Instructie: Juiste rugzak kiezen en afstellen

Op stap met 1 kilo of met 25 kilo. Wat gebruik je en heb je mee?
Plaats reactie
riffraff
Berichten: 120
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:26

Instructie: Juiste rugzak kiezen en afstellen

Bericht door riffraff »

Riffraff heeft aangegeven dat het moderatorteam zijn topic bij mag houden.

Het doel van dit topic is om (zo feitelijk mogelijke) kennis te delen over het kiezen en afstellen van een rugzak.

Graag alleen in dit topic posten met kennis over dit onderwerp. Specifieke vragen over rugzakken graag stellen in een nieuw topic.

Bijdragen met toegevoegde waarde worden verwerkt in het starttopic en daarna verwijdert zodat je alleen deze startpost hoeft te lezen.

Reviews over specifieke modellen graag posten in <A HREF="http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... Uitrusting en kits</A>

***

Al een heleboel goede dingen hier gelezen, bij deze mijn bijdrage, gebaseerd op nu zo'n 15 jaar ervaring met de Berghaus Vulcan, zo'n 18 jaar met een Lowe 40 liter tour/skirugzak, zo'n 6 jaar met de Lowe Stingray (de 120 liter camouflage defensierugzak) en de Lowe weetikniethoedieheet, in ieder geval de 60 liter camouflage defensierugzak. Daarnaast nog ettelijke dagtourrugzakjes, maar ook grotere rugzakken (60-70 liter range) die ik puur om uit te proberen links en rechts wel eens geleend heb.

1. Als onderschrijving van een heleboel anderen hier, je komt er maar op 1 manier achter of een rugzak lekker zit, en da's passen met gewicht erin!
2. Ik prefereer, gebaseerd op mijn ervaringen, een rugzak met een vaste ruglengte en niet met een variabel in te stellen ruglengte. Deze zijn vaak al duurder omdat de constructie complexer is, maar doordat de ruglengte ingesteld kan worden betekent dit ook dat er meer instabiliteit in het systeem kan komen waardoor de rugzak meer op en neer stuitert op je rug. Als grote voorbeeld, de Vulcan zit als een huis, de Stingray zwabbert op en neer als een strooien hut bij windkracht 10.
3. De voorkeur voor de Vulcan is voor velen niet alleen vanwege het draagsysteem, hij is ook echt bombproof. Mijn Vulcan gaat nu al 15 jaar (of langer  :-\) mee, waarbij hij mee is geweest op 5 uitzendingen. Ter illustratie, tijdens mijn laatste tour in Afghanistan heeft hij de halve uitzending op mijn rug gezeten of aan mijn voertuig gehangen aan de grote bagagelus die tussen de schouderbanden zit, en al dat geweld (inclusief nog wat andere dingen) heeft hij meer dan prima doorstaan. Cordura 1000D rules!!!

4. En nu komt het belangrijkste (vandaar ook even een witregel), als je niet weet hoe je een rugzak aan moet trekken gaat hij nooit lekker zitten!!!!!!!!!!! En trust me, ik heb ook bij gerenommeerde buitensportbedrijven echt verkeerde handelingen gezien bij het aantrekken van een rugzak (ik zeg bewust aantrekken en niet omhangen). In het kort:
  1. Zorg dat alle riemen goed losgetrokken zijn.
  2. Hang de rugzak om mbv de schouderbanden, maar trek deze nog niet aan.
  3. Sluit de heupband en zorg dat deze goed op of net over het heupbot aansluit. Trek deze band vervolgens goed strak. Uiteindelijk moet deze band 80% van het gewicht van je rugzak gaan dragen.
  4. Trek nu de schouderbanden strak. Typisch vind je de aantrekpunten onder je oksels ter hoogte van je ellebogen. De banden moeten zo strak zitten dat een en ander nog comfortabel aanvoelt en je het gewicht niet naar je schouders aan het brengen bent. Je mag dus niet voelen dat de heupband omhoog komt
  5. Sluit nu de borstband. Deze moet zodanig zitten dat je nog ruimte hebt om te ademen. Vaak zit er een elastisch deel in de borstband verwerkt, deze moet je met je ademhaling nog op en neer kunnen zien bewegen.
  6. Trek nu de schouderstabilisatiebanden aan. Deze banden vind je typisch bovenop de schouderbanden en zijn meestal verbonden met de bovenzijde van het rugpand van de rugzak, soms ook met de onderzijde van het topvak. Als je deze banden aantrekt moet je normaalgesproken de druk van je sleutelbeen en/of je monnikskapspier voelen verminderen, daarbij zul je merken dat de zijdelingse beweging van de rugzak bij het lopen (het zwabberen) nu al een stuk minder wordt. Als de rugzak de goede ruglengte heeft staan deze schouderstabilisatiebanden nu onder een hoek van 30-45 graden omhoog, terwijl je nog steeds het gewicht aan het dragen bent met de heupband.
  7. Tot slot, trek nu de heupstabilisatiebanden aan. Deze banden zitten aan de buitenzijde van de heupband en lopen naar de onderste hoeken van het rugpand van de rugzak. Het aantrekken van deze banden moet het gezwabber nog verder verminderen en je moet de druk op de achterkant van je bekken voelen verminderen.
Deze volgorde is voor een groot deel echt in beton gegoten, het enige waar je nog in zou kunnen variëren is wanneer je de borstriem sluit. Sommigen doen dat pas helemaal aan het eind, sommigen nadat ze de schouderstabilisatiebanden hebben afgesteld, sommigen helemaal niet... Wat op den duur nog zou kunnen veranderen is dat je de heupriem en schouderbanden niet meer qua lengte los haalt maar ze gewoon laat zitten omdat je daarmee je sweetspot hebt gevonden. Daar is niks mis mee, je stabilisatiebanden zul je in mijn ervaring echter bijan altijd wel los willen halen omdat deze spanning met het verloop van een trip nog wel eens aan verandering onderhevig kan zijn, en ook de manier van bepakken van je rugzak hier invloed op heeft. Als je rugzak zwaarder is zul je ze vaak strakker aan willen trekken dan als er minder gewicht in je rugzak zit.

