MSR Whisperlite Universal, goede keuze?

Op stap met 1 kilo of met 25 kilo. Wat gebruik je en heb je mee?
Gebruikersavatar
Arjendej
Berichten: 131
Lid geworden op: 29 apr 2014, 19:11
Locatie: Groningen

MSR Whisperlite Universal, goede keuze?

Bericht door Arjendej »

Hallo iedereen,

Ter voorbereiding van een tripje naar Schotland wil ik graag een nieuwe brander aanschaffen. Ik ben natuurlijk van plan om zoveel mogelijk gebruik te maken van houtvuur, maar wil graag een betrouwbaar en veelzijdige back-up brander hebben voor de situaties waarin brandhout schaars is, open vuur verboden is, het weer het niet toelaat om makkelijk vuur te maken, etc etc etc.

Omdat ik groot fan ben van 'opties hebben' viel mijn oog op de Whisperlight Universal van MSR. Het feit dat je gas/coleman/euro 95/kerosine etc kan gebruiken is erg aantrekkelijk, vooral omdat een aantal van deze brandstoffen veel beter zullen werken in koude en winderige omgevingen dan een standaard gasbrandertje.

Is de Whisperlight Universal een goede keuze? Ik heb begrepen dat de oudere brandstofpompen van dit systeem betrouwbaarder waren.

Het feit dat onderhoud makkelijk is (ook in the field) en dat er vele brandstoffen gebruikt kunnen worden doen mij geloven dat dit een veel betere keuze is dan de standaard gasbranders, alcoholbranders en Esbit variaties is. Heb genoeg ervaring met de drie alternatieven en ben er nooit echt tevreden over geweest.

Ik sta natuurlijk open voor andere suggesties, hoeft niet per sé MSR te zijn.

Uw advies is welkom!  :-)


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: MSR Whisperlite Universal, goede keuze?

Bericht door janvanloon »

Ik persoonlijk heb de Hexon Multifuel Brander EDELRID.
Hier ben ik tevreden van. Maar ik heb dadelijk de adaptor ( voor coleman busjes ) en de adaptor voor de trangria erbij genomen.
Bijlagen
5233194.jpg
5233194.jpg (53.2 KiB) 4564 keer bekeken
hexon.jpg


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
Great egret
Berichten: 271
Lid geworden op: 28 apr 2014, 21:39

Re: MSR Whisperlite Universal, goede keuze?

Bericht door Great egret »

prima brander op zich, waar wil je hem voor gebruiken? Als je water op wilt warmen om adventure food mee klaar te maken is het prima, maar als je er een complete maaltijd mee wilt bereiden word het een ander verhaal.


Gebruikersavatar
Arjendej
Berichten: 131
Lid geworden op: 29 apr 2014, 19:11
Locatie: Groningen

Re: MSR Whisperlite Universal, goede keuze?

Bericht door Arjendej »

Hexon! Die kende ik nog niet, zal het bekijken! Ik heb ook een Trangia setje, dus als ik die nog kan gebruiken dan scheelt dat een hoop geklooi met het standaard windschermpje wat bij de Whisperlite zit.

Great egret: Ik zal de brander inderdaad gebruiken voor het betere waterkookwerk. Ik ben niet zo'n uitgebreide koker tijdens het kamperen, en alles is in principe in 1 pan te doen, mocht ik iets anders willen maken dan een vriesdroog maaltijd. Maar ik ga er van uit dat 90% van mijn voedsel op basis van gekookt water in een zakje zal zijn :).


hannie
Berichten: 135
Lid geworden op: 08 sep 2013, 21:39

Re: MSR Whisperlite Universal, goede keuze?

Bericht door hannie »

Het ombouwen van gas naar vloeistof van de MSR is toch wel wat werk het is niet zo dat je per dag gaat wisselen.  adapter én nozzlemoet je verwisselen , pas op met de door priknaald.  Kom je van benzine/ kero stoken heb je zwarte vingers.
Wil je snel en ga je niet al te lang dan is gas prima, maar er zijn lichteren alternatieven voor minder geld.
Alleen als je rond het vriespunt gaat kamperen is de vloeibare gas een fijne optie. Stookt bijna net zo heet als colleman fuel. Kost natuurlijk meer gas.

In benzine's en kerosine zit meer energie per gram brandstof dat kan een rol spelen.

