Beste uitrusting prijs/kwaliteit voor 2 overnachtingen

Op stap met 1 kilo of met 25 kilo. Wat gebruik je en heb je mee?
nilisj
Berichten: 190
Lid geworden op: 02 mei 2013, 14:30

Re: Beste uitrusting prijs/kwaliteit voor 2 overnachtingen

Bericht door nilisj »

[quote="Zandhaas"]
Hier al eens gekeken, http://forum.bushcraftnederland.nl/http://forum.bushcraftnederland.nl//viewtopic.php?t=2 ?
Veel meer uitrusting zul je niet vinden hier denk ik.
[/quote]
Ik vraag me ook niet af wat iedereen heeft, maar welke stukken de beste prijs/ kwaliteit verhouding hebben


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Beste uitrusting prijs/kwaliteit voor 2 overnachtingen

Bericht door Martin Outdoors »

Oh.


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
nilisj
Berichten: 190
Lid geworden op: 02 mei 2013, 14:30

Re: Beste uitrusting prijs/kwaliteit voor 2 overnachtingen

Bericht door nilisj »

[quote="Zandhaas"]
Oh.
[/quote]
Sorry dat mijn  reactie zo kortaf is, maar ik reageer vanaf mijn telefoon...*bron van frustratie*


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Beste uitrusting prijs/kwaliteit voor 2 overnachtingen

Bericht door Martin Outdoors »

[quote="nilisj"]
Sorry dat mijn  reactie zo kortaf is, maar ik reageer vanaf mijn telefoon...*bron van frustratie*
[/quote]


Oh maakt niet uit joh, ik maak al lang onderscheid in de mens en een geschreven post , 180 graden verschil.

Ik vind om on topic te blijven de mora messen , Highlander slaapzakken , alice rugzakken en Amerikaanse 2 de hands bivibags die bij een webshop qua prijs kwaliteit echt goedkoop en goed zijn .


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Redblockman
Berichten: 84
Lid geworden op: 14 jan 2013, 23:25

Re: Beste uitrusting prijs/kwaliteit voor 2 overnachtingen

Bericht door Redblockman »

Als je werkelijk goed op je budget wil letten dan zou ik toch nadenken over opties als kleine dingen zelf maken, veel marktplaats afstruinen naar de items die je zoekt als wel het bezoeken van kringloopwinkels/rommelmarkten. Anders denk ik dat je alsnog een dure budget uitrusting hebt, omdat je meteen alles voor de volle mep moet halen.


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Beste uitrusting prijs/kwaliteit voor 2 overnachtingen

Bericht door janvanloon »

als je werkelijk op buget wilt letten moet je een kijken naar de filmpjes van dace canterbury op you tube,
bushcraft for the common man.

inplaats een brander en pannenset... een rvs honden drinkbakje op een open vuur.
Touw: parakoord is goed, nylon koord ( de iets dikkere ) is goedkoper en zul je ook niet overtrekken op een overnachting.
tarp - bouwzeiltje
matras??? bladeren, den
slaapzak ( het nadeel is het gewicht ) de m90 ( warm en hufterproof )
multitool - een goede cheap ass griptang uit de bouwmarkt om je pan uit het vuur te halen.

zo kun je een kit samen stellen die echt geen drol kost ( om te beginnen en om buiten te zijn werkt het ). De eerste overnachtingen ( als bushcrafter ) was met zo een kit. Van rugzak had ik ergens een sport ( school ) rugzak uit de kringloop van 1 euro.


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
Great egret
Berichten: 271
Lid geworden op: 28 apr 2014, 21:39

Re: Beste uitrusting prijs/kwaliteit voor 2 overnachtingen

Bericht door Great egret »

De vraag is echter niet, om alleen maar, op het budget te letten, maar ook om een duurzame uitrusting samen te stellen die voldoet aan de door topicstarter gevraagde activiteiten.  ;-)


nilisj
Berichten: 190
Lid geworden op: 02 mei 2013, 14:30

Re: Beste uitrusting prijs/kwaliteit voor 2 overnachtingen

Bericht door nilisj »

[quote="Great egret"]
De vraag is echter niet, om alleen maar, op het budget te letten, maar ook om een duurzame uitrusting samen te stellen die voldoet aan de door topicstarter gevraagde activiteiten.  ;-)
[/quote]
Dit du s  ;D


Gebruikersavatar
Wälderer
Berichten: 433
Lid geworden op: 29 jan 2013, 18:56
Locatie: België

Re: Beste uitrusting prijs/kwaliteit voor 2 overnachtingen

Bericht door Wälderer »