Als je dit volgt heb je bij mijn weten bij 99% van de rugzakken de goede handelingen te pakken om tot een goed zittende rugzak te komen. Je ziet nu dus ook waarom het zo belangrijk is een rugzak met gewicht te passen, en liever te veel dan te weinig. Dan pas merk je of een rugzak wel of niet bij je past, met dien verstande dat rugzakken als de Vulcan voorzien zijn van een intern aluminium frame dat zich met het dragen ook gaat zetten naar jouw individuele lichaam. Dit is voor mij ook 1 van de redenen om mijn rugzak eigenlijk niet voor langere duur uit te lenen, ik krijg hem dan geheid met een andere pasvorm weer terug...

Uitleg over rugzakken die worden gebruikt bij defensie:

[quote="willem zuyderduyn"]
Duidelijk verhaal van Riffraff. In elk geval nog duidelijker dan de handleiding van Berghaus zelf.

Kleine opmerkingen hieromtrent:
De Lowe Alpine Stingray is geen 120 liter maar 75 liter.
De 60 liter Lowe Alpine heet Strike.
De 120 liter is de Lowe Alpine Saracen. De originele uitvoering hiervan werd op de markt gebracht als 120 liter, maar later bleek er meer in te kunnen en sindsdien is het dus 130 liter.
 
Deze vier rugzakken worden door defensie sinds enkele jaren echter niet meer bij Lowe Alpine gekocht en heten dus officieel niet meer Saracen, Sting, Stingray en Strike. 

[/quote]

[quote="willem zuyderduyn"]
Defensie heeft de 120, 60 en 40 liter:
Oorspronkelijk de Saracen (volgens Lowe Alpine 90+20+20 liter)
De Sting (volgens Lowe Alpine 55+20liter)
De Strike (volgens Lowe Alpine 40+20 liter).
Behalve de Sting is er ook de Stingray, maar dit zijn vrijwel identieke rugzakken. Alleen heeft de Stingray een rits aan de onderkant van het hoofdcompartiment die de Sting niet heeft.

Defensie heeft van Lowe Alpine de Sting ingekocht, maar toen ze later bij Arwy besteld werden is de rits er in gekomen en werd het dus in feite een immitatie van de Stingray.
Nadat Arwy in de eerste periode de Lowe Alpine rugzakken exact kopieerde, zijn er in de loop van de tijd steeds meer veranderingen doorgevoerd. kwalitatief zijn de originele Lowe Alpine nog steeds beter, maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de immitatie ook zo sterk is dat hij -zeker door de "hobbyist"- vrijwel niet kapot te krijgen is.
[/quote]

Lengte rugpand
[quote="madman73"]
Ik kan ik niet genoeg onderstrepen hoe belangrijk een rugzak is met een goed passend rugpand. Ik heb nu 30 jaar ervaring met rugzak tochten. Pas mijn laatste rugzak (1996) heeft een lang genoeg rugpand.  Eerder had ik niet het budget. Ik ben met mijn 2.03 meter toegewezen op grote modellen.
Kijk niet alleen naar wat er in de winkel hangt, maar verdiep je ook in eventuele leverbare maten. Mijn rugzak heeft ruim  fl 400,- gekost, maar ik heb er dan ook al bijna 20 jaar plezier van.
[/quote]

Rugzak en rugklachten

[quote="Gamble"]
Ik ben een uitzondering op de regel wat betreft verstelbare rugpanden. Topicstarter geeft de juiste wijze aan en ik kan dit absoluut niet tegenspreken.

