ervaring gevraagd tops knives b.o.b fieldcraft

Op stap met 1 kilo of met 25 kilo. Wat gebruik je en heb je mee?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wimpel
Berichten: 109
Lid geworden op: 14 jan 2015, 20:37
Locatie: groningen (stad)

ervaring gevraagd tops knives b.o.b fieldcraft

Bericht door wimpel »

Hallo allemaal is er iemand die ervaring heeft met het fieldcraft mes van tops knives.

Ben namelijk op zoek naar een nieuw mes om mijn mora bushcraft survival mes te vervangen. Als budget trek ik er 150 euro voor uit. Ik wil namelijk graag een 2 de mes erbij hebben waar je ook mee kan betonnen. Ik weet dat deze geen 90° spine heeft (is zelf te maken heb ik op YouTube gevonden). Zal toch voor ik iets koop graag veel informatie er rondom heen willen hebben. En een mes op reserve is niet verkeerd voor als je in het bos zit voor een week en je mes in 2 en slaat. Vooral de bow drill divot spreekt me erg aan in dit mes om dat ik dat heel graag wil oefenen maar het nog best lastig is om die zelf te maken.
Bijlagen
IMG_5355.jpg
IMG_5355.jpg (184.88 KiB) 2907 keer bekeken


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: ervaring gevraagd tops knives b.o.b fieldcraft

Bericht door janvanloon »

De meeste messen van esee hebben deze divot ook. dik kl!
Als je het mes in de schede hebt is het gewicht te zwaar ( moet je te veel moeite doen om het geheel recht te houden ). Zonder schede gaat het beter maar ga je met je boog ( en hand ) levensgevaarlijk bij het mes komen. Gewoon een blokje hout met een kleine divot erin werkt beter.

In het algemeen maken de heren van Tops geen slechte dingen!
Ik heb geen ervaring met de fieldcraft maar wel met Tops.
Maar als tip zou ik zeggen kijk verder! Er zijn zoveel knappe messen met een goede kwaliteit.
Ik heb nu een boker ( via een forum lid ) die ik gebruik bij grove dingen  :D super ding.
Maar in het algemeen hou ik van de oudere stijl, dus een Roga ( messenmaker die hier ook op zit ) en een nekmes en bijl/zaag.


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gerbenvink
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 okt 2013, 20:24

Re: ervaring gevraagd tops knives b.o.b fieldcraft

Bericht door Gerbenvink »

ik heb zelf geen ervaring met het mes, maar ik denk dat het heel gevaarlijk is om het te gebruiken met een vuurboog. want je hand komt dan heel dicht bij.

Ik denk dat er wel leukere messen zijn voor jouw budget. Dus inderdaad wat janvanloon ook al zei kijk even verder en je vind leukere dingen


Gebruikersavatar
Great egret
Berichten: 271
Lid geworden op: 28 apr 2014, 21:39

Re: ervaring gevraagd tops knives b.o.b fieldcraft

Bericht door Great egret »

Ik sluit me bij de anderen aan. Als ik naar de foto kijk (ik heb geen ervaring met het mes) dan lijkt de punt me wat plat. Ik heb liever een wat puntigere vorm.
Daarnaast zou ik een mes nemen zonder coating als je er mee gaat batonnen en ook voedsel mee gaat bereiden. (Ik zag dat hetzelfde model ook te koop is zonder coating) Maar zelf zou ik ook even verder kijken.  ;D


Gebruikersavatar
wimpel
Berichten: 109
Lid geworden op: 14 jan 2015, 20:37
Locatie: groningen (stad)

Re: ervaring gevraagd tops knives b.o.b fieldcraft

Bericht door wimpel »

Voor me eten heb ik altijd mijn trouwe victorinox met een half gekarteld mesblad (zeer fijn om vlees en brood mee te snijden) bij me. Maar goed afgaande hierop zal ik verder gaan speuren naar wat comfortabel is. Bedankt voor de tips  :-)


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: ervaring gevraagd tops knives b.o.b fieldcraft

Bericht door janvanloon »

en hoe is het hiermee?


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
wimpel
Berichten: 109
Lid geworden op: 14 jan 2015, 20:37
Locatie: groningen (stad)

Re: ervaring gevraagd tops knives b.o.b fieldcraft

Bericht door wimpel »

Beetje stilletjes, wat andere dingen aan moeten schaffen. Dus nog geen mogelijkheid gehad. Daarom nog steeds de mora bushcraft in gebruik.


mennuh
Berichten: 40
Lid geworden op: 16 mar 2016, 00:25
Locatie: eersel
Contacteer:

Re: ervaring gevraagd tops knives b.o.b fieldcraft

Bericht door mennuh »

kijk eens bij die gekke Pool heb nu zelf een mes van customblades.eu en moet zeggen ziin mooi afgewerkte messen en voor omgerekend 100 euro thuis op de mat

mij bevalt ie prima in iedergeval


Plaats reactie