Bushcraft in Tjechië

Ben je zelf het bos in geweest of heb je zelf iets op touw gezet voor en met anderen?
Gebruikersavatar
Flecktarnmann
Berichten: 190
Lid geworden op: 27 jan 2020, 00:21

Bushcraft in Tjechië

Bericht door Flecktarnmann »

Na sterk aandringen van Oude Wilg heb ik toch maar besloten om een topic te maken waar ik eventuele interessante ervaringen van mijn reis in Tjechië kan delen.

Ten eerste een tip; ben je een student en ben je van plan om in Tjechië op vakantie te gaan, investeer dan €12 voor een ISIC kaart. Je reist er praktisch gratis door heel Tjechië mee (behalve dan de transportmiddelen direct in Praag zelf, al kosten die in vergelijking tot Nederland bijna niks.

Ik ben hier nu al twee weken (vertrokken op 9 of 10 juli, ik weet het even niet meer). Als eerste ben ik naar Frydek-Mistek gereist om daar mijn spullen te deponeren (en ook het materieel wat ik meegenomen heb wat door vrienden in Tjechië is gekocht; alles wat in de linker rugzak zit + de rugzak zelf. In totaal wegen beide rugzakken ongeveer 55 kg.)Afbeelding, en hier heb ik dan ook een aantal nachten doorgebracht. Vervolgens heb ik in Olomouc een andere vriend bezocht, en ben vervolgens terug naar Praag gegaan. Hier heb ik een nacht in het natuurpark Divoka Sarka doorgebracht (foto hieronder) omdat ik op dat moment een andere vriend daar niet kon contacteren. (Toch weer €5 bespaard op nachtje in een hostel :D ).Afbeelding

De volgende dag ben ik met twee vrienden naar de omgeving rondom Kladno gegaan, (niet in Kladno zelf natuurlijk, daar wil je niet levend of dood gevonden worden. Daar loopt erger volk rond dan in Amsterdam) om daar een aantal weken in de bossen door te brengen. Hier heb ik ook een klein gewei gevonden.
Afbeelding

Grotendeels ben ik daar ook alleen, omdat zij nog tot midden augustus moeten werken. Tot nu toe ziet de locatie er uit zoals hieronder te zien is. Het hout is afkomstig van een dode Pinus sylvestris die wij omgezaagd hebben. De boom in de verte hebben wij ook omgezaagd, echter is deze ongemakkelijk in een andere boom blijven hangen.
Afbeelding

Verdere updates zal ik als nieuwe reacties hieronder posten.


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Bushcraft in Tjechië

Bericht door Dabberty »

Ben heel benieuwd :-)
Success met de ervaringen!


Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Bushcraft in Tjechië

Bericht door Oude.Wilg »

Dabberty schreef:Ben heel benieuwd :-)
Success met de ervaringen!
Ja wij ook


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Gebruikersavatar
Flecktarnmann
Berichten: 190
Lid geworden op: 27 jan 2020, 00:21

Re: Bushcraft in Tjechië

Bericht door Flecktarnmann »

Ik lig nu de komende paar dagen weer in Divoka Sarka (t/m vrijdag wanneer mijn vriend hier weer beschikbaar is) en tsjonge jonge is het hier druk D:

Het lijkt net het centrum van Praag vóór de corona-epidemie. Zal wel komen vanwege het benauwde weer...

Vrijdag trek ik weer terug het bos in bij die vriend. Met een beetje geluk vind ik daar wat dode dennen zodat ik een "bos sportschool" kan maken. Ik zal later deze week / volgende week foto's hiervan sturen.


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Bushcraft in Tjechië

Bericht door Waidmann »

Je gaat er wel echt voor, tof man!


Gebruikersavatar
Flecktarnmann
Berichten: 190
Lid geworden op: 27 jan 2020, 00:21

Re: Bushcraft in Tjechië

Bericht door Flecktarnmann »

Waidmann schreef:Je gaat er wel echt voor, tof man!
Het is dit, of €5 per dag uitgeven voor een hostel :DDDDDDDD

Ik blijf ongeveer een tot anderhalve week in het bos, en dan een nacht in een hostel voor een douche en om mijn powerbank etc. op te laden. Ik ben een beetje een cheapskate kun je wel zeggen.