Jarenlang en nog steeds heb ik mensen er op gewezen hoe belangrijk het is om hun tas goed en via topicstarters wijze toe te passen.
Maar.....

Een paar jaar geleden ben ik door overbelasting door mijn rug gegaan. Het bleek dat onderin mijn ruggegraat deze ipv recht in een S vorm liep.
Miljoenen mensen hebben dit zonder er ooit tijdens hun leven achter te komen, maar door mij dagelijkse zware handelingen zat ik op een gegeven moment dus niks kunnend thuis.

Sindsdien ben ik er achter gekomen dat ik mijn tas moet afstellen op mijn rug en wel zo hoog mogelijk ipv het gewicht naar de heupen toe te trekken.
Als ik dit niet doe dan merk ik na een 10 km's dat ik last krijg van mijn onderrug en dat mijn linkerheup flink belast gaat worden. De dagen daarna kon ik moeilijk lopen en ik heb me wel eens afgevraagd of het ooit nog goed zou komen.

Toen ik een tas kreeg van het Duitse leger, viel het me op hoe hoog deze uit zichzelf al zat en tijdens een tocht kwam ik er achter hoe probleemloos ik hiermee kon lopen.
Sindsdien zijn verstelbare tassen juist WEL een must voor mij en is de heupgordel enkel een extraatje om de tas beter tegen mijn lichaam aan te drukken.

Met de tas hoger op mijn rug loop ik dan ook met gemak 20 km per dag zonder dat mijn lichaam belast word.

Een voorbeeld van een tas die mij met mijn rug(klachten) past is de Tasmanian Tiger Pathfinder.
[/quote]

Merken:

Dit zijn de gevestigde merken. Modellen wijzigen regelmatig; raadpleeg voor recente model informatie de website van de fabrikant. Hieronder vind je ook een link naar reviews op het NBF.

Macpac
Berghaus
Deuter
Lowe Alpine
Osprey
Arc'teryx
Bach
Gregory
Fjallraven

Tactische merken:

Eberlestock
Maxpedition (hebben tegenwoordig ook twee framerugzakken)
Kifaru
Tasmanian Tiger
Karrimor
5.11
Hill People Gear

Reviews van specifieke merken en modellen

Rugzakreviews van leden.

<A HREF="http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... ">Karrimor Sabre 60-100 Liter met sidepacks en Hydration Blatter</A>

Handige links

<A HREF="http://indefinitelywild.gizmodo.com/how ... 75587">Hoe pak je een rugzak in? van indefinitelywild</A>
Laatst gewijzigd door riffraff op 06 mar 2015, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 1582
Lid geworden op: 20 jan 2011, 09:34
Locatie: Noord-Brabant

Re: Instructie: Juiste rugzak kiezen en afstellen

Bericht door michiel »

Aan alle leden: weten jullie meer te vertellen over tactische merken? Ik wil informatie toevoegen over het comfort, etc.

Gewone rugzakken zijn meestal toploaders; de ontwikkeling bij tactische merken zit mi in het gesegmenteerd en daardoor overzichtelijk inpakken.

Ik vraag me altijd af of ze goed zijn op het gebied van draagcomfort (bij zware lading).
Laatst gewijzigd door michiel op 03 mar 2014, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.


Brousse - handgemaakt, voor outdoor

You are free to choose, but you're not free from the consequence of your choice.
Gebruikersavatar
EdgeOutdoors
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 feb 2014, 00:18
Locatie: België

Re: Instructie: Juiste rugzak kiezen en afstellen

Bericht door EdgeOutdoors »

Altijd je rugzak afstellen met gewicht. Ook als je een nieuwe rugzak gaat kopen en testen in de winkel, doe dat dan even met wat gewicht. In elke goeie buitensport zaak liggen wel wat stenen of zandzakken bij de rugzakkenafdeling.

De ruglengte dien je maar eenmaal juist in te stellen, eventueel naar de eerste hike nog eens bijstellen dan staat die voor altijd goed. De rest van de riemen allemaal loszetten bij afzetten en juist aanspannen bij het terug aantrekken van de rugzak.

greetz


Nature's tells you what she wants and you can listen to here and live, or you could ignore her and die.
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Instructie: Juiste rugzak kiezen en afstellen

Bericht door Martin Outdoors »

Voor wat betreft de tactische rugzakken kan ik misschien wel mijn ervaringen posten.

