Welke Daypack?

Op stap met 1 kilo of met 25 kilo. Wat gebruik je en heb je mee?
Gebruikersavatar
maartieboy
Berichten: 1181
Lid geworden op: 26 nov 2012, 17:00
Locatie: Rijswijk, Zuid-Holland
Contacteer:

Welke Daypack?

Bericht door maartieboy »

Hallo iedereen,

Ik ben op zoek naar een (betaalbare) daypack die eventueel ook geschikt is voor een weekend overnachting.
Zelf twijfel ik tussen de DD hammock bergen en de Highlander Pro Force Trooper 45ltr Rugzak.
De DD hammock bergen heeft de afneembare onderdelen waar ik wel van gecharmeerd ben gezien je voor een korte wandeling bv alleen de bellypouch kan gebruiken.
De Highlander zit volgens mij comfortabeler om de heupen. Bij bergwandelingen ook wat voor te zeggen.
Daarnaast ben ik iemand die het al snel heet heeft en geïrriteerd raakt van een plakkerige zweet rug :D

Ik hoor graag jullie aanbevelingen.


Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: Welke Daypack?

Bericht door Een pan's hobby kok »

:-X.
Laatst gewijzigd door Een pan's hobby kok op 20 okt 2014, 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Re: Welke Daypack?

Bericht door Meatloaf »

staat al in zn post als mogelijke keuze herman ;) maar meende dat Rude deze ook heeft en genoeg ervaring inmiddels(is ook topic van)

ik heb de highlander 44l besteld, komt morgen binnen. ben ook benieuwd naar dat rugpand want ik zweet al van dit bericht typen ;)


Gebruikersavatar
Wâldrinner
Berichten: 526
Lid geworden op: 29 aug 2010, 14:22
Locatie: Friesland

Re: Welke Daypack?

Bericht door Wâldrinner »

@ Maartieboy: Ik heb de DD ook nieuw binnen, ziet er goed uit, en geen spijt van.
Als Day-pack heb ikzelf al een jaar of twee de Highlander Pro-force 25 liter, ook een hele goede keus geweest want ik ben er nog steeds dik tevreden mee.


Gr. Johan.
Gebruikersavatar
maartieboy
Berichten: 1181
Lid geworden op: 26 nov 2012, 17:00
Locatie: Rijswijk, Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Welke Daypack?

Bericht door maartieboy »

Nog een puntje. Ik train vrij veel en daardoor zitten veel rugzakken nier bepaald lekker op mijn monnikskapspier. Ik ben daardoor erg fan van de heup straps (<- weet daar de naam niet van). Dit heeft de DD bergen volgens mij niet en is bij een volgepakte 45 liter rugzak volgens mij wel prettig.


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Welke Daypack?

Bericht door Waidmann »

Als je de trapezius zoveel mogelijk wilt ontlasten zul je een rugtas moeten hebben die op je nieren/heupen leunt. Vaak zijn dat de modellen met een frame, meestal te herkennen aan de opvallende kleuren in de 'outdoor winkel'.  In de gangbare outdoor merken zie je meestal dat ze voornamelijk via de schouders worden gedragen bij tassen onder de 60 liter (even hele grove vuistregels, met genoeg uitzonderingen). Je zult dus als eerste een keuze moeten maken voor een tas met frame die op de nieren wordt gedragen of eentje die meer aan de schouders hangt.


Gebruikersavatar
Wâldrinner
Berichten: 526
Lid geworden op: 29 aug 2010, 14:22
Locatie: Friesland

Re: Welke Daypack?

Bericht door Wâldrinner »

[quote="maartieboy"]
Nog een puntje. Ik train vrij veel en daardoor zitten veel rugzakken nier bepaald lekker op mijn monnikskapspier. Ik ben daardoor erg fan van de heup straps (<- weet daar de naam niet van). Dit heeft de DD bergen volgens mij niet en is bij een volgepakte 45 liter rugzak volgens mij wel prettig.
[/quote]

Dat heeft de DD wel hoor, ze zijn wel aan de smalle kant, but it will do the job.
De Highlander heeft ze overigens ook. ;-)


Gr. Johan.
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Welke Daypack?

Bericht door janvanloon »

karrimor yoke systeem? is 2 X 20l
ik vind het leuk omdat al de kleine zooi zit aan de zijkanten ( binnen zit het slaap systeem ) van de rugzak.
even zijpouches afdoen en alles kan mee. ook voor dag tochten vind ik het leuk.