De pompen van de MSR zijn beter geworden ( je hoort niet meer van het breken bij koud weer. ) Wil je een metalen pomp in plaats van een kunststof pomp kies je voor primus Omnifuel, of Optimus Polaris Optifuel (nieuw in 2015)

Optimus Vega is een gasbrander die op vloeibaar gas kan branden zeker financieel een mooi compromis. Hoewel gas altijd duurder is dan vloeibaar.

Laat je ook weten waarvoor je hebt gekozen?

HAnnie


Gebruikersavatar
Arjendej
Berichten: 131
Lid geworden op: 29 apr 2014, 19:11
Locatie: Groningen

Re: MSR Whisperlite Universal, goede keuze?

Bericht door Arjendej »

Zo! Goed stukje informatie! Bedankt!

Ik was nog niet op de hoogte van de Optimus Polaris Optifuel! Wat ik tot nu toe lees over die brander klinkt veelbelovend! Vooral het feit dat je niks hoeft te veranderen wanneer je wilt wisselen van brandstof.

Geld speelt in dit geval geen rol, voor beide de brander en de brandstof. Ik wil liever niet besparen op kwaliteit of veelzijdigheid. Het is mijn intentie om meteen maar de goede keuze te maken zodat ik voor een erg lange tijd niet weer iets hoef te kopen. (Ik ben gauw geneigd om meerdere goedkopere oplossingen te proberen en uiteindelijk toch maar een grote investering te doen :P).

Nog even afwachten tot de Optimus Polaris Optifuel verkrijgbaar is, maar ik kan me goed voorstellen dat ik geen betere optie zal tegenkomen! Nogmaals bedankt!


bourgeois
Berichten: 752
Lid geworden op: 05 dec 2009, 20:37

Re: MSR Whisperlite Universal, goede keuze?

Bericht door bourgeois »

Ik vraag me alleen af wat het praktische nut is van een multibrander. We hebben het altijd over brandstoffen die je niet vrij in de natuur gaat aantreffen. Dus je zult ze op je tocht mee moeten gaan slepen, met eventuele herbevoorrading op die punten waar je even in "de beschaving" komt. Op deze herbevoorradingspunten zal benzine bijna altijd het makkelijkst te krijgen zijn (Ja, geen Colemanfuel, maar op autobenzine werken benzinebranders, met iets meer vervuiling, ook). En benzine geeft ook het meeste calorien bij gelijk gewicht. Ik zie persoonlijk dus geen enkele reden om een relatief duurdere multifuel brander aan te schaffen. Ik heb er in het verleden een gehad en heb tijdens zijn levensduur echt nooit de noodzaak gehad, dan wel de behoefte gevoeld, om hem om te bouwen. Achteraf gezien indertijd dus weggegooid geld.


Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: MSR Whisperlite Universal, goede keuze?

Bericht door ger010 »

Idd. Bourgeois had hiervoor ook een Multi brander.
Maar goed zag weinig toegevoegde waarde en gebruikte
hem altijd om gas te branden.

Niets primen en kloten, geen vuil gewoon gaan!


Afbeelding
Gebruikersavatar
Arjendej
Berichten: 131
Lid geworden op: 29 apr 2014, 19:11
Locatie: Groningen

Re: MSR Whisperlite Universal, goede keuze?

Bericht door Arjendej »

Voor mij is het praktische nut van een multifuel brander erg duidelijk. En ik zie mezelf ook in verschillende situaties gebruik maken van verschillende soorten brandstoffen. Ik heb graag opties en een multifuel brander biedt vele.

Het ombouwen van zo'n apparaat stond me ook een beetje tegen, maar ik heb begrepen dat de Optimus brander geen extra handelingen nodig heeft om te wisselen tussen brandstoffen.

Maar goed, genoeg daar over. De voor- en nadelen zijn mij bekend en ik heb hier een bewuste keuze in gemaakt.


Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: MSR Whisperlite Universal, goede keuze?

Bericht door ger010 »

Top in dat geval veel plezier er mee :)


Afbeelding
Gebruikersavatar
Arjendej
Berichten: 131
Lid geworden op: 29 apr 2014, 19:11
Locatie: Groningen

Re: MSR Whisperlite Universal, goede keuze?