De Berghaus Vulcan cyclops 2
Afbeelding

Deze heb ik 2 jaar gehad en is een goede rugzak met goede afstel mogelijkheden.
Met zijn 100 liter had ik nog zelfs ruimte over tijdens een wandelvakantie van 7 dagen in Grenoble en omgeving .

Nadeel van deze rugzak is dat het rugpand niet instelbaar is en je met de schouder en heup banden het moet doen, voor de gemiddelde rug geen probleem maar met een korte of lange rug kan het problemen gaan opleveren met pasvorm, er zijn 4 maten in de omloop dus als men overweegt deze rugzak 2de hands te kopen eerst even bepakt passen  bij een winkel of dump.

Alpine lowe 120 l "Saracen" ;
Afbeelding

De rugzak is erg goed af te stellen , vooral heeft hij genoeg straps erop zitten om de rugzak zo te comprimeren dat je niet met een lobberige zak rondloopt als je hem bijvoorbeeld maar voor de helft gevuld hebt.

De rugzak is erg groot en wat aan de zware kant , compleet bepakt kun je een paar weken weg blijven maar met dat gewicht is van te voren goede wandeltraining een must.

De Alpine lowe Sting;
Afbeelding

Deze is net als de 120l heel goed af te stellen en ik vind dat hij de perfecte inhoud heeft om voor een week te bepakken .

Maar let op, deze rugzak heeft 2 uitvoeringen.
De "Chinese" en de Alpine en vooral de Alpine word schaars , defensie verstrekt alleen nog maar de Chinese kwam ik tot mijn spijt achter toen ik mijn sting in de ruiling deed omdat er wat stuk was.
Ik loop nu met een Chinees rond , op zich geen slechte rugzak maar heeft minder mogelijkheden om de rugzak te comprimeren zoals de Alpine 120 en de Sting dat hebben.

Een tip , de heup band sluitingen van de Alpine's werken met een klik systeem , die zijn te vervangen voor de Berghaus quick release dat werkt fijner en de banden zijn dan ook beter af te stellen vind ik .


Alice pack medium ;
Afbeelding

large;
Afbeelding

Deze 2 frame rugzakken gebruik ik nu omdat ik het geweldige rugzakken vind om mee te werken.

De medium is ook zonder frame te dragen en daar stouw ik meestal voor 48 uur aan bepakking in.
Slaapzak aan de onderkant en matje aan de bovenkant op de klep.

De large kan ik alleen maar zeggen dat die met frame het lekkerste draagt.
De large is trouwens large genoeg om voor een midweek aan bepakking kwijt te kunnen.

Nadeel is dat als de alice pack erg zwaar bepakt is dat je met je bovenlichaamnaar voren gaat buigen tijdens het lopen om dat gewicht te compenseren en na een km of 10 ga ik dat zeker merken in mijn onderrug.

De alice packs komen in wel 100 verschillende uitvoeringen wat betreft  camo , zwart olijf .
Maar  large of medium zijn de enige maten .

Let op bij aankoop of de alice een originele is of een kopie, de originele zijn namelijk veel steviger op de naden en de stof is duurzamer , mijn large alice is een kopie en de medium een echte van de Amerikaanse mariniers en ik vind dat je beter af bent met een echte tweedehands dan met een nieuwe kopie.

Ik hoop dat dit info is die past in dit topic anders kan mijn post uiteraard verwijderd worden  ;D


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 1582
Lid geworden op: 20 jan 2011, 09:34
Locatie: Noord-Brabant

Re: Instructie: Juiste rugzak kiezen en afstellen

Bericht door michiel »

Verwijderen zou zonde zijn. Ik kijk later hoe ik je verhaal in de startpost verwerk. Bedankt voor je uitgebreide verhaal.


Brousse - handgemaakt, voor outdoor

You are free to choose, but you're not free from the consequence of your choice.
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 1582
Lid geworden op: 20 jan 2011, 09:34
Locatie: Noord-Brabant

Re: Instructie: Juiste rugzak kiezen en afstellen

Bericht door michiel »

Dit topic mondde uit in uitleg over hoe je verschillende KL rugzakken kunt herkennen.

Ik heb het topic gesplitst in het topic hieronder:

http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... ic.php?t=9


Brousse - handgemaakt, voor outdoor

You are free to choose, but you're not free from the consequence of your choice.
Plaats reactie