Enkelboogs bivi ligmatvraag

Op stap met 1 kilo of met 25 kilo. Wat gebruik je en heb je mee?
Plaats reactie
Gebruikersnaam
Berichten: 185
Lid geworden op: 27 jun 2013, 07:23
Locatie: 0475

Enkelboogs bivi ligmatvraag

Bericht door Gebruikersnaam »

Daar ik zelf zelden een ligmat gebruik is het me niet opgevallen, Anieta kwam vanmorgen met deze opmerking: als je de ligmat aan de onderzijde (buiten) van de bivakzak in die lussen plaatst dan zit de bovenkant van de mat zo laag dat je hoofd niet in de ruimte van het boogje zit. Je ligt dan met je hoofd niet in de door het boogje gecreëerde extra ruimte. Als je naar buiten wilt kijken moet je hoger gaan liggen dan het matje.

Een (militair) die weet hoe defensie dit heeft bedoeld?

grt, Roel


Bushcraft liberates and empowers
Gebruikersavatar
Joffrey
Berichten: 59
Lid geworden op: 04 jun 2014, 22:08
Locatie: Delfzijl

Re: Enkelboogs bivi ligmatvraag

Bericht door Joffrey »

Gewoon je matje onder je bivibag of tussen je bivibag of je slaza doen. Niet te moeilijk doen met al die lussen als je snel moet verkassen moet je het weer losmaken


larik
Berichten: 88
Lid geworden op: 21 jul 2013, 21:22

Re: Enkelboogs bivi ligmatvraag

Bericht door larik »

Gewoon in de bivakzak je slaapmat. Die buiten lussen zijn er voor de sier?
Bij mijn eenheid deed iedereen het zo, ook beter voor je matje, schoon, lekkage...


Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Enkelboogs bivi ligmatvraag

Bericht door madman73 »

[quote="larik"]
Gewoon in de bivakzak je slaapmat. Die buiten lussen zijn er voor de sier?
Bij mijn eenheid deed iedereen het zo, ook beter voor je matje, schoon, lekkage...
[/quote]

helemaal mee eens. Ben geen militair, maar begrijp ook niet waarom die lussen er aan zitten.
ik heb matje en slappzak in de zak. Als ik opbreek, alleen het stokje eruit en dan rol ik alles in een keer op.
past mooi opgerold in een waterdichte hoes (voor de zekerheid).


Gebruikersavatar
Joffrey
Berichten: 59
Lid geworden op: 04 jun 2014, 22:08
Locatie: Delfzijl

Re: Enkelboogs bivi ligmatvraag

Bericht door Joffrey »

Ik neem aan dat je dit bedoeld?

Dit is gewoon om je matje op zijn plaats te houden en heeft dus niks te maken met bescherming tegen lekkage of om schoon te houden want hij ligt dan nog steeds op de grond.
Dan zou je er het groene grondzeiltje onder moeten leggen of even een stukje grond vrijmaken van takken etc.
Of wat ik eerder al zei in je bivakzak onder je slaapzak.

Uitrusting moet je een beetje persoonlijk maken, hoe het voor jou het prettigste werkt niet omdat het zo door defensie is gefabriceerd dat werkt ook niet altijd haha  ;D
Bijlagen
image.jpg
Laatst gewijzigd door Joffrey op 17 aug 2014, 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
hnklmn
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 jul 2014, 16:18

Re: Enkelboogs bivi ligmatvraag

Bericht door hnklmn »

Ben ook geen militair, maar óók ik heb mijn matje IN de bivy. Schoon, droog, minder kans op lekkage, zijn daarvoor mijn persoonlijk bedachte redenen, dus los van wat Defensie heeft uitgedacht voor deze bivy.

Daarnaast heb ik mijn hoofd sowieso niet op het matje liggen, maar op de zelfgemaakte kussen - compressie-zak van mijn slaapzak met daarin mijn kleding - en 'begint' mijn matje dus bij mijn schouders en stopt bij mijn knieën. Ik ben 1,91, maar het matje is ong. 1,50 à 1,60. Bovenlichaam, heupen en bovenbenen krijgen 'luxe', de rest moet dit ontberen ;)

Dit alles om weer wat grammetjes te winnen. Zo slaap ik al tijden en voelt prima aan.

Henk.


Gebruikersavatar
woody
Berichten: 182
Lid geworden op: 17 jul 2012, 16:24

Re: Enkelboogs bivi ligmatvraag

Bericht door woody »

Volgens mij werkt het goretex membraam beter als je je matje onder de bivi doet ivm condens en zweet , maar ik zelf leg altijd mn matje in de bivi (hij zou maar stuk gaan  :'()


Plaats reactie