Gebruikersavatar
Flecktarnmann
Berichten: 190
Lid geworden op: 27 jan 2020, 00:21

Re: Bushcraft in Tjechië

Bericht door Flecktarnmann »

Vanwege de grote hitte viel er niks te doen, dus ben ik maar terug naar Praag gegaan en heb in Divoka Sarka gekampeerd (een natuurparkje op loopafstand van Praag).
Afbeelding

Een aantal toeristen hebben vlak voordat ik mijn kamp wilde opzetten mijn plek ontdekt en zijn daar gaan liggen drinken met luide muziek, dus heb ik snel in de omgeving een ander plekje opgezocht. Zonder zaklamp gaat dat lastig, maar het scheelt dat een bivakzak overal wel terecht kan.
Afbeelding

Ik heb ook een dubbelboogs bivakzak besteld om de enkelboogs te vervangen. Zodra deze binnen is wil ik een beetje het avontuur opzoeken en kijken hoe ver ik kan gaan. Plannen voor de toekomst zijn; overnachten in het terrein van het vliegveld, en overnachten in het terrein rondom de kathedraal (dit terrein is afgesloten en word 24/7 bewaakt door bewapende soldaten. Hier schijnt zich ook het parlement te bevinden). Bij binnenkomst worden je zakken etc. gecontroleerd en moet je door een metaaldetector. Bewaking schijnt niet al te zwaar te zijn, want met mijn zakmes kon ik er vorig jaar gewoon in.


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Bushcraft in Tjechië

Bericht door Martin Outdoors »

Hehe die bewaking zal wel denken "Saje ! Duitse SF in flecktarn ..........vuren vrij !!" is je kogelwerende vest ook in flecktarn ? ;D
Mooi trippie hoor .


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Flecktarnmann
Berichten: 190
Lid geworden op: 27 jan 2020, 00:21

Re: Bushcraft in Tjechië

Bericht door Flecktarnmann »

Ik denk dat als ik gepakt word met een kogelwerend vest ik veel grotere problemen krijg dan dat ik daar gewoon in een bivakzak lig :D


Gebruikersavatar
Flecktarnmann
Berichten: 190
Lid geworden op: 27 jan 2020, 00:21

Re: Bushcraft in Tjechië

Bericht door Flecktarnmann »

Gisteren bij Dabberty een schede gemaakt voor mijn mes (omdat duct tape niet zo fijn is) en toen begon het opeens hard te regenen. Dit bleef aanhouden tot ongeveer 21:00, en toen ben ik maar snel terug naar Praag gegaan om op het hoogste punt in Divoka Sarka weer te overnachten. Ik was meer nar van het zweet dan van de regen :D

Toen ik wakker werd was ik verrast van hoeveel mensen er wel niet waren, ook al was het weer niet optimaal (warm en vochtig). Ondanks dat ik vrijwel direct naast het pad lag, heeft niemand mij snel gezien. Wel was er een hond die na enkele minuten aggresief naar mijn richting werd :D

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Bushcraft in Tjechië

Bericht door Dabberty »

Het was een waar genoegen om te ontmoet te hebben :-)


Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Bushcraft in Tjechië

Bericht door Oude.Wilg »

Mooie topic Flecktarnmann
Kan je later aan je kleinkinderen laten zien.
Ik zie uit naar meer, en schrijf vooral alles wat je zo mee maakt.


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Bushcraft in Tjechië

Bericht door Roely »

waar is de foto van de schede??


Gebruikersavatar
Flecktarnmann
Berichten: 190
Lid geworden op: 27 jan 2020, 00:21

Re: Bushcraft in Tjechië

Bericht door Flecktarnmann »

Roely schreef:waar is de foto van de schede??
Ach, helemaal vergeten :D :D :D Niet de mooiste, maar altijd beter dan duct tape.
Afbeelding

Verder is er niet veel nieuws gebeurd. Echter is het weer nu eindelijk weer wat koeler en vochtiger, waardoor het slapen in het bos toch een stuk aangenamer is. Wel zit mijn bivakzak aan de buitenkant soms helemaal vol met slakkenslijm............. rot beesten.


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Bushcraft in Tjechië

Bericht door Dabberty »

Kleine toelichting, de sxhede moest voldoen aan bepaalde eisen qua formaat, alles moest zo minimaal zijn, en kort tijds bestek.
Dus geen 4mm tuigleer etc.
We hebben een stuk van een plastic lijfolie fles vorm gegeven met de heat gun, en dat als insert gebruikt voor de leren schede van een dames tasje.


Plaats reactie