[quote="miniman_78"]
- rugzak
- mes:
      optinel en mora
- zaag:
      Klapzaag zoals de Bahco Laplander of de budget versie uit de lidl
- tarp:
      DD tarp ( 40-45 euro) of de Quechua tarp van de decathlon (27 euro, weegt zonder stokken 1kg)
- multitool:
      leatherman (gebruik ik al jaren niet meer en is vervangen door een simpele punttang en pincet)
- slaapzak
- (slaapmatje?)
      schuimmatje (+/- 10 euro) of zelfopblazend matje (+/- 25 euro voor goedkope modellen)
- brandertje:
      alcohol: mini Trangia (compleet met kookpotje en pan, +/-30 euro),
      gas: MSR Pocket (30 euro),
      alcohol/esbit/wood multi-fuel stove: Bushcraft Essentials Bushbox Outdoor Pocket Stove (30 euro)
- waterhouder
      Nalgene 1L (10 euro) of RVS Klean Kanteen 1,2L (kan je gebruiken om water in te koken , 30 euro)
- pan(nenset)
      Bo-camp explorer 2,  geanodiseerd alu setje ( 25 euro)
- touw/
      Paracord 550
[/quote]

- rugzak:
      Deuter, Lowe alpine en Jack Wolfskin zijn Prijs/kwaliteit goed, dragen comfortabel
-slaapzak:
      M90
      Wilsa, minder gekend frans merk, geen topslaapzak maar prijs/kwaliteit heel goed. Heb een al 17 jaar de Queyras (tegenwoordig vervangen door de explorer  http://www.wilsa-sport.com/-expedition), comfort limit-10, extreme -19. Is met 1,9kg iets lichter dan de M90 en kleiner te comprimeren. Als zomerslaapzak Quechua


Take less, do more.
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Beste uitrusting prijs/kwaliteit voor 2 overnachtingen

Bericht door janvanloon »

[quote="Great egret"]
De vraag is echter niet, om alleen maar, op het budget te letten, maar ook om een duurzame uitrusting samen te stellen die voldoet aan de door topicstarter gevraagde activiteiten.  ;-)
[/quote]

awel zoals ik al zei:
inplaats een brander en pannenset... een rvs honden drinkbakje op een open vuur.
Als je een hout vuur niet duurzaam noemt  ;D en dat RVS bakje kan zeer veel aan!

Touw: parakoord is goed, nylon koord ( de iets dikkere ) is goedkoper en zul je ook niet overtrekken op een overnachting.
ik gebruik nylon om met de hangmat te hangen ( die is ook nog altijd perfect want nu dient ze als ridge line inplaats van parakoord).

tarp - bouwzeiltje Dit hangt van je eigen skills af, een Quechua tarptje of bouwzeiltje staat zo goed als jouw knopen zijn en hoe je je tarp opstelt .

matras??? bladeren,  duurzaam en overal te vinden

slaapzak ( het nadeel is het gewicht ) de m90 ( warm en hufterproof ) hufterproof en duurzaam

multitool - een goede cheap ass griptang uit de bouwmarkt om je pan uit het vuur te halen.
voor 1 euro het stuk in den Brico bouwwinkel - ten opzichte van een multitool van 100 euro


Hoe duurzaam het meeste materiaal is hangt af van je eigen kennis.
klein voorbeeld:
Koop een mes van 500 euro en gooi het in de grond ( met stenen ), achteraf gooi je het ergens in je hof voor een jaar...
Dan heb je nog een hoopje verhakkelde roest over  ;D
Hoe je je materiaal behandelt is belangrijk. Verzorg je materiaal en zij zullen zorgen voor jou als je ze nodig hebt.


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
Rien
Berichten: 599
Lid geworden op: 15 apr 2011, 12:02
Locatie: Brugge - België

Re: Beste uitrusting prijs/kwaliteit voor 2 overnachtingen

Bericht door Rien »

Even mijn lijstje, de prijzen weet ik nu niet meer precies van buiten (er is ook wel redelijk wat aandacht gegeven aan gewicht, naast de prijs)

Slapen:
modulaire slaapzak nl leger (75-80 euro voor 2 slaapzakken die gecombineerd kunnen worden tot 1 zeer dikke)
iets aan de zware kant (2kg voor 3seizoen/1kg voor zomerzak)
schuimmatje (10euro) - goedkope isolatie (bosgrond is zacht of in hangmat) en kan niet lek
dd-tarp (60 euro) - goed prijs / kwaliteit, gewicht 700gr
stuk plastiek als grondzeil (bouwmarkt)

Eten/drinken:
alcoholstove (zelf maken van 2 frisdrankblikken)
potstand (zelf maken van dikkere metaaldraad, bvb kleerhanger)
alu pot (tussen de 10-20 euro): outdoorwinkel, kringwinkel, ...
spork (1 euro)
2 stevige 1L (of 0,5L) petflessen - ik ben grote fan van SPA, zeer goeie flessen
waterfilterdruppels (10 euro) of sawyer mini waterfilter (40-50euro)

Rest:
rugzak (60-70L): Gewoon gaan passen maar wel voor een goed merk gaan (+- 140 à 180 euro)
mes: mora compagnion of gelijkaardig (15 à 20 euro)
klapzaag: zeer tevreden over mijn bouwmarkt zaagje (+- 15-20 euro)
compas

er zullen wel nog dingen zijn maar hiermee kom je al een heel eind en je kan best proberen
zo weinig mogelijk mee te nemen (kost niets en weegt niets :p)
kaart


nature will provide our need, but not our greed
Plaats reactie