Bericht door Arjendej »

Begrijp me niet verkeerd, ik sta open voor alle tips/suggesties en ook waarschuwingen omtrent de overbodige opties die sommige branders zullen hebben! Dus ik probeer echt niet een eigenwijze betweter te zijn of iets dergelijks. :) Maar ik heb op zich mijn zinnen al vastgezet op een multifuel brander, omdat ik stiekem (niet heel stiekem eigenlijk) nogal een gadget freak ben.

En voor zover mijn korte toelichting :) Ik las mijn vorige bericht terug en het kwam volgens mij een beetje eigenwijs over. Excuses.


Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: MSR Whisperlite Universal, goede keuze?

Bericht door ger010 »

Geen probleem niet zo op vat hoor :)

Kijk uit naar de eerste foto's in het veld van je aanwinst !


Afbeelding
Pyro
Berichten: 229
Lid geworden op: 04 jan 2015, 14:50
Locatie: Cote d'Azur.

Re: MSR Whisperlite Universal, goede keuze?

Bericht door Pyro »

Ik heb zelf al een jaar of 8 een Primus Omnifuel en ben daar zelf erg tevreden over! Buiten het feit dat het lekker makkelijk is, dat je geen nozzles hoeft te wisselen voor de overgang van gas naar vloeibare brandstoffen en dus minder kans hebt op het kwijtraken van kleine onderdelen, is deze brander ook nog een gemakkelijk te demonteren om hem eens goed te reinigen!
Van alles heb ik er al ingegooid! Van benzine tot terpentine, maar branden doet hij!
Zelfs van het pompje heb ik nog geen enkel onderdeel hoeven te vervangen en ik heb nog steeds het complete meegeleverde onderhouds/vervangingssetje in het foudraaltje zitten!
Wel na veel gebruik even een uurtje de tijd nemen om hem eens goed te reinigen en te vertroetelen en dan kan dit brandertje er gewoon betrouwbaar tegenaan!
Er zullen ondertussen best nieuwere branders en betere systemen op de markt gebracht zijn, maar deze heeft mij nog niet in de steek gelaten!
Wel een heel mooi systeem wat Jan van Loon in zn bezit heeft! Misschien idd ook een hele goede aanrader!!
Veel succes met je keuze!


"Hou je hoofd koel, en je voeten warm!"
Gebruikersavatar
Arjendej
Berichten: 131
Lid geworden op: 29 apr 2014, 19:11
Locatie: Groningen

Re: MSR Whisperlite Universal, goede keuze?

Bericht door Arjendej »

Bedankt voor je reactie Pyro! Het lijkt er op dat ik een hoop opties heb! Ik zal binnenkort mijn keuze maken en zodra dit gebeurd is laat ik wel weten wat het is geworden hehe!


hannie
Berichten: 135
Lid geworden op: 08 sep 2013, 21:39

Re: MSR Whisperlite Universal, goede keuze?

Bericht door hannie »

Nog even wat gedachten die zo bij me opkwamen.

Als geld geen rol speelt en je van gadgets hout koopje er twee of drie banders. Als  backup voor in Schotland de gasbrander de lichtste combie en een vloeistof brander voor de winter. Een multyfuel brander heeft dan voordelen. 
Als jezeker weet dat je altijd brandstof meeneemt kan je ook kiezen voor een benzine brander. Doordat je niet van brandstof wisseld kan de brander het eenvoudigste zijn. Benzine geeft het meeste warmte voor z'n gewicht. En verdampt probleemloos tot -15 a -20 C. Daar onder moet je wat meer je best doen. Of voorverwarmen met spiritus.
Maar dat is vooral bij benzine lampen een probleem.

Mijn eerste keuze is altijd MSR geweest de eerste whisperlite is pas een jaar geleden uit elkaar gehaald voor onderdelen na 20 jaar dienst. Maar ik krijg steeds met het idee dat de Zweedse merken op dit moment beter zijn dan MSR.  Zelf gebruiken we een whisperlite Universal op gas en benzine. XGK. En een Coleman 2 pitter.

De whisperlite is ook niet de meest robuuste keuze. Die gebruik je voor het comfort van een stille betere verbranding.

Een XGK of omnifuel kan veel meer hebben. Vooral wat  vervuiling en calorische waarde van de brandstof betreft.


Plaats reactie