Die DD ziet er op foto slecht uit. Het is juist of niet alles goed samenhangt en er alle momenten vanalles kan loskomen.
ik ben benieuwt naar wie de DD heeft zijn reaktie's. Wat ik vind hem wel iets hebben... maar op foto ... mja...


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Re: Welke Daypack?

Bericht door Meatloaf »



Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Welke Daypack?

Bericht door janvanloon »

thx Meatloaf


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Re: Welke Daypack?

Bericht door Meatloaf »

heb de Highlander 44 binnengekregen vandaag, de volgende dingen(ik ben geen reviewer, maar vallen mij op en leken me wel nuttig om te delen)

hij zit lekker op de rug, maar de schouderbanden zitten erg dicht op mijn nek somehow. heupband zit ook lekker maar klikt bij mij vast voor mn navel. duidelijk te zien op de foto's. ik ben 1.78 lang.
de sidepockets krijg ik met gemak 2 spaflessen van 1l in, met nog ruimte erboven.(ik kon hier namelijk weinig info over geven!) 

ik heb er niet mee gelopen verder(met dit weer?!) en niet langer dan kwartier gedragen, dus durf niks te zeggen over draagcomfort etc(nog los dat dit voor iedereen anders is)
Afbeelding
volgepropt met slaapzak, note de heupband die op de buik klikt.
Afbeelding
zonder slaapzak, enkel vaste gear.


Gebruikersavatar
maartieboy
Berichten: 1181
Lid geworden op: 26 nov 2012, 17:00
Locatie: Rijswijk, Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Welke Daypack?

Bericht door maartieboy »

hey thanks for je post. zet me wel weer aan het denken. vooral dattie dicht op je nek zit. is er niet t een en ander aan te verstellen?


Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Re: Welke Daypack?

Bericht door Meatloaf »

kan ook deels aan mijn houding liggen. ben geen expert op het gebied van rugzakken, ik gebruikte eerst een oude laptoptas als bushcrafttas...

met wat minder spanning op de schouderbanden ligt die ook wat verder op mn schouder bij mn nek vandaan.


Gebruikersavatar
maartieboy
Berichten: 1181
Lid geworden op: 26 nov 2012, 17:00
Locatie: Rijswijk, Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Welke Daypack?

Bericht door maartieboy »

iemand ervaring met Sleeka snugpak?

Anders enige goede suggesties voor een combat pack onder de €100,- als daypack?
Iemand bv. ervaring met deze?
http://www.jtqgear.com/tactical-packs/tt-combat-pack

En hoe zit t met een alice-pack als deze?
http://www.militarycollectibles4u.nl/a- ... l-us-army/
Laatst gewijzigd door maartieboy op 22 okt 2014, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.


Redblockman
Berichten: 84
Lid geworden op: 14 jan 2013, 23:25

Re: Welke Daypack?

Bericht door Redblockman »

Ik heb z'n grotere broer, de Trooper. Het is een vrij zware maar volgens mij onverslijtbare tas. Nadeel van de tas is voor mij dat de rug aan de korte kant is en deze daardoor als een zak aardappelen draagt. Ook heb ik het idee dat de gespen(of hoe noem je die versteldingetjes?) van zowel de schouderbanden als de bandjes bij de nek nogal slippen. Dit lijdt er dus toe dat je zeer regelmatig loopt bij te stellen.
Voor het algeme gebruik ben ik toch weer terug gegaan naar mijn Lowe alpine 28XL deze heeft zeker enkele tekortkomingen, maar draagt o zo comfy. Als het zwaarder en meer moet zijn dan ga ik over naar mijn Lowe alpine appalachian 75:95 XL.

Moraal van het verhaal, koop je tas niet van een plaatje, maar zorg dat je zeker even kan proberen of deze aansluit bij je specifieke eissen.

Momenteel ben ik me ook aan het orienteren op een nieuwe tas, maar ik vind het nog niet makkelijk. Als je een beetje een bush geschikte neutrale kleur wil, met een goede vakverdeling en elastische zijvakken voor een paar drinkflessen dan zie ik het nog niet(beetje molle lusjes op de voorkant zou ik ook niet vies van zijn).


Plaats reactie