makkelijke oplossing. Let wel, het was de opening van de shelter, dus vaak open dicht.

We hadden een quincee willen bouwen. Een tarp in de sneeuw is echt niet ideaal. Hoe steil de hoek ook, er blijft sneeuw ophopen en dan komt de boel naar beneden.

Qua bomen rooien, er was geen ideale hoek om hem om te duwen. Overal zou ie in de takken belandden. De zaaghoogte heeft te maken met dat de onderkant opgetrokken was met vocht. De eerste nacht hadden we droog hout, echter dit bleek bevroren (rot en volgezogen).

Mijn leercurves:
- ALLES gaat 2x zo langzaam.
- Stabiliteit ondergrond: Zowel Dabberty als ik zijn meerdere malen verdwenen onder een bult sneeuw ;D.
- Met sneeuwschoenen aan sta je overal in de poep stand en kun je niet snel wegstappen, zie punt hierboven.
- De shelter is een paar keer ingestort, oa door user error, luchtgaten onder takken en sneeuwdruk op tarps.
- Als je werkt en dus natte moffen/handen krijgt, blijft gear aan je vel plakken.
- Als je een boom omhakt, verdwijnt er een meter direct weer in de sneeuw.
- Goed hout is moeilijk te vinden.

Kortom, ik heb genoten en veel geleerd samen met die oude Friese Tjech ;-)

Echter: Zonder matje en goeie slaapzak zou ik het een serieuze uitdaging vinden, al dan niet gevaarlijk. Je moet dan idd bijna in het vuur liggen en geen straf windje hebben, zoals wij die hadden. Grote kans dat je stuk gaat.

Arjuna: Vuur aanhouden, hadden we meer goed hout moeten hebben. Echter na een meter voelde je het effect niet echt meer. Mede door de grote shelter natuurlijk.

Tim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Mismieter
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 mar 2019, 17:30
Locatie: Geleen

Re: 4 daagse sneeuw hike

Bericht door Mismieter »

Wij hebben het filmpje 4x bekeken. Echt waanzinnig!


Je moet niks, je wilt het. Of niet...
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: 4 daagse sneeuw hike

Bericht door Dabberty »

Precies wat Tim zegt. Aan een vuur voor de hele nacht nooit aan gedacht omdat het simpelweg niet nodig was. We hadden goed slaapspul bij ons.
Heb dat wel eens gedaa op eerdere trips, maar dan heb je toch echt een vlakke bodem nodig, hier was dat niet eens mogelijk geweest vanwege de begroeing onder de sneeuw.

En er zijn natuurlijk meerdere manieren om iets te doen.
Wat wij deden werkte prima bij -12 en 1.5 tot 2m sneeuw.


Plaats reactie